W108-tietoa kaivataan
W108-tietoa kaivataan
Tarkoitus olisi hankkia jossan vaiheessa nykyisen harrasteauton (samalla ainoa auto) rinnalle toinen, huomattavasti mukavampi ja tilavampi kakkosharrasteauto. Ykkösehdokkaana on hienoiten muotoiltu sedan-Mersu ikinä, eli W108/109. Jonkin verran olen foorumia selannut mutta silti muutama peruskysymys mietityttää:
1. Onko jotkut vuosimallit erityisen suositeltavia/vältettäviä?
2. Mikä on suositeltavin konevaihtoehto? Tärkeintä on luotettavuus ja helppo huollettavuus. Mitään valtavaa voimapesää en tarvitse, koska kovaa ajamiseen löytyy jo siihen tarkoitettu auto, mutta matka saisi edetä mukavasti isommallakin tiellä ilman että kone huutaa viimeisiään. V8 olisi tietty hulppea... Onko nuo tehokkaammat muuten pidemmillä välityksillä?Olikos kaikissa ruiskumalleissa mekaaninen ruisku? Sillä sanalla on vähän pelottava kaiku. Saako siihen enää osia ja osataanko sellaista missään nykyään huoltaa/korjata? Onko se niin paha, että sen takia kannattaisi rajata etsintä kaasarimalleihin? Se ilmeisesti rajaisi V8:t ulos...
3. Onko jotain olennaisia osia, mitä näihin autoihin ei enää saa mistään?
4. Onko näissä jotain tiettyjä korjaus- tai huoltotoimenpiteitä jotka ovat poikkeuksellisen kalliita (teettää) tai osat kalliita?
5. Pärjääkö näillä talvella? Mitään päivittäistä käyttöajoa en tietenkään tarkoita, vaan "pyhäajoa". Miten käynnistyvyys, huurteenpoisto... Jonkin verran näitä ainakin näkyy myynti-ilmoituksissa lohkolämmittimellä ja talvirenkailla varustettuja.
6. Millä hinnalla yleensä alkaa löytää hyviä? Tarkoitus olisi ostaa valmiiksi mahdollisimman hyvä ja yksilö. Tavoitteena on ainakin ruosteeton kori, ja tekniikka varmassa käyttökunnossa. Ajan patinaa siedän enemmän kuin ei-alkuperäisiä osia/huonoa entisöintiä. Hajontaa on tietenkin aika paljon niinkuin vanhoissa klassikoissa yleensäkin. Nettiautossa näytti olevan noin 6000e:lla kuvien perusteella oikein hyvän näköisiä kutoskoneisia. Toisaalta olipa joku parilla tonnillakin, ja toinen yli kymppitonnin. Yksi 3.5 V8:kin oli reilulla 8000:lla ainakin ulkoa varsin särmässä kunnossa.
7. Amerikantuonti autoja näkyy paljon. Ovathan ne hyvillä varusteilla ja voivat olla hyvinkin ruosteettomia, mutta onko niissä jotain ei-haluttuja eroavaisuuksia (no lamput ainakin mun mielestä)?
8. Koska autolla on tarkoitus taittaa jonkin verran kilometrejä, myös kulutus kiinnostaa hieman. Kaupungissa menee varmaan 25l/100km, mutta meneekö maantiellä alle 15? Onko eri koneiden välillä suurta eroa maantiekulutuksessa? Kaupunkiajoa on niin vähän, että sillä ei niin väliä.
Kaikki mahdolliset muutkin vinkit ja linkit kelpaa. Esim kunnollista w108 ostajan opasta / tarkistuslistaa en ole vielä nähnyt.
W114/115 (ja jopa W123CE joskus) ovat olleet mielessä jo pidemmän aikaa, mutta jäänyt kuitenkin hankkimatta. Noissa W108:ssa on jotenkin niin vastustamatonta vetovoimaa, että kai sitä sellaiseen pitää yrittää suoraan venyä, mutta pitänee palata noihin jos vaikuttaa mahdottomalta..
