"Laatu on toiminnan johtamista ja kokonaisuuden hallintaa. Oikein suunnitellun toiminnan tuloksena syntyy halutun laatuisia tuotteita ja palveluita."
Eli toisin sanoen laatu ei ole absoluuttista hyvyyttä vaan tuotteiden "tasarakeisuutta".
Mersulla on laatujärjestelmä eittämättä kunnossa; Minulla on nyt kolme autoa (CLK230K 1998, SLK230K 2001 ja C320T 2002) peräkkäin saavuttanut 60 000 km:n virstanpylvään talviaikaan, ja jokaisesta on juuri tuolla kohdalla simahtanut kardaanin kannatinlaakeri.
Toisinsanoen: Laatujärjestelmä on kunnossa. Vaikka juuri nyt vähän potuttaakin kun tallissa on kaksi autoa, joissa molemmissa kardaani huutaa
eerola kirjoitti:"Laatu on toiminnan johtamista ja kokonaisuuden hallintaa. Oikein suunnitellun toiminnan tuloksena syntyy halutun laatuisia tuotteita ja palveluita."
Eli toisin sanoen laatu ei ole absoluuttista hyvyyttä vaan tuotteiden "tasarakeisuutta".
Niinhän se valitettavasti on että sertifioida voi vaikka sutta Laatujärjestelmä vaatii että sutta tulee tasalaatuisesti ja että laadun parantamiseen on olemassa prosessit
Mulla mittarissa 138tkm ja kardaani huutaa kun pakkasta on yli -15c. Kantsii vaihtaa nopsasti, koska kun laakeri alkaa ääntämään, se lämpiää aika kivasti ja laakerin ympärillä oleva kumi häviää varmaankin aika vauhdilla. Välillä tulee palaneen kumin käryä auton alta. Pitäs vaan saada aikaseksi vaihtaa...
Laakeriksi ei kannata tarjota muuta kuin SKF- merkkiä. Pakkasta ei muut kestä nimeksikään. Saa vaihtaa jopa 2x talvessa huonolla onnella.
- Nimim. " kantapää"
No hitto, mulla ei äännä vielä mittarissa 62th km. Liekkö merkitystä automaattivaihteilla.
Ex. C äänsi kovalla pakkasella just kardaanin suunnalta 66th. km ajettuna, loppu sitten pakkaset ja meni sittemmin myyntiin, niin jäi syy selvittämättä. Oisko ollu just toi tukilaakeri.
romu kirjoitti:Laakeriksi ei kannata tarjota muuta kuin SKF- merkkiä. Pakkasta ei muut kestä nimeksikään. Saa vaihtaa jopa 2x talvessa huonolla onnella.
Totean vielä kerran, että äskettäin alle laitettu SKF huutaa kovalla pakkasella ja se vanha orkkis huusi vain yli 100 km/h vauhdissa oli pakkasta tai ei.
Se siitä laadusta sitten...
Jaa hyvä tietää...............näin jälkikäteen.
Oma satalankku huusi kun hinaaja suoraan Vehon hallista ulos kovaan pakkaseen ajettaessa. Ihmettelin kovasti, että näinkö pienillä kilsoilla (125 tkm) tukilaakeri pettää, mutta näkyy olevan aika yleistä.......... ei siinä mitään, halpahan se on laittaa ja Vehokin teki sen "takuuseen" heti 6 viikon reklamointirumban jälkeen. Nyt onkin sitten jo kestänyt liki satatonnia tämä.
Onkohan se sitten tuo pakkanen, mikä ne hajoittaa vai tuleeko vika vain esiin juuri pakkasilla??
romu kirjoitti:Laakeriksi ei kannata tarjota muuta kuin SKF- merkkiä. Pakkasta ei muut kestä nimeksikään. Saa vaihtaa jopa 2x talvessa huonolla onnella.
Totean vielä kerran, että äskettäin alle laitettu SKF huutaa kovalla pakkasella ja se vanha orkkis huusi vain yli 100 km/h vauhdissa oli pakkasta tai ei.
Se siitä laadusta sitten...
- No orkkista sitten, sekin vaan on todennäköisesti SKF!
-Jos laitetaan kuitenkin tuo sinun tapaus huonon onnen piikkiin, pääsääntöisesti ne SKF:t on kuitenkin kestäneet vuosia.
- Pakkanen se äänet paljastaa, lauhalla ei monesti kuulu mitään.
Katos katos.............. Pitäisiköhän käydä samppakaljaa korkkaamaan, kun tärähti näemmä uusi titteli kehiin ja oikein neljän tähden tukemana - "Mersumies".............makustellaas tovi...........pyöritellään kielenpäällä....... joo ei paskempaa......aika kiva itseasiassa....................Itse itseäni onnitellen......... että sata viestiä se sitten vaatii..............no onhan tuossa vielä matkaa noihin Kaapoihin, Timo L:ään ja mitä niitä nyt onkaan "tosimersumiähiin"..........mutta faktaahan se on...........mersumies.
Onnitteluni Mersumies Ari V.:lle uuden tittelin johdosta!
