300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatkaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1616
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatkaa

Viesti Kirjoittaja kardaani »

24-venttiilisien 300 D/Dturbo kehitystä olisi pitänyt jatkaa. Moottori sopisi ihan hyvin W211:kin ja tulevankin korin nokalle. Olisi hieno kun listalla olisi muutakin kuin commonrail-tekniikkaa. Nuo vanhat moottorit ovat todella upeita käynniltään ja ääniltään. Kyllä tehot ja väännöt riittävät monille kun luotettavuuskin on korkeata tasoa. Eikä se kulutuskaan noilla koneilla olleet kovin korkeita. Niistä olisi tarvittaessa saatu lisää tehoakin helposti luotettavuuden siitä kärsimättä. Vai tuliko eteen uudet päästövaatimukset-eikä niitä tuolla moottorikonstruktiolla olisi saatu alitettua? VW:han joutuu lopettamaan myös pumppusuutinten käytön uusien päästövaatimusten takia-siirtyy commonrailiin.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tuolla asenteella ajaisimme edelleen kaikki jatkokehitetyillä W115-mersuilla. Kyllä sekin tiloiltaan ja kestävyydeltään riittäisi monelle.

Kyllä uusi dieseltekniikka kuitenkin on jotain muuta kuin vanha. Kohtahan bensa-autoissa ei enää ole mitään tolkkua muuta kuin käyttövoimaverojen välttäminen.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Joo :!: jaarittelun siitä kuinka ennen kaikki oli niin paljon parempaa voisi pikkuhiljaa lopettaa. Cdi-tekniikka kestää siinä missä pumppusuutin mallitkin. Kulutus on pienempää ja vääntö parempaa. Lisäksi saavutetaan hiljemmin käyvä moottori.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Cmeli kirjoitti:Joo :!: jaarittelun siitä kuinka ennen kaikki oli niin paljon parempaa voisi pikkuhiljaa lopettaa. Cdi-tekniikka kestää siinä missä pumppusuutin mallitkin. Kulutus on pienempää ja vääntö parempaa. Lisäksi saavutetaan hiljemmin käyvä moottori.

Tämä on vain minun mielipide, mutta en pidä yhtään siitä "turinasta" mitä nämä uudet diesel koneet tekevät. Mielestäni käyvät paljon rumemmin nämä uudet koneet. Paljon mieluummin kuuntelee OM603 tai OM606 moottorin soundia. Ja kyllähän noista vanhoista koneista vääntöä saa ulos... :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

No joo, ei uudet cdi-dieselitkään mitään kauhean hiljaisia ole verrattuna esim. HDI-koneisiin, joista on vaikeaa (ainakin pikkukännissä taksissa :lol: ) saada selville onko kysessä bensa vai dieseli. Toisaalta vakio mersun cdi:t kestää ajoa suurella todennäköisyydellä paremmin kuin monen muun merkin common-railit. Lastutus- ja turbonvaihtohommiin en ota kantaa. summa summarun omalla kokemuksella; ei ne vanhat koneet käy sen lepposemmin :roll:
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: 300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatka

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kardaani kirjoitti:Olisi hieno kun listalla olisi muutakin kuin commonrail-tekniikkaa. Nuo vanhat moottorit ovat todella upeita käynniltään ja ääniltään.
Kiitos, kiitos :oops:

:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Salmi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 22.05.2005 23:06
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Cmeli kirjoitti:Joo :!: jaarittelun siitä kuinka ennen kaikki oli niin paljon parempaa voisi pikkuhiljaa lopettaa. Cdi-tekniikka kestää siinä missä pumppusuutin mallitkin. Kulutus on pienempää ja vääntö parempaa. Lisäksi saavutetaan hiljemmin käyvä moottori.

Jaarittelu jatkuu, koska ennen kaikki oli paljon parempaa 8)

Saas nähä, montako Cdi:tä on liikenteessä vielä kolmenkymmenen vuoden kuluttua :wink:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Hienostihan 320 CDI rivikuutonen käy!

Tietysti suoraruiskutteiset ovat luonnostaan lähtökohtaisesti esikammiokoneita karkeakäyntisempiä.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Suorasuihkutus ei ole mikään uusi juttu. Jo 50-luvulla oli suorasuihkutusdieseleitä raskaassa kalustossa. Ne vasta karkeakäyntisiä olivatkin (varsinkin hammasvälitteisellä jakopäällä). Suorasuihkutusdiesel on vasta nyt "lyömässä läpi" henkilöautoihin uusien päästövaatimusten takia. Miksikö?

