Tuplakaasarit ja dumppi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Tuplakaasarit ja dumppi

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Eli miten saan tuon venttiilin toimimaan, jos otan ohjauksen yhdestä kurkusta niin venttiili paukuttaa kokoajan.
RED POWER IHC DT-358
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Vedä alipaine useemmasta kurkusta, ja pistä väliin vaikka pieniä "öljynerottimia", tai mitä lie ovat niin tasaa sen alipaineen impulssit.

http://photobucket.com/albums/y227/Jarm ... 6Large.jpg

Edit: linkki
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

jos otan alipaineen 1 ja 4 kurkulta mahtaisiko riittää olisi vaan valmiit paikat? sekottaako tuo systeemi kaasarit, kun menee kurkut yhteen??
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No jos otat paineputkesta ennen kaasareita? Pitäs olla tasasta.
Joku oli leiponu dumpin cooleriinkin kiinni, muistan nähneeni netissä.
Sitten vaan sorsapilli dumppiin kiinni, niin johan oli hauskaa:
vvrumMM.....kruiii-krääks :D

Edit: Löyty vielä: http://www.putfile.com/media.php?n=wrxduck
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Ei pitäs sekoittaa. Kokeile niitä paikkoja mitä siinä on, ainakin se tasaa sitä alipainetta.

Ei oikein hyödytä ottaa alipainetta ennen kaasareita, kun ei toimi sitten ollenkaan koko dumppi. Ei ainakaan sillon jos on kireelle säädetty :D

Millanes dumppi sulla oikein on?
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Siiiis hetkinen, otetaampa aikalisä:
dumpin tarkoitus on päästää ylimääräinen ahtoilma pois paineputkesta,
kun kaasarin tms. läpät meneekin yhtäkkiä kiinni.
Näin paine ei pääse lyömään takaisin turbolle sen pyörimistä haittaamaan.
Sitten kun taas painetaan luru levälleen, menee dumppi kiinni,
kun paine imuputkessa laskee ilman taas kelvatessa koneelle.

Ja koska dumppi on ollut auki, on imuputkessa ollut virtausta ja
turbon pyörimisnopeus ei ole hidastunut tarpeettomasti.
Tästähän seuraa ahtojen pienempi tipahtaminen esim. vaihtaessa ja
nopeampi nousu normilukemiin kaasun taas auetessa.
Luonnollisesti dumppi ei saa aueta ennen max. ahtoja.

Ei helv***i, puhutteko te hukkaportin ohjaamisesta? :roll:
Ei kai sitäkään kannata ottaa kaasuläppien jälkeen,
vaan imusarjasta jossa voidaan paineen olevan suht. tasaista.
Jos otat ohjauspaineen kaasuläpän jälkeen, nousee ko.putkessa paine aina
kun imuvena on kiinni => varmaan paukkuu hukkis kokoajan.
Ennen läppiä ilma kelpaa aina jollekkin pytylle => tasaisempi paine.

Diiselissähän ei dumppia tarvita, kun ei ole läppiäkään. :)
Hukkiksen ohjausta kyllä.

Laittakaahan kommenttia, kiitos. :wink:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Imusarjasta se ohjaus pitää ottaa (tai kaasarien kurkuista jos "suora imusarja" ts. kurkku per pytty). Dumppi tosiaan lävähtää levälleen kun kaasuläppä menee kiinni. Tämä tieto saadaan kun verrataan painetta kaasuläpän eri puolilla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Rässi66 kirjoitti:Siiiis hetkinen, otetaampa aikalisä:
dumpin tarkoitus on päästää ylimääräinen ahtoilma pois paineputkesta,
kun kaasarin tms. läpät meneekin yhtäkkiä kiinni.
Näin paine ei pääse lyömään takaisin turbolle sen pyörimistä haittaamaan.
Sitten kun taas painetaan luru levälleen, menee dumppi kiinni,
kun paine imuputkessa laskee ilman taas kelvatessa koneelle.

