Pakokaasuongelma. MB C180, W202, 1998, bensa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Pakokaasuongelma. MB C180, W202, 1998, bensa

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Kiitos kaikille, jotka 23.6.2019 neuvoivat ongelman ratkaisussa. Viestin otsikko oli "C180,-98, moottori ei käynnisty". Tuli paljon hyviä vastauksia ja Atlas osui oikeaan mainitessaan kampiakselin tunnistimen. Vaihdoin sen ja sen jälkeen moottori on toiminut hyvin.

Nyt on uusi ongelma. Katsastuksessa tuli hylky pakokaasuista. Auto on ollut 4 vuotta poissa liikenteestä, vain muutaman kerran vuodessa käynnistetty ja liikutettu sen verran etteivät jarrut ole jumittuneet. Mikähän voisi aiheuttaa kohonneet päästöt? Miten korjata vika?

Toinen ongelma: kierrosten noustessa tasolle 4200, alkaa moottori täristä tai paremminkin vapista ja kierrosten nousu pysähtyy tasolle 4300. Vapinassa on sama taajuus kuin esimerkiksi vispilällä kananmunaa vatkatessa eli vat vat vat vat. Koko auto heiluu sivusuunnassa aivankuin joku keikuttaisi sitä katonreunasta tönien. Mikä mahtaa olla syy moiseen? Miten korjata vika?

Oikeista neuvoista ropisee vastaajille 10 pistettä ja määrättömästi kunniaa ja arvostusta. Papukaijamerkit ovat valitettavasti lopussa.

Mittaustulokset tyhjäkäynnillä/kierroksilla
CO 0,3/0,4
CO2 14/14
HC 291/164
O2 0,6/0,8
Lambda -/1,000
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pakokaasuongelma. MB C180, W202, 1998, bensa

Viesti Kirjoittaja karra »

Samanlaisia oireira oli itsellä 1997 mallisa kun tulpat oli huonot, kärkiväli päässyt liian isoksi koska ajettu liian pitkään. Jos tulpat ok niin kokeile toisella puolalla, yksi kerrallaan. Niitä on kaksi siellä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Pakokaasuongelma. MB C180, W202, 1998, bensa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Pena72 kirjoitti: Pe 15.03.2024 11:57 Kiitos kaikille, jotka 23.6.2019 neuvoivat ongelman ratkaisussa. Viestin otsikko oli "C180,-98, moottori ei käynnisty". Tuli paljon hyviä vastauksia ja Atlas osui oikeaan mainitessaan kampiakselin tunnistimen. Vaihdoin sen ja sen jälkeen moottori on toiminut hyvin.

Nyt on uusi ongelma. Katsastuksessa tuli hylky pakokaasuista. Auto on ollut 4 vuotta poissa liikenteestä, vain muutaman kerran vuodessa käynnistetty ja liikutettu sen verran etteivät jarrut ole jumittuneet. Mikähän voisi aiheuttaa kohonneet päästöt? Miten korjata vika?

Toinen ongelma: kierrosten noustessa tasolle 4200, alkaa moottori täristä tai paremminkin vapista ja kierrosten nousu pysähtyy tasolle 4300. Vapinassa on sama taajuus kuin esimerkiksi vispilällä kananmunaa vatkatessa eli vat vat vat vat. Koko auto heiluu sivusuunnassa aivankuin joku keikuttaisi sitä katonreunasta tönien. Mikä mahtaa olla syy moiseen? Miten korjata vika?

Oikeista neuvoista ropisee vastaajille 10 pistettä ja määrättömästi kunniaa ja arvostusta. Papukaijamerkit ovat valitettavasti lopussa.

Mittaustulokset tyhjäkäynnillä/kierroksilla
CO 0,3/0,4
CO2 14/14
HC 291/164
O2 0,6/0,8
Lambda -/1,000
Tuossa alempaa kysyit aivan samaa ja sinua neuvottiin ihan asiallisesti. Kokeilitko uutta bensaa kun neljä vuotta vanha ei toimi lähes täydellä varmuudella?

Pätkiminen johtuu melko varmasti moottorin kierroslukurajoittimesta.


Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Pakokaasuongelma. MB C180, W202, 1998, bensa

Viesti Kirjoittaja Jürgen » Pe 15.03.2024 16:29
Toi kierrosten rajoittuminen kuulostaa ihan kierroslukurajoittimelta. Onko siellä joku vika päällä?
Kannattaa tarkastaa sen lambda-anturin toiminta livedatalla ihan ekana.
Ylös




Viesti Kirjoittaja E200kompressor » Pe 15.03.2024 16:41
98

Pena72 kirjoitti: ↑Pe 15.03.2024 13:55
Kiitos kaikille, jotka 23.6.2019 neuvoivat ongelman ratkaisussa. Viestin otsikko oli "C180,-98, moottori ei käynnisty". Tuli hyviä vastauksia oikein roppakaupalla ja Atlas osui oikeaan mainitessaan kampiakselin tunnistimen. Vaihdoin sen ja sen jälkeen moottori on toiminut hyvin.

Nyt on uusi ongelma. Katsastuksessa tuli hylky pakokaasuista. Auto on ollut 4 vuotta poissa liikenteestä, vain muutaman kerran vuodessa käynnistetty ja liikutettu sen verran etteivät jarrut ole jumittuneet. Mikähän voisi aiheuttaa kohonneet päästöt? Miten korjata vika?

Toinen ongelma: kierrosten noustessa tasolle 4200, alkaa moottori täristä tai paremminkin vapista ja kierrosten nousu pysähtyy tasolle 4300. Vapinassa on sama taajuus kuin esimerkiksi vispilällä kananmunaa vatkatessa eli vat vat vat vat. Koko auto heiluu sivusuunnassa aivankuin joku keikuttaisi sitä katonreunasta tönien. Mikä mahtaa olla syy moiseen? Miten korjata vika?

Oikeista neuvoista ropisee vastaajille 10 pistettä ja määrättömästi kunniaa ja arvostusta. Papukaijamerkit ovat valitettavasti lopussa.
Mittaustulokset tyhjäkäynnillä/kierroksilla
CO 0,3/0,4
CO2 14/14
HC 291/164
O2 0,6/0,8
Lambda -/1,000

Jos siinä on ollut E95 tai E98 etanolibensaa säilytyksem aikana ilman kausisäilytysainetta, on hyvin paljon mahdollista että polttoaine on hartsiintunut suuttimiin ja paineensäätimiin. Hyvin hankalaa saada puhdistettua. Yhteen Hondan 500cc moottoriin yritin puhdstusta kaasuttimen suuttimiin mutta mikään aine millä kokeilin, ei tehonnut.

Onko tuo kierrosluvun ongelma siis paikallaan ollessa? Joissakin Mersuissa nimenomaan rajoitetaan kierroksia paikallaan ollessa ettei kukaan polje moottoria rikki tarpeettomasti
Ylös

Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pakokaasuongelma. MB C180, W202, 1998, bensa

Viesti Kirjoittaja wezze72 » Pe 15.03.2024 17:17
Tässähän on rajoitin ettei paikallaan ollessa kierrä kuin juuri tuon noin 4000rpm.
aivan hirveän metsässähän nuo arvot eivat ole. Tuoretta bensaa tankkiin, ehkäpä uudet sytytystulpat, ja sitten ajamaan katti kunnolla kuumaksi ennen mittausta.
Käytön puutetta mahtaa enimmäkseen olla.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Vastaa Viestiin