Tehot 6mm elementeillä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Tehot 6mm elementeillä

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Joskus on kyselty, kuinka paljon tehoa saa ulos 6mm elementeillä.
Seuraavassa hieman suuntaa antavia mittaustuloksia.

Kokoonpano:
OM605
Garrett TO3/4 54mmm/57mm (imu/pako)
3" pakoputkisto
ahtopaine 1bar

Tulos:
172.0kW, 380Nm
noin 34.5kW/sylinteri

Kuva
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Varsin mukavasti antaa potkua.
Sulla ei taida olla maksimikierrokset ihan tapissa vielä, vai kuinka?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Haisuli kirjoitti:Varsin mukavasti antaa potkua.
Sulla ei taida olla maksimikierrokset ihan tapissa vielä, vai kuinka?
Kuten käyrästä näkyy, vetävät kierrokset noin 5200-5300. Talvipumppu talvisäädöissä...
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Jep.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kertooko tarina sitä, on vakioelementit, vai jotkut "muut" kuusimilliset.

Miksiköhän vääntökäyrän alkupää on jätetty noin loivaksi, vai onko se vaan mittaustavasta johtuvaa harhaa.

Palamisen hyötysuhde on kyllä käsittämättömän hyvä vielä suurillakin kierroksilla. Tehoa tulee tosi pienellä ilman määrällä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Vakiota isompi turbo vie vähän käyrää, alkusyöttö on kuitenki pienellä, eli auto ei kai juuri savuta ja taisi olla maininta talvipumpusta/säädöistä...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ja tuossa OM605:ssahan ei ole enään sähköllä ohjattua pumppua, eikös siihen ole vaihdettu mekaaninen.

Tuo 605:nen on vielä näitä esikammiollisia koneita, joten se teho saadaan aikalailla korkeammalla kierrosluvulla, kuin noissa suoraruiskuissa
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

tuikku kirjoitti:Kertooko tarina sitä, on vakioelementit, vai jotkut "muut" kuusimilliset.
Miksiköhän vääntökäyrän alkupää on jätetty noin loivaksi, vai onko se vaan mittaustavasta johtuvaa harhaa.
Antti V kirjoitti:Ja tuossa OM605:ssahan ei ole enään sähköllä ohjattua pumppua, eikös siihen ole vaihdettu mekaaninen.
Samanlaiset elementit on kuin vakionakin, mutta tosiaan pumppu on mekaaninen.
Turbo on suurempi kuin vakiona, eikä nyt ihan pieni tuohon koneeseen. Dynossa ei saada ihan samanlaista vastusta aikaiseksi kuin tiellä, joten se vielä aiheuttaa käyrän "siirtymistä" oikealle.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Olikos ne 5,5mm 602:ssa turbossa vakiona? Sähkö pumpussa 6mm? Utelias niin aina kiinnostaa :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikko K. kirjoitti:Olikos ne 5,5mm 602:ssa turbossa vakiona? Sähkö pumpussa 6mm? Utelias niin aina kiinnostaa :lol:
Noin se taisi olla.

Iso ero sillä puolella millillä, kun 5,5:sista visiin paras tulos kakspuolikkaasta on n. 160 hv.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onko tämä moottori ollut jo vakiona ahdettu ?
Onko Imusarja/Imu-/paineputkisto systeemiä muutettu ?

Lueskelin vielä vanhoja juttuja, ja tulee sellainen käsitys aiheesta, että esikammiomoottorit käyttää ilman tarkemmin hyödykseen, kun suorasuihkarit. Liekkö totta.
Mikähän rooli asiassa on huomattavan avarilla putkistoilla.

Lähes tarkalleen sama ilman määrä minun autoni moottorissa riittää ~150 kw.
Tosin arvio ilmamäärästä on vaan laskennallinen, todellisestahan ei tiedetä.

Savun määrissä olevista eroistakaan ei mulla ole käsitystä.
Näyttää kuitenkin, että suorasuihkareita ei juurikaan kannata päästää savuttelemaan, se vaan vähentää tehoa. Esikammioiset ei taida olla niin tarkkoja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

tuikku kirjoitti:Onko tämä moottori ollut jo vakiona ahdettu ?
Onko Imusarja/Imu-/paineputkisto systeemiä muutettu ?
On vakiona ahdettu.
Imusarja, välijäähdytin ja paineputket ovat kaikki vakioita.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Niin tämä moottorihan on moniventtiilinen 2,5 litrainen 5 pyttyinen turbo, jota on ollut W/S202 korisessa ja tiettääkseni jossain Italian versio W/S210. Kone on käytännössä OM606 3 litraisesta moniventtiilikoneesta pätkästy kapistus
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Lueskelin vielä vanhoja juttuja, ja tulee sellainen käsitys aiheesta, että esikammiomoottorit käyttää ilman tarkemmin hyödykseen, kun suorasuihkarit. Liekkö totta.
[Varoitus: Tämä viesti on vahvasti höystetty mutulla, ja vastuu siirtyy lukijalle]
Totuudesta en osaa ottaa kantaa mutta sellainen fiilis olisi jäänyt, jotta suorasuihkari koneeseen, mersusta kun varsinkin puhutuaan, pitäisi antaa enemmän ahtopainetta, jotta sinne saadaan sama ilmamäärä palotapahtumaan.