Suorasuihkudieselissä suihkun tarkemmalla ohjauksella päästään parempiin tuloksiin kuin esikammiokoneissa. Tarkemmin sihdatusta ja ajoitetusta suihkusta on hyötyä koska männän pää diffusoi suihkun ja palamistapahtuma tehostuu. Männän päällä on puristustahdin aikana paremmin kontrolloitu pyörre. Kulutus laskee kun samalla määrällä saa enemmän "voimaa" ja tulee vähemmän saasteita koska palaminen on tarkempaa.

Tähän riittäisi vielä pumpputeknologia. Mutta joku kuluttaja haluaa vielä enemmän polleja ja ohituskiihtyvyyttä niin koneen tulee olla korkeakäyntisempi kuin perinteinen dieseli. Lisäksi ekomoottorit katkaisevat polttoaineen syötön kun sitä ei tarvita. Korkeakäyntisessä ja ekologisesti "ajattelevassa" moottorissa polttoaineen syöttö voi toimia vain ja ainoastaan elektronisesti.

Onko monimutkaista? On, kyläseppä ei korjaa.
Onko hintavaa? On ainakin aluksi.


Näihin on kuitenkin tottuminen jos ME pysytään uusissa saastenormeissa (vielä kun Venäjällä ja Usassa haluttaisiin noudattaa edes jotain saasterajoituksia) Toisena vaihtoehtona on aina ajosuoritteiden vähentäminen, tietullit ja lisähaittaverot... Aika huono diiili.

:idea: Edit: Joku "afrikkaversio" tuosta commonrail koneesta voisi olla normipumpulla varustettu. Kulutus lisääntyisi hieman ja maks. suoritusarvot pienenisivät. Pelkästään paremmilla suuttimilla ja männnän muotoilulla se pärjäisi varmasti paremmin kuin vanhat esikammiot.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2269
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

606

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....tottakai maailma kehittyy ja menee eteenpäin ....mutta kuka maksaa viulut .....me .....10-20 vuoden kuluttua nää uutuudet mitä nyt on ollu tulee niiiiin kalliiksi pitää liikenteessä että käy mitä :?: ....mietitäämpä sitä :D :D
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 606

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

cuuno kirjoitti:kuka maksaa viulut .....me .....10-20 vuoden kuluttua nää uutuudet mitä nyt on ollu tulee niiiiin kalliiksi pitää liikenteessä että käy mitä :?: ....mietitäämpä sitä :D :D
Meidän autoilijoiden lompakko-ongelmathan ei viherpiipertäjiä kiinnosta. Monenko noista tämän hetkisistä päättäjistä tarvitsee omistaa yksityisautoa tai liikkua sellaisella. Mitä sitten jos omistaakin kun palkka on yli 5.000€ /kk.

Ruuhkasuomessa yhtenä vaihtoehtona on olla ostamatta autoa ja käyttää julkisia, maalla sitten... en tiedä. Kai se raha on sitten jostain muusta elämästä pois. Ainakin teiniautoilu ja muu "pörrääminen" tulee häviämään tulevaisuudessa.

Jos itse olisin kukkahattutäti niin protestoisin intialaisia ja kiinalaisia 2-tahti skoottereita vastaan. Lisäksi vaatisin kiinaa kehittämään joukkoliikennettä ja asettamaan autoilun vastaisia rajoitteita. USA:n liberaalia autokulttuuria ja venäläisten hälläväliä meininkiäkin kritisoisin.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

