w 124 300dt:n öljynpaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ville H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 03.10.2004 16:19
Paikkakunta: Lahti

w 124 300dt:n öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Ville H »

Paineet lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä pikkusen yli yhessä. Öljyä syö kone ehkä 1 litran vaihtovälillä. Kannentiiviste kai ehjänä kun ei nesteet ja öljyt oo sekasin ja kaasun painaminen ei näytä vaikuttavan paisuntasäiliössä millään lailla.

Nestettä katoaa aika reippaasti mutta se onki jo toinen tarina(syyläri luultavasti vuotaa)

Onko paineet ok, vai onko mahollisesti odotettavissa murheita lähitulevaisuudessa? Mites muilla 300dt:n tai tdt:n omistajilla nuo paineet?

Kilsoja takana 419tkm
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1188
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mulla on 1.5:ssä 300TDT:ssä lämpimällä, tai oikeastaan heti kun kone on käyntilämöinen.

ei tosin laske siitä, vaikka ajais motaria tosi lujaa..

kyllähän täältä haulla löytyy aiheesta loputtomasti keskustelua, mutta voin varmaan kaikkien puolesta sanoa, ettei hätää.

muistat vaan vaihtaa öljyt aina viimeistään 10 000 välein. mielummin 7500km jos rahkeet riittää. sillain itse ainakin omassa mielessä kompensoin tuota (paine vajetta) :)
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Karvan vajaa 2. On sitte kone kuin lämmin tahansa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mutta Konjamiinilla onkin hyvä öljypumppu :wink:
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

3:litran pensakone: paineet olleet vaihdepäällä lämpimänä viisarin mitan alle 1 tyhjäkäynnillä.
Just avasin kannen venttiilien ohjurinvaihtoa ym. varten, kaikki osat virheettömässä kunnossa, eli toi ohjekirjan "0,3 riittää" varmaan pitää paikkansa.
Enpä näe mitään eroa bensa/diesel-koneessa tässä asiassa, korkeintaan tyhjäkäynnin rpm.
Itsellä vaihdepäällä n.600 rpm. auton mittarin mukaan.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Ville H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 03.10.2004 16:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Ville H »

Eli ei siis aihetta paniikkiin. Ajatteko muuten millä öljyillä? Itellä on koneessa nyt jotku castrollin mut yleensä oon käyttäny mobil 5w 50:stä. Liekkö tuolla öljymerkin vaihdolla jotain merkitystä. Muistaakseni ollu pikkasen korkeemmalla mobililla.

Tuosta nesteen katoamisesta vielä. Äsken kyliltä tullessa huomasin autoa sammuttaessani melkosen höyryn nousevan keulasta...no peltiä auki ja taskulampulla katteleen...syyläri ihan märkä toisesta reunasta ja semmonen makean hajunen höyry sieltä leijaili. Aika selvä peli, vai? Nestettä katoaa n.litra/50km. KL:ssä näyttäs syyläri maksavan 265€....onko hyvä? vai onko noissa ylipäätään eroja?
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

ja ainahan kannattaa muistaa että tommonen 100-200 rpm muutos vaikuttaa jo melkeen kilon helposti noissa öljuýn paineissa tyhjäkäynnillä.Eli jos on joutokäyntinopeus hiukkanenkin alempana ku pitäs olla niin paineet on radikaalisti alempana.
ainakin bensa koneessa noin käy,rpm 750(eli ohjekirjan mukanen)paineet 2 kiloo,rpm 650 paineet vaan aavistuksen yli kilon.
Ja luonnollisesti lämpösenä.

Ite vetelin 71vm. Carinalla aina niin kauan että ajossa tippu kiloon paineet ja siite lisäsin öljyä ja hyvin kesti,(hiukkasen söi sitä).OIIHH niintä aikoja :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Vajaa 2 kiloo lämpösenä kuin lämpösenä Aj. 480 tkm etupäästä jostain vähän roiskii.. kampura stefa vaihettu kesällä.. eipäs auttanu...! Myös öljysyylarista toisesta kulmastaan tippasoo..

Entäs öljynvarotusvalo muilla? Omassa aika herkässä... saattaa syttyä jo palamaan vaikka öljyä ois merkkienvälissä vielä... :roll:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Riku kirjoitti:Entäs öljynvarotusvalo muilla? Omassa aika herkässä... saattaa syttyä jo palamaan vaikka öljyä ois merkkienvälissä vielä... :roll:
Viivojen puolivälissä sen kaiketi pitäisikin syttyä :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Osaako kukaan kertoa, missä mahtaa olla vika kun öljyvalo syttyy ja sammuu aina välillä? Öljynpaine pysyy tapissa ja öljyäkin on mittatikun mukaan puolet jäljellä. Mistäpäin moottoria löytyvät öljymäärän ja öljynpaineen anturit?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14017
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

485 tkm "ajetun" turbodieselin paineet kuumana n. 1,6.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Öljymäärän anturi on öljypohjassa, kuskin puolella, ja öljynpaineen anturi öljynputsarin jalan alaosassa, sojottaa myös kuskin puolelle.

Kannattaa käyttää jotain hiukan laadukkaampaa öljyä kuin tuota iänikuista Mobil Rally Formula 5W-50:stä, halpahallilitkua ja auttamattoman vanhanaikaista, en käytä kuin ruohonleikkurissa.

Hyviä ovat mm.

Mobil 0W-40
Castrol Magnatec tai Formula
Valvolinen täyssynteettinen (parasta olisi Extreme engine oil, dieseliin tarkoitettu 5W-40)

Kaikista parhaita, mutta kalliita:
Motul
Red Line

Edit: Syylarista, joo, KL:n taitaa olla Nissens, joka on ihan soiva peli, vaihda mahdollisimman pikaisesti, jottei tule vahinkoa. Turbokoneen kantta ei kannata kuormittaa turhaan, kun se on niin saakelin kallis.

Uusi syylari on aina hyvä ostos jos vanha on jo kulahtaneen näköinen, säästyy monelta harmilta kesällä ruuhkassa / kärry perässä.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Kuultua..,Näissä kolmilitraisissa ois aika herkässä merkkivalon syttyminen.. :roll:
Esim. japseissa bensavehkeissä..ex autossa meni sinne alarajaan saakka ennen kuin sytty ollenkaan.. :shock:
Avatar
ammattimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 06.10.2005 23:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ammattimies »

ei muuta ku kovaa ajoa..
hyvällä mallilla paineet..
Entiset:
W124 300 TE -90
W115 2.2 -71
W201 super200d -85
w201 super 300turbo
Nykyiset:
309 paku. om603 turbo. Aut.
W124 St Om606. Coupe
208 Sprinter -04
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Joo tuo syyläri kannattaa vaihtaa ajoissa mulla tihuutteli pitkin kesää pikkusen n,1l/5000km mut tuossa jokunen viikko sitte lorahti ihan paskaks kerralla kun nestettä kaato niin suoraan valu maahan onneks hajos koto konnuilla ja nesteen merkkivalo toimi,töistä lähtiessä ihmettelin kun valo sytty ja eiku tutkimaan eipä ollu vaikee löytää vikaa :D Ja ennenkun joku väläyttää että jääty niin ei jäätyny 8)
Yllättävän paljon vuoti kennosta ei ollu edes pääty irti/löysässä oli kuin pikkupoika pissillä :D
W124 300D aut -89
Vastaa Viestiin