-92 500 SEC superturboksi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

-92 500 SEC superturboksi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

http://www.autoscout24.de/home/index/de ... rzdqsuf1zc

Mitenkäs on, onko tuollaisesta aihiota superturbolle. Kuinka helppoa/vaikeaa/mahdotonta on vaihtaa tuohon 3l diesel?

Automaatti pitäisi olla kestävä(?), mutta saako ilman hulluuksia moottoria siihen kiinni?

Hintahan ei ole paha. Etsisi vaikka konevikaisen

Edit: tai sitten tuollaisen http://www.autoscout24.de/home/index/de ... 4ohrcfkdte

Olisi mallia -91, joten tuo tekniikanvaihtokin pitäisi olla säännösten mukaan helpompaa...niin vissiin.

MIten muuten on, mikä on tuon 24v 3.0l -moottorin tarkka mallinimi, jota siis on käyetty näissä projekteissa?
BMW-kuski on aina oikeassa
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Keulan rakennehan tuossa koupessa lienee pitkälti sama kuin sedanissa (ulkopeltejä lukuunottamatta) joten S300 turbodieselistä saanee koneenkiinnikkeet yms.

Vaihteistojen turbiinikoppa on käsittääkseni kutoskoneisissa pienempi joten v8 ja v12-koneiden vaihteistot eivät käy heittämällä 6-syl dieseliin. Tai vastaavasti toisinpäin eli kutosdiesel ei käy v12:n vaihteistoon.

Sähkötyöt: korissa paljon sähkösysteemejä jotka vaatinevat toimiakseen orkkismoottorinohjauksen. Ehkä helpointa jos vaihtaisi johtosarjan S300 turbodieselistä. Toisaalta 140:ssa taitaa jo olla CAN-väylää yms mukavaa. Tietty jos raaseria tekee ja heivaa kaikki sähkökilkkeet tallin nurkkaan.

Kaikki C140:t ovat vähäpäästöisiä joten VTT:n testit kutsuvat mikäli turbodieselkonetta meinaa piristellä. Parin tonnin kustannukset eivät tämmöisessä rojektissa nouse kynnyskysymykseksi, mutta jotenkin ne testit pitäisi silti läpäistä.

Jos sedan kelpaa niin osta suoraan S300 Turbodiesel (vm 96-98), varo kuitenkin vanhempaa 350:stä kun niissä oleva kone on täysi pommi.

3-litrainen 24V turbodieselkone on OM606.962, vastaava vapari sitten OM606.912.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikös se nyt olisi ihan vähän järkevämpää laittaa pari turboa tuohon viissataseen koneeseen? Olisi halpompi tehdä, tulisi halvemmaksi ja kaupan päälle vielä enemmän potkua ja kasin äänet... Viehän bensakone enemmän ainetta mutta jos tuonikäisen 500 secin ostaa niin tuskin polttoaineenkulutus on se ensimmäinen kriteeri?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Sivonen kirjoitti:Eikös se nyt olisi ihan vähän järkevämpää laittaa pari turboa tuohon viissataseen koneeseen? Olisi halpompi tehdä, tulisi halvemmaksi ja kaupan päälle vielä enemmän potkua ja kasin äänet... Viehän bensakone enemmän ainetta mutta jos tuonikäisen 500 secin ostaa niin tuskin polttoaineenkulutus on se ensimmäinen kriteeri?
Nii-in, eihän tässä järjestä ollutkaan kyse ;)

Meinaan vaan, että tuo 300td on vaan niin pirun ruma (kaikella kunnioituksella auton omistajia kohtaan), mutta tuo malli "mafia" eli S-sarja olisi houkuttelava. Tuollaisiahan saa jo tuossa 5000-6000 nurkilla. Jos kysessä siis vaikkapa S350 diesel, niin voiko siihen vaihtaa tuon "mahtimoottorin" huonoksi haukutun tilalle? Vai onko tuo C-140 tuon S-sarjan mallinro eli kaikki ne ovat vähäpäästöisiä siten, että tuo -91 sääntö ei taivu niihin

Nyt haetaan siis superturboa vähän erilaisella aihiolla, ei bensavehjettä. Mutta jos se on teknisesti vaikeaa/älytöntä/mahdonta, niin antaa sitten olla.
BMW-kuski on aina oikeassa
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Frankie kirjoitti:Tuollaisiahan saa jo tuossa 5000-6000 nurkilla. Jos kysessä siis vaikkapa S350 diesel, niin voiko siihen vaihtaa tuon "mahtimoottorin" huonoksi haukutun tilalle?
Voi vaihtaa. Tuo 3,5-litrainen huonomaineinen kone on eräs muunnos w124:stä tutusta OM603 300d-koneesta. Tälläkin foorumilla on muutama w124 jossa OM603 on vaihdettu OM606:ksi. Päästöjen kanssa ei ole ongelmia jos autoon asennettava kone on yhtä vähäpäästöinen kuin pois otettava. Siltikään ei saisi mennä virittelemään.
Vai onko tuo C-140 tuon S-sarjan mallinro eli kaikki ne ovat vähäpäästöisiä siten, että tuo -91 sääntö ei taivu niihin
140 on tuon 90-luvulla valmistetun S-sarjan mallinumero, C=coupe, W=sedan, V=lang. Olen 90%-varma että kaikki suomessa olevat 140-sarjan Ässät ovat vähäpäästöisiä. Saa korjata jos tietää toisin.
Nyt haetaan siis superturboa vähän erilaisella aihiolla, ei bensavehjettä. Mutta jos se on teknisesti vaikeaa/älytöntä/mahdonta, niin antaa sitten olla.
Tässä ei todellakaan ole mitään järkeä :wink:
So long, and thanks for all the fish
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

No huonolta näyttää. Lienee siis vähissä nuo aihiot superturbolle. Vielä yksi tyhmä kysymys kun ei googlekaan osannut auttaa; onko tuo OM606.962 vähäpäästöinen ? Jos on, niin onkos 12v ei-vähäpäästöinen?

Kiitokset vielä asiallisista vastauksista :wink:
BMW-kuski on aina oikeassa
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Frankie kirjoitti:onko tuo OM606.962 vähäpäästöinen ? Jos on, niin onkos 12v ei-vähäpäästöinen?
Tuo 24v om606 taitaa olla aina vähäpäästöinen, vapari esiteltiin w124 faceliftiin vuonna 93 ja turbotettuna väyryseen. 12-venttiilinen om603 löytyy sekä että.

Muutoskatsastuksessa täytyy pystyä osoittamaan vaihdetun moottorin olevan alunperin vähäpäästöisestä autosta (mikäli auto johon moottori laitetaan on vähäpäästöinen).
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

En oikein ymmärrä, mikä tuollaisen muutoksen pointti olisi. Miksi siis rakentaa ns. superturbo älyttömän painavaan koriin? Ja mikä tuossa 320-hevosvoimaisessa koneessa on vikana? Tuskin 400-heppaista turbodieseliäkään ihan pikkurahalla rakennetaan, joten hintaerolla tankkaa bensaakin jo vähän aikaa.

Jos pointtina ovat hyvät ajo-ominaisuudet ja ylellisyys, niin ensimmäinen tuskin on enää kovin korkea tuollaisessa 6000 euron ruoskassa, ja jälkimmäinen poistuu viimeistään noiden sähkökilkkeiden pakollisen poistamisen (vrt. muuten mahdoton johdotus) ja savuttavan koneen myötä.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Vastaa Viestiin