sopiva 190 korimalli johon>3 litran turbodiesel

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

sopiva 190 korimalli johon>3 litran turbodiesel

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

elikkä näitä 190 korimallilla olevista dieseleistä isoin taitaa olla 2.5 litran teedee ja suunnitelmissa olisi tuollaisella korimallilla oleva 3 litran kuutos turbodieseli.näitähän taitaa olla aika paljon foorumilaisillakin täällä.

eli ilmeisesti joutuu rakentelemalla tekemään :roll:

suunnitelmissa oli vähän jos tämän rakentelisi bensa-koneesta.moni on ilmeisesti muuttanut 2.3 bensa koneella olevan 3 litran teedeeksi?mitä kaikkea joutuu muuttamaan ja huomioimaan kyseisessä hommassa?mitä kaikkea joutuu muuttamaan että saa leimattua ja että kyseisen koneen saa istutettua?ja tarkoitus olisi ihan manuaali vaihteinen rakentaa.ja saa toki ehdottaa jotakin muuta ehdotelmaa miten ja mistä aihiosta kannaittasi kyseinen auto rakentaa.

entäs onko mitään mahdollisuuksia rakentaa sama esim 2 litran bensa-koneella olevasta tai jostain muusta?
jotain 85-90 vuosimallin 190 korilla olevaa meseä olen seuraillut?
ja aika vähän olen perillä noista laki pykälistä joten hyvät neuvot ovat tarpeen :shock:

ja JOSKUS tulevaisuudessa olisi myös hieman tarkoitus ottaa tehoa irti,isompia elementtiä ja turboa jne.joten varmaan kannattaneen jo näin alkuvaiheessa rakentaa auto kestävistä palikoista että kestää myös sitä tehoa?
:roll:

no siinäpä nyt juttua vähän..kaikki on vielä suunnittelu asteella kuten kyseisestä tekstistä voi huomata :P
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

eiköhän se kannata tommosesta 16 venasesta tehä...
+hyvä alusta
+hieno sisältä
+luja laatikko
+lukkoperä
+jonkulainen korisarjaki valmiina
+nopee ohjaus


miinuksena tietty hinta joka taitaa olla tuplat saman ikäseen normimalliin verrattuna...toisaalta tuleehan noille laatikoille ja perille hintaa sit jälkeenpäin ostaa jos sitä voimaa kaivaa

tiedäthän sä sitte ett saattaa helposti vanha satatonnia mennä tommoseen projektiin??
power is nothing without control...
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

joo hinta hyppää rajusti näköjään kun siirrytään 16 tappiseen .

ehkä näin aluksi ei ole tarkoitus keskittyä juuri tuohon voiman irti ottamiseen vaan rakentaa ihan perus 3 litran turbodiesel,ehkä hyvin lievää tehon nostoa(cooleri,syöttöä,ahtoa=maltillisesti).soveltuisikohan tähän tarkoitukseen joku muu aihio kuin tuo 16 venttiilinen?miten kestää ja ne muutokset olisi tärkeimmät tietää mitä teetättää?meneekö kone heittämällä paikoilleen konehuoneeseen ja laatikkoon? :roll: ja leimaaminen?
jälkeenpäin jos tälle kokoonpanolle tehoa aikoo ottaa niin onhan se selvää että voimansiirto menee uusiksi kokonaan...sinällään huonompi juttu(kalliimpikin?).ja tiedossa on että tollainen vanha satatonnia menee helposti jos aletaan kunnon superturboa väsäämään

:roll:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

jepulis kepulis kirjoitti:joo hinta hyppää rajusti näköjään kun siirrytään 16 tappiseen .

ehkä näin aluksi ei ole tarkoitus keskittyä juuri tuohon voiman irti ottamiseen vaan rakentaa ihan perus 3 litran turbodiesel,ehkä hyvin lievää tehon nostoa(cooleri,syöttöä,ahtoa=maltillisesti).soveltuisikohan tähän tarkoitukseen joku muu aihio kuin tuo 16 venttiilinen?miten kestää ja ne muutokset olisi tärkeimmät tietää mitä teetättää?meneekö kone heittämällä paikoilleen konehuoneeseen ja laatikkoon? :roll: ja leimaaminen?
jälkeenpäin jos tälle kokoonpanolle tehoa aikoo ottaa niin onhan se selvää että voimansiirto menee uusiksi kokonaan...sinällään huonompi juttu(kalliimpikin?).ja tiedossa on että tollainen vanha satatonnia menee helposti jos aletaan kunnon superturboa väsäämään