kuka maksaa viulut .....me .....10-20 vuoden kuluttua nää uutuudet mitä nyt on ollu tulee niiiiin kalliiksi pitää liikenteessä että käy mitä ....mietitäämpä sitä
No minä ehdotan, jotta kaikki jotka pelkää tulevaa voivat nyt varastoida kaikki 200d ja 300d mersut joita löytävät ladon takanurkkaan. Ajeletta sitten niillä 20v päästä....helppoa ja yksinkertaista eikä tarvi valittaa nykytekniikan murheista :P Minusta tämä keskustelu on justiinsa sitä mitä ennenkin.Riippuu kirjoittajasta onko paras mersu 123 , 124 tai 210 jne... Joku sen jo tuolla aiemmissa kirjoituksissa mainitsi. Ei ole sama puhutaanko vasarasta vai naulapyssystä. Naulapyssy hajoaa varmasti ennen vasaraa, mutta harva haluaa vetää paneelia seinään vasaralla naulapyssyn kokeilun jälkeen :|
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Cmeli kirjoitti:No minä ehdotan, jotta kaikki jotka pelkää tulevaa voivat nyt varastoida kaikki 200d ja 300d mersut joita löytävät ladon takanurkkaan.
Olen jo oikeastaan varastoinnu melko määrän osia :lol: ja tutka on päällä koko ajan. Jossain vaiheessa hommaan kyllä jonkun "nykyauton" tuon vanhan pariksi. Varsinkin jos emäntä alkaa ajelemaan saman ruokakunnan autolla. Saa toi vanhus jäädä harrastukseksi sitten. Tosin tänäpäivänä "nykyauto" vastaisi meikäläiselle jotain -92 Micraa.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Cmeli kirjoitti:Joo :!: jaarittelun siitä kuinka ennen kaikki oli niin paljon parempaa voisi pikkuhiljaa lopettaa. Cdi-tekniikka kestää siinä missä pumppusuutin mallitkin. Kulutus on pienempää ja vääntö parempaa. Lisäksi saavutetaan hiljemmin käyvä moottori.
Käynti ääni omassa OM606 koneessa on huomattavasti hiljaisempi kuin noissa CDI koneissa. Lisäksi kulutuysvertailussa kaverini 270 CDI (W211 kopalla) söi kaupunki ajossa saman verran (jopa hieman enemmän) kuin omani (W210) 300 turbodiesel, että hieman ihmetyttää nämä väitteet... Toki CDi kone söi maantieajossa noin 1-1,5 l/100 km vähemmän.
Itse en tykännyt CDI koneen hiacemaisesta käynnistä, eikä moottorin käyttäytyminen muutoinkaan säväyttänyt.
No kehitystä pitää joka tapauksessa tapahtua syystä tai toisesta, toisinaan se vie eteenpäin ja toisinaan taaksepäin... Toivittovasti kuitenkin aina jokin osa-alue paraneekin.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kardaanihan puhuu vähän mutta asiaa :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Päästörajat (tiukkenevat) yksi syy miksi yhteispaineruiskutus yleistyy.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin eikä sekään riitä, kohta siellä pakoputkessa on se vessapaperirullamainen filtteri käytössä.

En kyllä ymmärrä noita käyntiäänien parjaajia, ei se vakio om606 miltään kuulosta kun rinnalle laitetaan pitkälle viritetty om603/ST tai om606/ST, toisaalta kun laitetaan oikeanlaiset suodattimet ja pakoputket cdi koneeseen alkaa sekin jo kuulostaa siltä miltä auton pitää kuulostaa.

Kulutuksella ei niin ole väliä, kulutukseen vaikuttaa eniten auton paino ja käyttötottumukset joten aivan sama. Mikäli kulutus pelottaa niin ostaa sellaisen 500 kuutioisen dieselkoppimopon ja huristaa horisonttiin :lol:

Eikä noita mekaanisen pumpun ruuvaajia riitä joka kylässä, se on katoavan kansanperinne, joten on se hyvä, että tietokone hoitaa syötön annostelun tulevaisuudessa.

Kuka noita rivipumppuja muuten 30 vuoden kuluttua osaa säätää ja korjata kun ei ole olemassa enää yhtään toimivaa pumppupenkkiä ? Sähköisen pumpun pajoja sensijaan on joka kadun kulmassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

On melko turhaa selitellä, että uusi tekniikka ei ole yhtä kestävää kuin vanha. Ennenhän piti jokaiselle yli 100 km reissulle ottaa kaksi varapyörää mukaan. Autokunnassa piti olla henkilö, joka pystyy purkamaan, puhdistamaan ja kokoamaan kaasuttimen, jos lähdettiin ulos kaupungista vielä 60-luvulla. Kärjellistä sytytystä sai olla koko ajan ropaamassa - kyllä se "karmean elektroninen ja monimutkainen" kärjetön on kuitenkin parempi ja luotettavampi.

