Lataushämminkiä, ym. sähkövikoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Lataushämminkiä, ym. sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Autohan on W115 ja laturina Saabista kotoisin oleva 70amppeerinen Bosch.

Taustaa:
Laitettu parit lisävalot vastikään ja laskeskeltu, että pitkät valot ym. päällä ja stereot isommalla saa laturi puskea parastaan. Lisävalot toimivat noin viikon...ens mykistyi satawattiset sitte viisvitoset, oletettavasti polttimot kärähtäny ku releeltä ainaki lähtee vielä virtaa. Valot on spoilerissa joten vaikuttaisko tärinä tai joku muka ettei kestä...

Noin viikko sitten kun ekat valot mykistyi huomasin ennen sitte valojen kirkkauden vaihtelun ja hieman ihmettelin sitä. Parin päivän sisällä työmatkalla syttyi latausvalo palamaan ja pysähdyin katsomaan onko remmi katkennut. Ei ollut, ja johdot oli paikoillaan ym., joten ajelin n.20km kotiin. Laturiin ei jostain syystä tullut herätevirtaa, joten tein hetkeksi pikaratkaisun ja vedin sulakkeen kautta uuden herätevirran. Tutkin asiaa tarkemmin ja havaitsin, että laturille meni alkuperäisestä latausreleestä heräte(ja laturissa uuden aikainen säädin eli vanha mötikkä oli turhaa) alkuperäisestä mötikästä oli tehty lisäksi jotain epämääräisiä omia kytkentöjä. Arvelin alkup. latausreleen palvelleen aikansa, järkeilin sähkökaaviosta johtoja ja vetasin uuden herätepiuhan laturiin, jonka jälkeen toimi niinkuin piti(tai ainaki latausvalo tuntuu toimivan oikein ja jännite nousee ainaki 14volttiin.)

Ongelmat:
1. Latausjännite vaihtelee, välillä pelaa täysin normaalisti, mutta välillä alkaa vaihdella(valojen kirkkaus vaihtelee selvästi) ja latausvalokin välillä vilahtelee. Kierrokset ja kuormitus eivät vaikuta asiaan.

2.Pakkasten ollessa startatessa kuului vain naps(sellanen joka kuuluu ku akku on hyytynyt) toisella yrityksellä starttas normaalisti.
3.Alussa mainitut lisävalot, miksei kestä, johdotusten ja releiden pitäis olla riittävät.
4.Mankka sammuilee välillä ja ei välttämättä käynnisty vaikka naputtelee sitä käyntiin tai herää hetken päästä itsekseen henkiin. Ongelmaan liittyen taustaa:aiemmin paikolla oli cd-boksi, joka aiheutti samankaltaisia oireita, nyt piuhat ollu irti pitkän aikaa, mutta alko taas reistata. Moottoroitu antenni löytyy. Toinen vahvistin on vähä rikki, lämmetessä toinen kanava alkaa särkeä(ilmeisesti transistori vika). Mankka on joku Sonyn x-plod sarjan
minidisc mankka ja kytkennät pitäis olla kunnossa.

Omia ideoita vioista:
1. Akku lopussa.(Nestettä yli kennojen ja mittasin hapon ja sen mukaan pitäis olla vielä kohtuullisessa kunnossa)
2.Lataussäädin rikki.(muistaakseni se on kyllä aika uus ja hiilissä oli vuosi sitten vielä reilusti mittaa)
3.Moottoriantenni tai vahvari aiheuttaa jotain oikosulkuja mankkaan???

Mankka ei varmaan voi aiheuttaa tuota latausjännitteen vaihtelua? kokeilin ottaa vahvarien ja antennin sulakkeet irti ei vaikuttanu jännitteen vaihteluun. Voiko lataussäädin tms. vioittua jos kulutusta on enempi kuin mitä laturi voi tuottaa? Muistelen, että vuosi sitten kun laturin vaihdoin olen saattanut vaihtaa säätimen 55A laturista, onkohan erilainen eli jos se ei kestä kun lähiaikoina on virran tarve kasvanut???