:roll:
Eikös tuommonen 2.6:n ois aika kohtuullinen aihio tuohon käyttöön...
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

on niitä 190 superturboja 2.0d:stäkin rakennettu..
mutta perän+lootan kestävyys on ihan kuskista kiinni..
periaatteessa mikä tahansa 201 kori käy, mutta muista vähäpäästöisyys.
sleeper on päivän sana.( ruostetta pinta pelleissä yms kuppaa mutta pellin alla on "woimaa")
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

16v on ainut mihin ei tarvii jarruja ja vaihteistoa ja perää ,vetoakseleita ,kardaania muokata vastaamaan 300:sen alkuperäisiä osia. Omaan 2,5:seen turboon tein kyseisen homman ja paljon vaihdattaa osia :lol: Katsastus on niin tarkka et helpompi taitaa tänä päivänä olla ostaa valmis :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin ja (tästä en oo ihan varma) eikös noi 300 turpo diiselit oo aina tomaatilla, autossa kun autossa sillon, ku ne tehtaalta lähtee? eli kutiteltu 300 turpo diiseli kone ja joku 200d:n manuaali loota ei oo varmaan ihan parhaat kaverukset.
W201 250DT 20V
w201 190E
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mikko K. kirjoitti:16v on ainut mihin ei tarvii jarruja ja vaihteistoa ja perää ,vetoakseleita ,kardaania muokata vastaamaan 300:sen alkuperäisiä osia. Omaan 2,5:seen turboon tein kyseisen homman ja paljon vaihdattaa osia :lol: Katsastus on niin tarkka et helpompi taitaa tänä päivänä olla ostaa valmis :shock:
Onkos alustassa muuta laitettavaa kuin 16venasen etujarrut ja kallistuksen vakain, jos siis vaikka 2.0-2.6 8 venasesta bensasta rupeaa tekemään?

Voimansiirtohan on sitten eri juttu ja myös iso lovi lompakkoon.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Taitaa olla ainoa järkevä aihio joko 2.6 manuaalilootalla tai 16v- malli, koska näissä on isoperä ja paksut vetarit sekä isot etujarrut vakiona. Ainoa manuaaliloota, joka kestää 300 superin täydet tehot on vain 16v-malleissa (w201) käytetty Getrak.

Pikkukoneisesta on turhan kallis alkaa rakentamaan, koska siihen täytyy vaihtaa käytännössä kaikki alustan ja voimansiirron osat ja se maksaa hunajaa, kun joutuu ostelemaan erikseen. Vaatii tuommoisen 190 3.0Dt:n rakentaminen käytännössä melko kovaa asian harrastamista, suosittelen aloittamaan hiukan helpommalla projektilla, jossa ei tipu niin korkealta. Vaikkapa 2litraisen kiusaamisella.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Multa saa valmiin pelin :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hintahan se taitaa olla, joka monia innokkaita jarruttaa... :roll: ainaki itteeni. pitää olla tosi innokas, tai sit paljon rahaa jotta voi harrastella virityksisä! muistan joskus jonkun sanoneen, että kunnolla virttäminen maksaa n. 1000 markkaa heppa... :cry:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Mikko K. kirjoitti:Multa saa valmiin pelin :lol:
Ja täältäkin sais valmiin paketin kuukaen sisällä!

moottori on jo valmis ja maalattu!

