W124:sen herkistelyä pitkän seisonnan jäljiltä. Neuvoja.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W124:sen herkistelyä pitkän seisonnan jäljiltä. Neuvoja.

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli kaveri osti Dieselimersun 300 D W124 (suosituksestani). Auto oli ollut käyttämättömänä puolisen vuotta pihalla. Autossa on muutamia korjaus/huoltotoimenpiteitä edessä. Ensinnäkin jarrut rahisivat tietysti pahasti ja jarrutuksessa poljinvoimaa piti käyttää että auton sai pysähtymään. Irrotimme kaikki palat ja takaa vasemman satulan, jotta männät saatiin herkistettyä. Edestä hioimme santapaperilla jarrulevyt ja myös hieman jarrupalojen pintaa. Takaa levyistä saatiin puhdistettua vain levyn uloin pinta ja jarrupalojen pinta.
Koeajo osoitti että rahinat olivat kadonneet lähes kokonaan, mutta jarrutukseen tarvittava voima oli edelleen suuri. Lisäksi koeajon jälkeen etujarrut olivat melko kuumat. Jatkamme kunnostelua ensi viikonloppuna, jolloin on ilmeisesti herkisteltävä etupään mäntiä huolellisemmin. Onpas siinä W124:ssa suuret männät, kun en ole aiemmin kyseisen mallin jarruja tutkinut.
Lähteekö männän kumisuojus alhaalta hyvin irti ja saako sen myös helposti
takaisin? Tarkoituksena olisi kenties irroittaa kumisuojus ja hioa männän helasta hapettumat pois ja laittaa kumisuojus takaisin laittaen sen sitään vähän ATF:ää. Tämän jälkeen painaa mäntä puusepän puristimella sisään ja pumpata ylös ja takas sisään jne... Ja lisäksi liukutappien liikkuvuus pitää tsekata ja tarvittaessa hioa pinnat ja laittaa vaseliinia.

Toinen puute autossa on kuljettajan penkki, jonka takaosa painuu liian syvälle eli olisiko sieltä jotain jousia poikki? Saa nähdä onnistuuko korjaus vai täytyykö ostaa käytetty alaosa tai koko penkki, kenties uudemman mallinen kun eikö sen pitäisi olla parempi kuin tällainen 88-mallisen oma penkki?

Kolmas puute on ajettavuus 80 km/h jälkeen. Joutuu vähän ohjailemaan. Menee sinne sun tänne eikä vakaasti niinkuin pitäisi. Vika on ehkä alapallossa tai takapään alatukivarren uloimmassa helassa. Renkaissa ei tuntunut klappia mihinkään suuntaan takana, mutta alatukivarren ulointa helaa ei tutkittu? Ehdotuksia saa heittää muitakin.

Muuten auto tuntuu tanakalta peliltä. Käy tasaisesti ja pehmeästi ja vääntää kauniisti. Auto on todella hiljainen ja nastarenkaiden äänikään ei juuri kuulu. Kun kunnolla kaasuttelee niin tuprauttelee hiukan mustaa, joten syötötkin ovat varmaan ihan kohdallaan. Autolla ajeltu n. 650 tkm. Muutamia ruostekohtia toki löytyy, mutta niistä juttua myöhemmin-pohja on ehjä.
Avatar
Komu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 05.10.2004 11:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Komu »

Ittellä oli auto n.vuoden sisällä 8kk seisonnassa, josta 6kk kuivassa ladossa. Alku 2kk ihan pihalla lumihangessa... :oops:

Jarrut siinä otti kipeetä. Korjaamolla laitettiin sitten seuraavaa:
Etupalat oli muutenkin jo lopussa, vaihdettiin.
Samalla sitten takapalat.
Takalevyt oli menny aika pahasti ruosteeseen, vaihdettiin.
Etulevyt hiomalla kuntoon.
Yksi jarrumäntä oli jumissa. Se tartti laittaa liikkeeseen taas... Muita herkisteltiin...

Niin ja renkaat tasapainoitettiin. Kun sai muutamia satoja kilometrejä taas niin loppui loppukin tärinä. Kai ne renkaat muuttui neliskulmaisista pyöreiksi.

Muut viat ei taida sitten olla seisomisesta enää... Niin ja eipä tässä tainnut tulla vastattua yhteenkään kysymykseen. Kuhan lämpimikseni kirjottelin. :)

Tuomas
Bmw 540i 1996
[url=http://www.elisanet.fi/raul.puurtinen/Mersut/imagepages/image39.html]Ex. MB E 320Coupe 1994[/url] <--Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos etujarrut jumittavat, kannattaa ostaa tiivistesarjat satuloihin, purkaa ja puhdistaa ---> pelaa.

