Automaatin kanssa kikkailu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Automaatin kanssa kikkailu?

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Sellainen tässä on tullut mieleen, kun tuossa Mersun tomaatissa on selvästi isompi kickdown viive kuin aiemmin ajamissani jenkeissä ja Bemareissa niin mitähän laatikko pitäisi sellaisesta toiminnasta jos vaihtaisi ennen ohitusta pakkokolmosen päälle? Tästä olisi sekin etu, että tietyissä tilanteissahan kickdown heittää kakkoselle asti, nyt pakkokolmosella ei todennäköisesti edes tarvitsisi kickdownia, vaan voisi päästellä ihan peruskaasulla ohituksen. Luulisi maallikkona, ettei tuo sen enempää rasittaisi laatikkoa kuin täyskaasuohituskaan? Vaihdekaaviokin on sellainen, että kolmosen kytkeminen on sujuvaa. Sitten vaan ohituksen jälkeen takaisin D:lle.

Vai onko haitallista laatikolle?
-A-J-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Automaatin kanssa kikkailu?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Näin toimin "tiukoissa" paikoissa itsekin, siis satunnaisesti. Yleensä annan automattikan hoitaa asian. Dieselissä tosin maantienopeuksissa kakkoselle vahingossa vaihto ei ole ongelma.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

CE kokemuksia...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Haitallisuudesta en tiedä mutta -96--97vuosina tuollaisella 300ce-24:llä ajellessani tein aina juuri yllä kertomallasi tavalla. Eli pakko kolmonen sisään ennen ohitusta. Helpotti ohitusta liukkailla kun ei tullut kickdownin nykäyksiä. Autossa ei ollut luistonestoa ja kolmio syttyi aika herkästi mittaristossa jos kickdownia käytti.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jarkko S:lta joskus kysymieni tietojen mukaan tämä ei vahingoita laatikkoa.

TOsin tuota viivettä pitää ihmetellä, kyllä mulla ainakin rytkäise saman tien kolmoselle kun vaan painaa nappulan pohjaan. Ja nimenomaan rytkäisee, siksipä tulee usein tuota käsinvaihtamista suoritettua että on vähän tasaisempaa menoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mulla cupeessa on ainakin E asennolla sellainen tilanne, että kaasun pohjaan painamisen jälkeen on n. puolen sekunnin selkeästi huomattava viive, ennen kuin laatikko vaihtaa pienimmälle sopivalle ja lähtee kiihdyttämään. S asentoa en ole testaillut. Toinen on se, että tuo E asentohan lähtee kakkosella liikkeelle ja vaihtaa n. 55km/h:ssa jo nelosta. Sen jälkeen taas tuntuu siltä, että ihan sama missä asennossa kaasupoljin on - ellei se ole pohjassa - liikutaan hyvinkin herrasmiesmäisen rauhallisesti. :)

Laatikko muuten toimii normaalisti, ei luista eikä temppuile. Joskus vaan tuntuu, että tuolla autolla mennään joko hyvin arvokkaasti ja hiljaa tai sitten kuulapäässä täysillä. :lol:

Jaa niin, kiitos vastauksista kaikille. Pitänee ottaa tuo kolmonen käyttöön ohitellessa sitten tarvittaessa.

EDIT: Mersu on muuten eka automaatti jossa kickdown on todella selvä kaasupolkimessa. Ihan kuin nappia painaisi tosiaan. Ihan hyvä mielestäni, ei tarvitse arpoa, että painaako tarpeeksi vai ei.
-A-J-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tenox kirjoitti:Mulla cupeessa on ainakin E asennolla sellainen tilanne, että kaasun pohjaan painamisen jälkeen on n. puolen sekunnin selkeästi huomattava viive, ennen kuin laatikko vaihtaa pienimmälle sopivalle ja lähtee kiihdyttämään. S asentoa en ole testaillut. Toinen on se, että tuo E asentohan lähtee kakkosella liikkeelle ja vaihtaa n. 55km/h:ssa jo nelosta. Sen jälkeen taas tuntuu siltä, että ihan sama missä asennossa kaasupoljin on - ellei se ole pohjassa - liikutaan hyvinkin herrasmiesmäisen rauhallisesti.
Joskin sen pitäisi kyllä lähteä kakkosella myös S-asennossa....