tänään lähtee 16v bensa pois reijästä! :twisted:
Billett
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

jep jep tämähän valaiseekin paljon asiaa miten kannattaisi alkaa totetuttamaan :)

eli suoraan kerralla kunnon aihio mistä rakentaa tai sitten ns valmiiksi rakennettu :oops:

mutta toisaalta jos ostaa valmiiksi rakennetun niin siinä pääsee liian helpolla eikä pääse itse "harrastamaan" juurikaan :P
no asia pannaan mietintä myssyyn näin aluksi ja katsotaan jatkossa mitä tapahtuu :)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Alan harrastajan nää vaatii vaikka valmiin auton ostaiskin :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Mikko K. kirjoitti:Alan harrastajan nää vaatii vaikka valmiin auton ostaiskin :lol:
Vähintään,lienee normaalille "rassaajalle" liikaa valmiissakin mikäli aikoo pitää priimassa ajokunnossa ja antaa välillä kenkääkin :lol:
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

jpk kirjoitti: Vähintään,lienee normaalille "rassaajalle" liikaa valmiissakin mikäli aikoo pitää priimassa ajokunnossa ja antaa välillä kenkääkin :lol:
Veit jalat suustani :wink:
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täältä vois löytyä 2.9 kones jos oikeen latoo taalaa tiskiin. Helpompi istuttaa pikkukoriin ja näyttää ihan 2.5 koneelta. Varmasti kärsii voimansiirto tappioita tälläkin.....
Joku mersupurkaamo??
J.@.N
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 15.11.2005 10:38
Paikkakunta: Lahdesta

Viesti Kirjoittaja J.@.N »

Sorry kun nyyppäri :? kyselee tyhmiä muuta miten olette sovittaneet 3,0d:n siihen 2,3-16v:n getrakiin, joutuuko laatikkoa tuomaan taaksepäin, lyhentämään kardaania ja rakentelemaan koneen ja laatikon tuet yms. kokonaan itse? Entä vaatiiko laatikko jonkin sortin sovituskappaleen vai käykö se heittämällä dieselin perään? Mites sitten se ikuisuuskysymys eli kytkin, joutuuko esim. sprinterin levyn laittaakseen muokkaamaan kuinkakin paljon vauhtipyörää? Ainakaan boorit tuskin käyvät heittämällä getrakin sisäänmenoakseliin? mikä asetelma kaveriksi tuolle paketille, käyttömekanismista puhumattakaan? :oops:
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

J.@.N kirjoitti:Sorry kun nyyppäri :? kyselee tyhmiä muuta miten olette sovittaneet 3,0d:n siihen 2,3-16v:n getrakiin, joutuuko laatikkoa tuomaan taaksepäin, lyhentämään kardaania ja rakentelemaan koneen ja laatikon tuet yms. kokonaan itse? Entä vaatiiko laatikko jonkin sortin sovituskappaleen vai käykö se heittämällä dieselin perään? Mites sitten se ikuisuuskysymys eli kytkin, joutuuko esim. sprinterin levyn laittaakseen muokkaamaan kuinkakin paljon vauhtipyörää? Ainakaan boorit tuskin käyvät heittämällä getrakin sisäänmenoakseliin? mikä asetelma kaveriksi tuolle paketille, käyttömekanismista puhumattakaan? :oops:
Joutuu tuomaan laatikkoa taaksepäin ja lyhentään kardaania ja muokkaamaan hiukan laatikon tuentaa, mutta moottorinkorvat käy d:n omat.
Ja käy tuo loota tuohon d:n perään suoraan.
Kytkinkysymykseen voi vastata joku joka käyttää kytkintä :lol:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

eikös toi kytkin ole vähän ongelmallinen ....pidon suhteen....mikäli olen ymmärtänyt oikein....
Itse tein ja säästin
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

petska kirjoitti:eikös toi kytkin ole vähän ongelmallinen ....pidon suhteen....mikäli olen ymmärtänyt oikein....
:?:
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

paljonkos kestää 190 2.5td:n voimansiirto oikein tölmyä?
onhan taidettu penkittää näistä 2.5td koneistakin 300-400hv:n lukemia mutta minkalainen voimansiirto näissä oikein on?vakio? :roll:
olis vaan tuommoinen peli tiedossa,sillä vähän mielenkiintoa kysellä :P

kyllähän tuommoinen valmiiksi rakennettu superturbo myös kiinnostaa mutta siinä ei taas taas itse pääse rakentamaan kun kaikki on jo valmiina

