Seuraavassa hieman suuntaa antavia mittaustuloksia.
Kokoonpano:
OM605
Garrett TO3/4 54mmm/57mm (imu/pako)
3" pakoputkisto
ahtopaine 1bar
Tulos:
172.0kW, 380Nm
noin 34.5kW/sylinteri
tuikku kirjoitti:Kertooko tarina sitä, on vakioelementit, vai jotkut "muut" kuusimilliset.
Miksiköhän vääntökäyrän alkupää on jätetty noin loivaksi, vai onko se vaan mittaustavasta johtuvaa harhaa.
Samanlaiset elementit on kuin vakionakin, mutta tosiaan pumppu on mekaaninen.Antti V kirjoitti:Ja tuossa OM605:ssahan ei ole enään sähköllä ohjattua pumppua, eikös siihen ole vaihdettu mekaaninen.
[Varoitus: Tämä viesti on vahvasti höystetty mutulla, ja vastuu siirtyy lukijalle]tuikku kirjoitti:Lueskelin vielä vanhoja juttuja, ja tulee sellainen käsitys aiheesta, että esikammiomoottorit käyttää ilman tarkemmin hyödykseen, kun suorasuihkarit. Liekkö totta.
JuuPerttu K kirjoitti:Onhan se CDI ihan samanlainen suoraruisku kuin muutkin. Ainoastaan polttoainejärjestelmässä on eroa.
Apukammiomoottoreissa voi lambda laskea jopa 1.1 ilman savutusta, kun taas suoraruisku tarvitsee satuttomaan palamiseen vähintään 2. Jos moottorin annetaan savuttaa, niin kyllä se ilma saadaan silloin suoraruiskussakin palamaan aika tarkkaan. Jos ollaan tarkkoja savutuksesta, niin ilmaa tarvitaan paljon. Tuossahan se on syy miksi uudet dieselit tunkee mustaa jo vakiona, kun taas yleensä vanhat, ollessaan kunnossa, eivät.
Ville S. kirjoitti:Parempi hyötysuhde->pienempi kulutustuikku kirjoitti: Juu
Ratkaisemata on enää, että kenenkähän etu se on ollut, että esikammiot on jääneet pois, ja palotilat on koverrettu mäntiin.
Juu juu, mutta halusin justiinsa erotella nuo tavalliset TD koneet CDI koneista, joissa nyt on tavallaan eri filosofia ja suunnitteluaikakausi.Perttu K kirjoitti:Onhan se CDI ihan samanlainen suoraruisku kuin muutkin. Ainoastaan polttoainejärjestelmässä on eroa.
Niin ja mersun suunnitteluosaston seinällä on huoneen taulu: "Kun tarvitset lisää tehoa, älä nosta ahtopainetta ja syöttöä, vaan lisää sylintereitä ja männän halkaisijaa."tuikku kirjoitti: Normaalit ja terveet ihmiset tietenkin ajattelee noin.
Sillähän se ei tietenkään tullut mulle mieleenkään.
Liian yksinkertainen seitys, olisit nyt edes yrittänyt vähän kierrellä ensin aihetta.
Kulutushyödyn lisäksi päästöjen hallinta vaatii tuota suoraruiskutusta.tuikku kirjoitti:Ratkaisemata on enää, että kenenkähän etu se on ollut, että esikammiot on jääneet pois, ja palotilat on koverrettu mäntiin.
Eikös tuo sitten ole ihan pässinlihaa, tuikku laittaa sellaisen kompurasiiven jotta piisaa, 3 baria ahtopainetta sekä syötön täysille.Melitos kirjoitti:Ilmamääristä vielä senverran että suoraruikkariin pitää ilma saada rajusti pyörteilevänä imuventtiilistä sisään, tämän takia kanavat ovat ahtaat eivätkä virtaa kovin hyvin. Esikammiokoneessa tämä ei ole niin tärkeää koska ilmaan kehittyy pyörteet sen kulkiessa sylinteristä esikammioon ja palavana seoksena takaisin. Pyörteilyä tarvitaan jotta ilma ja polttoaine sekoittuvat toisiinsa mahdollisimman hyvin.
Eihän tuo ole edes kallis. Pistäppä kuitista erittely, mitä sille on tehty? Ja paljonko on kilometrejä?tuikku kirjoitti:.
Joopa joo..... Veskun jutut......................
On vähän mieli maassa, kun hain auton huollosta, tuli kyllä uusi ennätys, 455€. Tämä auto kyllä pitää huolen, ettei taskunpohjalla liikoja rahoja pyöri.