Lisävalojen asennus! Mercedes Benz w202
Lisävalojen asennus! Mercedes Benz w202
Miten kannattaa suorittaa lisävalojen sähkökytkennät?
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Siis kokemuksia onko joku asentanut lisävalot esim. Hellan ohjeidenmukaan eli ottamalla rosvoliitännän oikeistapitkistä? Mihin kohtaan mahodllinen rosvoliitäntä kannattaisi sijoittaa ? Olen asentamassa Hellan Comet FF100!
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Siis kokemuksia onko joku asentanut lisävalot esim. Hellan ohjeidenmukaan eli ottamalla rosvoliitännän oikeistapitkistä? Mihin kohtaan mahodllinen rosvoliitäntä kannattaisi sijoittaa ? Olen asentamassa Hellan Comet FF100!
Ja herätteen rosvon olen ainakin itse pyrkinyt laittamaan polttimon kannan läheisyyteen lampun suojakopan alle, josta johto läpivientikumiin tehdyn reiän kautta.. Ei hapetu se rosvous, kun on suojassa.
Toinen vielä parempi on ottaa se sisältä, esim. pitkien sulakkeen pohjasta ja samalla vetää se pitkien erillisen katkaisijan kautta konehuoneeseen releelle..
Toinen vielä parempi on ottaa se sisältä, esim. pitkien sulakkeen pohjasta ja samalla vetää se pitkien erillisen katkaisijan kautta konehuoneeseen releelle..
Kutistesukkaa saa mistä vaan, esim. Biltemasta ja Motonetistä. Ja kyllä - on kätevää.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Itse olen tinannut kaikki johtoliitokset. Kutistesukka on hyvä keksintö näissä hommissa. Virta suoraan laturilta, sulake heti laturin jälkeen. (jos kiinnostaa niin mittaa jännitehäviö laturi / akku) Liitännät releessä: 85=Herätevirta. 86=Maadoitus Tai käy myös päinvastoin 30=Laturilta tuleva / Akulta jos joku haluaa vetää viirran sieltä(muista sulake). 87=Valoille menevä virtajohto. Muista vetäistä valoille menevä maadoitusjohto yhtä paksulla johdolla kuin virtajohtokin on. Itse käytän kahden neliön johtoja. Syöttö releelle on ollut joskus jopa 4 neliötä Jännitehäviö on pieni ja johdot ei lämpene lainkaan, vaikka 100w olisi käytössä. Sama muuten koskee omia ajovaloja.Pietu71 kirjoitti:pari päivää sitte laitoin 124:seen hellan ohjeen mukaan ff200 keulille ja hyvi toimii ja ei syty häiriö valot.
Kyllähän se virta niille lisä pitkille menee suoraan akulta releen kautta eikä siitä pitkän johdolta josta ryöstetään
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Virran olen ottanut releelle konehuoneen akunjohtojen liittimestä. Releelle tulevan valojen ohjausvirran olen ottanut kaukovalon polttimon kannasta kaks yhteen liittimellä. Aina olen käyttänyt tätä systeemiä kaikissa autoissa, eikä tarvitse rikkoa johtoja, eikä tehdä johtoihin niitä sähköongelmia aiheuttavia liitäntöjä.
Releelle tuleva ohjausvirta käy ottaa juuri noin. Katso mittarilla AKUN ja LATURIN välisten johtojen jännitehäviö. Tinausliitos on varmempi kuin itse johto tinattavasta kohdasta. Auto hapettuu ennen kuin tinattu liitospetri.n kirjoitti:Virran olen ottanut releelle konehuoneen akunjohtojen liittimestä. Releelle tulevan valojen ohjausvirran olen ottanut kaukovalon polttimon kannasta kaks yhteen liittimellä. Aina olen käyttänyt tätä systeemiä kaikissa autoissa, eikä tarvitse rikkoa johtoja, eikä tehdä johtoihin niitä sähköongelmia aiheuttavia liitäntöjä.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Tässäpä kunnon ohjeet, kopsasin nämä Suomen johtavalta tiedeforumilta johon on linkki allekirjoituksessa.
