W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Viesti Kirjoittaja Wade »

Terve,

Sellainen murhe 220E:ssä, jossa 722.4 aski, että menohalua ei ole kumpaankaan suuntaan. Oire ilmestyi kovalla pakkasella,kun ei pihasta lähtiessä löytynyt pakkia. No eipä löytynyt vaihteita eteenkään päin. Autolla ajettu 286tkm ja noin 60tkm sitten pakkimännän tiiviste vaihdettu, kun pakki katosi. Tuon rempan jälkeen toiminut moitteettomasti. Sään lauhduttua suostui tovin toimimaan, mutta veto heikkeni ja loppui kokonaan. Nyt kylmänä saattaa löytyä "kuolevan lehmän henkäys" hetkeksi niin että autoa voi ehkä muutaman metrin llikutella, minkä jälkeeen veto katoaa kokonaan.

Öljyä on tarpeeksi, sen väri on tervettä. Takastefasta on mehinyt jonkin verran, mutta eikös 30v Mersussa kuulukin olla alustassa tuoreöljyvoitelu? Vuoto aika vähäinen. Keppi liikkuu liian helposti ja ei nyppäse yhtään vaihteen kytkeytymisen merkiksi D:lle tai R:lle laittaessa. Ikäänkuin aski kirnuaisi siis tyhjää että öljynpaine ei ole riittävä. Mitään ylimääräistä mekaanista ääntää se ei pidä. Mikäs nyt voisi olla sökönä, öljypumppu, turbiini, Kanada?

Löytyykö tästä Etelä-Karjalan alueelta ketään kuka ymmärtää noiden päälle tai voisi diagnostisoida potilaan?

Vinkeistä kiitollisena,

Wade
YV tai o4oo 615671
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Wade kirjoitti: Su 03.03.2024 13:44 Terve,

Sellainen murhe 220E:ssä, jossa 722.4 aski, että menohalua ei ole kumpaankaan suuntaan. Oire ilmestyi kovalla pakkasella,kun ei pihasta lähtiessä löytynyt pakkia. No eipä löytynyt vaihteita eteenkään päin. Autolla ajettu 286tkm ja noin 60tkm sitten pakkimännän tiiviste vaihdettu, kun pakki katosi. Tuon rempan jälkeen toiminut moitteettomasti. Sään lauhduttua suostui tovin toimimaan, mutta veto heikkeni ja loppui kokonaan. Nyt kylmänä saattaa löytyä "kuolevan lehmän henkäys" hetkeksi niin että autoa voi ehkä muutaman metrin llikutella, minkä jälkeeen veto katoaa kokonaan.

Öljyä on tarpeeksi, sen väri on tervettä. Takastefasta on mehinyt jonkin verran, mutta eikös 30v Mersussa kuulukin olla alustassa tuoreöljyvoitelu? Vuoto aika vähäinen. Keppi liikkuu liian helposti ja ei nyppäse yhtään vaihteen kytkeytymisen merkiksi D:lle tai R:lle laittaessa. Ikäänkuin aski kirnuaisi siis tyhjää että öljynpaine ei ole riittävä. Mitään ylimääräistä mekaanista ääntää se ei pidä. Mikäs nyt voisi olla sökönä, öljypumppu, turbiini, Kanada?

Löytyykö tästä Etelä-Karjalan alueelta ketään kuka ymmärtää noiden päälle tai voisi diagnostisoida potilaan?

Vinkeistä kiitollisena,

Wade
YV tai o4oo 615671
Katso tikusta millä tasolla öljy on kun auto ei käy ja sitten sam uusikis mutta auto käynnissä
jos selkeä muutos niin öljy pumppun voi olettaa pumppavan,
toinen konsti on ottaa latikon öljyn jähdytimen putki/letku irti
kantta smoin tarkistta että keppi känttä laatikossa olevaa vipua(ja siitä lattikoon menvää akselia) kuten kuullu
Mökkillä
'
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Viesti Kirjoittaja Wade »

Heip,

Tilannepäivitys tähän. Syyläri oli antautunut ja litkut sekaisin. Testattu lyhyesti uusilla vaihteistoöljyillä ja puhtaalla suodattimella, joilla lähti toimimaan oikein. Uusi syyläri tilauksessa. Ajoon vasta kun vaihdettu paikoilleen ja taas uudet öljyt ja filsu.

Yt,
Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ompas erikoinen vika meinaan olen purkanu yhden vaihteistoöljyn lauhduttimen pois syylarista ja se ainakin vaikutti olevan tehty tanakasti. On messinkinen väristä päätellen. Neste "huuhtelee" siis ulkopintaa ja sisäpuolta. Öljy kulkee tuon kaksiseinäisen putken sisällä jossa on labyrintti -rakenne.

Mutta huuhtelu öljyillä on varmaan vähintä mitä kannattaa tehdä ja olisko sit suotimenvaihtokin paikallaan?

Nestehän on painavampaa kuin öljy ja kun ö-pohja on sellainen kun se on ni se tosiaan kannattaa jokatapauksessa käyttää pois paikoiltaan. Sen pohjalehan jää öljyä jonkinverrankin vaikka proppu kuin olisi irti. Ja tässä tapauksessa vesi-nesteseos painavimpana voi jäädä?

Ihan kun olisin jostain kuullu et nestejäämille askissa olis oma litku jolla huuhtelun voi suorittaa ja sillä loputkin nestejäämät tulis tarkemmin pois? Se että kuin kranttuja nämä vanhat askit ovat ni sitäpä en osaa sanoa. Öljypumppu saattaisi jopa kiukustuakin nestejäämistä ja aina on ruostumisen mahdollisuus joka sit kyllä niin tehdessään varmasti harmia aiheuttaa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Millaista jäähdytinnestettä on ollut? Amerikan Volvofoorumien juttuja lueskellut ja siellä tullut vastaan että OAT-inhibiittoria sisältävät nesteet tykkää syödä juotokset messinkisistä kennoista. Mie olen käyttänyt vanhoissa Mersuissa ja Volvoissa Comman G48-nestettä (sinistä) jonka pitäisi olla sopivaa. Näitä uudempia longlife-yms nesteitä ei kannata käyttää. En tiedä kuinka korjaamoilla katsovat noita sopivia nesteitä, taitaa olla vaan että katsotaan onko entinen propyleeniglykolia vai etyleeniglykolia ja laitetaan sitä mitä hyllyssä on...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 220E ja 722.4 automaatti vaihteet hävisi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Wikke kirjoitti: Ma 08.04.2024 14:17 Millaista jäähdytinnestettä on ollut? Amerikan Volvofoorumien juttuja lueskellut ja siellä tullut vastaan että OAT-inhibiittoria sisältävät nesteet tykkää syödä juotokset messinkisistä kennoista. Mie olen käyttänyt vanhoissa Mersuissa ja Volvoissa Comman G48-nestettä (sinistä) jonka pitäisi olla sopivaa. Näitä uudempia longlife-yms nesteitä ei kannata käyttää. En tiedä kuinka korjaamoilla katsovat noita sopivia nesteitä, taitaa olla vaan että katsotaan onko entinen propyleeniglykolia vai etyleeniglykolia ja laitetaan sitä mitä hyllyssä on...
Kiitokset tiedosta :thumbup:
Vastaa Viestiin