Ja koska dumppi on ollut auki, on imuputkessa ollut virtausta ja
turbon pyörimisnopeus ei ole hidastunut tarpeettomasti.
Tästähän seuraa ahtojen pienempi tipahtaminen esim. vaihtaessa ja
nopeampi nousu normilukemiin kaasun taas auetessa.
Luonnollisesti dumppi ei saa aueta ennen max. ahtoja.

Ei helv***i, puhutteko te hukkaportin ohjaamisesta? :roll:
Ei kai sitäkään kannata ottaa kaasuläppien jälkeen,
vaan imusarjasta jossa voidaan paineen olevan suht. tasaista.
Jos otat ohjauspaineen kaasuläpän jälkeen, nousee ko.putkessa paine aina
kun imuvena on kiinni => varmaan paukkuu hukkis kokoajan.
Ennen läppiä ilma kelpaa aina jollekkin pytylle => tasaisempi paine.

Diiselissähän ei dumppia tarvita, kun ei ole läppiäkään. :)
Hukkiksen ohjausta kyllä.

Laittakaahan kommenttia, kiitos. :wink:
Tässähän on just se ongelma et tarvitaan alipaine se dumppin aukamiseen ja sitähän ei saa vasta kun kaasuläpän jälkeen.

On niitä tiisseleissäkin läppiä nykyään :wink:
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ahaa, siis alipaine kurkussa kertoo et läppä on kiinni, aukase dumppi.
No nyt valkeni mullekki.
Hmmn, tosiaan useammasta kurkusta ja kuristimilla paineaalto pois "shockkamasta" dumppia (tai jousidumppi imusarjaan).

-89 ei ainakaan ollu läppiä diiselissä. :oops:
( ei mulla ainakaan ole )
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rässi66 kirjoitti:Ahaa, siis alipaine kurkussa kertoo et läppä on kiinni, aukase dumppi.
Niin juuri, läppä kiinni ja männät imevät sinne läpän toiselle puolelle alipaineen, jolloin dumppin pitää aueta, ettei paine puske läpän ja ahtimen väliä.

Kaikkien läppien toiselta puolelta ohkaset letkut peukalon paksuiseen/kokoiseen kerääjään ja siitä ohjaus dumpille, eikös sellainen tasaa ja suodata sen alipaineen pulssit väkisinkin.

Kertokaa lisää noista dieseleiden läpistä, jotta miksi sellainen on keksitty ja mihin laitteeseen, vaikka tässä topicissahan on puhuttu kait bensaautosta, ei kai dieseliä ole kukaan kaasuttimella koitanut ruiskuttaa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Dieselissä läppä toimii yhdessä EGR:n kanssa, jotta koneeseen saadaan osakuormalla sopiva määrä happea. Läppä siis rajoittaa raittiin ilman saantia silloin kun EGR on auki. Sama läppä menee kiinni kun kone sammutetaan -> kone pysähtyy pehemästi eikä rysähtämällä. Ja sama läppä voi sulkeutuessaan estää runaway-tilanteen, jos kone alkaa jostain syystä käymään moottoriöljyllä. Siis jos kuski tajuaa panna virrat pois.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin no noi EGR läpät nyt on tuttuja, ajatelin jo, että ovat jotain teholäppiä keksineet noihin viritettyhin tehodieseleihin, nämä harrastajat. :D Siis semmosia mitä ohjataan jalalla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

diisselin kaasuläppä

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

veskola kirjoitti:Niin no noi EGR läpät nyt on tuttuja, ajatelin jo, että ovat jotain teholäppiä keksineet noihin viritettyhin tehodieseleihin, nämä harrastajat. :D Siis semmosia mitä ohjataan jalalla...
kyllä vanhoista diisselimersuistakin löytyy kaasuläppä..
tallin vintillä lojui kansi jossa oli imusarja kines ja kaasuläppä.
toiselta puolelta löytyi hehkut.. :roll:

OM615 200d w115 korisesta on kuulemma peräisin..
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Vastaa Viestiin