Moikka
Tarkoituksen olisi testata VNT ahtimen toiminta turbotus projektissa. Miten muut ovat toteuttaneet siipien ohjauksen?
Tällaisen toteutuksen löysin: http://groups.msn.com/sitruunapatonki/t ... 7196732589
"Pienikuvaus tuosta painekellorakennelmasta.
Säätömekanismihan toimii niin, että säätö vipuun on liitetty kaksi ylipainetoimista kelloa. Toinen noista avaa 0.3barin paineella siivet täysin auki, jos vasta toiminen kello on paineeton. Vastatoimisenkellon saadessa painetta siirtyy täysinauki tilanne ylemmäs. Vastatoimiselle kellolle viedään paine tarkuussäätimen kautta jolla aukaisuraja asetetaan. Tässä tapauksessa vastatoiminen kellon paine on säädetty 0.6bariin.
Ajossa säätö toimii niin, että alle tuon 0.6 barin ei siivet aukea lainkaan ja sen ylittästä osasta ne alkaa aukeamaan ollen täysin auki 0.9barin kohdalla.
Muutama kuva eri työvaiheista:
Aluksi purin kaksi orkkis alipainetoimistakelloa ja poistin sieltä ne jäykät orkkis jouset.
http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... %20005.jpg
Siihen siipiä aukaisevaan asensin löysemmän jousen. Jousen voima on sitä luokkaa, että paineen noustessa 0,3 baria tanko liikkuu äärilaitaan. Vastavoimaa tekemästä kellosta jätettiin jousi pois.
http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... %20004.jpg
Tarkuussäädin asennettiin mahdollisimman lähelle ahdinta, jolloin viiveet säädössä minimoituu:
http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... %20006.jpg
Aukaisun hoitava painekellon pystyi asentamaan orkkis kiinnitys korvakkeella:
http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... %20008.jpg
Vastatoiminenkello asennettiin vastakkaispuolelle ahdinta ja sille tehtiin uusi kiinnityskorvake.
http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... %20007.jpg
Vastatoiminenkellon tanko on tuo juureen asennettu ja siihen käöyttöön uhrattiin vanhan garretin säätötanko jonka reikää suurennettiin.
http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... %20009.jpg
Käytössä havaittua:
- Lähtee ahtamaan heti
- Maksimi ahdot ei karkaile. Suurin Luku mikä mittariin on heilahtanu on tasan 1bar"
Millaisia kokemuksia muilla on siipien säädöstä ja ahtopaineiden hallinnasta?
VNT:n siipien säädön toteuttaminen
VNT:n siipien säädön toteuttaminen
Koneet tykkää kun niitä käytetään.
Tuntuu toimivan loogisesti yhdelläkin ylipainerasialla. Eli ohjaus kuten hukkaportinkin kanssa. Siipien minimiasentoa pystyy VNT-ahtimessa säätämään erikseen stoppariruuvia kääntämällä. Tällä pystyy vaikuttamaan ahtimen "heräämiseen" alakierroksilla. Maksimi ahtopaine säädetään kuten hukkaportillisessakin, kalvorasian tankoa kiristämällä tai bleedaamalla.
Paine-takaisinkytkentä rasialle kannattaa ottaa heti ahtimen jälkeen ennen välijäähdytintä. Vähentää ahtopaineen "ylilyöntiä".
Paine-takaisinkytkentä rasialle kannattaa ottaa heti ahtimen jälkeen ennen välijäähdytintä. Vähentää ahtopaineen "ylilyöntiä".
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04