Emmää henk.koht. tuommoisia puolisekuntisia ole edes yrittänyt huomioida viiveeksi sinne tai tänne.... :roll:
EDIT: Mersu on muuten eka automaatti jossa kickdown on todella selvä kaasupolkimessa. Ihan kuin nappia painaisi tosiaan. Ihan hyvä mielestäni, ei tarvitse arpoa, että painaako tarpeeksi vai ei.
Johtunee juuri siitä, että siellä polkimen alla tosiaan on nappula. Kick-down kun toimii sähkösolenoidin avulla, ei ns. tv-vaijerin avulla kuten esim. amerikanautoissa. Toki mersussakin tuo throttle valve-vaijeri on, mutta sitä löysäämällä / kiristämällä saa vaikutettua osakaasulla alasvaihtoherkkyyteen ja vastaavasti siihen, miten pitkälle vaihteilla voi vedättää. Ja tätä säätöähän voi tehdä helposti itsekin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Aku P kirjoitti: Joskin sen pitäisi kyllä lähteä kakkosella myös S-asennossa....
Ai.. Jotenkin käsitin ohjekirjasta, että lähtee vain E:llä kakkosella. Eikös tuo S ole muutenkin "sporttisempi" puoli vai olenko käsittänyt väärin?
Aku P kirjoitti: Toki mersussakin tuo throttle valve-vaijeri on, mutta sitä löysäämällä / kiristämällä saa vaikutettua osakaasulla alasvaihtoherkkyyteen ja vastaavasti siihen, miten pitkälle vaihteilla voi vedättää. Ja tätä säätöähän voi tehdä helposti itsekin.
Tjaa, pitänee tuota katsoa, kun ainakin E asennolla tuo ei kauhean mielellään osakaasulla alas vaihda. Täyskiihdytyksessä näytti vaihtavan isompaa n. 5200rpm kohdalla. Punaraja ainakin jäi aika kauas. Tuo siis S puolella. En minä nyt silti tiedä tarvitseeko tuon enempää huutaa kiihdyttäessä, ihan hyvin liikahtaa näinkin.

Onko säätäminen yksinkertaista ja onko siihen helpot ohjeet jossain?
-A-J-
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tenox kirjoitti:Ai.. Jotenkin käsitin ohjekirjasta, että lähtee vain E:llä kakkosella. Eikös tuo S ole muutenkin "sporttisempi" puoli vai olenko käsittänyt väärin?
E:llä lähtee aina kakkosella jos ei paina KD-napille asti, S:n toiminta taas riippuu laatikolle menevän vaijerin piukkuudesta. Vakiosäädöillä polkimen saa S-asennossakin runtata aika lähelle lattiaa ennenku tarjoilee ykköstä, omasta mielestä passeli kohta on jossain puolikaasun tienoilla.
Tenox kirjoitti: Onko säätäminen yksinkertaista ja onko siihen helpot ohjeet jossain?
Ilmanputsarin alta kaasuvivustolta lähtee lodjulle vaijeri ja siinä on kierrettävä säätö. Siitä vaan piukemmalle -> koeajoa -> säätöä -> koeajoa -> 8)
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

PM kirjoitti:Ilmanputsarin alta kaasuvivustolta lähtee lodjulle vaijeri ja siinä on kierrettävä säätö. Siitä vaan piukemmalle -> koeajoa -> säätöä -> koeajoa -> 8)
Kiitos, pitää tuokin tsekata keväällä. Talvella saakin olla hiukan laiskempi.
-A-J-
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...jos automaatti toimii niin se kyllä vaihtaa maantie nopeuksissa kolmosen ilman kd:nia ....ja tuskin meillä kenelläkään niissä maantie nopeuksissa kd:llä kään menee kakkonen päälle :!: ....jos sitä pakko kolmosta vetää päälle niin kannattaa olla sitten aina veto päällä ei kaasu ylhäällä kytkiessä ....mutta siis jos se loota toimii niin kyllä se vaihtaa siis ilman kd:tä :D
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ehkä tuo mainittu vaijeri sitten vain kaipaa kiristystä. Pitää vähän testailla. Uskoisin kuitenkin, että jos lähden ohittamaan vaikkapa 80km/h vauhdista ja lyön kaasun pohjaan (kd), niin taitaapi tuo kakkosta hakea? Kakkonen kuitenkin yltää yli 100km/h asti.

Pitää kotimatkalla aamulla koittaa vaihtaako tuo kolmoselle ilman kd:ta. Ainakin kernaasti se tarjoaa nelosta kiihdyttäessä jo viimeistään kuudessakympissä. :?:
-A-J-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tenox kirjoitti:Ehkä tuo mainittu vaijeri sitten vain kaipaa kiristystä. Pitää vähän testailla. Uskoisin kuitenkin, että jos lähden ohittamaan vaikkapa 80km/h vauhdista ja lyön kaasun pohjaan (kd), niin taitaapi tuo kakkosta hakea? Kakkonen kuitenkin yltää yli 100km/h asti.
Ei mulla ainakaan. Jossain 65 vauhdissa voi vielä lyödä kolmosen ilman kd:ta, jos oikein rivakasti potkaisee pedaalin pohjaan, ei muuten....Kakkoselle ei vedä kd:llakaan ainakaan mistään 80 km/h nopeudesta enää. Silti loota on jo varsin "tiukalla" mersun laatikoksi, eli pintakaasulla se nelonen ei tosiaan lävähdä pesään ennen kuin kuudessakympissä, kun mukavimmillaan olevat lootat tekevät saman kaupunkicruisingissa jo neljäkymppiä lasissa. Normaalikiihdytyksessä maantiellä oma aski panttaakin nelosta kahdeksankympin tuolle puolen....

Voihan sen vaijerin säätää itselleen sopiviin kireyksiin S-asennossa ja heittää sitten vaan napin E-pykälään talveksi niin on vähän rauhallisempi.
Ilmanputsarin takaa näkyy valkoinen muovinen "mutteri", josta lähtee vaijeri kohti perää. Mutteria edestäkatsoen kiinnipäin, myötäpäivään, niin vaijeri kiristyy.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

En mää ainakaan uskalla kickdownia käyttää talvella maantienopeuksissa...pari kertaa on perä lähtenyt irti kun olen vaan kaasulla hakenut kolmosen noin 80 km/h:ssa. En tiedä johtuuko se sitten alustasta vai talvirenkaista joissa tosin on vielä nastoja ja pintaa.

Käytän siis aina talvella pakko kolmosta jos lähden ohittamaan...kaasua voi sitten hyvin säädellä ohituksen alusta alkaen eikä ole pelkoa että perä lähtee irti hyvin liukkaalla tiellä ja ollaan "ohitusvaihteella" koko ohituksen ajan.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Täytyypä minunkin tutustua tuohon vaijeriin.
Laatikko S-asennossa saa kaasun polkaista aikalailla pohjaan ennenkuin hakee pienempää vaihdetta. Saisi toki hakea aikaisemmin etenkin kesällä.
Talvella laatikko on visusti E:llä, eikä KD:tä paljon kiusailla :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

ot: mutta mistähän johtuu että en ole ikinä huomannut automaatin kiihtyvyyksissä eroa,oli päällä sitten sport tai eco asento..? :roll:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

