Mosselmanin turbosarja w201:seen (2.0E)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Mosselmanin turbosarja w201:seen (2.0E)

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuli vastaan tuommoinen vekotin (bensa 2.0 ja 2.3 moottoreille) ja ostin sen pois.

Sarja on kuulemma plugandplay tyylinen, painetta 5.5psi eli oikeilla suureilla n. 0.4bar (vähän, joo, joo). Siksipä moottoriin ei tarvitse tehdä välttämättä mitään erikoista. Tehdas/paja miten tuon nyt sanoisi, on antanut suoritusarvoiksi n. 175hp ja 248Nm vakion 122hp/175Nm tilalle mikä kuulostaisi ihan sopivalta, jottei laatikko ja perä/vetarit leviä käsiin.

Sarjassa on pikkuinen cooleri, mutta se ei oikein mahdu nokalle kun siellä on jo ilmastoinnin kenno tiellä. Mitenkähän tuolle coolerille saisi toimivan ratkaisun näppärästi? Cooleria en ole päässyt mittaamaan vielä mutta ei se normaaliin lmastoituun keulaan mahdu. Onnistuisikohan cooleri survoa normaalia isomman puskurin sisään. Maavaraa kuitenkin pitäisi jäädä vähintään 10-15cm. Vai löytyykö jostain alle 5cm paksua cooleriaihiota?

Lisää myöhemmin kun saan coolerin näppeihin, ei oo vielä saapunut ....

Jos jollain on tuommoinen tiedossa mikä on paikallaan autossa niin saa kertoa.
Viimeksi muokannut AK47, Pe 17.02.2006 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Siirrä syyläriä jos on varaa ja tee tai teetä sopiva välijäähdytin....puskurissa aika aralla paikalla cooleri....mut kyllä se pitäisi mahtua pensiiniin vaikka on ilmastointikin...kun menee vitos diiselinkin kanssa...ja jopa kutosen... :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

Mistä löysit moisen sarjan?? :shock:
MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

Kuva
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Syylärihän sopii tulemaan sen 15cm taakse, kyllä sinne sitten mahtuu jonkinlainen kenno. Kuten "petska" arveli, että on niitä laitettu ahtaamminkin :wink:
Kannattaa muuten ostaa uusi kumikurkku sinne ilmamäärämittarin alle ennenkuin ahdat. Uusi sellainen kestää 0.6Bar :wink:
Joku mersupurkaamo??
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aki P kirjoitti:Syylärihän sopii tulemaan sen 15cm taakse, kyllä sinne sitten mahtuu jonkinlainen kenno. Kuten "petska" arveli, että on niitä laitettu ahtaamminkin :wink:
Kannattaa muuten ostaa uusi kumikurkku sinne ilmamäärämittarin alle ennenkuin ahdat. Uusi sellainen kestää 0.6Bar :wink:
Niin, jokatapauksessa joutuu askartelemaan jos haluaa coolerin laittaa. Nyt siellä maskin ja ilmastoinnin kennon välissä on ehkä 5 cm tilaa pituus suunnassa, mutta tööttihässäkkä ja yksi jäähdytysletku ilmastointiin on siinä edessä sotkemassa asennusta sivusuunnassa. Pitää mittailla viikonloppuna. Coolerihan sais olla ensimmäisenä siinä ilmavirrassa.

Saakohan mistään semmoista sopivaa 4 kennon valmista integroitua hässäkkää jossa ois kaikki samassa (voi kyllä maksaa "vi***ti tonneja")?

Ilmamäärämittariin kumikurkku? No, pitää katsella mitä sieltä löytyy. Tiedä vaikka olisi hapannut orkkis 17v vanha gummi paikallaan.

Pitää vielä selvittää nostimet ja jakoketjun kunto, ennen kuin asentelee mitään paikalleen, pikkuisen kiihdytyksissä tuppaa ääntämään silleen että jotain saattaa olla laitettavaa laittoi turbon tai ei. Luulin aliksi moniuran hihnaksi mutta kiristys poisti vain läpättävän äänen ja sen alta paljastui metallisempi surahtelu (ei tosin kovin äänekäs).

