CLK 230 muuttoautona

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
pkoistin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 30.10.2003 18:29
Paikkakunta: Mäntsälä

CLK 230 muuttoautona

Viesti Kirjoittaja pkoistin »

Hei vaan Mersuforum!

Olen talla hetkella ulkomailla ja ajatuksena on tuoda muuttoautona (verovapaasti) CLK 230 coupe vm.00-01. Mita mielta olette arvoisat kayttajat, onko hyva valinta? Arvon sailyminen, ajettavuus, yms... Auton ajattelin hakea kuitenkin Saksasta vaikka itse olen Espanjassa.


Pasi
Madrid
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mun mielestä ulkonäöltään hyvännäköinen auto..sekä tuo vanhempi korimalli,että myös tuo uudempi -03 korimalli. Tiloiltaan ihan ok 4-hengen auto..ainoa miinus minulta tulee suorituskyvystä erityisesti 200:sen osalta,mutta myös niiden muutaman 230CLK:n kohdalla jotka olen koeajanut tehottomuus vaivasi..oikeastaan eroa on yllättävänkin paljon omaan SLK230:seen verrattuna. Yhden 320CLK:n olen myös ajanut ja siinä tuntui hieman paremmin potkua riittävän.
Ajo-ominaisuudet ovat olleet kaikissa ajamissani CLK malleissa ihan kohdallaan..sen suhteen ei ole pienintäkään moittimista.

Aika tarkasti olen viimeisen vuoden aikana seurannut Suomessa myynnissä olleiden CLK-mallien hintoja. Hinnoissa tuntuu olevan varsin suuria eroja riippuen liikkeestä..vastaavalla varustelulla olevien yhtä paljon ajettujen autojen hintaeroa on parhaimmillaan ollut lähes 10t euroa.
Toinen asia jota olen hieman ihmetellyt on se että mielestäni CLK-mallien arvo on kuitenkin pudonnut yllättävän nopeasti verrattuna vaikkapa SLK:hon tai E-sarjaan..ja jopa C-sarjaan. Oma vaikutuksensa hintakehitykseen/nopeahkoon arvon laskuun saattaa hyvinkin olla tänä vuonna myyntiin tulleella uudella,uuden korimallin CLK:lla..

Sitten tietysti ihan oma lukunsa tuntuu olevan tuontiautojen hinta..joista ainakin autoliikkeet tuntuvat useimmiten hyvittävän melkoisen nihkeästi. Tosin asiaa helpottanee huomattavasti se jos tuontiautossa on asianmukaisesti täytetty huoltokirja.

No..kaikenkaikkiaan CLK on mielestäni varsin kelvollinen auto..myös nuo 200 ja 230-mallit, jos se pieni tehottomuus ei ihan hirveästi häiritse..ja omalla kohdalla uuden CLK:n hankinta lienee hyvin todennäköinen vaihtoehto JOS olosuhteiden pakosta uuden SLK II:sen hankinta ei ole auton tilojen takia mahdollista.

Niin..ja lopuksi täytyy vielä mainita että yksi ehdottomasti parhaita koskaan ajamiani autoja on CLK55AMG :D
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Kannattaa pistää privaviestiä ''eerola'':lle, joka on ko. auton omistanut. Taitaa Eerola pyöriä aika harvoin nykyään täällä, joten privaviesti lienee paras ratkaisu ettei jää häneltä tämä viesti näkemättä.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

RE: CLK230-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja eerola »

JoniAskola kirjoitti:Kannattaa pistää privaviestiä ''eerola'':lle, joka on ko. auton omistanut. Taitaa Eerola pyöriä aika harvoin nykyään täällä, joten privaviesti lienee paras ratkaisu ettei jää häneltä tämä viesti näkemättä.
Ehei, kyllä täällä yhä edelleen pyöritään. Vähän vain tuppaavat työt harrastustoimintaa häiritsemään :wink:

Totta, minulla oli CLK 230 Kompressor -98. Olisi edelleenkin, ellen olisi joutunut muuttamaan ulkomaille. Olen samaa mieltä, että CLK 200 (K) on hiukan laiska, mutta 230 K:sta tykkäsin paljon.

Ennen CLK:ta minulla oli joukko diesel-Mersua (ja yksi Passat, mutta siitä ei tässä enempää... :lol: ) Bensaan vaihdoin siitä yksinkertaisesta syystä että W208-CLK:ta ei saa kuin bensana, ja halusin sellaisen - koska se on hyvän näköinen.

Valintani osui CLK 230K:hon, koska koneessa oli kompressorin kautta sitä samaa hienoa vääntöä, josta tykkäsin dieseleissä. Tietysti aina voi ajatella että 320 olisi ollut vielä hienompi (ja 430 ja AMG-Mersut...), mutta niiden hinnat ovat aika korkealla.

Ylläpidonkin puolesta CLK oli todella positiivinen auto omistaa. Ylläpitäminen oli järkevän hintaista. Useimmat kulutusosat olivat samoja kuin C-Mersussa, ja kulutuskin oli järkevä. En ole kaikkein bensapihein ajaja - joskaan en mielestäni yleensä mikään kaaharikaan - ja kaikenkaikkiaan CLK:ni kulutti 9 l/ 100 km. Tuossa on talvea, kesää, nurkka-ajoa, maantietä ja autobahnia kaikkea sekaisin. Lisäksi hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että maksoin CLK:n liikennevakuutuksesta vähemmän kuin diesel-Passatin. :wink:

Arvon säilymisen puolesta en osaa sanoa. Itselleni maastamuutto tuli sen verran pikaisesti, että bisnestä autolla ei "tarvinnut" tehdä... Mutta enpä kenellekään muutenkaan autoa viitsisi suoranaiseksi sijoituskohteeksi suositella. Jos on mahdollista ja tykkää autoista, kannattaa hankkia sellainen auto josta tykkää, eikä ihan kauheasti murhehtia hintakehityksiä. Älköön kukaan ottako tätä ylimielisenä kommenttina, vaan ennemminkin realistisena. Nykymaailmassa kun hintakehityksen kulmakertoimen arvioiminen 2,5-3 vuoden tähtäimellä (muuttoauto) on vähintäänkin hankalaa.

Sellainen virhe CLK:ssani oli, että kesärenkaat olivat isot, leveät, kalliit ja kamalat ajaa. CLK:ni ajo-ominaisuudet olivat tosi hienot 16" 250-nopeusluokan talvikitkoilla. Pyrin välttämään tässä liikoja superlatiiveja, mutta se oli juuri sellainen kuin auton pitää ollakin! Kun siten pistin alle 17" leuhkimisrenkaat, autosta tuli erittäin uraherkkä. Toisin sanoen: W208 on tarkka renkaiden suhteen.

Usein ihmiset ajattelevat että CLK:hon ei sovi matkatavaroita. Tämä ei pidä paikkaansa! Väittäisin, että W208:an meni enemmän tavaraa peräkonttiin kuin W124:än. Tila saattoi olla hieman kapeampi, mutta käyttökelpoista tilaa oli enemmän.

Perheessämme ei ole lapsia, joten Emmaljungaa en yrittänyt konttiin laittaa. Kaksi täyskokoista kovaa Samsonitea sinne kuitenkin meni päällekäin ja ympärille kiekkokassillinen vaatteita plus laskettelumonot. Mielestäni tämä on ihan kohtuullinen määrä matkatavaraa.

Lisäksi, koska CLK:ssa oli kaatuva takaselkänoja, suksien ja lumilautojen kuljettaminen oli mukavampaa kuin sedaneilla. (BTW: Kyselin, toisessa threadissa, mitäköhän muutoksia W203:een pitää tehdä jotta saisin lisätyksi suksiluukun...)

Nyt tämän suitsutuksen jälkeen voisi ehkä kysyä, eikö CLK:ssa ollut mitään moittimista... Renkaiden suhteen nirsoilua lukuunottamatta en pysty muistamaan, että olisi ollut. Sillä kun ajoi, tiesi ajavansa hyvällä autolla. 230 K-kone antaa riittävästi suorityskykyä, että ei tunnu tarpeelliselta alkaa asiaa erikseen liikenteessä todistella. Ja kyyti on hienoa.

Suosittelen lämpimästi W208 CLK 230 Kompressoria! Kuvia yllä ylistämästäni yksilöstä löytyy täältä. Olen iloinen puolestasi, että saat loistoauton!


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mukava kuulla CLK:n omistaneen ihmisen mielipiteitä..kuten jo itsekin tuossa totesin niin saattaa omalla kohdalla käydä niin että olosuhteet pakottavat jossakin vaiheessa luopumaan SLK:sta..ja tulevaa ennakoiden on tosiaan jo tullut tsekkailtua/ koeajettua useampikin CLK..ja sikäli oli mukava saada vahvistusta omille vaikutelmille joltakin jolla ko auto on ollut.
Sen verran täytyy sanoa että kyllä se "emmaljunga" sinne CLK:n takakonttiin mahtuu..ei ehkä ihan heittämällä, mutta kuitenkin vaivatta.. :)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

...entäpä SLK-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämä nyt menee vähän alkuperäisen otsikon ohi... Entäpä SLK? Millainen auto se on käytännössä? Vaimollani on Miata - mainio peli etenkin hinta-riemu -suhteeltaan. Mutta mielessä on käynyt sen "päivittäminen" Mersuksi.


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: ...entäpä SLK-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:Tämä nyt menee vähän alkuperäisen otsikon ohi... Entäpä SLK? Millainen auto se on käytännössä? Vaimollani on Miata - mainio peli etenkin hinta-riemu -suhteeltaan. Mutta mielessä on käynyt sen "päivittäminen" Mersuksi.


-T
No..mun kokemukset SLK:sta lyhyesti..(jos mahdollista :) )

Ensimmäiseksi täytyy sanoa että olen joka kerta lievästi yllättynyt kun olen lukenut eri yhteyksistä (sekä Suomalaisia että ulkomaisia) koeajoraportteja SLK:sta. Oikeastaan jokaisessa suitsutetaan lähes estoitta SLK:n erinomaisuutta..mutta mun on pakko olla eri mieltä..jostakin syystä en itse löydä siitä niin paljoa ylivertaista hyvyyttä kuin useat koeajoraportit antavat ymmärtää.. :(

Nojoo..sitten muutamia omia kokemuksia ja näkemyksiä.

Ajo-ominaisuudet ovat periaatteessa ihan kelpo luokkaa..ei kuitenkaan mitenkään häikäiseviä..oikeastaan uskallan jopa sanoa että luokassaan SLK on ajettavuudeltaan lähempänä keskinkertaista kuin erinomaista.
Alusta on mun kokemusten mukaan äärimmäisen herkkä pienillekin muutoksille vaikkapa ohjauskulmissa..muutaman millin säädöllä auto muuttuu lähes mahdottomasta ajettavasta täysin vakaasti kulkevaksi "junaksi"..ja päinvastoin.
Sama herkkyys ilmenee myös eri rengastuksen suhteen..yksillä renkailla auto on onneton ajettava..rengasmallin vaihto..ja muutos on uskomaton.

Moottorin osalta SLK230 on periaatteessa ihan kohtuullinen..mutta kuitenkin jälleen luokassaan hieman tehoton..useinhan SLK:ta verrataan esim Porsche Boxteriin..ja näin ollen moottorin suorituskyvyssä on aika lailla eroa. Tietysti kompressorin ja turbon "luonne-erokin" vaikuttaa tunteeseen moottorin potkuista..turbo tuo alkukiihdytyksessä varsin rajun tuntuisesti tehoja hyytyäkseen sitten hieman..kun taas kompura tuo tehot hieman laiskemmin esiin,mutta hyytymistäkään ei sitten tapahdu ennenkuin kierrokset ovat tapissaan.

Yhtenä SLK:n haittapuolena on monesti sanottu pienet tilat..no, matkustamossa on varsin tilavat oltavat molemmille..samoin takakontissa on yllättävänkin paljon tilaa silloin kun katto on ylhäällä.
Katon ollessa alhaalla moni väittää SLK:n muuttuvan tiloiltaan onnettoman pieneksi..mutta itse olen esim viime kesänä ajanut kisareissuja katto alhaalla..ja mukana on ollut kilpapyörä+kahdet kiekot ja lähes lätkäkassin kokoinen kassi muille kamoille.. Ehkä se kertoo jotain siitä onko SLK sittenkään edes tavaratiloiltaan niin pieni auto kuin moni väittää..