Kiitoksia etukäteen jo jos joku näistä sähköasioista perillä oleva jaksaa jutun lukea ja antaa ideoita.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

veikkaan et säädin oikuttelee :lol: eräällä tutulla teki 740 volvo tuota samaa bilteman säätimellä :shock:
Itse tein ja säästin
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Joo saabin bosssilaiseen on minuutin homma vaihtaa säädin/hiili paketti.Semmonen homma ja taas varmaan pelittää. :lol:
Kohta taitaa alkaa lataus valokin hehkumaan jos ei niin jo tee :roll:

Eli viritykset pois ja uutta osaa laturiin kiinni,taitaa muutaman hassun egen maksaa se hiili/säädin mötti.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Se itse laturi on kiinnityksiä vaille just sama, olipa saabin, mersun, ooppeli, volvon jne. boschilainen ulkotuuletuksella. Jos säädin on siinä hiilien yhteydessä eli näkyy laturin takaa niin siihen ei tule kuin kaks johtoa, b+ napaan iso päävirtajohto ja d+ napaan heräte/valo johto suoraan mittaristolta laturin polttimon navasta. Ja tietty laturin pitää saada maata, jos esim. kumeilla kiinni koneessa. Jos kytkennät oikein niin säädin sökö, jolta hieman kuullostaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Asiantuntijat (dealer ja kumpp.) on bannattu tältä foorumilta. Ne löytyy nykyisin siltä toiselta, jonka sanomisesta saa bannia. Kokeillaan kuitenkin.

Noihin oireisiin istuu oikeastaan vain yksi vika. Siellä on huono kosketus akunkengissä, maadoituskaapelissa (älä aliarvoi maadoituskaapelia), tai paksuissa punaisissa johdoissa laturin ja startinväliltä (Siellä on muistaakseni oikealla puolella musta rasia johon menee johto akulta, laturilta ja kaikilta virran kuluttajilta, voi olla hapettumaa).. Nimen omaan tuo käynnistysongelma sen paljastaa. Jossain paksussa johdossa ei virta aina kulje.

Kun valot värisee, on yhteys akkuun huono. Laturin jännitehän ei ole taisnen koskaan. Huono kosketus aiheuttaa jännitepiikkejä, jotka sitten sammuttaa mankkaa, polttaa lisävalojen polttimoita ( 100w:set on muutenkin arkoja).

Laturin kytkennät ei ole kovin monimutkaiset. Herätevirtaliittimestä johto merkkilamppuun ja paksumpi johto laturista akkuun. Olethan kytkenyt noin?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Maadoitusvika. Rungon ja moottorin välinen maakaapeli jostain kohtaa löysä, tarkista kaapelikengän puristus johtoon myös eikä vaan pelkästään pultin kireyttä.
Laturi ei kestä, jos akku ei ole kunnolla kytketty.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei oo johdotuksissa vika ainakaan, on uudet laturin, akun ja startin ym. väliset johdot, paksulla johdolla, kullatuilla liittimillä, joihin johdot puristuksen lisäksi juotettu kiinni ja kytkennät on oikein. Tuo säädin ei oo laturisa kovin vanha kuitenkaan...mutta eihän se takaa ettei se reistaisi.

Aattelin kokeilla toista akkua, mutta nyt toistaseksi ei oikein pysty vian syytä selvittämään kunnolla ku on pari päivää toiminut moitteetta :? . Taitaa olla liian hyvät ilmat korjaukseen :D , sitte ku tulee oikein kylmä ja tuulinen ilma nii sitte varmaa taas vika alkaa :D . Pitää täsä jollonki vielä ottaa ja tarkistaa tuo mankan virtapiuha, että jos sattuu, että se on päässy hinkaamaan johonki...ku ei enää muista tarkemmin mistä ja miten sen on vetäny.
Millhill Performance
-Built With Pride-
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Siinä akussa voi olla napa irti levyistä. Itselläni ollut moinen vika ja aiheutti kaikkea tollasta mitä mainitsit.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No nii, nyt on vika mitä ilmeisemmin korjautunut. Maanantaina ku ajelin töihin nii puolessa välissä kirkastu valot mukavasti ja jännite välillä pomppi. Työpaikan pihassa mittasin jännitteen nii pomppas parhaimmillaan 16,9 volttiin. Vaihdoin uuden säätimen ja nyt on pelannut hyvin. Entinen säädin oli ottanu vähä ruostetta, hiilet melkein yhtä pitkät ku uudet ja merkki oli FLAG. Mankkaki pelannu ny moitteetta ja jospa nuo polttimotki alkais kestää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla kans välkkyi valot entisellä säätimellä. Jännite hyppeli 14.5-16.7V välillä :D Piti vaihtaa säätäjä kun autokin nyki 40km/h vauhdissa laturin tahtiin :D
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

petska kirjoitti:veikkaan et säädin oikuttelee :lol: eräällä tutulla teki 740 volvo tuota samaa bilteman säätimellä :shock:
Tuttu vika....säätimet ovat perseestä ja boshin säätäjiäkin on useammanlaisia toiset pelaa toiset ei :lol:
Itse tein ja säästin
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se on totta. Minullakin valot hieman väpättää tyhjakäynnillä vaikka lataus muuten pelaa ihan hyvin. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin