Kiihdytys ja sininen savu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 11.01.2005 09:26

Kiihdytys ja sininen savu?

Viesti Kirjoittaja jaho »

Aluksi haluan mainita, että haulla löytyi hyviä keskusteluja, mutta omaan ongelmaan sopivaa ei löytynyt...

Eli oma 124 250D ei savuta tyhjäkäynnillä/ kylmäkäynnistyksessa eikä muitakaan oireita ole. Kone käy lämpimänä oikein sievästi. Öljynpaineet suht Ok. Kylmänä 3 ja kuumanakin matka-ajon jälkeen 1,5.

Mutta kun lähtee kiihdyttämään(n.3000rpm) ja kone joutuu töihin, niin pöläyttää sinertävää savua. Paikallaan polkien ei savuta (juurikaan). Tuntuu vielä, että kuumalla koneella pöläyttää hiukan enemmän?
Pumppua on piristetty dieselpajalla. Suuttimen vaihdoista ei tietoa. Ajettu 440tkm. Öljyä ei syö. Öljyt Shell Diesel.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Heittäisin veikkauksen että syöttöä on lisätty sen verran, että aivan viimeiset pisarat ei enää pala kunnolla, eli ei vaarallista.
Millhill Performance
-Built With Pride-
jaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 11.01.2005 09:26

Viesti Kirjoittaja jaho »

Voihan se olla niinkin, mutta eikös tuo pumpun virityksen seurauksena tule mustaa savua kuten Paavin valinassa ;)

Itse epäilen, että liittyy huohotukseen. Moottorihan huohottaa imusarjaan, josta höyryt palavat koneessa uudelleen. Kuumana hönkii enempi!?
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos ennakko on myöhäisellä niin sillon tulee sinistä savua kokoajan(ainaki mulla tuli), mistä päättelin savutuksen johtuvan syötön määrästä, syötön lisäyshän perustuu syötön kestoajan pidentämiseen.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Yksi diesel asentaja sanoi nyrkkisäännön:
"Musta savu tulee polttoainepuolelta ja sininen savu kone öljystä"

Variaatioita tähän varmasti on, mutta tällä logiikalla joko venan ohjurit tai männät päästävät hiukan kone öljyä ohitseen.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

No jos moottori ei syö ollenkaan öljyä niin tuskinpa nuo männänrenkaat tai ohjurikumet kovin sohlona voi olla...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 11.01.2005 09:26

Viesti Kirjoittaja jaho »

Ja jotta homma ei olisi niin yksinkertaista, niin nyt savutusta ei juurikaan enää ole???
Olen tankannut välissä ja ajanut matka-ajoa. Savutus ilmestyi omasta mielestäni suht' nopeasti ja näkyi poistuvankin samalla tavalla...Ei ymmärrä. Oliko jotain "tukossa" vai polttoaine oli jotain öljyllä jatkettua???
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

Mitä lie oot tankannut kerta sininen savu on loppunu ajon jälkeen.

Ei mullakaan savuta ollenkaan mut kun polettaa nii mustaa pukkaa. Punppua on säädetty jossain turussa olevalla pajalla.
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Oot voinut tankata bensaa. Sillä saa sinistä savua, mutta tahtoo käyntiäänikin terävöityä.
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Kyllä saa dieselissä mennä aika paljon öljyä ennenkuin sen takia alkaa sinistä sauhuamaan...

(Tuosta dieselistä muutaman kerran mennyt alipainepumpun kalvo puhki -> öljyä ilmansuodatin ja muut rojut täynnä, pakokaasun värissä ei muutoksia...)
220D W210 -96
200 W123 -79 (Myyty)
300D W123 -79 (Ruosteenkorjausremontissa)
jaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 11.01.2005 09:26

Viesti Kirjoittaja jaho »

Itse epäilen vahvasti, että syy on itsessäni...
Olen koittanut ajaa niin sievästi että. Eli auto oli "tukossa". Tässä koittanut kokoajan pienemmällä kulutuksella päästä.
Vähän kun polkaisi ja ajeli matkaa niin parani.

Antaako arvon raati synninpäästön? Lupaan vastedes laittaa kierrokset yli 2000rpm :oops:
Vastaa Viestiin