1. Onko jotkut vuosimallit erityisen suositeltavia/vältettäviä?
2. Mikä on suositeltavin konevaihtoehto? Tärkeintä on luotettavuus ja helppo huollettavuus. Mitään valtavaa voimapesää en tarvitse, koska kovaa ajamiseen löytyy jo siihen tarkoitettu auto, mutta matka saisi edetä mukavasti isommallakin tiellä ilman että kone huutaa viimeisiään. V8 olisi tietty hulppea... Onko nuo tehokkaammat muuten pidemmillä välityksillä?Olikos kaikissa ruiskumalleissa mekaaninen ruisku? Sillä sanalla on vähän pelottava kaiku. Saako siihen enää osia ja osataanko sellaista missään nykyään huoltaa/korjata? Onko se niin paha, että sen takia kannattaisi rajata etsintä kaasarimalleihin? Se ilmeisesti rajaisi V8:t ulos...
3. Onko jotain olennaisia osia, mitä näihin autoihin ei enää saa mistään?
4. Onko näissä jotain tiettyjä korjaus- tai huoltotoimenpiteitä jotka ovat poikkeuksellisen kalliita (teettää) tai osat kalliita?
5. Pärjääkö näillä talvella? Mitään päivittäistä käyttöajoa en tietenkään tarkoita, vaan "pyhäajoa". Miten käynnistyvyys, huurteenpoisto... Jonkin verran näitä ainakin näkyy myynti-ilmoituksissa lohkolämmittimellä ja talvirenkailla varustettuja.
6. Millä hinnalla yleensä alkaa löytää hyviä? Tarkoitus olisi ostaa valmiiksi mahdollisimman hyvä ja yksilö. Tavoitteena on ainakin ruosteeton kori, ja tekniikka varmassa käyttökunnossa. Ajan patinaa siedän enemmän kuin ei-alkuperäisiä osia/huonoa entisöintiä. Hajontaa on tietenkin aika paljon niinkuin vanhoissa klassikoissa yleensäkin. Nettiautossa näytti olevan noin 6000e:lla kuvien perusteella oikein hyvän näköisiä kutoskoneisia. Toisaalta olipa joku parilla tonnillakin, ja toinen yli kymppitonnin. Yksi 3.5 V8:kin oli reilulla 8000:lla ainakin ulkoa varsin särmässä kunnossa.
7. Amerikantuonti autoja näkyy paljon. Ovathan ne hyvillä varusteilla ja voivat olla hyvinkin ruosteettomia, mutta onko niissä jotain ei-haluttuja eroavaisuuksia (no lamput ainakin mun mielestä)?
8. Koska autolla on tarkoitus taittaa jonkin verran kilometrejä, myös kulutus kiinnostaa hieman. Kaupungissa menee varmaan 25l/100km, mutta meneekö maantiellä alle 15? Onko eri koneiden välillä suurta eroa maantiekulutuksessa? Kaupunkiajoa on niin vähän, että sillä ei niin väliä.
Kaikki mahdolliset muutkin vinkit ja linkit kelpaa. Esim kunnollista w108 ostajan opasta / tarkistuslistaa en ole vielä nähnyt.
W114/115 (ja jopa W123CE joskus) ovat olleet mielessä jo pidemmän aikaa, mutta jäänyt kuitenkin hankkimatta. Noissa W108:ssa on jotenkin niin vastustamatonta vetovoimaa, että kai sitä sellaiseen pitää yrittää suoraan venyä, mutta pitänee palata noihin jos vaikuttaa mahdottomalta..
Viimeksi muokannut jannekoo, Ke 02.11.2005 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Janne
Heitäppä tämä tämä kyssärisi osoitteeseen http://www.mese.fi/forum ja sieltä vaikkapa "oldtimers". Nimimerkillä Lucky-Dog on kyseisenlainen kulkine, osannee kertoa vehkeestä kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman.