Ihmisellä on tapana pelätä sitä mitä ei tunne ja vihata sitä mitä pelkää. Uutta ja outoa siis helposti vihataan, mutta kun nuo "uudet" vermeet ovat harrasteiässä (20 v.), niin niitä onkin ropamaassa ihan eri miehet kuin nämä poraavat pussihousut, jotka lievittävät ahdistustaan levittämällä essonbaaripropagandaa uudesta moottoritekniikasta.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kyllä minulle ainakin käyttövarmuus on aika tärkeää. 130km työmatkaa päivittäin on huomattavasti mukavempaa ajella luottavaisemmin mielin vanhalla 606 koneella kuin uudemmilla CDI härpäkkeillä, joista ei koskaan tiedä mikä sähköhässäkkä nyt hajoaa tai meneekö kesken ohituksen johonkin vikatilaa ja katoaa tehot.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Daaz kirjoitti:On melko turhaa selitellä, että uusi tekniikka ei ole yhtä kestävää kuin vanha. Ennenhän piti jokaiselle yli 100 km reissulle ottaa kaksi varapyörää mukaan. Autokunnassa piti olla henkilö, joka pystyy purkamaan, puhdistamaan ja kokoamaan kaasuttimen, jos lähdettiin ulos kaupungista vielä 60-luvulla. Kärjellistä sytytystä sai olla koko ajan ropaamassa - kyllä se "karmean elektroninen ja monimutkainen" kärjetön on kuitenkin parempi ja luotettavampi.

Ihmisellä on tapana pelätä sitä mitä ei tunne ja vihata sitä mitä pelkää. Uutta ja outoa siis helposti vihataan, mutta kun nuo "uudet" vermeet ovat harrasteiässä (20 v.), niin niitä onkin ropamaassa ihan eri miehet kuin nämä poraavat pussihousut, jotka lievittävät ahdistustaan levittämällä essonbaaripropagandaa uudesta moottoritekniikasta.

-Daaz
Olen kyllä samaa mieltä. Kehitystä ei voida pysäyttää rivipumpun tunnearvon takia. Pidän kyllä itse hienona ja tavoittelemisen arvoisena moottorina autoon sitä 300 td:tä, ei siinä mitään, mutta en kyllä vieroksuisi vaihtoehtona esim 270 cdi:tä, liekö noissa nyt niin paljoa kestävyys eroja?

Kelpaisiko ne sittenkään niille vanhojen aikojen muistelijoille ne vanhat moottorit ja autot jos heille se tilaisuus annettaisiin. Oli niitä vikoja ja remontteja niissäkin. Ja jos siltä tuntuu niin onhan niitä vanhoja autoja liikkeen pihat täynnä, ja jos ei riitä niin saahan sen vanhan tekniikan laitettua 211 koriin jos se vielä "aikuisten todellisuudessa" tuntuu järkevältä.
Aika kultaa muistot ja vanhat mersut.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Ihmisellä on tapana pelätä sitä mitä ei tunne ja vihata sitä mitä pelkää. Uutta ja outoa siis helposti vihataan, mutta kun nuo "uudet" vermeet ovat harrasteiässä (20 v.), niin niitä onkin ropamaassa ihan eri miehet kuin nämä poraavat pussihousut, jotka lievittävät ahdistustaan levittämällä essonbaaripropagandaa uudesta moottoritekniikasta.

-Daaz[/quote]

Hyvin kerrottu,kyllä se kamelin selkä alkaa taittumaan kun
cdi koneiset alkavat olemaan kaikkien saatavilla hintansa puolesta
ja kun niillä on taivallettu se maaginen miljoonan raja.
Essonbaarissa kylänmiehet alkavat jo kehua kuinka
hienosti se vääntää alhaalta laajalla kierrosalueella ja
kuinka mukava sillä on ajella kun ei tarvi kierrättää
moottoria.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Kyllä se on niin kuin Veskola sanoi. Käydessäni paikallisessa ammattikoulussa kysymässä pumpun penkitys mahdollisuutta oli hyvä kun ei porukka kuollut nauruun. :shock: Ei niillä ollut siitä touhusta mitään havaintoa ml. opettajat. Laitteistot on hävitetty silloin kun viimeinen niistä jotain ymmärtävä on jäänyt eläkkeelle. :cry:
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Re: 300 D (24-ventt)-moottorin kehitystä olisi pitänyt jatka

Viesti Kirjoittaja esko »

[quote="kardaani"]24-venttiilisien 300 D/Dturbo kehitystä olisi pitänyt jatkaa. Moottori sopisi ihan hyvin W211:kin...

superturboilun kannalta kun olis vielä 4.0 litran 24 venttilinen
esikammiodiesel.... 606 ..
vois kutsua kuningasmoottoriksi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

kardaani kirjoitti:24-venttiilisien 300 D/Dturbo kehitystä olisi pitänyt jatkaa.

