200d turbo projekti epäonnistui
200d turbo projekti epäonnistui
Ostin tuossa kuukausi sitten vanhan 124 korisen 200d:n käyttöautoksi. Hetken ajettuani huomasin että voimaahan tämä kaipaa ja paljon lisää, elikkäs turboa etsimään. Sopiva turbo löytyikin yllättävän helposti (garretin gt20525) tein sille sitten sopivan pakosarjan, downpipen, öljyn kierron (kunnon hydrauliikkaletkusta),
ahtoputkiston rosterista ja kaikkea muuta pientä ja tarpeellista sovittelua.
No eilen illalla noin 22.00
sain kaikki tarvittavat osat paikalleen ja moottorin käyntiin. Hienosti suhisi ja toimi kuin enkeli. Pieni koeajo noin 2km ja voima tuntu kasvaneen noin 10hv. Kaikki pelaa hienosti, mutta kun saavun takaisin pihaan ja olen juuri sammuttamassa auton, kierrokset alkavat nousta. Moottori huutaa noin 6000 RPM ja käännän virta avaimesta että moottori sammuisi, no eipä sammu. Mitäs sitten, etsimään pimeässä pumpusta tappo vipua, no eipä löydy. Moottori kävi ylikierroksilla noin puoli minuuttia, työnsi öljyt mittatikun reiästä pihalle ja hyytyi. Ilmeisesti mäntään tuli reikä.
-Ahtopaine mittaria en kerennyt asentaa paikalleen, mutta oletan että alle puoli kiloa oli ajossa.
-öljyn paineet oli kokoajan viisi kiloa
-hukkapurtti jumitti jostain syystä (luultavammin läppä otti pakoputken laippaan kiini)
Nyt kysyisin kaikilta turbo guruilta, että mikä meni vikaan?
ahtoputkiston rosterista ja kaikkea muuta pientä ja tarpeellista sovittelua.
No eilen illalla noin 22.00
sain kaikki tarvittavat osat paikalleen ja moottorin käyntiin. Hienosti suhisi ja toimi kuin enkeli. Pieni koeajo noin 2km ja voima tuntu kasvaneen noin 10hv. Kaikki pelaa hienosti, mutta kun saavun takaisin pihaan ja olen juuri sammuttamassa auton, kierrokset alkavat nousta. Moottori huutaa noin 6000 RPM ja käännän virta avaimesta että moottori sammuisi, no eipä sammu. Mitäs sitten, etsimään pimeässä pumpusta tappo vipua, no eipä löydy. Moottori kävi ylikierroksilla noin puoli minuuttia, työnsi öljyt mittatikun reiästä pihalle ja hyytyi. Ilmeisesti mäntään tuli reikä.
-Ahtopaine mittaria en kerennyt asentaa paikalleen, mutta oletan että alle puoli kiloa oli ajossa.
-öljyn paineet oli kokoajan viisi kiloa
-hukkapurtti jumitti jostain syystä (luultavammin läppä otti pakoputken laippaan kiini)
Nyt kysyisin kaikilta turbo guruilta, että mikä meni vikaan?
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Joo, eiköhän se alkanut öljyjä polttelemaan. Eli mahdollisesti kulunut kone, jolloin kampikammioon alkoi kerääntymään painetta, sitten kovaa revitystä päälle männät kuumana. Mahdollinen huohottimen sijoitus painepuolelle on viimeinen tikki (vaikkakin mersun pitäisi sammua jos näin käy, eli tuohon en usko).
Toinen vaihtoehto on syöttöpumpun elementin jumittaminen, silloin käy juuri noin, tosin taitaa jumittaa usein kaasun ollessa pohjassa.
Toinen vaihtoehto on syöttöpumpun elementin jumittaminen, silloin käy juuri noin, tosin taitaa jumittaa usein kaasun ollessa pohjassa.
Eihän noin pienestä pidä lannistua, nimimerkillä kokemusta on
Oliko pumppu säädetty itse vai jossain muualla? Veikkaisin myös, että kone sai jostai öljyä raakasti ja tappoi itsensä. Eihän moottorissa ollut vahingossa liikaa öljyä? Ahtopainemittari kannattaa laittaa seuraavalla kerralla heti kiinni. Kannattaa myös tutkia turbon öljynkierron toiminta. Mihin laitoit paluuputken? Ovatko imuputket öljyisiä?