Re: W108-tietoa kaivataan
Katsopa sivustoa http://www.geocities.com/mbz109/ . Tuolla on aika paljolti vastauksia kysymyksiisi, mm. eroavaisuuksista englannin kielellä.
Kaikissa 1969 jälkeen valmistetuissa M116- ja M117-V8-moottoroiduissa on D-Jetronic elektroninen ruisku. Tästä(kään) tietäviä pajoja ei Suomessa liene kuin pari, mm. Alppilan Autohuolto Helsingissä. Muissa ruiskuissa on se vanha mekaaninen.
Puskurit ja muut kromiosat ovat KALLIITA, joten kannattaa huolehtia, että ne ovat hyvässä kunnossa. Markka-aikaan takapuskurista pyydettiin pitkälti viisinumeroisia lukuja.
Amerikantuonnit erottaa yleensä (mielestäni inflaation kärsineistä) tuplavaloista, sivuhuomiovaloista ja mahd. puskurinkävyistä.
280 S/SE on yleisin malli.
Kaikissa 1969 jälkeen valmistetuissa M116- ja M117-V8-moottoroiduissa on D-Jetronic elektroninen ruisku. Tästä(kään) tietäviä pajoja ei Suomessa liene kuin pari, mm. Alppilan Autohuolto Helsingissä. Muissa ruiskuissa on se vanha mekaaninen.
Puskurit ja muut kromiosat ovat KALLIITA, joten kannattaa huolehtia, että ne ovat hyvässä kunnossa. Markka-aikaan takapuskurista pyydettiin pitkälti viisinumeroisia lukuja.
Amerikantuonnit erottaa yleensä (mielestäni inflaation kärsineistä) tuplavaloista, sivuhuomiovaloista ja mahd. puskurinkävyistä.
280 S/SE on yleisin malli.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W108-tietoa kaivataan
Meinasin tyrkyttää samaa sivustoa, mutta se ei näemmä pelaa... toistaiseksi. Mutta haulla löytyy kyllä muitakin hyviä sivuja, eikös niitä ole listattuna tuonne Mersulinkit-osastolle.Timo L. kirjoitti:Katsopa sivustoa http://www.geocities.com/mbz109/ . Tuolla on aika paljolti vastauksia kysymyksiisi, mm. eroavaisuuksista englannin kielellä.
Lucky-Dog on kyllä ropannnut tuollaisen 300 Sellin perinpohjin, joten eiköhän sieltä löydy tietoa yllin kyllin. Auto on alunperin jenkkimalli, joten siihenkin puoleen on tietämystä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: W108-tietoa kaivataan
...joiden säätöön voi jossain olla vielä tarvittavat mittalevyt yms, sekä sitä tarvittavaa tietotaitoa. Paino sanalla "voi", noita ikämiespolven guruja pitää yrittää melkein puskaradion kautta hakea. Timon mainitsema Alppilan autohuolto tietää aiheesta, samoin mm. turkulainen Triangle Motor -- joka on tietty vierailemisen arvoinen paikka ilman mitään varsinaista asiaakaan....Timo L. kirjoitti: Muissa ruiskuissa on se vanha mekaaninen.
Mekaaninen ruiskuhan on periaatteeltaan vähän kuin dieselin rivipumppu eli pohjimmiltaan varsin luotettava. Tosin kylmäkäyntirikastusta, täyskaasusäätöä ym ohjaamassa on koko joukko lisälaitteita -- nämä voivat vikaantuessaan olla mielenkiintoisia. Samaten jännitystä on ilmassa, jos ruiskua on joku käynyt perstuntumalta "säätelemässä".
