kauanko renkaat kestää?
kauanko renkaat kestää?
Hei,
keväällä laitoin c:ni alle michelinin jotkut reilun 400e:n ecopyörät (195/65 15), siis pitäisi olla ihan hyvät perusrenkaat. Noin 5 tkm kohdalla tehtiin nelipyöräsuuntaus kun takapyörät sojotti molemmat vasemmalle ja ohjaus puolsi siksi. Aurausta oli kuulemma liikaa ja ohjaus onkin nyt sitten hieman epätarkempi kuin aiemmin.
Nyt alle 30 tonnia ajetuissa renkaissa takakumeissa 1-2mm pintaa jäljellä, sisäreunassa vähemmän. Kuinka kauan takarenkaiden pitäisi kestää? Tuntuu hassulta että yksityisajossa menee kesäkumit kaudessa vaikka nyt onkin tullut ajeltua. Auto ei vetele eikä kiemurtele. Eturenkaissa on pintaa vaikka kuinka. Tietysti 220d:n huiman tehon syytä?
keväällä laitoin c:ni alle michelinin jotkut reilun 400e:n ecopyörät (195/65 15), siis pitäisi olla ihan hyvät perusrenkaat. Noin 5 tkm kohdalla tehtiin nelipyöräsuuntaus kun takapyörät sojotti molemmat vasemmalle ja ohjaus puolsi siksi. Aurausta oli kuulemma liikaa ja ohjaus onkin nyt sitten hieman epätarkempi kuin aiemmin.
Nyt alle 30 tonnia ajetuissa renkaissa takakumeissa 1-2mm pintaa jäljellä, sisäreunassa vähemmän. Kuinka kauan takarenkaiden pitäisi kestää? Tuntuu hassulta että yksityisajossa menee kesäkumit kaudessa vaikka nyt onkin tullut ajeltua. Auto ei vetele eikä kiemurtele. Eturenkaissa on pintaa vaikka kuinka. Tietysti 220d:n huiman tehon syytä?
C220D -94
Joo kyllä ne kuluu kun ajetaan...takarenkaat mullaki aikas sliksit...vänkärinpuolelta vähä enemmä...keväällä Veholla 4-pyöräsuuntaus tehty, eturenkailla vielä ens kesän ajelee... n.35000km ajltu. ihmetyttää vaan toi vänkärin puolen takarengas että miks se kuluu nopaempaa...sama vika edellisessäki vaikka suunnattu oli ja vielä tarkistettukki...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
- mikajamersu
- Vakiokalustoa
- Viestit: 109
- Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
- Paikkakunta: salo
Samaa vikaa rahikaisella että takapyörät kulunu aika reilusti(keeväällä uudet
nokiat alle ja nyt takana sakko rajalla), mutta erään "paatuneen" mersu
miehen mukaan mersu kuluttaa takarenkaita vähän reilummin vaikka
kaikki olis kunnossa ja onhan 35tkm aika reilu ajomäärä joten kai sen
voi laskea hinnaksi mukavista kyydeistä...
nokiat alle ja nyt takana sakko rajalla), mutta erään "paatuneen" mersu
miehen mukaan mersu kuluttaa takarenkaita vähän reilummin vaikka
kaikki olis kunnossa ja onhan 35tkm aika reilu ajomäärä joten kai sen
voi laskea hinnaksi mukavista kyydeistä...
onko pakko jos ei halua...
Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Ostin aikoinaan megeen ekoturbot kokoa 205/55/15 joilla ajettiin kolme kesää,enemmänkin olis menny mutta takaa kului vinoon madalluksen takia.Seuraavaksi ostin michelin energyt 195/60/15 joissa oli 6mm pintaa,noilla ajettiin myös kolme kesää ja nyt on pintaa 1,5-2mm.Muija on audilla ajanut continentalin 185/65/14 kumeilla neljä kesää.
vw golf variant -97,vw vento -96.
- mikajamersu
- Vakiokalustoa
- Viestit: 109
- Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
- Paikkakunta: salo
spede10 kirjoitti:Oisko mitään yhteyttä kaasujalan raskauteen?
Vaimoni ajaa (Polo) suht räväkällä tyylillä ja renkaat kuluvat huomattavasti nopeammin, kuin minulla mersun alla.
Voiko mb 200d:een kanssa ajettaessa kaasujalalla olla merkitystä?
onko pakko jos ei halua...
Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Vitsi, vitsi!
Joo, tuli kokeiltua 200 tiisseliä silloin, kun hankin nykyisen kärryni.
Lähdettiin Lahdesta Orimattilaan päin ajamaan ja kun ei oikein puolessa matkassa ollut vielä kiihtynyt sataan, niin kurvattiin takaisin.
Ei olut meidän auto.
