Renkaan kiinnityspultin rasva
Renkaan kiinnityspultin rasva
Kerta kaikkkiaan...yllätyin mersun ohjeesta -> älä rasvaa pyörän pultteja ...öh...
kaikissa muissa autoissa olen aina rasvannut, jotenkin
olen ajatellut että saapi ne vielä aina seuraavan kerran tullen auki,
Sanokaa nyt tekniikan tiedemiehet ja naiset, mihin tämäkin
johtotähden neuvo perustuu?
kaikissa muissa autoissa olen aina rasvannut, jotenkin
olen ajatellut että saapi ne vielä aina seuraavan kerran tullen auki,
Sanokaa nyt tekniikan tiedemiehet ja naiset, mihin tämäkin
johtotähden neuvo perustuu?
S202 C180T A -99
En tiedä autostasi, mutta kaikissa autoissani terva on tepsinyt oikein hyvin. Ei ole pyörät tippuneet .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ei meillä raskaan kaluston pultteja ole koskaan rasvattu, tervaspräytä opin pultteihin suihkuttelemaan intissä. Tarkotuksena on pitää ne pultit kiinni, hieman kuiva ja ruosteinen pultti ei avaudu tärinästä toisin kuin mallia rasvattu, se äherrys on vaan vinkkinä, että omat työkalut on laatua 'romu' jos ei pultteja saa rasvaamatta auki.
Tiedät paikan, kokeile
Eipä nuo ole vielä (kop kop) irti lähtenyt vaikka kuparitahnaa olenkin kierteisiin silloin tällöin laittanut. Eikä rasvaaminen ole vaatinut edes mitään apinan raivo/naamamomenttia ja pysynyt on ihan "romu" vehkeillä...Mariini kirjoitti:Ei meillä raskaan kaluston pultteja ole koskaan rasvattu, tervaspräytä opin pultteihin suihkuttelemaan intissä. Tarkotuksena on pitää ne pultit kiinni, hieman kuiva ja ruosteinen pultti ei avaudu tärinästä toisin kuin mallia rasvattu, se äherrys on vaan vinkkinä, että omat työkalut on laatua 'romu' jos ei pultteja saa rasvaamatta auki.
Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Takarenkaan pultteja rasvatessa voi liian runsas rasva valua käsijarrukengille. Ne pultit kun menevät läpi takajarrulevyn.. Siinä syy myös miksi ei kannata laittaa liian pitkiä pultteja taakse! Muuten kohtuu rasvan tai kuparintahnan käyttö on ihan hyvä, jokainenhan kiristää pultit oikeaan momenttiin.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Neuvo perustuu mitä ilmeisimmin turvallisuus näkökohtiin. Itse laitan aina öljyä tippakannusta inasen verran, ei hapetu kiinni ja pysyy kyllä tiukasti paikallaan.
Eräs kerta edesmenneen Bmw:ni kanssa en rasvannut pultteja, ja tuloksena oli irtiotettaessa yksi katkennut pultti, mutta otinpa opikseni tuostakin sessiosta, vaikka saattoihan kyseisessä tapauksessa olla pultissa valuvikakin
Eräs kerta edesmenneen Bmw:ni kanssa en rasvannut pultteja, ja tuloksena oli irtiotettaessa yksi katkennut pultti, mutta otinpa opikseni tuostakin sessiosta, vaikka saattoihan kyseisessä tapauksessa olla pultissa valuvikakin
Tässä vastauksessa on ajatusta ja järkeä... mutta että renkaat lähtisiAntti L. kirjoitti:Takarenkaan pultteja rasvatessa voi liian runsas rasva valua käsijarrukengille. Ne pultit kun menevät läpi takajarrulevyn.. Siinä syy myös miksi ei kannata laittaa liian pitkiä pultteja taakse! Muuten kohtuu rasvan tai kuparintahnan käyttö on ihan hyvä, jokainenhan kiristää pultit oikeaan momenttiin.