MB-.klubin Tähdelliset-lehdessähän oli noiden mekaanisten ruiskujen sielunelämästä ja perussäädöistä juttu (-sarja?) joku vuosi sitten, saisikohan joku tarvittaessa kopioitua sinulle sen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W108-tietoa kaivataan
Kiitoksia, tämän olinkin jo löytänyt, mutta nyt kun katsoin tarkemmin huomasin että sieltähän löytyi hyvä taulukko malleista teknisine tietoineen ja myös suoritusarvoineen. Sen perusteella nuo varhaisimmat 250 ja 300 mallit vaikuttaa aika paljon heikommilta. Kova kulutus yhdistettynä heikkoon suorituskykyyn... Yllättäen nuo kasit ei olekaan mitään bensasyöppöjä (no kaikki on suhteellista)Timo L. kirjoitti:Katsopa sivustoa http://www.geocities.com/mbz109/ . Tuolla on aika paljolti vastauksia kysymyksiisi, mm. eroavaisuuksista englannin kielellä.
Janne
Nooo...se kulutus on suhteellista 350 D-jetronic vie kaupungissa automaatilla varustetussa autossa n. 22L /100... ja 450 hiukan enemmän ja nämä on kokeiltua tietoa, säädin omaa D-Jetronicia n. 15 h jarrudynossa, joten pitäisi ainakin toimia oikein. Myöskin tehtaan ilmoitus on yli 20L/100km kaupungissa.... matkalla 350:nen parhaimmillaan alle 10 L/100 km, kaasua tosin ei juuri saa painaa. Tuttavan 450 Sl (Saksan versio huom.) 40 km:n työmatkalla (matka-ajoa ja moottoritietä) 13-14 L/100. D-jetronic on saanut lempinimen Saksassa Durstig=janoinen, kertoneen vissiin jo paljon.....
Toisaalta jos jaksaa värkätä.....4-vaiheinen manuaali, K-jetronic ruisku ja 2.82 välitys.....kulutus laskee vähintään noin 5 L/100km....välitys on kylläkin aika harvinainen, uusi rataspari kustantaa 700€. Käyttöominaisuudet paranevat metelin laskun myötä suuresti.
Toisaalta 450:n vääntö alkaa olla jo kohtuullinen. 350 on enmmän kierroskone paras potku lähtee vasta yli 4000 rpm. Toisaalta silloin sounditkin on avarilla putkilla mainiot. 350 kiertää nätisti sen 7000 rpm......
D-Jetronic on mielestäni mailman helpoin sähköruisku, kunhan vain hiukan asiaan tutustuu. Erittäin käyttövarma hyvillä osilla, mutta kun ne osat maksaa, niin moni yritää keplotella rikkinäisillä vermeillä. Kaikki osat voi korjata itse, neuvojakin löytyy netistä reilusti.
Hyvä yhdistelmä minusta on myös 280+automaatti. 6-mäntäinen mekaaninen ruisku on mitä hienoin laite, kun se toimii. Sen kierrosherkempää mersun konetta en ole vielä löytänyt. SOCH koneen sitkeys on parempi pienillä kierroksialla parempi kuin DOHC:n ja muutenkin SOHC toimii mukavasti kruisailussa, kuitenkin 160 hp vie jo mukavasti. Tai sitten K-Jetronic 450 saksan versiona ja 4-vaihteinen automaatti, tälläistähän ei ole koskaan tehty, mutta yhdistellähän aina voi
Kaasutinkoneiset ovat käyttövarmoja heebeleitä, mutta kuluneisiin kaasuttimiin saa uppoamaan paljon aikaa ja kirosanoja...tietysti hiukan rahaa myös...
Yksi ongelma w108/9:ssä on välitykset. Kaikki mallit, lukuunottamatta 4.5:sta ja 6.3:sta ovat tosi tiheästi välitettyjä. 100km/h:n vauhdissa on kaikissa malleissa yli 3000 rpm....jolloin moottorin ääni alkaa varsinkin enemmän ajettuna rasittaa. Manuaaliin asiaa voi parsia w123:n 5-vaihteisella laatikolla, alkuperäiset ovat nimittäin kiven alla. Perävälitykset sitten maksavat myöskin....
niin loppukommentiksi....itsellä on ollut Mersuja melkein kaikkilla noilla w108:n moottoreilla ja kaikki ne syö kaupungissa yli 15L/100km....mutta kulutuksellahan ei ollut niin väliä....