No niin! On tullut taas päivä nukuttua ja voi alkaa pohtimaan Mersun ominaisuuksia. 8)

Testasin tuossa työmatkalla tuota alaspäinvaihtamista KD:llä ja ilman. S ja E asennoilla ei ollut mitään eroa :!:

Noin 90km/h mittarinopeutta kun painoi kaasun pohjaan, muttei KD:tä alas vaihteisto ei todellakaan ruvennut tekemään yhtään mitään. Eli auto alkoi kiihdyttämään nelosella. KD:tä en viitsinyt kokeilla tuosta nopeudesta, mutta 110km/h paikkeilla kokeilin ja KD toimii ihan ok, eli vaihtaa kolmoselle pienellä viiveellä. En tiedä sitten onko mitään hyötyä tai järkeä tuota säätää?

Testailin muutenkin hiukan tarkemmin autoa ja neloselle tuo vaihtaa pintakaasukiihdytyksellä 50km/h:ssa. Aika paljon saa olla pedaali alhaalla, esim. valtatielle kiihdyttäessä, ettei kiihdytä nelosella. Tuo on hiukan häiritsevää.

KD:n säädöstä vielä: Eli se vaikuttaa vain S asentoon? Voiko S:n ja E:n välillä vaihtaa lennosta ajon aikana, vai pitääkö olla pysäksissä ja P asennossa tai N asennossa vaihteisto? Tällä hetkellä ainoa ero noiden kahden välillä minkä olen huomannut on se, että rivakalla kaasulla S:llä lähtee paikaltaan ykkösellä, kun taas E:llä kakkosella.

Vaihtopistettä täyskaasulla hiukan ihmettelen, kun punaraja näyttäisi olevan n. 6200rpm ja ainakin minulla vaihtaa täyskiihdytyksessä tosiaan jo 5200rpm isompaa. (2 :arrow: 3). Huipputehokin periaatteessa tulee vasta 5700rpm, joten eikös tuon ainakin sinne asti pitäisi kiertää?

Itselläni on luistonesto, minkä olen jo nyt havainnut joissain KD tilanteissa aika hyväksi apuvälineeksi. En silti luottaisi siihen niin paljoa, ettenkö mieluummin ehkä käyttäisi pakkokolmosta.

Ja kun näitä automaatin juttuja tässä säädän ja testailen, niin sitten ihmettelen seuraavaksi seuraavaa keskikulutuslukemaani. :lol:

EDIT: Kiitokset Aku P:lle kd vaijerin säädön seikkaperäisestä selvittämisestä. Uskon myös kun porukka niin sanoo, ettei Mersun KD heitä kakkosta niin helposti kuin esim. Bemarin automaatti. '84 525E heitti 80km/h:ssa kakkosen KD:llä ja sillä 120km/h asti, sitten kolmosta (jolla saavutettiin huiput), nelonen oli siinä ylivaihde. Auto oli vakio. Tuo E:hän on se bensansäästömalli eli matalaviritteinen 2,7 litrainen kutonen. 125hp ja punaraja 4500rpm. Meni se kyllä sitten aika pienellä, kokonaiskulutus kahdessa vuodessa jäi alle kymmenen ja matka-ajossa meni seitsemän päälle.
-A-J-
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mulla kyllä kiertää yli 6000rpm ennenku vaihtaa täyskaasulla.

KD:ssa ei pitäisikään olla eroa E:n ja S:n välillä, aina mennään eikä meinata.

Eikö siis S-asennossakaan vaihtanut pienempää kun painoit kaasun pohjaan 90 kh/h:ssa? Pitäisi kyllä vaihtaa... Tässä tapauksessa tuon vaijerin säätäminen voisi auttaa.

Vaijerin säätö vaikuttaa siis S-asennolla vaihteiston reagointiin kaasun mukaan, ei KD:n toimintaan. Asentoa voi muuttaa vauhdista, ei vaadi mitään.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tomi S. kirjoitti:Mulla kyllä kiertää yli 6000rpm ennenku vaihtaa täyskaasulla.

KD:ssa ei pitäisikään olla eroa E:n ja S:n välillä, aina mennään eikä meinata.
Tuon tiesinkin, mutta tuohon täyskaasu vaihtokohtaanko tuo vaijerin säätö ei auta?
Eikö siis S-asennossakaan vaihtanut pienempää kun painoit kaasun pohjaan 90 kh/h:ssa? Pitäisi kyllä vaihtaa... Tässä tapauksessa tuon vaijerin säätäminen voisi auttaa.
Eipä vaihtanut ei, vaikka tälläsi kaasun aivan pohjaan, mutta ei KD:lle asti.
Vaijerin säätö vaikuttaa siis S-asennolla vaihteiston reagointiin kaasun mukaan, ei KD:n toimintaan. Asentoa voi muuttaa vauhdista, ei vaadi mitään.
OK - mielestäni tosiaan tuo kyllä toimii, (testit sen suhteen millä vaihteella lähtee paikaltaan), mutta mistäs sen tietää vaikka olisi tuo E / S kytkin rikki?

Tieto tosiaan lisää tuskaa. :) Menen säätämään.
-A-J-
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Hyvin yleistä on että E/S-kytkin on "hapettunut" käytön puutteen seurauksena. Sitä kannattaa renklata eestaas samalla hieman painaen, saattaa alkaa toimimaan.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuo S/E kytkin vaikuttaa alipainemokkulan kautta tuohon vaijeriin. Eli S-asennossa vetää vaijeria hieman tiukemmalle ja E-asennossa päästää tuon vaijerin vapaaksi.

Mielestäni dieselissä tuo KD on 4-vaihteisen laatikon kanssa aivan turha systeemi. Omaan en edes viitsinyt värkkäillä KD:ta toimimaan manuaali :arrow: automaattimuutoksen jälkeen. Vaijerin kun säätää hyvin niin kaasua polkaistessa vaihtaa kyllä tarvittaessa pienemmälle ilman kickdowniakin.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

No niin...

Kyllä taitaa S ja E asentonappi toimia. Ensin vinkki niille, joilla on n. 18v. jälkikasvua ja tahtoisivat autoa lainaan. Sääsin KD vaijeria aluksi tietenkin väärään suuntaan. Vaihtoi täyskaasulla + KD 4000rpm kohdalla isompaa S:llä. :roll:

Kyllä se tästä säädöstä siis kiinni oli, nyt vaihtaa kaasulla, ilman KD:tä kolmoselle n. 90km/h vauhdista, aika paljon saa kaasua painaa, mutta se on mielestäni ihan ok. Ainakin minulla tuo aika pitkälti poistaa pakkokolmostarpeen, kuten joku jo mainitsikin, sillä vaihtaa "sivistyneemmin" kuin KD. Lisänä luistonesto auttamassa.

Suurin ero tuli S asennon täyskiihdytykseen. 5200rpm -> 6500rpm! Kakkoselta kolmosella n. 6200rpm. Uskotte varmaan kun sanon, että jo ennenkin mielestäni ihan ripeältä tuntunut Mersu tuntuu nyt aika tavalla vielä ripsakkaammalta! :twisted:

Sääsin hiukan takaisinpäin, kun tuo punaraja tulee jo ennen vaihtoa. Täytyy silti ihailla miten hienosti tuo vaihtaa tuolla yläkierroksillakin. Ei mitään dramatiikkaa.. Se vain vaihtaa.

Eli kiitoksia! En tiedä olisiko tullut edes mieleen moisen asian säätäminen ilman foorumia.

EDIT:

Tuossa töihin ajaessa hiukan vielä tutkin laatikon toimintaa. E asennossa toimii luonnollisesti kuten ennenkin, eli ei vaihda ilman KD:tä kolmoselle maantienopeuksissa, vaihtaa jo n. 55km/h neloselle, lähtee kakkosella jne.

Sen sijaan S puoli toimii nyt - vaikka itse sanonkin - juuri niin kuin haluan ja paljon paremmin kuin ennen. Eli täyskaasukiihdytyksessä ilman KD:ta vaihtaa 6000rpm isommalle ja nelosella vaihtaa ilman KD:tä kolmoselle, kun kaasua painaa n. 80%. Eli kuten sanoin, sivistyneemmin kuin kickdownin kanssa. Tuo 6000rpm on mielestäni juuri OK, kun jää alle punarajan. KD:n kanssa mennään sitten hiukan yli. Ihmettelen myös miten hyvin ja kakomatta tuo kiertää sen 6500rpm.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että minulla ei ole tarvetta pakkokolmosen käyttöön, muulloin kuin ehkä talvella kun pidän laatikkoa E asennossa. Onhan se jotenkin helpompi tiputtaa kolmoselle kuin vaihtaa E:ltä S:lle.
Viimeksi muokannut Tenox, Ke 01.02.2006 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-A-J-
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

stanger kirjoitti:ot: mutta mistähän johtuu että en ole ikinä huomannut automaatin kiihtyvyyksissä eroa,oli päällä sitten sport tai eco asento..? :roll:
Ne vaihteiston asennot ovat:
S = Standard eli normaaliasento.
E = Economy eli "säästöasento".

Kun lukee ohjekirjaa niin asia selviää myös sieltä. S:llä ei siis ole mitään tekemistä sportin kanssa vaikka moni niin väittääkin.

Täyskaasukiihdytyksessä ei S tai E asennoilla ole mitään eroa. Näiden kirjaimien toiminta on myös selitetty ohjekirjassa.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Aki H. kirjoitti:Täyskaasukiihdytyksessä ei S tai E asennoilla ole mitään eroa. Näiden kirjaimien toiminta on myös selitetty ohjekirjassa.
Täyskaasukiihdytyksessä on eroa, mutta ei silloin, jos jopa kickdown-nappi on painettu pohjaan. Itsellä vaihdot tapahtuu E-asennolla täyskaasulla noin 4krpm kohdalla ja kickdown pohjassa vasta vähän ennen rajoitinta. S-asennolla täyskaasulla mennään suurin piirtein samaan malliin, oli kickdown pohjassa tai ei.

Osakaasuajossa taas sitten on jo dramaattisempi ero: E:llä laatikko hakee pienempää vain pienissä nopeuksissa = alta 40 km/h, muuten mennään nelosella käytännössä aina. Liikkeellelähdöt E-asennossa tapahtuu minulla aina ykkösellä ihan pintakaasullakin, kuten myös S-asennossa. S-asennossa osakaasulla haetaan pienempää pykälää hanakasti.

Itse tykkään ajella laatikko E-asennossa, koska sillä pystyy hyödyntämään moottorin vääntöä pienemmillä kierroksilla. Sitten jos tarvitsee pienempää vaihdetta, mieluummin vaihtaa kepistä kuin kick-downilla, koska se on hieman liian brutaali normaaliajossa, varsinkin talvella. Taajamassa mennään E-asennolla laatikko 3-vaihteen asennossa lähes aina. Vaihtotapahtumia ei käytännössä tule, ellei sitten vauhti putoa ihan ryömimiseksi, jolloin laatikko hakee kakkosta. Pysähdyksen jälkeen se sitten lähtee taas ykkösellä.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mites muuten kun tuo säätöruuvi tuntui aika löysältä, onko ollut ongelmia sen suhteen, että itsestään vaeltelisi? Eli kannattaako tehdä jokin teippilukitus nyt kun on löytynyt hyvä asento, vai pysyykö tuo paikallaan?

Itse ajattelin ajaa E:llä talven ja muuten sitten S:llä.