liian rasvauksen takia irti, kuulostaa hieman osalstolta X-files
S202 C180T A -99
Terva sinne on minustakin hyvää ainetta ja kyllä ne pitää muutenki pultit vetää kiinni niin että pysyy! Aiemmassa autossa ku vaihoin eka kerran renkaita, ei ollu muttereita rasvattu ja ne oli niinku hitsattu kii, piti tehä oikein vääntötyökalu, jolla sai kunnolla väännettyä ja sitte meni hylsyjä halki yms. Lopen viimesetki mutterit aukes ku hakkas kunnollisen millin liian pienen hylsyn mutteriin ja väänsi voimalla. Lopuksi vielä mainittakoon, että niillä ns."voima-avaimilla" ei tee yhtään mitään tosi tilanteessa, ku niissä ei oo kulma täyttä 90 astetta, nii muljahtaa vaan hylsy kanteilta.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Käypä kyselemäs kuljetusliikkeistä mitä varten niillä on vanteissa niitä jousisysteemejä, jotka pitää pultit kireessä. Ei se mikään ennenkuulumaton tapahtuma ole jos tärinä pyöränpultin avaa ja tiputtaa renkaan, yksikin löyhään jätetty pultti alkaa avaamaan muita.
Ongelma on vähänajavalle tuntematon, mutta kun renkaat pyörii paljon niin alkaa tapahtuun.
Ongelma on vähänajavalle tuntematon, mutta kun renkaat pyörii paljon niin alkaa tapahtuun.
Tiedät paikan, kokeile
Tervaa, se haisee parhaalta noista rasvoista.
> Tervasta tuli mieleen eräs vanhan rellun omistaja joka purkaa auton osiksi kerran - pari vuodessa ja tervaa suunnilleen joka paikan.
Pohja alkaa olla pyöreä kuin kylpyammeessa, terva on tasoittanut paikat.
Viimeksi pari vuotta sitten etsittiin vikaa kun auto ei startannut, ja löytyihän se vika aikanaan; purkusession jälkeen kootessa oli startin päävirtakaapeli lipsahtanut akun miinusnavan alle.
Eipä tule asentajalla ensimmäiseksi mieleen tuommoinen.
> Tervasta tuli mieleen eräs vanhan rellun omistaja joka purkaa auton osiksi kerran - pari vuodessa ja tervaa suunnilleen joka paikan.
Pohja alkaa olla pyöreä kuin kylpyammeessa, terva on tasoittanut paikat.
Viimeksi pari vuotta sitten etsittiin vikaa kun auto ei startannut, ja löytyihän se vika aikanaan; purkusession jälkeen kootessa oli startin päävirtakaapeli lipsahtanut akun miinusnavan alle.
Eipä tule asentajalla ensimmäiseksi mieleen tuommoinen.
wiimax.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sisurasva
Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.
Terveisin
Tero
Tero
Henkilöautopuolella (oma) mielipide on:
Vähän >60.000km
Paljon <60.000km
Tai vaihtoehtoisesti niin pitkään samoilla renkailla kun pintaa riittää. Henkilöautoissa tämä riippuu, miksei raskaissakin vehkeissä, itse renkaasta, joku kestää kilometrejä enemmän, toinen vähemmän. Hlö auton renkaitten kesto kyllä on senverran pieni, että jos ne kerran on kunnolla laittanut kiinni niin ei ne sillä kestolla luultavasti tipu ennenkuin pitää mennä laitattaan uutta satsia alle, mutta varmassa vara parempi.
Tuli tuossa mieleen edellistalvelta kun lähti tuosta nuorikosta talvisarjan alta pölykapseli lentoon, siellä oli yks pultti pyörinu auki ja muitakin sai kiristää, se siinä sitten tuuppas sen kapselin mäkeen. Kapseli löyty tämän vuoden keväällä kyllä, että rahalliset tappiot jäi yhteen pyöränpulttiin.