Oliko olemassa muista suorasuihkareita, siis TD koneita, kuin se 2,9 litrainen kone ? CDI konettahan ei kait ajatella tässä yhteydessä suoraruiskariksi, vai mistäs täällä nyt puhutaan.

Niin ja ilmanmääräänhän vaikuttaa ahdin, eli isommalla ahtimella ja samalla paineella se todellinan ilman (=hapen) määrä on yleensä hieman suurempi.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Onhan se CDI ihan samanlainen suoraruisku kuin muutkin. Ainoastaan polttoainejärjestelmässä on eroa.

Apukammiomoottoreissa voi lambda laskea jopa 1.1 ilman savutusta, kun taas suoraruisku tarvitsee satuttomaan palamiseen vähintään 2. Jos moottorin annetaan savuttaa, niin kyllä se ilma saadaan silloin suoraruiskussakin palamaan aika tarkkaan. Jos ollaan tarkkoja savutuksesta, niin ilmaa tarvitaan paljon. Tuossahan se on syy miksi uudet dieselit tunkee mustaa jo vakiona, kun taas yleensä vanhat, ollessaan kunnossa, eivät.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Perttu K kirjoitti:Onhan se CDI ihan samanlainen suoraruisku kuin muutkin. Ainoastaan polttoainejärjestelmässä on eroa.

Apukammiomoottoreissa voi lambda laskea jopa 1.1 ilman savutusta, kun taas suoraruisku tarvitsee satuttomaan palamiseen vähintään 2. Jos moottorin annetaan savuttaa, niin kyllä se ilma saadaan silloin suoraruiskussakin palamaan aika tarkkaan. Jos ollaan tarkkoja savutuksesta, niin ilmaa tarvitaan paljon. Tuossahan se on syy miksi uudet dieselit tunkee mustaa jo vakiona, kun taas yleensä vanhat, ollessaan kunnossa, eivät.
Juu
Samaa mieltä.
Ilmaa todellakin tarvitaan enemmän, ja jo yllättävänkin äkkiä, kun moottorin teho nousee.

Ratkaisemata on enää, että kenenkähän etu se on ollut, että esikammiot on jääneet pois, ja palotilat on koverrettu mäntiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

tuikku kirjoitti: Juu


Ratkaisemata on enää, että kenenkähän etu se on ollut, että esikammiot on jääneet pois, ja palotilat on koverrettu mäntiin.
Parempi hyötysuhde->pienempi kulutus
E 290TDT Avantgarde
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Ville S. kirjoitti:
tuikku kirjoitti: Juu


Ratkaisemata on enää, että kenenkähän etu se on ollut, että esikammiot on jääneet pois, ja palotilat on koverrettu mäntiin.
Parempi hyötysuhde->pienempi kulutus

No joo
Normaalit ja terveet ihmiset tietenkin ajattelee noin.
Sillähän se ei tietenkään tullut mulle mieleenkään.
Liian yksinkertainen seitys, olisit nyt edes yrittänyt vähän kierrellä ensin aihetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Onhan se CDI ihan samanlainen suoraruisku kuin muutkin. Ainoastaan polttoainejärjestelmässä on eroa.
Juu juu, mutta halusin justiinsa erotella nuo tavalliset TD koneet CDI koneista, joissa nyt on tavallaan eri filosofia ja suunnitteluaikakausi.
tuikku kirjoitti: Normaalit ja terveet ihmiset tietenkin ajattelee noin.
Sillähän se ei tietenkään tullut mulle mieleenkään.
Liian yksinkertainen seitys, olisit nyt edes yrittänyt vähän kierrellä ensin aihetta.
Niin ja mersun suunnitteluosaston seinällä on huoneen taulu: "Kun tarvitset lisää tehoa, älä nosta ahtopainetta ja syöttöä, vaan lisää sylintereitä ja männän halkaisijaa."
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

tuikku kirjoitti:Ratkaisemata on enää, että kenenkähän etu se on ollut, että esikammiot on jääneet pois, ja palotilat on koverrettu mäntiin.
Kulutushyödyn lisäksi päästöjen hallinta vaatii tuota suoraruiskutusta.

Ilmamääristä vielä senverran että suoraruikkariin pitää ilma saada rajusti pyörteilevänä imuventtiilistä sisään, tämän takia kanavat ovat ahtaat eivätkä virtaa kovin hyvin. Esikammiokoneessa tämä ei ole niin tärkeää koska ilmaan kehittyy pyörteet sen kulkiessa sylinteristä esikammioon ja palavana seoksena takaisin. Pyörteilyä tarvitaan jotta ilma ja polttoaine sekoittuvat toisiinsa mahdollisimman hyvin.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Melitos kirjoitti:Ilmamääristä vielä senverran että suoraruikkariin pitää ilma saada rajusti pyörteilevänä imuventtiilistä sisään, tämän takia kanavat ovat ahtaat eivätkä virtaa kovin hyvin. Esikammiokoneessa tämä ei ole niin tärkeää koska ilmaan kehittyy pyörteet sen kulkiessa sylinteristä esikammioon ja palavana seoksena takaisin. Pyörteilyä tarvitaan jotta ilma ja polttoaine sekoittuvat toisiinsa mahdollisimman hyvin.
Eikös tuo sitten ole ihan pässinlihaa, tuikku laittaa sellaisen kompurasiiven jotta piisaa, 3 baria ahtopainetta sekä syötön täysille.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joopa joo..... Veskun jutut......................

Kun nyt saisi edullisesti jostain edes vauhtipyörän, niin voisi vähän vääntöjäkin kasvattaa. Alkuperäinen uusi on turkasen kallis.
Ei kannata oikein nyt muuta suunnitella, ennenkuin tuo vääntöasia ratkeaa.
Nyt jo niitä rajoitetaan ihan riittävästi.
Tuonne viidensadan tason kestolle pitäisi päästä, ennenkun kannattaa lisävoimasta paljon haaveilla.
Onhan nuita, isompia ahtimia.
Isompi pitää varmaan jokatapauksessa vaihtaa, nykyinen kun alkaa olla jo nyt tapissaan. Ja olisi mukava, jos se turbo ei aina olisi ihan viimeisillään.

On vähän mieli maassa, kun hain auton huollosta, tuli kyllä uusi ennätys, 455€. Tämä auto kyllä pitää huolen, ettei taskunpohjalla liikoja rahoja pyöri.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

tuikku kirjoitti:.
Joopa joo..... Veskun jutut......................


On vähän mieli maassa, kun hain auton huollosta, tuli kyllä uusi ennätys, 455€. Tämä auto kyllä pitää huolen, ettei taskunpohjalla liikoja rahoja pyöri.
Eihän tuo ole edes kallis. Pistäppä kuitista erittely, mitä sille on tehty? Ja paljonko on kilometrejä?
E 290TDT Avantgarde
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No se nyt oli vähän aiheeton loppuhuomautus.
Taisi olla jotenkin herkistynyt mieli.
Olen minä laittanut tähän autooni ainakin parikymmenkertaisesti jo tuon summan, ja paljon tyhmempään, kuitenkin silmät kiiluen.
Eikä liity alkup. aiheeseenkaan mitenkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huoltaminen kannattaa aina kun itselle autoa meinaa pidemmäksi aikaa, ei siinä mitään. Näytti tuossa tulleen justiinsa luottokorttilasku, KL-varaosiin on näköjään mennyt yli 600 € :shock: Onneksi työstä ei tällä kerralla tarvii maksaa kuin tuolle automaattivelholle. Työkaluihin on tainnut upota kanssa aika paljon.

Mutta joo, eihän se ahto siellä vääntöpiikin kohdalla vielä ole/tarvitse olla tapissaan, tai no nyt en muista millä kierroksilla se auto uhkasi savuttaa...eli siellä huipputehon kierroksilla on varaa nostaa rutkasti sitä vääntöä ilman pelkoa kytkimen hyytymisestä. Vääntökäyrästä voisi saada sellaisen laatikon, joka lähtee 1500 rpm ja 500 Nm (=rajoitettu) ja jatkuu 3500 rpm samalla tasolla. No joo sitten me herättiin :lol:

Ei tässä nyt auta minunkaan muu kuin ruveta uutta ahdinta ja cooleria suunnittelemaan, alkaa nuo ahtimen asennusilmatkin (=tammikuu) lähestyä uhkaavasti. Perskeles, kun auto on ollut auki niin pitkään, että tässä olisi ehtinyt hyvinkin teettää pakosarjan ja ties mitä.

P.S Onneksi tuikku on sisäistänyt, ettei näitä mun jorinoita kannata otsa kurtussa lukea vaan kurttu suupielessä.
Vastaa Viestiin