Sitähän on jatkettu.
Uudet moottorit perustuu entisistä saaatuihin kokemuksiin + teknisen kehityksen mahdollistamiin uusiin ratkaisuihin.


"Yllapitäjän" allekirjoitus mieletäni kertoo kaiken oleellisen

"Tyytyväisyys on kaiken kehityksen loppu ja rappion alku"

Muistaakseni jotekin noin.

Onkohan vanhemmissa moottoreissa yhtään sellaista oikeaa ominaisuutta, joka olisi parempi, kuin nykyisissä. Sähkö ei ole moottorin "ominaisuus".

Supeturboilijat ei kuulu tähän, tosin uskon, että siinäkin suhteessa maailma kehittyy, kunhan aikaa kuluu. Ensimmäiset tässäkin suhteessa ilmaantuivat vasta vuosien jälkeen ko. moottorien esittelyjen jälkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

tuikku kirjoitti:
kardaani kirjoitti:24-venttiilisien 300 D/Dturbo kehitystä olisi pitänyt jatkaa.

Onkohan vanhemmissa moottoreissa yhtään sellaista oikeaa ominaisuutta, joka olisi parempi, kuin nykyisissä. Sähkö ei ole moottorin "ominaisuus".

Supeturboilijat ei kuulu tähän, tosin uskon, että siinäkin suhteessa maailma kehittyy, kunhan aikaa kuluu. Ensimmäiset tässäkin suhteessa ilmaantuivat vasta vuosien jälkeen ko. moottorien esittelyjen jälkeen.
Näin varmasti onkin :wink: Pitää vain itse ainakin odotella joku vuosi että alkaa olemaan noita koneen aihioita sopivaan rahaan tarjolla.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Ahti kirjoitti:Kyllä minulle ainakin käyttövarmuus on aika tärkeää. 130km työmatkaa päivittäin on huomattavasti mukavempaa ajella luottavaisemmin mielin vanhalla 606 koneella kuin uudemmilla CDI härpäkkeillä, joista ei koskaan tiedä mikä sähköhässäkkä nyt hajoaa tai meneekö kesken ohituksen johonkin vikatilaa ja katoaa tehot.
Ei voi muuta sanoa kun hohhoijaa. Uusien autojen mollaajat tuntuvat olevan juuri sellaisia, jotka eivät niitä ole koskaan edes omistaneet. Tuossa 540i:ssä on jo niin kehittynyttä tekniikkaa ja kaikki toimii sähköllä muttei ensimmäistäkään sähkövikaa ole vain vielä ilmaantunut.

Kyllä minä ainakin ajaisin mielummin CDI:llä kaikkine mukavuuksineen kuin vanhalla W124:lla, jossa juuri ja juuri ne sähköikkunat saattaa olla. Kyllä sinäkin ajaisit ihan varmasti mielummin uudemmalla autolla ja sillä CDI:llä, myönnä pois. Se on vaan siitä rahapussista kiinni.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

JoniA kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Kyllä minulle ainakin käyttövarmuus on aika tärkeää. 130km työmatkaa päivittäin on huomattavasti mukavempaa ajella luottavaisemmin mielin vanhalla 606 koneella kuin uudemmilla CDI härpäkkeillä, joista ei koskaan tiedä mikä sähköhässäkkä nyt hajoaa tai meneekö kesken ohituksen johonkin vikatilaa ja katoaa tehot.
Ei voi muuta sanoa kun hohhoijaa. Uusien autojen mollaajat tuntuvat olevan juuri sellaisia, jotka eivät niitä ole koskaan edes omistaneet. Tuossa 540i:ssä on jo niin kehittynyttä tekniikkaa ja kaikki toimii sähköllä muttei ensimmäistäkään sähkövikaa ole vain vielä ilmaantunut.