A.Viertola: Koko hässäkkä löytyi nettivaraosasta.
Viimeksi muokannut AK47, Ma 06.03.2006 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Melkein voisi kannattaa käyttää koko mosa levällään jos se ei ole priima kone niin poksahtaa melko helposti... ja vaihda nyt ainakin se pensapaineen säädin turbokäyttöön tarkoitetuksi...ja mitenkähän lienee virranjakaja onko se sen verran pienille paineille toi satsi ettei tarvi vaihtaa alipaine kelloa kaksitoimiseksi sellaiseksi et myöhästää ahdoilla sytytystä...ettei nakuta...eikä sitten kestä K-jetillä hevostella ahdoilla loppuu soppa ilman lisärikastusta....minulla olis muuten yksi sopiva kennon palnen cooleriksi....päädyt vään joudut teettään/ tekeen ja hitsauttaan...jäänyt yli :lol:

välijäähyn asennuksessa RÄLLÄKKA AVAA MAHDOLLISUUKSIA :lol:
Itse tein ja säästin
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

"välijäähyn asennuksessa RÄLLÄKKA AVAA MAHDOLLISUUKSIA "
:lol: Juuri näin! Isolla lekalla ja rälläkällä tulee aivan erilaisia näkökulmia sovitukseen. Hitsaa sitten kasaan kun kaikki muuten valmista! Ei tuo väläri mitenkään älyttömän isolta näytä keulaan nähden, mutta putkenlähdöt aika hankalan mallisesti.
Esim. Tämmönen helpompi sovittaa. Petskalla vissiin 2 kertaa tätä suurempi ja ilmastoinnin kans. sovitettuna. Leveys just. sopiva lamppujen väliin ja korkeutta voisi tässä mun välärissä kasvattaa vielä 1.5 palalla:
Kuva
Joku mersupurkaamo??
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

petska kirjoitti:Melkein voisi kannattaa käyttää koko mosa levällään jos se ei ole priima kone niin poksahtaa melko helposti... ja vaihda nyt ainakin se pensapaineen säädin turbokäyttöön tarkoitetuksi...ja mitenkähän lienee virranjakaja onko se sen verran pienille paineille toi satsi ettei tarvi vaihtaa alipaine kelloa kaksitoimiseksi sellaiseksi et myöhästää ahdoilla sytytystä...ettei nakuta...eikä sitten kestä K-jetillä hevostella ahdoilla loppuu soppa ilman lisärikastusta....minulla olis muuten yksi sopiva kennon palnen cooleriksi....päädyt vään joudut teettään/ tekeen ja hitsauttaan...jäänyt yli :lol:

välijäähyn asennuksessa RÄLLÄKKA AVAA MAHDOLLISUUKSIA :lol:
Niin avaa.... kun rälläköi kennostoa (mersua ei raski rälläköidä).

Minkäkokoinen pala? Onko käyttämätöntä vai käytettyä? Nimittäin likainen ja hapettunut on puolet hankalampaa hitsata kuin uusi kennosto. Custom coolerin teko onnistuu, on nuita meillä pojat tehnyt kovastikkin. Itsekkin saa kyllä kuulerin väsättyä, ei vaan ole vielä idea siitä sijoituspaikasta hautunut varmaksi. Jep, tuossa orkkiksessa on kyllä huonoissa paikoissa lähdöt, sopisi lähinnä ohjaamon katolle niinkuin kuorma-autoissa näkee :) Ehkä hautaan idean laittaa pitkä cooleri matalan aukotetun/verkotetun puskurin sisään.

Kuuntelin tuossa moottoria tallissa ja konepellin puolelta kuulostellessa kaikki kuulosti kohtuu hyvältä, mutta ohjaamosta käsin kuulee sen äänen paremmin, ääntää n. 2000-2500 lähtien. Saattaa olla muuallakin kuin moottorista se ääni, vaan mistä??? Tutkitaan ja hutkitaan. Mieli tekisi kyllä tutkia koko mylly, mutta kun on vain yksi auto (ja yksi talli). Ei voi lojua kuukautta levällään.

Niin, ei tässä voi hevostella paineilla, kun paineet on jätettävä jo laatikonkin (722.4) takia alhaisiksi. Sama koskee pikkuperää.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sami.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Su 18.09.2005 23:06
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Viesti Kirjoittaja Sami.M »

mahtaakohan suomesta enää saadan näit mosselmanin sarjoi uuten ??
VW Golf Variant TDi -97 ++90hv++
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/]MB 190E 2.0 -87 (kuvat)[/url]
[url=http://kotisivu.dnainternet.fi/bluebeas/Merssu/Miitti%2016-10-05%20Pori/]Porin miitti 16.10.05[/url]
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sami.M kirjoitti:mahtaakohan suomesta enää saadan näit mosselmanin sarjoi uuten ??
http://www.professionalmotor.fi saattais tietää kun ne edustaa vissiin mosselmania suomessa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
JustMy2Cents
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 08.05.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JustMy2Cents »

Yritin maanantaina kysellä professionalmotorsilta osia mosselmanin settiin, muttei heitä tuntunut kiinnostavan yhteistyö laisinkaan. Yritin tavoitella Willy Mosselmania suoraan puhelimitse heikohkolla menestyksellä, joten kannattaisi varmaan tuikata faxia menemään heille suoraan. Faxnro on 31 183 561 840

Tai kääntyä jonkun valmistajan puoleen, jolla on yhteistyöhaluinen edustaja Suomessa.

Kimi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Hmmm, tilaa on ropelin ja Behrin kennon välissä 60-65mm. Maskin ja ilmastoinnin kennon välissä on tilaa ylhäällä parinkolme senttiä ja alhaalla ainakin tuplasti.

Millainen cooleri on 2.5 Turbodiisseli W201:ssä? Onko samassa paketissa muiden kennostojen kanssa?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AK47 kirjoitti: Millainen cooleri on 2.5 Turbodiisseli W201:ssä?
Siinä ei ole cooleria lainkaan alunperin.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu eipä ei :lol: :lol: mersut ovat sen verran paskoja vehkeitä että pakko parannella kun joku inssi on jättänyt sieltä täältä osia pois suunnitteluvaiheessa....esim. ajovaloilta releet ja turbosta välijäähyn... :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

JustMy2Cents kirjoitti:Yritin maanantaina kysellä professionalmotorsilta osia mosselmanin settiin, muttei heitä tuntunut kiinnostavan yhteistyö laisinkaan. Yritin tavoitella Willy Mosselmania suoraan puhelimitse heikohkolla menestyksellä, joten kannattaisi varmaan tuikata faxia menemään heille suoraan. Faxnro on 31 183 561 840

Tai kääntyä jonkun valmistajan puoleen, jolla on yhteistyöhaluinen edustaja Suomessa.

Kimi

soittakaa lds racing turboon niin saatte varmasti ystävällistä apua turpo onkelmiin... oli sitte tarve 100 tai 1000 hp nii apuja löytyy

on muuten tääläkin nimellä turbo eemeli
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

soittakaa lds racing turboon niin saatte varmasti ystävällistä apua turpo onkelmiin... oli sitte tarve 100 tai 1000 hp nii apuja löytyy

on muuten tääläkin nimellä turbo eemeli[/quote] Juu ja on muuten todella asiallinen ja tietävä mies.
RED POWER IHC DT-358
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, tutkin turbosatsia tarkemmin.

Turbossa on sivuttaisvälystä 0.34mm, siis väljää 0.17mm laakerin ja akselin välissä kummallakin puolella. Mittasin heittokellolla kompurahyrrän siivestä. Päittäisvälystä ei näyttäis olevan, ainakaan ei tunnu, vaikka kovastikkin koetin liikutella.

Paljonkos tuommoisessa 66mm halkaisijalla (ulko) olevalla kompurahyrrällä varustetussa kkk:ssa saa olla sivuttaisvälystä laakerissa?

Hukkaportille menevä paineletku oli murtunut, yksi pakoputken kiinnityspultti rälläköity poikki ja toisesta kierre paskana. Yksi kolmesta pakopesän kiinnitys lätkästä puuttui kiinitystarvikkeineen. Downpipehässäkkä puuttui. Pakosarjassa on halkeaman alku noin sentin mittainen turbolle menevän reijän reunassa. Onhan tuossa paljon puutetta ja vikaa..... Pitää katsella ja miettiä tekisikö sittenkin itse pakosarjan hukkiksella varustetulle ahtimelle (uudelle)..... Tuota valua ei oikein voi käyttää isommalle ahtimelle kun tässä tulee ahdin pakosarjan alapuolelle ja siellä ottaa vastaan moottorin kiinnityskorvakko (sarjan mukana tuli ihan oma korvakko mutta senkin kanssa näyttäis olevan tiukkaa).

Pitää yrittää kysellä mosselmanilta pystyykö pakosarjaa hitsaamaan (millaista seosta se on) vai meneekö pahemmaksi jos siihen koskee.

Pakopesää en saanut irti kun oli aika tiukassa ja ei jaksanut enää myöhällä ruveta sitä irroittamaan. Näinollen jäi näkemättä kuumanpuolen hyrrän kunto.

Myyjältä jo kyselinkin saisko sen downpipen kanssa, jospa se järjestyisi niin pääsisi mallaamaan käykö miten ahtaaksi paikat.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

sivuttaisvälystä saa, ja pitääkin olla jonkin verran. oljynpaine sitten keskittää akselin.

pitää katsoa ettei sivuttais välystä ole niin paljon, että siivet pääsisivät ottamaan kompurakotelon seinämään kiinni. (sit on jo liikaa :lol: )

pitkittäisvälystä ei saa olla.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Miten saan pakopuolen kotelon irti? On aika tiukassa (ruuvit ja kiristyspannat on irti). Ei uskalla oikein lekaakaan antaa kun menee tietty hyrrä tai kotelo rikki. Pitäis tarkistaa onko kuuman puolen hyrrä ehjä ja ettei ole ruvennut sulamaan yms. Ei kai nuo vaan ole muuttunut pysyvästi yhdeksi möykyksi?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

kumivasaralla kylkeen jonkin aikaa yleensä auttaa.
Vastaa Viestiin