:D ei olis myydä kellään vakiota 190 3.0td:tä :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei toi 2.5 turbon loota kovin hyvin kestä, mutta jos orkkiksen löydät niin se on kyllä paras aihio rakentamiseen. Toi viitoskone antaa pikkukopalle vähintään tarpeeksi vauhtia, ja painojakauma pysyy hyvänä. Saattaa kokemattomalle olla toi keulapainoinen Om603 vähän vaarallinen peli. Toisekseen tuon ison kuutosen ymppääminen pikkukoppaan vaatii kyllä tekijämiestä, kyllä siellä nimittäin niin ahdasta on, ja kaikki myöhempi huoltaminen on vaivalloista (mm. lämppärilaitteen moottorin vaihto vaatii koneen nostamista pois tai ainakin viemistä eteenpäin tosi reilusti).

Jos 2.5 turbo jota katsot on automaatti, on loota 722.4 joka ei ole oikein hyvä. Tilalle kannattaa vaihtaa 722.3 joka vahvistettuna kestää helposti sen mitä mersun dieseleistä nyt järkevästi ulos saa. Manuaali ei sekään tule kauaa kestämään, vaan se kannattaa korvata 16-tappisen Getragilla.
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

joop kiitos valaisusta :) manuaali 2.5td ihan olisi,eli laatikko ei kestä ihan älyttömiä :? onko ihan heittää lukemia millä väännöillä se alkaa ehkä poikimaan :shock: ?

mites 2.5td perä?mahtaakohan olla kuinka lujaa tekoa :roll:

olikos tämä juuri 2.5td kone missä oli kannentiiviste vähän heikko kohta kun otetaan kunnolla tehoa?olikohan tällä foorumilla ihan juttua juuri asiasta :shock:

ja sen verran olen lekunut että 2.5td:n tilalle voi heittää ilmeisesti "ihan suoraan" 2.9td:n koneen ja onkin myös aika saman näköinenkin vielä :twisted: :twisted: ?
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Kyselin veholta omaani sillon aikanaan niin sanoivat, että 300nm on luvattu, eli kai se vähän enemmän kestää.

Kyllä se 2.5 sen kestää mitä toi 3.0:kin, vaihtaa vaikka 2.5td 20v koneen metallikannentiivisteen.Sopii kun poraa muutaman reiän lisää.
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

Eiköhän 2.5 td mallissa oo "isoperä" että jos muuten on ehjä ni kyllähän se aikalailla kestää :roll:

kannen tiivisteen, niinkö jo tuossa mainitiin tekee tosi näppärästi 20 tappisen metallisesta, viis vesi reikää tarvii porata...

kannattaakohan alkuperästä 2.5 turbo konetta rueta vaihtamaan 2.9:siin, liekköhän se on yhtään sen parempi taikka sais voimaa enempi???
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ja jos vaihdat manuaali 2.5 turboon getrakin laatikon niin perävälitys kannattaa vaihtaa 2.65 välitteiseen. Automaatti 2.5 turbossa on vakiona tuo 2.65.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

tuomazzz kirjoitti:kannattaakohan alkuperästä 2.5 turbo konetta rueta vaihtamaan 2.9:siin, liekköhän se on yhtään sen parempi taikka sais voimaa enempi???


Hengittää aikas lailla paremmin, turbo herää aikaisemmin ja savuaa vähemmän samalla soppamäärällä.

Ps. olis yks 2,9 kone kasattuna turbon laakereilla ja henkilömallin varusteilla kasas, jos joku on kiinnostunut.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eikös tuossa 2.9 pakukoneessa ole normaalit vaparin männät? Ei liene niillä pitkäikäinen kovassa superkäytössä.
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

JP74 kirjoitti:Eikös tuossa 2.9 pakukoneessa ole normaalit vaparin männät? Ei liene niillä pitkäikäinen kovassa superkäytössä.
On siinä ja kaveripiirissä testattu että ei kestä männät ja kanget :?
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
Vastaa Viestiin