Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?

Viesti Kirjoittaja JKL »

Löytyykö ao. mersuun tiheämpää perävälitystä :?: Tällä saisi kiihtyvyyttä lisää, vaikkakin huiput ja bensankulutus kärsisivät. Onko kokemuksia tämän tyyppisestä "virittämisestä" kellään 8)
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

Mika.T kirjoitti:Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
ABS on, ASD ei. Riittäkö momentinvälityskyky kaikissa perissä? Pitääkö vaihtaa koko perä, vai vainko sisuskalut :o

Mitähän välityksiä noista vaihtoehdoista löytyy, ja mikä on tuo alkuperäisen välitys :shock:
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Täältä näät perävälitykset http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26630

Alkuperäinen taitaa olla 300CE 24V manuaali/4v autom.: 3.27 5v.autom.: 3.69
jos olen osannut tulkita tuota taulukkoa oikein...

Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa koko perän.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JKL kirjoitti:Löytyykö ao. mersuun tiheämpää perävälitystä :?: Tällä saisi kiihtyvyyttä lisää, vaikkakin huiput ja bensankulutus kärsisivät. Onko kokemuksia tämän tyyppisestä "virittämisestä" kellään 8)
Eipä tuo peränvaihto vaikuta kiihtyvyyteen kuin paikaltaan lädössä ykkösvaihteen aluella.
Sensijaan kasvaa kulutus, ääni ja mittarivirhe.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Pitää kaivaa lisää voimaa niin alkaa kiihtymään... :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
kasimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.01.2005 13:46
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Perävälityksen vaihto vaikuttaa aivan oleellisesti kiihtyvyyteen kaikilla vaihteilla koska autoa kuljettava voima on vääntö x kierrokset ja perää tihentämällä kierrokset nousee eli vipuvartta pidennetään.

Vaihtelen jatkuvasti perävälityksiä eräisiin muun merkkisiin autoihin ja esim. peränvaihto 20-30% tiheämpään ei ole vaikuttanut kulutukseen niin että sitä juurikaan huomaisi. Kulkuun kylläkin saman verran kuin 50 lisäheppaa.

Omassa autossani kulutus esim laski, kun satasen nopeudessa päästiin lähemmäksi suurinta vääntöaluetta jossa moottori toimii taloudellisimmin. Tämä on tärkeätä erityisesti suomen mäkisillä teillä.

Huippunopeus tuskin pienenisi kun nytkin vitonen on pitkä ylivahde. Joka tapauksessa huippunopeuden kannalta optimaalisin välitys on sellainen jolla saavutetaan suurimman tehon kierrosluku.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!

www.hakalaperformance.fi

-89 560 SEC

-93 BMW 740i V8 Shadow Line

-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

peijakas et kai vaan värkkäile mustangien kanssa....
Itse tein ja säästin
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiihtyvyttä lisää--> perän vaihto?

Viesti Kirjoittaja JKL »

juhaoh kirjoitti:Eipä tuo peränvaihto vaikuta kiihtyvyyteen kuin paikaltaan lädössä ykkösvaihteen alueella.
Sensijaan kasvaa kulutus, ääni ja mittarivirhe.
Hohhoijaa, mistäpä tuon päättelit :?: Jos on perässä tiheämpi välitys niin vetävien pyöriin vaikuttava momentti kasvaa välitysten suhteessa kaikilla vaihteilla. Kiihtyvvys on suoran verrannollinen vetävien pyörien momenttiin, rajoituksena tietenkin renkaan pito. Aivan perusmekaniikkaa 8)
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
kasimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.01.2005 13:46
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

petska kirjoitti:peijakas et kai vaan värkkäile mustangien kanssa....
No jotain sitä on työkseen tehtävä... HH-Performance
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!

www.hakalaperformance.fi

-89 560 SEC

-93 BMW 740i V8 Shadow Line

-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu tampereella taidettiin törmätä..tallipileissä....jukka nääs kutsu meikäläisen vaikken kuulukkaan joukkoon :lol: :lol: :lol: kyllä taisit muuten tuumata et on käyttöpelinä mersu... :lol:
Itse tein ja säästin
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mika.T kirjoitti:Kaikki 124 ja 201 mallien isot perät käy ko. autoon. Tarkistaa vain että onko autossa ABS tai ASD. "uudessa" perässä pitää olla myös nuo jos vanhassakin on.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että 24v autoissa on 210mm lautaspyörällä varustettu "suurensuuri" perä, eli sitä normaalia "isoa" 185mm perää isompi....
Vetoakselit myös eri, kun normaalissa "isoissa" perässä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No prkl... 24V :D

Miksihän muuten näin on? Tuntuuhan tuo normaali "isoperä" kestävän superturboissakin. Ja varmasti on reilusti enemmän voimaan kuin 300e/ce/te24v:ssä :D
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

automaatissa tuon välityksen vaihdon voisin ymmärtää varsinkin noissa ameriikan autoissa kun ovat käyttäneet niitä aavikko periä mersuun tuskun kannattaa välitystä vaihtaa haitat on suuremmat kuin hyöty
Avatar
kasimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.01.2005 13:46
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Mutta kyllä saksalaiset vetää aavikkovälityksissä pohjat: Tuossa mun mersussa 2,4 ja BMWssä 2,2...
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!

www.hakalaperformance.fi

-89 560 SEC

-93 BMW 740i V8 Shadow Line

-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

xr5t kirjoitti:automaatissa tuon välityksen vaihdon voisin ymmärtää varsinkin noissa ameriikan autoissa kun ovat käyttäneet niitä aavikko periä mersuun tuskun kannattaa välitystä vaihtaa haitat on suuremmat kuin hyöty
Asiaa tutkittuani olen päätymässä samaan, vaikkakin katiska on 5v automaatti. Ensinnäkään ei ole olemassa sopivia periä, joilla välitystä saataisiin rittävästi muutettua, ja toisaalta peli on ihan riittävän rivakka nykyiselläänkin. Kiitos vinkeistä kuitenkin :D

Täytyy keskittyä tuossa virittämisessä karvanoppaosastolle :wink:
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

JKL kirjoitti: .....
Täytyy keskittyä tuossa virittämisessä karvanoppaosastolle :wink:
tahi nokileka-osastolle :shock:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Vastaa Viestiin