Toisaalta jos jaksaa värkätä.....4-vaiheinen manuaali, K-jetronic ruisku ja 2.82 välitys.....kulutus laskee vähintään noin 5 L/100km....välitys on kylläkin aika harvinainen, uusi rataspari kustantaa 700€. Käyttöominaisuudet paranevat metelin laskun myötä suuresti.
Toisaalta 450:n vääntö alkaa olla jo kohtuullinen. 350 on enmmän kierroskone paras potku lähtee vasta yli 4000 rpm. Toisaalta silloin sounditkin on avarilla putkilla mainiot. 350 kiertää nätisti sen 7000 rpm......
D-Jetronic on mielestäni mailman helpoin sähköruisku, kunhan vain hiukan asiaan tutustuu. Erittäin käyttövarma hyvillä osilla, mutta kun ne osat maksaa, niin moni yritää keplotella rikkinäisillä vermeillä. Kaikki osat voi korjata itse, neuvojakin löytyy netistä reilusti.
Hyvä yhdistelmä minusta on myös 280+automaatti. 6-mäntäinen mekaaninen ruisku on mitä hienoin laite, kun se toimii. Sen kierrosherkempää mersun konetta en ole vielä löytänyt. SOCH koneen sitkeys on parempi pienillä kierroksialla parempi kuin DOHC:n ja muutenkin SOHC toimii mukavasti kruisailussa, kuitenkin 160 hp vie jo mukavasti. Tai sitten K-Jetronic 450 saksan versiona ja 4-vaihteinen automaatti, tälläistähän ei ole koskaan tehty, mutta yhdistellähän aina voi
Kaasutinkoneiset ovat käyttövarmoja heebeleitä, mutta kuluneisiin kaasuttimiin saa uppoamaan paljon aikaa ja kirosanoja...tietysti hiukan rahaa myös...
Yksi ongelma w108/9:ssä on välitykset. Kaikki mallit, lukuunottamatta 4.5:sta ja 6.3:sta ovat tosi tiheästi välitettyjä. 100km/h:n vauhdissa on kaikissa malleissa yli 3000 rpm....jolloin moottorin ääni alkaa varsinkin enemmän ajettuna rasittaa. Manuaaliin asiaa voi parsia w123:n 5-vaihteisella laatikolla, alkuperäiset ovat nimittäin kiven alla. Perävälitykset sitten maksavat myöskin....
niin loppukommentiksi....itsellä on ollut Mersuja melkein kaikkilla noilla w108:n moottoreilla ja kaikki ne syö kaupungissa yli 15L/100km....mutta kulutuksellahan ei ollut niin väliä....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Mites jos ei osaa / jouda / viitsi korjata osia itse niin löytyykö osia vielä uutena jostain?unski kirjoitti:D-Jetronic on mielestäni mailman helpoin sähköruisku, kunhan vain hiukan asiaan tutustuu. Erittäin käyttövarma hyvillä osilla, mutta kun ne osat maksaa, niin moni yritää keplotella rikkinäisillä vermeillä. Kaikki osat voi korjata itse, neuvojakin löytyy netistä reilusti.
Mersujen harrastamisesta kun mulla ei ole vielä käytännön kokemusta, niin onkos maailmalla olemassa vanhoihin Mersuihin erikoistuneita putiikkeja, jotka myyvät kunnostettuja osia vaihtoperiaatteella? Vai vieläkö kaikkea on saatavilla uutena (siedettävään hintaan)?
Janne
Ainakin tehtaan oma "purkuosasto" kunnostaa ja myy osia: http://www.mbgtc.de/bestellarten.htm
Suomen Mercedes-Benz Klubin ansiosta Vehon kautta saa nykyään myös Mercedes-Benz Classic Centerin uusia osia. CC toimittaa osia autoihin, joiden valmistumisen päättymisestä on kulunut yli 20 vuotta.
Classic Center
Suomen Mercedes-Benz Klubin ansiosta Vehon kautta saa nykyään myös Mercedes-Benz Classic Centerin uusia osia. CC toimittaa osia autoihin, joiden valmistumisen päättymisestä on kulunut yli 20 vuotta.
Classic Center
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
D-jetroniciin löytyy lähes kaikki uutena...hintaa on vain aika reilusti....
esimerkkejä ("hintamuistoja")
Ruiskun ohjauskärjet n. 300€
Jakajan kansi n. 100€
Paineanturi n. 1000€
Ohjausyksikkö n. 3000€
Suutimet n.200€ kpl
esimerkkejä ("hintamuistoja")
Ruiskun ohjauskärjet n. 300€
Jakajan kansi n. 100€
Paineanturi n. 1000€
Ohjausyksikkö n. 3000€
Suutimet n.200€ kpl
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
muistaakseni yhtä kalliit... EBAYssä myytiin takuukorjattua jakajapumppua hintaan 1200€... Suuttimet ovat myös kalliit, luultavasti uutena kalliimmat kuin D-jetronicin.
Tarkistin sitten uusien osien hinnat Saksasta:
Mekaaninen ruisku:
korjattu jakajapumppu 2900€
suutin mekaaniseen ruiskuun 100€
D-Jetronic:
ECU. 2000€
Paineanturi 1200€
Kärjet 300€
Suutinta en löytänyt vielä
tylsksi käynyt kommentti loppuun:....elämä on
Tarkistin sitten uusien osien hinnat Saksasta:
Mekaaninen ruisku:
korjattu jakajapumppu 2900€
suutin mekaaniseen ruiskuun 100€
D-Jetronic:
ECU. 2000€
Paineanturi 1200€
Kärjet 300€
Suutinta en löytänyt vielä
tylsksi käynyt kommentti loppuun:....elämä on
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Jösses. Ei auta kun kiittää luojaansa siitä, että omassa W111:ssa värkit toimivat kuten pitääkin. Sikäli mikäli asia voidaan päätellä siitä, että kone käynnistyy hyvin ja käy nätisti.unski kirjoitti:
Mekaaninen ruisku:
korjattu jakajapumppu 2900€
suutin mekaaniseen ruiskuun 100€
)
Mistä muuten unski nuo hinnat löysit?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nuohan oli esimerkkejä SLS:n sivuilta
Mekaaninen ruisku:
http://www.sls-hh-catalogue.de/bin/dbfr ... l?mid=IN02
hinta löytyy kun napsauttaa osan numeroa
muut osat samoilta sivuilta....
Mekaaninen ruisku:
http://www.sls-hh-catalogue.de/bin/dbfr ... l?mid=IN02
hinta löytyy kun napsauttaa osan numeroa
muut osat samoilta sivuilta....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
..unski kirjoitti: Toisaalta jos jaksaa värkätä.....4-vaiheinen manuaali, K-jetronic ruisku ja 2.82 välitys.....kulutus laskee vähintään noin 5 L/100km....välitys on kylläkin aika harvinainen, uusi rataspari kustantaa 700€. Käyttöominaisuudet paranevat metelin laskun myötä suuresti.
Nyt alkoi kiinnostamaan! Itsellä W108 'jollain' automaattilootalla, ei siis alkuperäisellä. Pitäisi katsoa osanumero jos joku osaisi sen perusteella kertoa..unski kirjoitti: Yksi ongelma w108/9:ssä on välitykset. Kaikki mallit, lukuunottamatta 4.5:sta ja 6.3:sta ovat tosi tiheästi välitettyjä. 100km/h:n vauhdissa on kaikissa malleissa yli 3000 rpm....jolloin moottorin ääni alkaa varsinkin enemmän ajettuna rasittaa. Manuaaliin asiaa voi parsia w123:n 5-vaihteisella laatikolla, alkuperäiset ovat nimittäin kiven alla. Perävälitykset sitten maksavat myöskin....