Kyllä minä ainakin ajaisin mielummin CDI:llä kaikkine mukavuuksineen kuin vanhalla W124:lla, jossa juuri ja juuri ne sähköikkunat saattaa olla. Kyllä sinäkin ajaisit ihan varmasti mielummin uudemmalla autolla ja sillä CDI:llä, myönnä pois. Se on vaan siitä rahapussista kiinni.
Kommentoinpa omasta puolestani. Ei kaikilla ole rahasta kiinni millä ajelee. Toiset ei vain oikeasti luota uuteen tekniikkaan (edes mersuun) :wink:
Ite olen todella laiska auton vaihtaja, rekisteriote niin täynnä leimoja että seuraavassa vuosikatsastuksessa tulee varmaan otteen vaihto eteen.

Tuo vanha W124 200D on palvellut niin hyvin etten siitä luovu. Monet (jotkut ainakin) vain pitää jotain muuta tärkeämpänä kuin uutta autoa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Kyllä tää kehitystyö näkyy joka paikassa.

Ostappa "kaupasta"uusi leivänpahdin, kattolamppu, mikä hyvänsä kodinkone tai huonekalu.
Se tuskin toimii enään vuonna 2020.

Jos taas haet tän tavaran "antikvaariosta " eikä sille tapahdu mitään tapaturmaa. Sitä voi käyttää viä lapsenlapsenlapsetkin eläkepäivinään 2100 luvulla :roll:

Tää nyt meni vähän ohi tän aiheen, eikä liity mersuun :roll:
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

tuikku kirjoitti:Supeturboilijat ei kuulu tähän, tosin uskon, että siinäkin suhteessa maailma kehittyy, kunhan aikaa kuluu. Ensimmäiset tässäkin suhteessa ilmaantuivat vasta vuosien jälkeen ko. moottorien esittelyjen jälkeen.
Kyllä uudella tekniikalla saa vanhaankin moottoriin eloa (jos kohta ns. superturboissa ei juuri ole mitään sellaista, mitä ei 80-luvulla olisi tunnettu).

Itse ajattelin joskus ottaa projektiksi tuollaisen vanhan Mersun 1,7-litraisen sivuventtiilkoneen. Nissähän taisi olla parhaimmillaankin 38 hevosvoimaa. Siihen sitten uudet männät, uudet venttiilit, uusi nokka-akseli, peltisarja ja MegaSquirt-ruisku. Kyllä varmasti saa enemmän tehoa irti kuin 38 hv. :wink:

Eri asia tietysti on, että paljonko palaa rahaa ja aikaa. Mutta tulisipahan maailman tehokkain M136-moottori. :D

-Daaz

Edit: Ja koska kohta joku huutaa että "turbo kans!", niin sanon jo nyt että ei. Vanhankansan moottorimiehet pitävät turbottamista huijauksena, koska teho ei riipu virittäjän taidoista vaan turbon paineista. Uusissa autoissa (ja etenkin dieseleissä) se turbo on sitten vähän eri juttu.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Petri K kirjoitti: Kommentoinpa omasta puolestani. Ei kaikilla ole rahasta kiinni millä ajelee. Toiset ei vain oikeasti luota uuteen tekniikkaan (edes mersuun) :wink:
Ite olen todella laiska auton vaihtaja, rekisteriote niin täynnä leimoja että seuraavassa vuosikatsastuksessa tulee varmaan otteen vaihto eteen.

Tuo vanha W124 200D on palvellut niin hyvin etten siitä luovu. Monet (jotkut ainakin) vain pitää jotain muuta tärkeämpänä kuin uutta autoa.
Voisin ihan rehellisesti vannoa että kaikki täällä foorumissa ajaisivat mielummin uudemmalla (tai tehokkaammalla, paremmalla) autolla jos vain sitä hilloa olisi tarpeeksi. Jos rahan arvo unohdettaisiin ja kaikilla olisi mahdollisuus valita ihan mikä auto vain, niin moniko voisi rehellisesti sanoa valitsevansa edelleen W124:n? Eli loppujenlopuksi se kuitenkin johtuu siitä rahapussista. :wink:

Mitä tuohon uuden tekniikan luottamiseen tulee, niin olen Daazin kanssa täysin samaa mieltä että ihmisellä on tapana pelätä sitä mitä ei tunne. Itseä kuitenkin huvittaa nämä vanhoilla Mersuilla ajavat, jotka mollaavat uusia autoja minkä kerkiävät. Totta kuitenkin on että vanhan 300D:n vertaaminen 320CDI:hin on aika turhaa. :wink:
Vastaa Viestiin