Talviseisonnasta ooteetä: serkkuni taunus v6ruisku ajettiin joskus vuonna -87 lokakuussa heidän vanhan autiokotitalon pihaan, jätettiin niille sijoilleen ja napattiin akku mukaan.
Maaliskuulla 1988 menimme lumilapio völijyssä hakemaan autoa, hikisen lumitalkootuokion jälkeen pääsimme sisään voortiin > konepelti auki > akku paikalleen > noin 0,5 sekunnin starttauksen jälkeen tasaisesti käymään. 8)

Eipä sille sitten juuri muuta tarvinnut tehdä kuin muutama terävä jarrutus tiellä > katsastuskonttorille ja leima paperiin > ajoon taas kesäksi. :D

En tarkota että voortit olis jotenki hyviä siinä suhteesa, mutta kyllä sitä ihimeteltiin. :shock:
oulaistenliikenne.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kun männän pullauttaa ulos, niin täytyykö kiinnilaittaessa sylinteri täyttää jarrunesteellä vai saako ilmattua ilman?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W124:sen herkistelyä pitkän seisonnan jäljiltä. Neuvoja.

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jarruihin en ota kantaa koska en ole kunnostellut paljon niitä. Oma auto oli v.2002 varusmiepalveluksen aikoihin ½-vuotta seisonnassa. Tammikuussa seisontaan laitetun auton kanssa tuli tehtyä se perus virhe ettei kosteuden poistosta huolehdittu tarpeeksi hyvin. Auto jäi joulukuussa 2001 ikäänkuin parkkiin ikkunat kiinni. Talvikäytössä autoon jäi varmaankin lunta jonkinverran. Tämä ja sisälle kondensoitunut vesi käyristivät kojetaulun puulistat. Kesäkuussa 2002 oli listojen uudelleen kiinnittäminen edessä.

Kannattaa ottaa pois kaikki lattiamatot ja tarkistaa onko vettä lattialla tai itse matoissa jos ette ole jo tehneet niin.
kardaani kirjoitti:Toinen puute autossa on kuljettajan penkki, jonka takaosa painuu liian syvälle eli olisiko sieltä jotain jousia poikki? Saa nähdä onnistuuko korjaus vai täytyykö ostaa käytetty alaosa tai koko penkki, kenties uudemman mallinen kun eikö sen pitäisi olla parempi kuin tällainen 88-mallisen oma penkki?
Aika helppoa noita on parannella. 10€ Etolan vaahtomuoveilla ja luovalla mielikuvituksella saa jo paljon aikaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvi täyttää, kyllä sen saa ilmattua...
oulaistenliikenne.fi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mittarivalot ovat myös himmeät. Onko ratti kiinni kuusiokolo kannalla. Itse yritin kerran irrottaa W123:sesta, mutta oli niin tiukka että en saanut. Lähteeköhän W124:sesta helpommin vai vaatiiko ilmanpaineavaimet?
Tällainen pieni auton korjailu/huolto on ihan kivaa puuhaa ihan harrastelumielessä, kun tekniikka pääosin on kunnossa ja auto melko ruosteeton.
Ai niin autossa oli ratissa ja Tammerin istuinsuojissa hometta, koska auto oli seissyt pihalla. Se kyllä lähti helposti irti verhoilunpuhdistusaineella. En tiedä olisiko parempi irroittaa istuinsuojat ja laittaa koneeseen käsinpesuohjelmalle?
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Rattia ei tarvitse irroittaa mittariston irrotuksen takia. Mahtuu kyllä tulemaan sieltä välistä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No nyt on autosta irroitettu kaikki tammersuojat ja pesty koneessa käsinpesuohjelmalla. Nyt ei ole ainakaan hometta ja tekstiilit tuoksuu raikkaalle. Lattiaverhoilut pesty vaahtopesulla. Kuljettajan penkki irroitettu ja sen alta löytyi lisää imuroitavaa. Penkissä kaksi jousta poikki. Korjataan nippusiteillä, rautalangalla ja vaahtomuovilla. Penkin pitkittäissuunta toimi takertelevasti, joten kiskoihin ruiskutettiin silikoniöljyä ja WD-40-johan liikkuu nyt hienosti. Lopuksi vielä ATF-voitelu kiskoille.
Jarrut on herkistelty, mutta ovat silti kovin raskaat-ihan kuin ei olisi kunnolla tehostusta mukana-missä vika? Vai pitääkö vaan ajella, että loput ruosteet lähtee levyistä? Millaisia polttimoita mittaristoon pitää ostaa? Merkki/ Wattimäärä?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jarrut ovat edelleen tehottomat-vaadittava poljinvoima on liian suuri-männät ja liukutapit liikkuvat hyvin-onko jarrutehostimessa jotain joka ryytyy käytön puutteesta/pitkästä seisonnasta?
Eilen korjattiin kuljettajan penkki josta oli takaosasta kaksi jousta poikki. Penkin takaosa painui ennen korjausta selvästi alas ja ajoasento oli huono. Penkin korjaamiseen käytimme vanhasta patjasta saatavaa vaahtomuovia. Korjaukseen ei mennyt 15 min kauempaa, mutta tulos oli todella positiivinen yllätys. Penkki on nyt todella tukeva ja tanakka. Apukuskin penkki vaikka on ilmeisemmin vähemmän käytetty on nyt huonompi kuin korjattu kuljettajan penkki. Täytyy laittaa omaan W123:seen myös tuota vaahtomuovia, niin saa niistäkin ryhdikkäät ja tukevat.
Vastaa Viestiin