EDIT: Onko tuollaisessa muuten kierrostenrajoitin? Jos niin missä rpm:ssä alkaa paukuttaa?
-A-J-
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Kokeilin tuossa kesärenkailla mittarinopeudella 85km/h ja lätkä lattiaan, eli täyskaasu + kd, niin kyllä minulla heittää automaatti kakkosta pesään. :twisted: Which is nice. Tiedä sitten pitäisikö säätää vähän toiseen suuntaan jo vaijeria...

EDIT: Tuo E-asentohan multa hävisi kokonaan jokin aika sitten. En tiedä mikä sille tuli.
-A-J-
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Lainataa topikkia sen verran, että kysyn missä toi vaihdelaatikon vaijerin säätö sijaitsee? Autona 300ce 24v. Äsken tutkiskelin hieman pihalla vesisateessa ja öljynsuodattimen vierestä bongasin jonku säädön, mutta onkohan kyseessä se mitä haetaan? Ajossa vaihteet vaihtuvat turhan pienillä kierroksilla ja isolla tiellä kiihdyttäminen on välillä ärsyttävää kun pökkää liian ison vaihteen tupaan. Eli ilmeisesti vaijeria tarttis yrittää kiristää...

EDIT
Niin tosiaa ja pienemmälle vaihtaa harvoin, kun polkasee pedaalia alas, mutta kickdowni pelaa.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

AkiVaa kirjoitti:Lainataa topikkia sen verran, että kysyn missä toi vaihdelaatikon vaijerin säätö sijaitsee? Autona 300ce 24v. Äsken tutkiskelin hieman pihalla vesisateessa ja öljynsuodattimen vierestä bongasin jonku säädön, mutta onkohan kyseessä se mitä haetaan? Ajossa vaihteet vaihtuvat turhan pienillä kierroksilla ja isolla tiellä kiihdyttäminen on välillä ärsyttävää kun pökkää liian ison vaihteen tupaan. Eli ilmeisesti vaijeria tarttis yrittää kiristää...

EDIT
Niin tosiaa ja pienemmälle vaihtaa harvoin, kun polkasee pedaalia alas, mutta kickdowni pelaa.
Eli samat oireet kuin mulla. Vaihtoi KD:llakin jo 5200rpm isompaa. Voisin kuvitella (jos 24V:n vaijeri on samassa paikassa kuin 12V), että olet oikeaa vaijeria väijynyt. Se on siinä ilmanpuhdistimen alla / takana ohjaamoon päin. Sellainen vaalea systeemi vaijerissa. Sitä kun kiertää niin, että liikkuu kohti ilmanpuhdistinta niin muistaakseni menee löysemmälle ja kun valkea mölli liikkuu kohti kabiinia niin kireämmälle. Mitä kireämpi sen myöhemmin / isommilla kiekoilla vaihtaa ja vaikuttaa myös alaspäin vaihtamisen herkkyyteen ilman kick downia. Öljynpuhdistin on ainakin 12V moottorissa lähellä sitä vaijeria.
-A-J-
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Niin vähän ajattelinki, että oikea vaijeri saattaisi olla. Pitääpä tästä vissiin kohta lähteä hieman sitä säätelemään...
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

NONII... Nyt tajuaa loota vaihdella välillä pienempääkin pykälää, eikä aina jurnuta isoimmalla. Muuttu auton luonne hieman :twisted:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tarttis munki säätää tota vaijeria. S:ssä kurnuuttaa yli 3000rpm:n asti ennenkun vaihtaa isompaa, vaikka ajais ihan pienellä kaasulla. kikdaunilla se taas kiärrättää ihan punaselle asti ja tuntuu, että ei taas älyä vaihtaa riittävän ajoissa. taitaa se vaijeri olla jossain samoilla tiätämillä, ku muillakin. eli ilmanputsarin kotelon alla?
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin