Renkaan kiinnityspultin rasva

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Renkaan kiinnityspultin rasva

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Kerta kaikkkiaan...yllätyin mersun ohjeesta -> älä rasvaa pyörän pultteja ...öh...
kaikissa muissa autoissa olen aina rasvannut, jotenkin
olen ajatellut että saapi ne vielä aina seuraavan kerran tullen auki,

Sanokaa nyt tekniikan tiedemiehet ja naiset, mihin tämäkin
johtotähden neuvo perustuu?
S202 C180T A -99
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En tiedä autostasi, mutta kaikissa autoissani terva on tepsinyt oikein hyvin. Ei ole pyörät tippuneet :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Timo L. kirjoitti:En tiedä autostasi, mutta kaikissa autoissani terva on tepsinyt oikein hyvin. Ei ole pyörät tippuneet :-).
Saatavilla on ihan pulttitervaa tarkoitukseen. Eli Timo 10 P. :D
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei meillä raskaan kaluston pultteja ole koskaan rasvattu, tervaspräytä opin pultteihin suihkuttelemaan intissä. Tarkotuksena on pitää ne pultit kiinni, hieman kuiva ja ruosteinen pultti ei avaudu tärinästä toisin kuin mallia rasvattu, se äherrys on vaan vinkkinä, että omat työkalut on laatua 'romu' jos ei pultteja saa rasvaamatta auki.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

Mariini kirjoitti:Ei meillä raskaan kaluston pultteja ole koskaan rasvattu, tervaspräytä opin pultteihin suihkuttelemaan intissä. Tarkotuksena on pitää ne pultit kiinni, hieman kuiva ja ruosteinen pultti ei avaudu tärinästä toisin kuin mallia rasvattu, se äherrys on vaan vinkkinä, että omat työkalut on laatua 'romu' jos ei pultteja saa rasvaamatta auki.
Eipä nuo ole vielä (kop kop) irti lähtenyt vaikka kuparitahnaa olenkin kierteisiin silloin tällöin laittanut. Eikä rasvaaminen ole vaatinut edes mitään apinan raivo/naamamomenttia ja pysynyt on ihan "romu" vehkeillä...
Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Takarenkaan pultteja rasvatessa voi liian runsas rasva valua käsijarrukengille. Ne pultit kun menevät läpi takajarrulevyn.. Siinä syy myös miksi ei kannata laittaa liian pitkiä pultteja taakse! Muuten kohtuu rasvan tai kuparintahnan käyttö on ihan hyvä, jokainenhan kiristää pultit oikeaan momenttiin. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Neuvo perustuu mitä ilmeisimmin turvallisuus näkökohtiin. Itse laitan aina öljyä tippakannusta inasen verran, ei hapetu kiinni ja pysyy kyllä tiukasti paikallaan.

Eräs kerta edesmenneen Bmw:ni kanssa en rasvannut pultteja, ja tuloksena oli irtiotettaessa yksi katkennut pultti, mutta otinpa opikseni tuostakin sessiosta, vaikka saattoihan kyseisessä tapauksessa olla pultissa valuvikakin :?:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tervaa minäkin olen käyttänyt spreinä. Helpottaa kyllä paljon elämää noissa pultin irroituksissa. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Antti L. kirjoitti:Takarenkaan pultteja rasvatessa voi liian runsas rasva valua käsijarrukengille. Ne pultit kun menevät läpi takajarrulevyn.. Siinä syy myös miksi ei kannata laittaa liian pitkiä pultteja taakse! Muuten kohtuu rasvan tai kuparintahnan käyttö on ihan hyvä, jokainenhan kiristää pultit oikeaan momenttiin. :wink:
Tässä vastauksessa on ajatusta ja järkeä... mutta että renkaat lähtisi
liian rasvauksen takia irti, kuulostaa hieman osalstolta X-files :shock:
S202 C180T A -99
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Terva sinne on minustakin hyvää ainetta ja kyllä ne pitää muutenki pultit vetää kiinni niin että pysyy! Aiemmassa autossa ku vaihoin eka kerran renkaita, ei ollu muttereita rasvattu ja ne oli niinku hitsattu kii, piti tehä oikein vääntötyökalu, jolla sai kunnolla väännettyä ja sitte meni hylsyjä halki yms. Lopen viimesetki mutterit aukes ku hakkas kunnollisen millin liian pienen hylsyn mutteriin ja väänsi voimalla. Lopuksi vielä mainittakoon, että niillä ns."voima-avaimilla" ei tee yhtään mitään tosi tilanteessa, ku niissä ei oo kulma täyttä 90 astetta, nii muljahtaa vaan hylsy kanteilta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Käypä kyselemäs kuljetusliikkeistä mitä varten niillä on vanteissa niitä jousisysteemejä, jotka pitää pultit kireessä. Ei se mikään ennenkuulumaton tapahtuma ole jos tärinä pyöränpultin avaa ja tiputtaa renkaan, yksikin löyhään jätetty pultti alkaa avaamaan muita.

Ongelma on vähänajavalle tuntematon, mutta kun renkaat pyörii paljon niin alkaa tapahtuun.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervaa, se haisee parhaalta noista rasvoista. :D

> Tervasta tuli mieleen eräs vanhan rellun omistaja joka purkaa auton osiksi kerran - pari vuodessa ja tervaa suunnilleen joka paikan.
Pohja alkaa olla pyöreä kuin kylpyammeessa, terva on tasoittanut paikat.

Viimeksi pari vuotta sitten etsittiin vikaa kun auto ei startannut, ja löytyihän se vika aikanaan; purkusession jälkeen kootessa oli startin päävirtakaapeli lipsahtanut akun miinusnavan alle.
Eipä tule asentajalla ensimmäiseksi mieleen tuommoinen. :lol:
wiimax.fi
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Mariini kirjoitti:Ongelma on vähänajavalle tuntematon, mutta kun renkaat pyörii paljon niin alkaa tapahtuun.
Nonniin sanopas sitten paljonko on kilomeetreissä vähän ja paljo paljo :shock:
S202 C180T A -99
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sisurasva

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.
Terveisin
Tero
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Henkilöautopuolella (oma) mielipide on:

Vähän >60.000km
Paljon <60.000km

Tai vaihtoehtoisesti niin pitkään samoilla renkailla kun pintaa riittää. Henkilöautoissa tämä riippuu, miksei raskaissakin vehkeissä, itse renkaasta, joku kestää kilometrejä enemmän, toinen vähemmän. Hlö auton renkaitten kesto kyllä on senverran pieni, että jos ne kerran on kunnolla laittanut kiinni niin ei ne sillä kestolla luultavasti tipu ennenkuin pitää mennä laitattaan uutta satsia alle, mutta varmassa vara parempi.

Tuli tuossa mieleen edellistalvelta kun lähti tuosta nuorikosta talvisarjan alta pölykapseli lentoon, siellä oli yks pultti pyörinu auki ja muitakin sai kiristää, se siinä sitten tuuppas sen kapselin mäkeen. Kapseli löyty tämän vuoden keväällä kyllä, että rahalliset tappiot jäi yhteen pyöränpulttiin.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Raskaassa kalustossa ainakin meillä töissä laitellaan tervaa pyöränpultteihin ja vanteen sekä jarrulevyn/rummun väliin, jotta pyörän saa joskus irrotettuakin. Vaseliini häviää ajan saatossa pois, terva säilyy. Raskaassa kalustossa pultteja on silloin tällöin kiristeltävä, ainakin varmistettava kireys. Lämmönvaihtelut tuppaavat löystyttämään pultteja, varsinkin syksyllä ja talvella tämän huomaa.

Henkilöautossa laitan yleensä öljyä tai vaseliinia ohuelti, kumpaa lähempänä kättä sattuu olemaan.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dieselflosse kirjoitti:
Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.

Eräs hyvä ystäväni, joka toimi aikanaan raskaan kaluston puolella, kertoi minullekin tämän tervan salaisuuden.
Johan se sananlaskukin sanoo, jotta jos ei terva, viina ja naiset auta, niin se on.......... :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

.... niin sitte se on sauna, joka auttaa.... :D :D :D

Tervahan on vekkuli aine, kun se on samalla voiteluaine, ruostesuoja-aine ja ruuvilukite. Ja pitäis vielä liiterin pärekattokin samalla aineella käsitellä.... suamalaista hi-techiä, ja sitä on tehty jo satoja vuosia. Kohta ne on mersun pellitkin käsitelty tervalla.
Rypsiöljyhän on toinen hyvä ruosteenestoaine, mutta se sotkee tosi tehokkaasti ja tahrat ei irtoa edes kiroamalla... :shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Sisurasva

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dieselflosse kirjoitti:Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.
O. Itse olen SIsun tehtaalla pari kertaa käynyt, ja kyllä siellä yhdessä hallissa haisee kuin puuveneveistämöllä. Tai siis tuoksuu, mukava aromihan se tervassa.

Itse pistän kyllä pultteihin sitä, mikä lähinnä on, öljysipaisu tai vaseliinia tms.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

En oo mitään rasvoja käyttäny... Jos on olleet piukassa, ruiskasen CRC:tä... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Mariini kirjoitti:Henkilöautopuolella (oma) mielipide on:

Vähän >60.000km
Paljon <60.000km
:shock: siis vuodessa vai millä aika välillä?

noi merkit menee muuten niin, että

a>b , tarkoittaa että a on suurempi kuin b
eli merkintä
Vähän >60.000km, tarkoittaa vähän on yli 60tkm
ja
Paljon <60.000km, tarkoittaa paljon on alle 60tkm

:wink:
S202 C180T A -99
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Terva on aineena niin mahtava keksintö noihin(kin) hommiin etten toistaiseksi ole parempaa keksinyt.

Vaseliinit ym aina vähän jaksavat arveluttaa, suojaavat kyllä ruosteelta mutta ovat muutaman kerran (ennenkuin kuulin TERVAsta) pultit löystyneet...

Ruuvilukitteet ym ovat aika tyyriitä tollaisiin paikkoihin.

JA SE TERVAN HAJU... 8)
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Onko joku joskus saanut vanhasta mersusta pyörän ajossa tippumaan??? Mulla on ainakin joka ikisessä mersussa kiristyneet jo muutaman päivän ajon aikana pyörän pultit niin piukkaan, ettei ristikkoavaimella saa auki. Ei tule kyllä mieleenkään, ilman rasvaa kiertää pyörän pultteja kiinni.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jyry kirjoitti: Mulla on ainakin joka ikisessä mersussa kiristyneet jo muutaman päivän ajon aikana pyörän pultit niin piukkaan, ettei ristikkoavaimella saa auki.
Sulla on heikko ristikkoavain jos ei sillä kestä vääntää pultteja auki. :) (Ei malttanu olla sanomatta :) )
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Juu kappas vaan, niinhän ne meni väärin päin, vaikka mielestäni oikein keskityinkin tällä kertaa :)
Tiedät paikan, kokeile
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Yleensä ottaen pyöränpultit väännetään liian tiukkaan. Kevytmetallivanteissa maltetaan joskus käyttää momenttiavainta, mutta peltivanteet rusikoidaan usein "kerta kiellon päälle"- periaatteella. Normaalit kiristysmomentit (n.110 Nm) tuntuvat momenttiavaimessa vaatimattomilta ja välillä itsekin tarkistan vanteiden kiinnityksen parin tuhannen km:n välein (epäilevä Tuomas). Ehkäpä näin "pienillä" momenteilla liiallisen voiteluaineen käyttö on ei-suotavaa. Terva on sitten asia erikseen...
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ennen:
Jos on ollut vaseliiniastia vieressä, sinne olen pultin päät törpännyt ennen kiinni kiertämistä.

Jos on ollut tippakannu vieressä, niin moottoriöljyä tippa pultin päähän.

Jos on edellisellä kerralla voideltu jommalla kummalla metodilla, seuraavalla ei tarvitse, eli vain joka toinen kerta riittää.


Nyt:
Yritän vaan valvoa, ettei rengasliikkeen pojat tee mitään peruuttamatonta vahinkoa.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Silloin tällöin ts parin vuoden välein tulee laitettua tippakannusta pari tippaa kierteille muttei useammin. Ja pultit väännän alu- ja peltivanteista puolella varrella kiinni niin saa ne tienpäällä koko varrella auki. Pulttipyssyjä en ole vanteille näyttänyt ikinä. Eikä ole renkaat alta tippuneet käsisäädöilläkään. Taidan ajaa ym mukaan vähän, kun ei ole ongelmia ollut.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
miigu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 28.03.2005 20:04
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja miigu »

jos rasvaa niin kannattaa muistaa kiristellä niitä pultteja myöhemmin
lähti tosta W123 dt:stä pyörä irti 80 vauhissa ja vei pyörän navoista kierteet
mennessään :?
[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos niitä pyörän pultteja tervaa ja vetää ne normaalikireyteen niin ei ne kyllä irtoa ja se on fakta. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin