kauanko renkaat kestää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

kauanko renkaat kestää?

Viesti Kirjoittaja mikotus »

Hei,

keväällä laitoin c:ni alle michelinin jotkut reilun 400e:n ecopyörät (195/65 15), siis pitäisi olla ihan hyvät perusrenkaat. Noin 5 tkm kohdalla tehtiin nelipyöräsuuntaus kun takapyörät sojotti molemmat vasemmalle ja ohjaus puolsi siksi. Aurausta oli kuulemma liikaa ja ohjaus onkin nyt sitten hieman epätarkempi kuin aiemmin.

Nyt alle 30 tonnia ajetuissa renkaissa takakumeissa 1-2mm pintaa jäljellä, sisäreunassa vähemmän. Kuinka kauan takarenkaiden pitäisi kestää? Tuntuu hassulta että yksityisajossa menee kesäkumit kaudessa vaikka nyt onkin tullut ajeltua. Auto ei vetele eikä kiemurtele. Eturenkaissa on pintaa vaikka kuinka. Tietysti 220d:n huiman tehon syytä?
C220D -94
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Joo kyllä ne kuluu kun ajetaan...takarenkaat mullaki aikas sliksit...vänkärinpuolelta vähä enemmä...keväällä :twisted: Veholla :twisted: 4-pyöräsuuntaus tehty, eturenkailla vielä ens kesän ajelee... n.35000km ajltu. ihmetyttää vaan toi vänkärin puolen takarengas että miks se kuluu nopaempaa...sama vika edellisessäki vaikka suunnattu oli ja vielä tarkistettukki...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Samaa vikaa rahikaisella että takapyörät kulunu aika reilusti(keeväällä uudet
nokiat alle ja nyt takana sakko rajalla), mutta erään "paatuneen" mersu
miehen mukaan mersu kuluttaa takarenkaita vähän reilummin vaikka
kaikki olis kunnossa ja onhan 35tkm aika reilu ajomäärä joten kai sen
voi laskea hinnaksi mukavista kyydeistä... :roll:
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ostin aikoinaan megeen ekoturbot kokoa 205/55/15 joilla ajettiin kolme kesää,enemmänkin olis menny mutta takaa kului vinoon madalluksen takia.Seuraavaksi ostin michelin energyt 195/60/15 joissa oli 6mm pintaa,noilla ajettiin myös kolme kesää ja nyt on pintaa 1,5-2mm.Muija on audilla ajanut continentalin 185/65/14 kumeilla neljä kesää. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Oisko mitään yhteyttä kaasujalan raskauteen?
Vaimoni ajaa (Polo) suht räväkällä tyylillä ja renkaat kuluvat huomattavasti nopeammin, kuin minulla mersun alla.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

spede10 kirjoitti:Oisko mitään yhteyttä kaasujalan raskauteen?
Vaimoni ajaa (Polo) suht räväkällä tyylillä ja renkaat kuluvat huomattavasti nopeammin, kuin minulla mersun alla.

Voiko mb 200d:een kanssa ajettaessa kaasujalalla olla merkitystä? :lol:
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vitsi, vitsi! :wink:

Joo, tuli kokeiltua 200 tiisseliä silloin, kun hankin nykyisen kärryni.
Lähdettiin Lahdesta Orimattilaan päin ajamaan ja kun ei oikein puolessa matkassa ollut vielä kiihtynyt sataan, niin kurvattiin takaisin.
Ei olut meidän auto. :cry:
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

30 tkm kumeilla on minusta aika normaali ajomäärä. Paljon riipuu alustasta onko kunnossa ja tietysti sora/asfaltti pinnasta. Yhteen aikaan Pirellin kesärenkaat meni jo 20 tkm jälkeen silestoneksi normaali-ajolla (15 ").
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

vanhat talvirenkaat

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Muistan yhden kerran eläessäni ostaneeni uudet kesärenkaat, jotka oli Nokian NRT2 205/70/15. Kulutuskestävyys ei ollut aivan niin hyvä kuin olisin toivonut, mutta silloin ei autossani ollut pyörän kulmat, nivelet ja puslat vimosen päälle.

Suurimmaksi osaksi olen kesät ajellut vanhoilla Nokian talvirenkailla ja ne ovat mielestäni kestäneet ihan siedettävästi kulutusta myös kesällä.
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Ittellä on 17 tuumaset ja vähä hirvittää jos menee joka kevät semmooset 600 euroa renkaisiin :lol: nooh sellaasta se elämä on. ja tosihan se on että kuluu ne kun niillä ajetaan. mutta edelleen ihmettelen tota oikaen takarenkaan kulumista enemmän ku vasemman ja se on ollut sama kummassakin minun omistamassa mesessä ja parin muunkin kaihvarin...alusta "pitäs" olla kunnossa ja säädoissään..
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Nokian Hakkapeliitta 2:lla tulisi nyt neljäs talvi, mikäli niitä tarvittaisiin.
Ajotyyli ja -määrä ei todellakaan ole säälinyt näitä renkaita, paitsi tietoisesti ensimmäiset pari kuukautta jolloin annoin nastojen asettua kunnolla.
Outo juttu, mutta paremmat ne ovat vielä runsaasti käytettynäkin kuin vajaa kaksi talvea ajetut Encore (ekoturbot?) missä myös kulutuspintaa ja nastoja jäljellä...

Goodyearin Eagle F1 225/45/17 ei tuntunut kuluneen juuri lainkaan kahden kesän ajoilla (alle 20tkm), tosin kumiseos siinä olikin huomattavasti edeltäjää kovempi.

Edelliskesän Dunlop SP9000:t kuluivat takana pitkässä kesässä raudoille... 8) Vaikka muuten niin hyvä rengas olikin.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Michelin Energyt kestivät 60000km ja pinta oli vielä laillisen rajoilla. HKPL4.set kuluivat ekan talven aikana (~20000km) takaa noin 2mm, eturenkaissa vielä yli 8mm kulutuspintaa, yhtään nastaa ei lähtenyt. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

PM kirjoitti:Michelin Energyt kestivät 60000km ja pinta oli vielä laillisen rajoilla. HKPL4.set kuluivat ekan talven aikana (~20000km) takaa noin 2mm, eturenkaissa vielä yli 8mm kulutuspintaa, yhtään nastaa ei lähtenyt. :roll:
Juuh, unohtuikin mainita, toisena talvena nostin auton ylös ja tutkin ne HKPL2:set, yksi nasta oli irronnut, sekin etupyörästä. Muistasin, kun HP4 tuli markkinoille, oli aluksi suuria ongelmia nastojen pysyvyydessä, sitten muuttivat nastamallia ja homma toimi taas :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PM kirjoitti:Michelin Energyt kestivät 60000km ja pinta oli vielä laillisen rajoilla.
Oho :shock:
Itse ajoin Volvo 740:n alla kaksi samanlaista sarjaa ja molemmat satsit kestivät 30 000 km.
Siitä suivaantuneena alle laitettiin Contin kitkat.

Michelinien eduksi laskin äänettömyyden ja hillitömän märkäpidon.
Mutta liian kallista näillä kilometreillä vaihtaa yhtenään rengaskertaa....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ari66 kirjoitti:Oho :shock:
Sanos muuta, itsekin ihmettelin. Heinäkuussa 2001 ne tuli ostettua ja 2004 syksyllä takarengas puhkesi kun siihen upposi joku sorvinjäyste tms. Kaikki renkaat oli tasaisesti kuluneet ja pari eniten kulunutta oli juuri ja juuri sakkorajalla. Jotakuinkin 40000km tulee vuodessa mittariin ja kesärenkaat ovat alla ~8kk vuodesta. Sanoisin että todella hämmästyttävää näinkin painavan auton alla, saas nähdä kestääkö Pilot Primacyt yhtä hyvin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Nokian NRHi:t ostin keväällä. Sen jälkeen ajettu ehkä noin 25tkm, takapyörissä pintaa 4mm ja edessä 6mm. Pyöriä ei ole suunnattu eikä alustan puslat ole uudet.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Nopeusluokalla on aika iso merkitys tuohon kulutuskestävyyteen. Jo T luokan rengas kestää vähemmän maileja kuin S luokan.

T-luokan renkaan saa takana sileäksi kesässä jo tuolla 200D:llä kun S-luokka kestää toiselle kesälle.
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Ollu kans alla noita halvempia renkaita 205/50/16 (Barum, Kumho, yms) alla ja ei kesää oikein kunnolla meinannu päästä. Nyt on toista kesää alla Mikkeliinit Pilot permacyt ja menee vielä ainakin ens kesän. Ajomäärä ei ole vähentynyt. Pintaa on takana 4.5mm ja edessä 5mm. On ollu hiljaset ja pitäny ku mikäkin. Aurauskulmat on säädetty aina kun on jotain niveliä vaihdettu (alapallonivelet, raidetankonpäitä, yms). Huomattava säästö kun ei tartte joka kevät ostaa renkaita, kun ostaa kerralla paremmat :D
Myös iskareitten kunto vaikuttaa kulumiseen
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Joo, kommenttini tuohon apumiehenpuoleisen takarenkaan kulumiseen. Ainakin osa teista on kallistettu ojaan päin. Voisko sieltä olla lähtöisin osaltaan tämä "ojanpuoleisen" renkaan kuluminen. Auton massasta hiukan isompi osa painaa sille reunalle. Eturengas ei niinkään kulu, koska se ei vedä, eikä se myöskään kallistele joustoissa, kuten takarengas.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Taka renkaat öljyn vaihto välin :lol: :lol: :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Isäntä osti n3v sitten Citroenin, sellaisen josta ei näe kumpaan suuntaan on eteenpäin (Xsara Picasso hdi) :oops: Ensimmäiset kesäkumit vieläkin käytössä ja mittarissa 150tkm, kesärenkaissa vielä reilusti pintaa ja kilometrejä noin 85tkm. Kumit on MIchelin Energy merkkiä. Ukko kyllä kurvailee maltillisesti ja on säännöllisesti kierrättänyt paikalta toiselle, mutta vaikuttaisi että lähes 100tkm voi mennä yksillä kumeilla joten kestävät ovat :shock: :shock: :shock:
300td -91, manuaali.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Ennen Jussia ostin kans Nokian nrhit (16") ja nyt kun eilen vaihdoin nastat rapiseen totesin että loppu mitkä loppu...ja ajettu on se 27 tuhatta noin. Pintaa jäljellä niukat 4 mm. Ei enää nokialaisia...
mbe220d
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Mitkäs ois tosikovalla kumilla olevat renkaat? elikkäs ehkä liukkat sateella mutta kestääs...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Isällä oli Michelin Agilis renkaat transportterissa. Ne kyllä kesti ties kuin pitkään vaikka minä niitä joskus vasta kortin saaneena kiitettävästi koitin kuluttaa. Onneksi ei voimansiirto ottanu nokkiinsa.... :oops:

Agiliksesta olen muutenkin kuullut että kestää, mutta ovat tosiaan aika liukkaat.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Joo taitaa olla se nokian NRHi täysin paska,taidan niillä just toisen kesän päästä ja sitte on sakkokumit eli kilometreissä reilusti alle 20 tkm.Ja mulla kaikki renkaat kulunu aivan tasaseen 3mm pois 1 kesässä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

--
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Generig kirjoitti:Veikkaus oikean takakumin kulumiseen: vetää primääristi sillä? Onko ihan utopistinen juttu? En ole sellaista mersua vielä nähnyt joka kuluttaisi takaa tasaisesti, näkyy olevan sääntö.

Ex W202, Continental Premium Contactit, noin 15000 km ja takaa merkillä. Etupäässä olisi ajanut vielä toisen mokoman. En tiedä mikä tilanne sittemin oli kun auto meni vaihtoon.

Nykyinen W210, Continental Premium Contact 2:set. Keväällä hommattu eteen, ajettu noin 15 tonnia, hyvät vielä. Taakse loppu kesästä samanlaiset, noin 8 tonnia takana ja kuluneet selvästi. Tuolla kulumistahdilla ne ovat merkissä 3 tonnin kuluttua :roll:

Seuraava rengasmerkki ei ole Continental, ei noita rengaskuluja kestä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tarttua asiaan niin kaikki kulmat on tarkistettu ja säädetty aina puslien ja nivelten uusimisten yhteydessä. Kuluminen on täysin tasaista ja 2 autoa jotka kuluttavat samaa tahtia. Joko kuski tai kumi on syypää. Rengasta on helpompi vaihtaa kuin kuskia joten pitää kokeilla jotain muuta.
Contin Sport Contact kakkoset olleet alla takana jo kaksi kesää (40000km) ja nyt alkavat olla kuluneet merkien kohdalle. Ja kaasuakin on painettu! Elikkäs taitaa tuo nopean luokan rengas olla huomattavasti pitempi ikäinen. Sportit vaan Premiumeiden tilalle niin sitten kyllä ajoa kestävät.

p.s. Isäni veljellä kuluivat myös nuo Premiumit aika nopeasti yksi kesä ja 20000km.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Joku fiksu väitti että pyörät kuluvat toispuoleisesti sen takia että enemmän mutkista kääntyy öö.. ilmeisesti oikealle... vai vasemmalle? Senkin että jos ajelee pääosin yksin eikä ole lukkoperää, luulisi kuluttavan juuri oikeata takapyörää, ainakin talvella? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

PM kirjoitti:Joku fiksu väitti että pyörät kuluvat toispuoleisesti sen takia että enemmän mutkista kääntyy öö.. ilmeisesti oikealle... vai vasemmalle?
Ja mitä, ylämäkiä on maanteillämme oletettavasti enemmän kuin alamäkiä?
Vaikuttaa muuten kulutukseen huomattavasti. :wink:
Vastaa Viestiin