Vähän >60.000km
Paljon <60.000km
Tai vaihtoehtoisesti niin pitkään samoilla renkailla kun pintaa riittää. Henkilöautoissa tämä riippuu, miksei raskaissakin vehkeissä, itse renkaasta, joku kestää kilometrejä enemmän, toinen vähemmän. Hlö auton renkaitten kesto kyllä on senverran pieni, että jos ne kerran on kunnolla laittanut kiinni niin ei ne sillä kestolla luultavasti tipu ennenkuin pitää mennä laitattaan uutta satsia alle, mutta varmassa vara parempi.
Tuli tuossa mieleen edellistalvelta kun lähti tuosta nuorikosta talvisarjan alta pölykapseli lentoon, siellä oli yks pultti pyörinu auki ja muitakin sai kiristää, se siinä sitten tuuppas sen kapselin mäkeen. Kapseli löyty tämän vuoden keväällä kyllä, että rahalliset tappiot jäi yhteen pyöränpulttiin.
Tiedät paikan, kokeile
Raskaassa kalustossa ainakin meillä töissä laitellaan tervaa pyöränpultteihin ja vanteen sekä jarrulevyn/rummun väliin, jotta pyörän saa joskus irrotettuakin. Vaseliini häviää ajan saatossa pois, terva säilyy. Raskaassa kalustossa pultteja on silloin tällöin kiristeltävä, ainakin varmistettava kireys. Lämmönvaihtelut tuppaavat löystyttämään pultteja, varsinkin syksyllä ja talvella tämän huomaa.
Henkilöautossa laitan yleensä öljyä tai vaseliinia ohuelti, kumpaa lähempänä kättä sattuu olemaan.
Henkilöautossa laitan yleensä öljyä tai vaseliinia ohuelti, kumpaa lähempänä kättä sattuu olemaan.
dieselflosse kirjoitti:
Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.
Eräs hyvä ystäväni, joka toimi aikanaan raskaan kaluston puolella, kertoi minullekin tämän tervan salaisuuden.
Johan se sananlaskukin sanoo, jotta jos ei terva, viina ja naiset auta, niin se on..........
Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.
Eräs hyvä ystäväni, joka toimi aikanaan raskaan kaluston puolella, kertoi minullekin tämän tervan salaisuuden.
Johan se sananlaskukin sanoo, jotta jos ei terva, viina ja naiset auta, niin se on..........
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
.... niin sitte se on sauna, joka auttaa....
Tervahan on vekkuli aine, kun se on samalla voiteluaine, ruostesuoja-aine ja ruuvilukite. Ja pitäis vielä liiterin pärekattokin samalla aineella käsitellä.... suamalaista hi-techiä, ja sitä on tehty jo satoja vuosia. Kohta ne on mersun pellitkin käsitelty tervalla.
Rypsiöljyhän on toinen hyvä ruosteenestoaine, mutta se sotkee tosi tehokkaasti ja tahrat ei irtoa edes kiroamalla...
Tervahan on vekkuli aine, kun se on samalla voiteluaine, ruostesuoja-aine ja ruuvilukite. Ja pitäis vielä liiterin pärekattokin samalla aineella käsitellä.... suamalaista hi-techiä, ja sitä on tehty jo satoja vuosia. Kohta ne on mersun pellitkin käsitelty tervalla.
Rypsiöljyhän on toinen hyvä ruosteenestoaine, mutta se sotkee tosi tehokkaasti ja tahrat ei irtoa edes kiroamalla...
Re: Sisurasva
O. Itse olen SIsun tehtaalla pari kertaa käynyt, ja kyllä siellä yhdessä hallissa haisee kuin puuveneveistämöllä. Tai siis tuoksuu, mukava aromihan se tervassa.dieselflosse kirjoitti:Tuolle spraytervalle on hauska nimikin 'sisurasva'. Taitaa nimi liittyä enemmän Suomen autoteollisuuteen kuin karamellituotantoon.