Kyllä! Nyt loppuu kaamos mersun keulalla, laitamme siihen lisävalot. Seuraavassa kuvitetussa asennuskertomuksessa käy kaikki oleellinen, ja jos totta puhutaan niin toisarvoisiakin asioita saatamme käsitellä.
Se että tämä ohje on suunnattu pääasiassa naisille, johtuu siitä että minä joudun poikkeuksetta sepittämään eukon autoa. On aika tarttua oria sarvesta, ja opetella montteeraamaan autoa itse. Lisävalojen asennus on sopivan yksinkertainen homma aloittaa, esim. automaattivaihteistonhan osaa jo lapsikin korjata ilman sen kummempia ohjeita.
Aloitamme asennuslevyn kiinnityksellä joka näkyy seuraavassa kuvassa:
Asennnuskilpi asetellaan symmetrisesti puskurin muotoihin ja rekisterikilven koloon nähden, ensimmäinen reiän paikka merkataan esim. tussilla tai pistepuikolla. Kuuden millin ruuville porataan 3mm reikä, suurempi ei ole nyt tarpeen koska käsiteltävä materiaali on muovia, menee vielä reikä horoksi. Rautaan porattaessa reiän tulisi olla 4mm, jopa 4,5 mm.
Tässä vaiheessa kannattaa käydä leikkaamassa kynnet, niistä tulee siistimmät kun ne leikkaa eikä revi seuraavassa työvaiheessa. Käsivoidetta kannattaa laittaa myös, lika lähtee käsistä helpommin kun pesun aika koittaa. Jos piirakkaa ropeltaa mustilla ja bakteereita vilisevillä sormilla niin saattaa tulla hiiva.
Nonni, jatketaan:
Seuraavaksi vedämme johdot asennuslevyn luota puskurin sisällä paikkaan josta saa virtaa. Autossa ei ole samanlaisia pistorasioita kuin kotona, nyt tarvitaan sorminäppäryyttä, hyviä hermoja ja käsityötaitoa. Ei tämä johtojen veteleminen ja liitteleminen ole loppujen lopuksi kudontaa tai kanavatöitä kummempaa. Johdot vedetään C-mersussa kuvassa näkyvään paikkaan, sieltä saa virtaa. Näin siksi että se auton patteri on ostoskassin ja rattaiden alla takakontissa. Ai niin, se kuva :
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0798.jpg
Se on se sama paikka mihin se huoltoaseman jolppi komentaa kaatamaan itse pisunestettä kun on niin laiska ettei viitsi jättää kassajonoa odottamaan keskenään. Tai niinku sen vieressä tuo pikkunen musta laatikko.
Asennuslevyn luota vedetään kaksi johtoa kuvassa näkyvään paikkaan. Samalla lailla tehdään kuskin puolen lampun kanssa, sieltäkin vedetään kaksi johtoa. Jos epäilyttää että johdot menevät sekaisin niin niitä voi merkkailla vaikkapa kynsilakalla.
Lisävalot on helppo kiinnittää, paketissa on seikkaperäiset kuvitetut ohjeen siitä miten homma tapahtuu. Olkaa tarkkoina ja muistakaa pujottaa johtoihin läpivientikumit, ne pitävät veden enimmäkseen valojen ulkopuolella.
Kun valojen kuoret on kiinnitettu asennuslevyyn niin pääsemme kytkemään virtasta systeemiin Tarvitsemme abikopihdit, ne ovat ne jännät sakset joissa on älyttömästi koloja ja reikiä. Jos ei ala tongit löytymään niin pyytäkää isiä konsultoimaan hetkeksi, kyllä se sen verran jaksaa avittaa.
Jos proteesi on tukevasti suussa kiinni niin piuhat voi kuoria hampaillakin, toinen vaihtoehto on laittaa hampaat lasiin ja yrittää etsiä ne jo uudelleen kadonneet reikäsakset, abikopihdit. Niissä on sellaisia jänniä pyöreitä koloja (muistatteko) joihin laittamalla ja vetäisemällä saa kuorittua johdosta sen muoviosan päältä pois. Minä käytän kumpaakin konstia, yleensä nyhdän piuhat paljaiksi leegoilla.
Sopivat liittimet seuraavat laadukkaan valosarjan mukana, ohjeissa on mainittu mihin kohtaan millainenkin liitin puristellaan.(muistatteko, ne reikäsakset niillä puristellaan nyt) Emmehän me ole ostaneet niitä 15e sumareita hintahulikaanista, emmehän?:evil: Suosittelen Hellan tai Boschin sarjoja, niissä on kaikki tarvittavat kilkkeet mukana, ainakin melkein.
Johtojen päihin puristellaan liittimet. Varmistellaan että johdot ovat hyvin pujotellut, ja että ne eivät ole vaarassa joutua vääriin paikkoihin. Tällaisia ovat mm. jäähdyttimen ropeli, hihnapyörät, terävät kulmat joihin ne voivat hankautua jne... Jos nippusiteitä ei ole saatavilla niin voit liimailla johdot kiinni myös käytetyillä terveyssiteillä, ekologista ja kustannustehokasta.
Nyt voimme kytkeä johdot niille kuuluviin paikkoihin. Laatuvalojen pakkauksissa on selkeät ohjeet siitä mihin mikäkin piuha kuuluu, en puutu tähän sen enempää, katsokaa sieltä. Seuraavaksi kiinnitämme releen kiinni auton koriin, minä valitsin paikan laiskuuttani lähelle virtapistettä kun siinä oli vapaata tilaa ja kiinnityspaikka valmina:
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0799.jpg
Huomatkaa "sulakepesän" pielavetinen asennus, se puuttui pakkauksesta siitäkin huolimatta että kysyin myyjältä kahteen kertaan "onko tässä nyt VARMASTI kaikki tarvittava mukana, onhan? Kuulitsie hä?" Väitti että on, ei ollut.
Nyt voimmekin ihastella lopputulosta, valoa on tullut kaksi lampullista lisää :
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0800.jpg
Valot on tottakai vielä suunnattava että ne näyttävät oikein eivätkä häikäise vastaantulijoita.
Heleppoa kun lapsen lyöminen, eikun hommiin leidit.
Kyllä! Nyt loppuu kaamos mersun keulalla, laitamme siihen lisävalot. Seuraavassa kuvitetussa asennuskertomuksessa käy kaikki oleellinen, ja jos totta puhutaan niin toisarvoisiakin asioita saatamme käsitellä.
Se että tämä ohje on suunnattu pääasiassa naisille, johtuu siitä että minä joudun poikkeuksetta sepittämään eukon autoa. On aika tarttua oria sarvesta, ja opetella montteeraamaan autoa itse. Lisävalojen asennus on sopivan yksinkertainen homma aloittaa, esim. automaattivaihteistonhan osaa jo lapsikin korjata ilman sen kummempia ohjeita.
Aloitamme asennuslevyn kiinnityksellä joka näkyy seuraavassa kuvassa:
Asennnuskilpi asetellaan symmetrisesti puskurin muotoihin ja rekisterikilven koloon nähden, ensimmäinen reiän paikka merkataan esim. tussilla tai pistepuikolla. Kuuden millin ruuville porataan 3mm reikä, suurempi ei ole nyt tarpeen koska käsiteltävä materiaali on muovia, menee vielä reikä horoksi. Rautaan porattaessa reiän tulisi olla 4mm, jopa 4,5 mm.
Tässä vaiheessa kannattaa käydä leikkaamassa kynnet, niistä tulee siistimmät kun ne leikkaa eikä revi seuraavassa työvaiheessa. Käsivoidetta kannattaa laittaa myös, lika lähtee käsistä helpommin kun pesun aika koittaa. Jos piirakkaa ropeltaa mustilla ja bakteereita vilisevillä sormilla niin saattaa tulla hiiva.