Joxille valitettavasti joudun kertomaan, että vaihteistolla ei näytä olevan vaikutusta. CLK oli manuaali, SLK ja C-Mersu ovat molemmat automaatteja. CLK:ssa laakeri oli aivan töhnässä. Luulin, että olisin voinut syyttää Keski-Euroopan tiensulattimia sun muita laakerin varhaisesta simahtamisesta. Mutta äsken kun kävin SLK:n alla, alusta on käytännössä puhdas ja laakeripaketti näyttää erittäin siistiltä. Ihan eri näköiseltä kuin taannoisessa CLK:ssa. Nämä jälkimmäiset autot ovat viettäneet alkuelämänsä alueilla, joissa ei lunta ole kuin parina aamuna vuodessa.
Eli olen edelleen vahvasti siinä uskossa, että Mersun ja alihankkijoiden laatujärjestelmä on kunnossa.
Laakerit olivat päällisin puolin aivan hyvässä kunnossa. Sisällä voiteet olivat jotenkin menneet paakkuun, eivätkä siksi kunnolla voidelleet ja ääntähän tuollaisesta kylmällä lähtee.
.
Jonkun muun (huonomman) merkin kyseessä ollessa tässähän olisi nyt ilmi selvästi kyseessä vika.
Mutta tässä tapauksessa kun, me tiedämme paremmin,
niin
Slk huutaa taakse jäänyttä, lämmintä Ameriikan maata, jossa velatkin oli saatavia. Ihan ymmärrettävää...
C- farkku huutaa kompressoria. Sillä kun saisi taka-akselisto niiiiin nätisti linkkuun, ja pääsis se keskilaakerikin vähemmällä, kun kardaani olis paaaljon suoremmalla.......
Tuli mieleen kelkkapuolelta tällainen. Kotimaisessa merkissä on laakereina mitä sattuu, SKF, made in taiwan ja made in russia. Kaikkia näitä tuntuu menevän ainakin telapyörissä samalla tavalla. Yleinen mielipide tuntuu kelkoissa olevan että, KOYO on laatua.
Onko havintoa kellään miten olisi kestänyt KOYO kannatinlaakerina?
.
Eerola on varmaan kattonut mun autoa pahalla silmällä.
Vähän päälle kuudenkympin kun oli ajettu, niin narinahelat vaihdettiin, takuuseen, vähän niinkuin varalta.
Nyt on ajettu vähän vajaa satakolmekymmentä ja taas narahtelee.
Toinenkin alkoi ääntämään muutama sata kilometriä ensimmäisen jälkeen.
Juuri niinkuin ensimmäiselläkin kerralla.
Käsittämätöntä tarkkuutta.
Todellakin laadun tarkkailusta täysi kymppi.
Saavutuksen arvoa hiukan laskee se, että näkyy lähes kaikissa olevan juuri se sama hela. (sama varaosanumero)
Ilmeisesti kun kerran on saatu osa mieleiseksi, niin sitten vaan sorvista justiin sitä samaa laatua.
Suorituksen arvoa olisi nostanut, jos samaan tarkkuuteen olisi päästy erinlaisissakin ratkaisuissa.
Aiheeseen on taas syytä palailla
Eerolan silmä on näköjään tällä välin hävinnyt....
Vähän vajaa sataseitsämänkymmentä on mittarissa.
Narinahelat menee taas vaihtoon.
Postauksesta päätellen tasan vuosi ja neljäkymppiä.
Nämä nykyiset on tosin vaan "tarvikeosia".
Moi! Onkos tuossa vaihto hommelissa mitään erityis jippoja. Meneekö kardaani poikki tuosta laakerin etu puolelta? Vai täytyykö ottaa laatikosta irti ja laskea laatikosta öljyt pois T:Kannatinlaakeri vikainen w-210
Jokuhan voisi filtteröidä täältä esiin maininnat Philipsin polttimoista. Mulla on tuntuma, että monella on kokemuksia ko. merkin tuikkujen tasalaatuisuudesta sikäli, että käyttöikä per lamppu on muutaman päivän tarkkuudella sama.
Itsellä kyrvähti apupitkistä Philipsin hookakkoset suunnilleen saman vuorokauden sisään.
(Olkoonkin, että täällä on joukossa myös asiaa jossa ilman aikamääreitä todetaan vaan, että philipsin vehkeet hajoaa )
fc8720 kirjoitti:Moi! Onkos tuossa vaihto hommelissa mitään erityis jippoja. Meneekö kardaani poikki tuosta laakerin etu puolelta? Vai täytyykö ottaa laatikosta irti ja laskea laatikosta öljyt pois T:Kannatinlaakeri vikainen w-210
Mitenkäs muistelen että etupäästä vain rättinivel auki ja kannatinlaakeri irti, keskellä poorit. Aikaa silti, 2005 olin tyävoimakurssilla harjuuttelemassa... Sen jälkeen mersuja nähnykkään ennenko ny omas pihassa...
Aikoinaan tuli joku uusi tuote Philipsiltä joka sitten ihmetytti mua kestämättömyydellään. Soittelin tuotepäällikölle ja hän jutteli että olivat miettineet että laittaisko mainontaan sen kestoiän lyhenemisen, mut arvelivat olevan parempi jättää pois ja korostaa muita tärkeämpiä asioita...