Mutta siis, tällä yhdistelmällä juurikin rasittaa tuo koneen kiertäminen. 80-90km/h jaksaa mennä mutta satkua ei, ei millään. Perän välityksiäkin on tullut kateltua mutta hinnat tosiaan on.. sieltä
Mitenköhän tommosella W123 manuaalilla pärjäisi? Vai pitääkö silti vaihtaa perä? 100km/h pitäisi ainakin päästä ilman että hampaat tippuu.. Ja kuinka helposti tuommonen istuu W108:een?
Entisöimässä en (enää..) ole, sen verran on jo löytynyt vähemmän originaali peltiä jne. kun autoa olen purkanut.
1969 W108 280S
MB 300 sel-70 3,5
..eli olen sellaisen omistanut 10 vuotta. Kunto oli huono, kun vaunu tuli minulle. Olen ajan kanssa sen käynyt läpi, kori sisutus ja tekniikka vuorollaan. Koneen kunnostutin Saksan osilla, se porattiin ens. ylikokoon, uudet männät, runkolaakerit, nokkaketju ja tiivisteet, jotain mainitakseni. Virtapuolelle olin pakotettu hommaamaan kärkisillan ja alkuperäiset tulpanjohdot. Näin varmistettiin hyvä käynti ja käynnistyvyys lämpimänä!
Kori kunnostettiin ensimmäisenä, uusiksi meni toinen palkki, pyöränkaaret, etulokasuojat kolmen oven alareunat, kontin taskut jne..
Ilmajousituksen kunnostus oli haastavin kaikesta, lääke oli uudet ilmapussit, iskunvaimentimet, uudet ilmalinjat ja takapään korkeudensäätöventtiilin kunnostyö Saksassa postin välityksellä. Uusittua on tullut myös jarrupuoli, uudet levyt, laakerit letkut ja palat. Jopa käsijarruvaijerit ovat uudet! Löytyy Rto-tuonnista Helsingistä!
Tämän tarinan kerroin lyhykäisyydessään siksi, että ko Mersumallin kunnostus ja ylläpito ei ole mielestäni ylivoimaista ollenkaan. Hallustani löytyvät kiristysarvot, ammoiset Vehon suomenkieliset ohjeet ilmajousituksen ylläpidolle sekä kahden saksalaisen firman, Niemöllerin ja Diestelhorstin yhteystiedot. Saavun kotisuomeen jouluksi, joten jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää, voit soitella nroon 0400-649797
Kori kunnostettiin ensimmäisenä, uusiksi meni toinen palkki, pyöränkaaret, etulokasuojat kolmen oven alareunat, kontin taskut jne..
Ilmajousituksen kunnostus oli haastavin kaikesta, lääke oli uudet ilmapussit, iskunvaimentimet, uudet ilmalinjat ja takapään korkeudensäätöventtiilin kunnostyö Saksassa postin välityksellä. Uusittua on tullut myös jarrupuoli, uudet levyt, laakerit letkut ja palat. Jopa käsijarruvaijerit ovat uudet! Löytyy Rto-tuonnista Helsingistä!
Tämän tarinan kerroin lyhykäisyydessään siksi, että ko Mersumallin kunnostus ja ylläpito ei ole mielestäni ylivoimaista ollenkaan. Hallustani löytyvät kiristysarvot, ammoiset Vehon suomenkieliset ohjeet ilmajousituksen ylläpidolle sekä kahden saksalaisen firman, Niemöllerin ja Diestelhorstin yhteystiedot. Saavun kotisuomeen jouluksi, joten jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää, voit soitella nroon 0400-649797
Pende