Joo, tuli kokeiltua 200 tiisseliä silloin, kun hankin nykyisen kärryni.
Lähdettiin Lahdesta Orimattilaan päin ajamaan ja kun ei oikein puolessa matkassa ollut vielä kiihtynyt sataan, niin kurvattiin takaisin.
Ei olut meidän auto.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
vanhat talvirenkaat
Muistan yhden kerran eläessäni ostaneeni uudet kesärenkaat, jotka oli Nokian NRT2 205/70/15. Kulutuskestävyys ei ollut aivan niin hyvä kuin olisin toivonut, mutta silloin ei autossani ollut pyörän kulmat, nivelet ja puslat vimosen päälle.
Suurimmaksi osaksi olen kesät ajellut vanhoilla Nokian talvirenkailla ja ne ovat mielestäni kestäneet ihan siedettävästi kulutusta myös kesällä.
Suurimmaksi osaksi olen kesät ajellut vanhoilla Nokian talvirenkailla ja ne ovat mielestäni kestäneet ihan siedettävästi kulutusta myös kesällä.
Ittellä on 17 tuumaset ja vähä hirvittää jos menee joka kevät semmooset 600 euroa renkaisiin nooh sellaasta se elämä on. ja tosihan se on että kuluu ne kun niillä ajetaan. mutta edelleen ihmettelen tota oikaen takarenkaan kulumista enemmän ku vasemman ja se on ollut sama kummassakin minun omistamassa mesessä ja parin muunkin kaihvarin...alusta "pitäs" olla kunnossa ja säädoissään..
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Nokian Hakkapeliitta 2:lla tulisi nyt neljäs talvi, mikäli niitä tarvittaisiin.
Ajotyyli ja -määrä ei todellakaan ole säälinyt näitä renkaita, paitsi tietoisesti ensimmäiset pari kuukautta jolloin annoin nastojen asettua kunnolla.
Outo juttu, mutta paremmat ne ovat vielä runsaasti käytettynäkin kuin vajaa kaksi talvea ajetut Encore (ekoturbot?) missä myös kulutuspintaa ja nastoja jäljellä...
Goodyearin Eagle F1 225/45/17 ei tuntunut kuluneen juuri lainkaan kahden kesän ajoilla (alle 20tkm), tosin kumiseos siinä olikin huomattavasti edeltäjää kovempi.
Edelliskesän Dunlop SP9000:t kuluivat takana pitkässä kesässä raudoille... Vaikka muuten niin hyvä rengas olikin.
Ajotyyli ja -määrä ei todellakaan ole säälinyt näitä renkaita, paitsi tietoisesti ensimmäiset pari kuukautta jolloin annoin nastojen asettua kunnolla.
Outo juttu, mutta paremmat ne ovat vielä runsaasti käytettynäkin kuin vajaa kaksi talvea ajetut Encore (ekoturbot?) missä myös kulutuspintaa ja nastoja jäljellä...
Goodyearin Eagle F1 225/45/17 ei tuntunut kuluneen juuri lainkaan kahden kesän ajoilla (alle 20tkm), tosin kumiseos siinä olikin huomattavasti edeltäjää kovempi.
Edelliskesän Dunlop SP9000:t kuluivat takana pitkässä kesässä raudoille... Vaikka muuten niin hyvä rengas olikin.
Michelin Energyt kestivät 60000km ja pinta oli vielä laillisen rajoilla. HKPL4.set kuluivat ekan talven aikana (~20000km) takaa noin 2mm, eturenkaissa vielä yli 8mm kulutuspintaa, yhtään nastaa ei lähtenyt.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Juuh, unohtuikin mainita, toisena talvena nostin auton ylös ja tutkin ne HKPL2:set, yksi nasta oli irronnut, sekin etupyörästä. Muistasin, kun HP4 tuli markkinoille, oli aluksi suuria ongelmia nastojen pysyvyydessä, sitten muuttivat nastamallia ja homma toimi taasPM kirjoitti:Michelin Energyt kestivät 60000km ja pinta oli vielä laillisen rajoilla. HKPL4.set kuluivat ekan talven aikana (~20000km) takaa noin 2mm, eturenkaissa vielä yli 8mm kulutuspintaa, yhtään nastaa ei lähtenyt.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
OhoPM kirjoitti:Michelin Energyt kestivät 60000km ja pinta oli vielä laillisen rajoilla.
Itse ajoin Volvo 740:n alla kaksi samanlaista sarjaa ja molemmat satsit kestivät 30 000 km.
Siitä suivaantuneena alle laitettiin Contin kitkat.
Michelinien eduksi laskin äänettömyyden ja hillitömän märkäpidon.