Sitten yksi SLK:n ehdottomasti parhaita puolia..eli katto. Tuo Vario-kattosysteemi on todella toimiva ja erittäin näppärä homma..varsinkin näin Suomen olosuhteissa jossa kelit vaihtelee yli 30 asteen helteistä 30 asteen pakkasiin..noin puolessa minuutissa auto muuttuu roadsterista coupeksi..ja täydeksi talviautoksi.
Mielestäni ainoa toimiva systeemi ihmiselle joka haluaa Suomen kaltaisessa maassa nauttia kesällä avoautoilusta, mutta ei kuitenkaan välttämättä halua pitää kahta autoa. SLK kun todella on myös ihan täysi talviauto vaikka pakkasta olisi 30astetta..kiitos erinomaisen kattosysteemin :D

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen SLK:hon..mikään varsinainen "urheiluauto" se ei mielestäni moottorin ja ajo-ominaisuuksiensa puolesta ole, mutta toisaalta se on kuitenkin loistavasti onnistunut kompromissi urheilullisuuden,mukavuuden,roadsterin ja coupen välillä..jokaisessa noista se yltää vähintäänkin hyvään arvosanaan.
Väitänpä että sen kilpailijoista vaikkapa Porsche Boxter tai BMW Z3 ei pysty kilpailemaan SLK:n kanssa kuin yksittäisissä ominaisuuksissa..kokonaisuutena SLK on parempi.
Jos haluaa nimenomaan räyhäkkäästi kulkevan urheiluauton valitsee varmasti Boxterin..jos taas täysiverisen roadsterin Z3 lienee oikea valinta..mutta kuten sanoin SLK tarjoaa vähintäänkin hyvää arvosanaa noihinkin tarpeisiin + ominaisuudet joihin sen enempää Boxter kuin Z3:kaan ei yllä...ainoana miinuksena pitäisin ajo-ominaisuuksia jotka eivät siis luokassaan yllä kuin ehkä "alahyvään".. 8)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: ...entäpä SLK-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kiitos kommenteista. Täytynee lainata joskus SLK:ta vähän pidemmäksi aikaa ja kerätä oikein kunnolla kokemuksia. Olen alusta alkaen ollut sen verran hurahtanut SLK:hon, että ihan selväpäinen arviointi on hankalaa ilman pidempää käyttelyä :lol:
jva kirjoitti:...jos taas täysiverisen roadsterin Z3 lienee oikea valinta...
Tähän en malta olla sanomatta kuin että Miatapas - jos katsoo rahakukkaroakin. Vaikka olemmekin Mersuforumissa, rohkenen kehaista japanilaista sen verran, että Z3:een verrattuna hauskuus-per-hinta-indeksi on paljon parempi. Ja mikroautomaiset ajo-ominaisuudet ovat 50/50-painojakaumineen kohdallaan. Eli Z3:een en Miataa uskoisi ihan helposti vaihtavani. (Vaikka näissä asioissa vannominen ei koskaan kannatakaan :wink: ) Absoluuttisessa hienoudessa järjestys on kylläkin ihan selkeä.


-T (rättikatto-CLK ja 35-asteinen ilta-aurinko olisi vielä hienompi :lol: )
Avatar
pkoistin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 30.10.2003 18:29
Paikkakunta: Mäntsälä

Kiitoksia asiallisista kommenteista

Viesti Kirjoittaja pkoistin »

Taitaa tuo CLK olla ihan hyvä auto... Ensin ajatuksena oli ostaa Audi TT 225 quattro mutta takapenkin puuttellisuuden takia ajattelin hankkia tämän CLK:n. Ja yksi toinen vaihtoehto oli myös Jaguar S-type. Ylläpitokulut Jaguarissa vain ovat aivan toista luokkaa kuin CLK:ssa... Kaikki aivan erityyppisiä autoja.. :)

Mutta taitaa tuo CLK kuitenkin olla hienostunein ja jotenkin arvokkain auto.

Ja SLK:n olisin muuten hankkinut mutta siihen eivät oikein ystävät mahdu ollenkaan.


Pasi, Madrid
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kiitoksia asiallisista kommenteista

Viesti Kirjoittaja eerola »

pkoistin kirjoitti:...SLK:n olisin muuten hankkinut mutta siihen eivät oikein ystävät mahdu ollenkaan.
Joo CLK:n takapenkki on ihan yllättävän asiallinen (kunhan sinne pääsee). Eli sinne meneminen ei ole ollenkaan herkkua.

Olen 180 cm ja niinä kertoina kun CLK:ni takapenkillä reissasin oli ihan ok oltavat. Ei siellä nyt koko matkaa Madridista Suomeen saakka viitsisi olla. Mutta reissua Gibraltarille voisin ehkä (hyvässä seurassa) harkitakin.

CLK:n takaoitavat ovat ihan eri luokkaa kuin jonkun 300-BMW Coupen, Mustangin tai Firebirdin takapenkki. Anteeksi kun kehtasin CLK-yhteydessä viimeisitä kahta mainitakaan, mutta sattuneesta syystä viime aikoina olen itseäni niiden "lisätavaratilasta" aika-ajoin löytänyt, niin olivat muistoissa aika pinnassa.


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Kiitoksia asiallisista kommenteista

Viesti Kirjoittaja jva »

pkoistin kirjoitti:Taitaa tuo CLK olla ihan hyvä auto... Ensin ajatuksena oli ostaa Audi TT 225 quattro mutta takapenkin puuttellisuuden takia ajattelin hankkia tämän CLK:n.
TT on kyllä kans melkoisen räyhäkkä peli..mutta luonteeltaan hyvin erilainen kuin CLK.

Varsinkin tuo 225hv versio on huomattavasti "kilpa-automaisempi" kuin yksikään mun ajamista CLK-malleista..CLK55AMG mukaanlukien..

Jos kilpautomaisesta tykkää,eikä olemattomat tilat haittaa niin Audi TT on hyvä valinta..ja myös tuo neliveto on varsin mukava juttu täällä Suomen talvessa :D

Tietysti toiveet,odotukset ja tarpeet ratkaisevat valinnan..mutta kyllä tässä tilanteessa oma valintani olisi myös CLK ennen Audi TT:tä
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: ...entäpä SLK-kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti: Täytynee lainata joskus SLK:ta vähän pidemmäksi aikaa ja kerätä oikein kunnolla kokemuksia. Olen alusta alkaen ollut sen verran hurahtanut SLK:hon, että ihan selväpäinen arviointi on hankalaa ilman pidempää käyttelyä :lol:
Sama juttu itsellä tuon "hurahtamisen" suhteen..mutta se on kyllä pakko myöntää että hurahtamisen ja niiden kaikkien hehkuttavien koeajokertomusten lukemisen jälkeen SLK on tavallaan ollut pienehkö pettymys..tai ehkä ei pettymys ole oikea sana..oikeampi ilmaus ehkä olisi että odotin siltä hieman enemmän kuin mitä se sitten loppujenlopuksi onkaan..
Tietysti sekin varmaan vaikuttaa että edellisetkään autot eivät ole olleet mitään "huonoja"..joten ehkä tavallaan odotin liikoja SLK:lta ja sitä taustaa vasten odotukset eivät aivan täyttyneet.

Mutta tuota ei pidä ymmärtää väärin..missään nimessä se ei ole huono..kaikkea muuta :D
Avatar
Dirtyjack
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 12.10.2003 17:04

Viesti Kirjoittaja Dirtyjack »

Itselläni on kohta puolivuotta ollut tuollainen CLK 230 Vm.2000.
Erittäin tyytyväinen olen ollut. Autossa 19" pyörät ja Eihbachin alusta. Kerää katseita aika mukavasti:)
Ainoo mikä vähäsen harmittaa on se ett auto ei noilta rengasääniltään ollut niin hiljainen kuin odotin (samaa lukenut monesti tuolla MBWorld.orgista).
Tietysti nuo 235/35 pyörät vaikuttaa asiaan, mut silti useat mersun muut mallit ovat ilmeisesti hiljaisempia tuolta osalta.
Itselläni muuten kaksi pojanvesseliä ja hyvin autoon mahtuu!<br>
No jos ensi kesänä se CLK55AMG (unelmaa...!)

Dirty
Vastaa Viestiin