Oliko pumppu säädetty itse vai jossain muualla? Veikkaisin myös, että kone sai jostai öljyä raakasti ja tappoi itsensä. Eihän moottorissa ollut vahingossa liikaa öljyä? Ahtopainemittari kannattaa laittaa seuraavalla kerralla heti kiinni. Kannattaa myös tutkia turbon öljynkierron toiminta. Mihin laitoit paluuputken? Ovatko imuputket öljyisiä?
Konetta en vielä kerennyt aukaista, mutta epäilen, että turbo vuoti öljyä.
Syöttö pumppu oli vielä edellisen omistajan jäljiltä tai tehtaan säädöissä.
Tänäiltana jos vain aika taulu antaa periksi puran turbon ja ahtoputkiston pois jolloin selviää mistä sitä öljyä sinne pääsi. Itse moottorin avaaminen jää varmaan viikon loppuun. Kuviakin olisi jos joku osaisi ne tänne laittaa.
Syöttö pumppu oli vielä edellisen omistajan jäljiltä tai tehtaan säädöissä.
Tänäiltana jos vain aika taulu antaa periksi puran turbon ja ahtoputkiston pois jolloin selviää mistä sitä öljyä sinne pääsi. Itse moottorin avaaminen jää varmaan viikon loppuun. Kuviakin olisi jos joku osaisi ne tänne laittaa.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Huohotin oli tukittu imusrajan päästä. Kuvassa näkyvä pää venttilikopan päällä on vapaassa ilmatilassa eli sitä ei tietenkään tukittu. Öljyn mittatikun putkesta työnsi öljyt pihalle. Niin ja epäilys odottautui todeksi ahtoputkessa oli reilusti öljyä. Eli moottori kävi omila öljyillään. Sammumis syy on vielä mysteeri kun en ole kantta vielä kerennyt avaamaan.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Moottori siis kunnossa?kautto kirjoitti:No niin sammumis syy oli tyrbon jumittaminen.
Tuli juuri mieleen että vastaisen varalle (eka testiä varten) olisi hyvä olla pakkosammutus. Vaikka mekaninen esto, ettei ahdin saa ilmaa tai puhaltaa hiilidioksiidia tai typpeä ym palamatonta kaasua putsariin, että loppuu yksi palamiselle tärkeä komponentti. Vaikka oot jo vissiin kehitellyt jonkun patentin valmiiksi?
Ei kait moottori siihen sammu, jos turbo nalkkaa? Taannoin eräänä yönä jumittui turbon akselin toinen laakeri Volvo FH12:ssa, ja oli sen verran kierroksia ja hönkää takana, että meni akseli poikki turbosta. Ei se ainakaan siihen sammunut. Kierroksia otti noin 900 sankan savun kera ja matka jatkui 80 tonnin yhdistelmäpainolla verkkaisesti
Turbon lakerit ainakin jumitti ja se on ainoa syy minkä sammumiselle keksin.
Moottori oli eilen käynnissä.Tosin ei lähtenyt kuin kolmella käyntiin, mutta mitään epämääräistä kilinää/kolinaa ei kuulunut.
Ilmeisesti moottoriöljyllä ei ole niin voimakas palamisreaktio, että moottori olisi jaksanyt käydä enää turbon jumittamisen jälkeen.
Moottori oli eilen käynnissä.Tosin ei lähtenyt kuin kolmella käyntiin, mutta mitään epämääräistä kilinää/kolinaa ei kuulunut.
Ilmeisesti moottoriöljyllä ei ole niin voimakas palamisreaktio, että moottori olisi jaksanyt käydä enää turbon jumittamisen jälkeen.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Kuva männästä. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2004.JPG
Kuva kannesta. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2011.JPG
Kuva hehkusta. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2013.JPG
Olisiko kellään edullista mäntää tai vaikka koko konetta?
Kuva kannesta. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2011.JPG
Kuva hehkusta. http://homes.jypoly.fi/~c9581/IMG_2013.JPG
Olisiko kellään edullista mäntää tai vaikka koko konetta?
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Vaan kuitenkin hyvä että joku myöntää! On niitä sulaneita koneita muillakin tallin perällä ja saattaa olla pitempiäkin kuin 200D, mulla ei ole..... ainakaan vielä tai ainakaa en ole ite rikkonu.... ehkäHVM kirjoitti:Ihan ilman viisastelua, ja opetelleena:
Tekikös se markan seppä tonnin vahingon?
Joku mersupurkaamo??