Mutta liian kallista näillä kilometreillä vaihtaa yhtenään rengaskertaa....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Sanos muuta, itsekin ihmettelin. Heinäkuussa 2001 ne tuli ostettua ja 2004 syksyllä takarengas puhkesi kun siihen upposi joku sorvinjäyste tms. Kaikki renkaat oli tasaisesti kuluneet ja pari eniten kulunutta oli juuri ja juuri sakkorajalla. Jotakuinkin 40000km tulee vuodessa mittariin ja kesärenkaat ovat alla ~8kk vuodesta. Sanoisin että todella hämmästyttävää näinkin painavan auton alla, saas nähdä kestääkö Pilot Primacyt yhtä hyvin.Ari66 kirjoitti:Oho
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ollu kans alla noita halvempia renkaita 205/50/16 (Barum, Kumho, yms) alla ja ei kesää oikein kunnolla meinannu päästä. Nyt on toista kesää alla Mikkeliinit Pilot permacyt ja menee vielä ainakin ens kesän. Ajomäärä ei ole vähentynyt. Pintaa on takana 4.5mm ja edessä 5mm. On ollu hiljaset ja pitäny ku mikäkin. Aurauskulmat on säädetty aina kun on jotain niveliä vaihdettu (alapallonivelet, raidetankonpäitä, yms). Huomattava säästö kun ei tartte joka kevät ostaa renkaita, kun ostaa kerralla paremmat
Myös iskareitten kunto vaikuttaa kulumiseen
Myös iskareitten kunto vaikuttaa kulumiseen
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Joo, kommenttini tuohon apumiehenpuoleisen takarenkaan kulumiseen. Ainakin osa teista on kallistettu ojaan päin. Voisko sieltä olla lähtöisin osaltaan tämä "ojanpuoleisen" renkaan kuluminen. Auton massasta hiukan isompi osa painaa sille reunalle. Eturengas ei niinkään kulu, koska se ei vedä, eikä se myöskään kallistele joustoissa, kuten takarengas.
Isäntä osti n3v sitten Citroenin, sellaisen josta ei näe kumpaan suuntaan on eteenpäin (Xsara Picasso hdi) Ensimmäiset kesäkumit vieläkin käytössä ja mittarissa 150tkm, kesärenkaissa vielä reilusti pintaa ja kilometrejä noin 85tkm. Kumit on MIchelin Energy merkkiä. Ukko kyllä kurvailee maltillisesti ja on säännöllisesti kierrättänyt paikalta toiselle, mutta vaikuttaisi että lähes 100tkm voi mennä yksillä kumeilla joten kestävät ovat
300td -91, manuaali.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Contin Sport Contact kakkoset olleet alla takana jo kaksi kesää (40000km) ja nyt alkavat olla kuluneet merkien kohdalle. Ja kaasuakin on painettu! Elikkäs taitaa tuo nopean luokan rengas olla huomattavasti pitempi ikäinen. Sportit vaan Premiumeiden tilalle niin sitten kyllä ajoa kestävät.Generig kirjoitti:Veikkaus oikean takakumin kulumiseen: vetää primääristi sillä? Onko ihan utopistinen juttu? En ole sellaista mersua vielä nähnyt joka kuluttaisi takaa tasaisesti, näkyy olevan sääntö.
Ex W202, Continental Premium Contactit, noin 15000 km ja takaa merkillä. Etupäässä olisi ajanut vielä toisen mokoman. En tiedä mikä tilanne sittemin oli kun auto meni vaihtoon.
Nykyinen W210, Continental Premium Contact 2:set. Keväällä hommattu eteen, ajettu noin 15 tonnia, hyvät vielä. Taakse loppu kesästä samanlaiset, noin 8 tonnia takana ja kuluneet selvästi. Tuolla kulumistahdilla ne ovat merkissä 3 tonnin kuluttua
Seuraava rengasmerkki ei ole Continental, ei noita rengaskuluja kestä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tarttua asiaan niin kaikki kulmat on tarkistettu ja säädetty aina puslien ja nivelten uusimisten yhteydessä. Kuluminen on täysin tasaista ja 2 autoa jotka kuluttavat samaa tahtia. Joko kuski tai kumi on syypää. Rengasta on helpompi vaihtaa kuin kuskia joten pitää kokeilla jotain muuta.
p.s. Isäni veljellä kuluivat myös nuo Premiumit aika nopeasti yksi kesä ja 20000km.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Joku fiksu väitti että pyörät kuluvat toispuoleisesti sen takia että enemmän mutkista kääntyy öö.. ilmeisesti oikealle... vai vasemmalle? Senkin että jos ajelee pääosin yksin eikä ole lukkoperää, luulisi kuluttavan juuri oikeata takapyörää, ainakin talvella?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]