Nonni, jatketaan:
Seuraavaksi vedämme johdot asennuslevyn luota puskurin sisällä paikkaan josta saa virtaa. Autossa ei ole samanlaisia pistorasioita kuin kotona, nyt tarvitaan sorminäppäryyttä, hyviä hermoja ja käsityötaitoa. Ei tämä johtojen veteleminen ja liitteleminen ole loppujen lopuksi kudontaa tai kanavatöitä kummempaa. Johdot vedetään C-mersussa kuvassa näkyvään paikkaan, sieltä saa virtaa. Näin siksi että se auton patteri on ostoskassin ja rattaiden alla takakontissa. Ai niin, se kuva :
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0798.jpg
Se on se sama paikka mihin se huoltoaseman jolppi komentaa kaatamaan itse pisunestettä kun on niin laiska ettei viitsi jättää kassajonoa odottamaan keskenään. Tai niinku sen vieressä tuo pikkunen musta laatikko.
Asennuslevyn luota vedetään kaksi johtoa kuvassa näkyvään paikkaan. Samalla lailla tehdään kuskin puolen lampun kanssa, sieltäkin vedetään kaksi johtoa. Jos epäilyttää että johdot menevät sekaisin niin niitä voi merkkailla vaikkapa kynsilakalla.
Lisävalot on helppo kiinnittää, paketissa on seikkaperäiset kuvitetut ohjeen siitä miten homma tapahtuu. Olkaa tarkkoina ja muistakaa pujottaa johtoihin läpivientikumit, ne pitävät veden enimmäkseen valojen ulkopuolella.
Kun valojen kuoret on kiinnitettu asennuslevyyn niin pääsemme kytkemään virtasta systeemiin Tarvitsemme abikopihdit, ne ovat ne jännät sakset joissa on älyttömästi koloja ja reikiä. Jos ei ala tongit löytymään niin pyytäkää isiä konsultoimaan hetkeksi, kyllä se sen verran jaksaa avittaa.
Jos proteesi on tukevasti suussa kiinni niin piuhat voi kuoria hampaillakin, toinen vaihtoehto on laittaa hampaat lasiin ja yrittää etsiä ne jo uudelleen kadonneet reikäsakset, abikopihdit. Niissä on sellaisia jänniä pyöreitä koloja (muistatteko) joihin laittamalla ja vetäisemällä saa kuorittua johdosta sen muoviosan päältä pois. Minä käytän kumpaakin konstia, yleensä nyhdän piuhat paljaiksi leegoilla.
Sopivat liittimet seuraavat laadukkaan valosarjan mukana, ohjeissa on mainittu mihin kohtaan millainenkin liitin puristellaan.(muistatteko, ne reikäsakset niillä puristellaan nyt) Emmehän me ole ostaneet niitä 15e sumareita hintahulikaanista, emmehän?:evil: Suosittelen Hellan tai Boschin sarjoja, niissä on kaikki tarvittavat kilkkeet mukana, ainakin melkein.
Johtojen päihin puristellaan liittimet. Varmistellaan että johdot ovat hyvin pujotellut, ja että ne eivät ole vaarassa joutua vääriin paikkoihin. Tällaisia ovat mm. jäähdyttimen ropeli, hihnapyörät, terävät kulmat joihin ne voivat hankautua jne... Jos nippusiteitä ei ole saatavilla niin voit liimailla johdot kiinni myös käytetyillä terveyssiteillä, ekologista ja kustannustehokasta.
Nyt voimme kytkeä johdot niille kuuluviin paikkoihin. Laatuvalojen pakkauksissa on selkeät ohjeet siitä mihin mikäkin piuha kuuluu, en puutu tähän sen enempää, katsokaa sieltä. Seuraavaksi kiinnitämme releen kiinni auton koriin, minä valitsin paikan laiskuuttani lähelle virtapistettä kun siinä oli vapaata tilaa ja kiinnityspaikka valmina:
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0799.jpg
Huomatkaa "sulakepesän" pielavetinen asennus, se puuttui pakkauksesta siitäkin huolimatta että kysyin myyjältä kahteen kertaan "onko tässä nyt VARMASTI kaikki tarvittava mukana, onhan? Kuulitsie hä?" Väitti että on, ei ollut.
Nyt voimmekin ihastella lopputulosta, valoa on tullut kaksi lampullista lisää :
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0800.jpg
Valot on tottakai vielä suunnattava että ne näyttävät oikein eivätkä häikäise vastaantulijoita.
Heleppoa kun lapsen lyöminen, eikun hommiin leidit.
Viimeksi muokannut HVM, Su 25.09.2005 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: To 22.09.2005 20:47
Niinpä. Kannasta suoraan maihin. Sama neliömäärä kuin tulevissa kaapelissa. Pojat näkyy olevan aloittelioita.??Dodii kirjoitti:Kyllä sai repeillä ihan kunnolla
Mie vaan ihmettelen että miksi 2 johtoa per puoli, mahollisimman nopiastiahan ne kannattaisi maadottaa...
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Soininen. Minä oon kokki ammatiltani ja teen sen minkä osaan, eli niinkun näät. Valot palaa, auto ei niinkään, ainakaan vielä. Aloittelioita kirjoitetaan muuten "aloittelijoita."soininen kirjoitti:Niinpä. Kannasta suoraan maihin. Sama neliömäärä kuin tulevissa kaapelissa. Pojat näkyy olevan aloittelioita.??Dodii kirjoitti:Kyllä sai repeillä ihan kunnolla
Mie vaan ihmettelen että miksi 2 johtoa per puoli, mahollisimman nopiastiahan ne kannattaisi maadottaa...
Tuuhan kotikulmien mies tarinoille tuonne http://mese.fi/forum osotteeseen, suunnitellaan asennuksia.
Onhan tuossa pitkässä maajohdossa hyväkin puoli. Jos jännitehäviötä tulee sopivasti, niin polttimoiden kestoikä pidentyy hyvällä tuurilla puolella
Tietty jos ylijännitettä ei tule muutenkaan, niin sitte, mutta ainakin sprintteriin täyty pistää diodit kummallekin lähivalolle, kun valot palo 1-2kk välein jatkuvasti...
Nyt o kestäny aina yli vuoden putkeen...
Tietty jos ylijännitettä ei tule muutenkaan, niin sitte, mutta ainakin sprintteriin täyty pistää diodit kummallekin lähivalolle, kun valot palo 1-2kk välein jatkuvasti...
Nyt o kestäny aina yli vuoden putkeen...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
liitoksia?
sana on "hermeettinen tinaliitin" käsittääkseni.
eli liitin jossa on tinaa sisällä ,ja lämmittäessä tämä tina sulaa . samalla liitin itsessään sulkeutuu/kutistuu liitoksen päälle tekee siitä näin ollen ilmatiiviin.
joissa mersun omissa liittimissä on vielä jotain liimaa/massaa joka sulaessaan pois pienimmätkin ilmatilat/muut , ja tekee liitoksesta varmasti ilmatiiviin/puhtaan.
näitä minä käytän sähk´öjen korjaustöissä yleensä.
jaska
sana on "hermeettinen tinaliitin" käsittääkseni.
eli liitin jossa on tinaa sisällä ,ja lämmittäessä tämä tina sulaa . samalla liitin itsessään sulkeutuu/kutistuu liitoksen päälle tekee siitä näin ollen ilmatiiviin.
joissa mersun omissa liittimissä on vielä jotain liimaa/massaa joka sulaessaan pois pienimmätkin ilmatilat/muut , ja tekee liitoksesta varmasti ilmatiiviin/puhtaan.
näitä minä käytän sähk´öjen korjaustöissä yleensä.
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D