Itse pistän kyllä pultteihin sitä, mikä lähinnä on, öljysipaisu tai vaseliinia tms.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
En oo mitään rasvoja käyttäny... Jos on olleet piukassa, ruiskasen CRC:tä...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
siis vuodessa vai millä aika välillä?Mariini kirjoitti:Henkilöautopuolella (oma) mielipide on:
Vähän >60.000km
Paljon <60.000km
noi merkit menee muuten niin, että
a>b , tarkoittaa että a on suurempi kuin b
eli merkintä
Vähän >60.000km, tarkoittaa vähän on yli 60tkm
ja
Paljon <60.000km, tarkoittaa paljon on alle 60tkm
S202 C180T A -99
Terva on aineena niin mahtava keksintö noihin(kin) hommiin etten toistaiseksi ole parempaa keksinyt.
Vaseliinit ym aina vähän jaksavat arveluttaa, suojaavat kyllä ruosteelta mutta ovat muutaman kerran (ennenkuin kuulin TERVAsta) pultit löystyneet...
Ruuvilukitteet ym ovat aika tyyriitä tollaisiin paikkoihin.
JA SE TERVAN HAJU...
Vaseliinit ym aina vähän jaksavat arveluttaa, suojaavat kyllä ruosteelta mutta ovat muutaman kerran (ennenkuin kuulin TERVAsta) pultit löystyneet...
Ruuvilukitteet ym ovat aika tyyriitä tollaisiin paikkoihin.
JA SE TERVAN HAJU...
Sulla on heikko ristikkoavain jos ei sillä kestä vääntää pultteja auki. (Ei malttanu olla sanomatta )Jyry kirjoitti: Mulla on ainakin joka ikisessä mersussa kiristyneet jo muutaman päivän ajon aikana pyörän pultit niin piukkaan, ettei ristikkoavaimella saa auki.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Yleensä ottaen pyöränpultit väännetään liian tiukkaan. Kevytmetallivanteissa maltetaan joskus käyttää momenttiavainta, mutta peltivanteet rusikoidaan usein "kerta kiellon päälle"- periaatteella. Normaalit kiristysmomentit (n.110 Nm) tuntuvat momenttiavaimessa vaatimattomilta ja välillä itsekin tarkistan vanteiden kiinnityksen parin tuhannen km:n välein (epäilevä Tuomas). Ehkäpä näin "pienillä" momenteilla liiallisen voiteluaineen käyttö on ei-suotavaa. Terva on sitten asia erikseen...
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ennen:
Jos on ollut vaseliiniastia vieressä, sinne olen pultin päät törpännyt ennen kiinni kiertämistä.
Jos on ollut tippakannu vieressä, niin moottoriöljyä tippa pultin päähän.
Jos on edellisellä kerralla voideltu jommalla kummalla metodilla, seuraavalla ei tarvitse, eli vain joka toinen kerta riittää.
Nyt:
Yritän vaan valvoa, ettei rengasliikkeen pojat tee mitään peruuttamatonta vahinkoa.....
Jos on ollut vaseliiniastia vieressä, sinne olen pultin päät törpännyt ennen kiinni kiertämistä.
Jos on ollut tippakannu vieressä, niin moottoriöljyä tippa pultin päähän.
Jos on edellisellä kerralla voideltu jommalla kummalla metodilla, seuraavalla ei tarvitse, eli vain joka toinen kerta riittää.
Nyt:
Yritän vaan valvoa, ettei rengasliikkeen pojat tee mitään peruuttamatonta vahinkoa.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Silloin tällöin ts parin vuoden välein tulee laitettua tippakannusta pari tippaa kierteille muttei useammin. Ja pultit väännän alu- ja peltivanteista puolella varrella kiinni niin saa ne tienpäällä koko varrella auki. Pulttipyssyjä en ole vanteille näyttänyt ikinä. Eikä ole renkaat alta tippuneet käsisäädöilläkään. Taidan ajaa ym mukaan vähän, kun ei ole ongelmia ollut.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
jos rasvaa niin kannattaa muistaa kiristellä niitä pultteja myöhemmin
lähti tosta W123 dt:stä pyörä irti 80 vauhissa ja vei pyörän navoista kierteet
mennessään
lähti tosta W123 dt:stä pyörä irti 80 vauhissa ja vei pyörän navoista kierteet
mennessään
[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB