Dieselissä merkittävä säästö välttämällä isointa vaihdetta
Dieselissä merkittävä säästö välttämällä isointa vaihdetta
Potkurinokka-foorumilta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=61007
Onko mersuväellä samanlaisia kokemuksia? Luulen että oman 170cdi:n 6,5l:n kulutus voisi hyvinkin johtua osin tästä. Vaikka siis vetoa löytyykin, saatta yhtä vaihdetta pienemmän vaihteen käyttö olla pö-taloudellisempaa.
Onko mersuväellä samanlaisia kokemuksia? Luulen että oman 170cdi:n 6,5l:n kulutus voisi hyvinkin johtua osin tästä. Vaikka siis vetoa löytyykin, saatta yhtä vaihdetta pienemmän vaihteen käyttö olla pö-taloudellisempaa.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Re: Dieselissä merkittävä säästö välttämällä isointa vaihdet
Riippuu laatikosta. Eli automaatti luistaa, mutta manuaalilla tuo pieni kierros tuo viellä säästöä (ainakin omassa..)AvanT kirjoitti:Potkurinokka-foorumilta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=61007
Onko mersuväellä samanlaisia kokemuksia? Luulen että oman 170cdi:n 6,5l:n kulutus voisi hyvinkin johtua osin tästä. Vaikka siis vetoa löytyykin, saatta yhtä vaihdetta pienemmän vaihteen käyttö olla pö-taloudellisempaa.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
En ole kokeillut kun tolla pakulla VW Caravelle TDI+:lla autotrailerin vedossa, jolloin vitosella vedettäessä kulutus on n 12 ja kun ottaa pykälän pienemmällä kulutus tippuu n1-1,5 litraa satasella. Tähän on syynä ton välitys, sillä 2000 r/min tarkoittaa n 92 km/h, jolla tuo ei ihan ole parhaimmillaan, eli pitäisi ajaa n satkua, kun nelosella se on jo 80 km/h parhaalla alueella. Joten ei toi nyt ihan höpö höpöä ole.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
himputti on noi sprintterin esitteet hukkunu johonkin, sieltä esim näkis sen g/kwh...
Eikä netistä tunnu löytyvän noita esitteitä enää (ei osaa vaan ettiä ehkä oikeilla sanoilla?.. ) CDI sprinttereistä noita esitteitä kyllä on...
Eikä netistä tunnu löytyvän noita esitteitä enää (ei osaa vaan ettiä ehkä oikeilla sanoilla?.. ) CDI sprinttereistä noita esitteitä kyllä on...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Bemarin koneethan on aika voimattomia alakierroksilla, ohittamaankin on turha lähteä jos et heitä pykälää pienemmälle. Uskoisin että tuo kulutus juttu johtuu siitä ja se selviäisi myös vääntökäyrästöstä. Mersussa, ainakin 290 tuo vääntö on käytettävissä 1700-2800 rpm alueella, jolloin vitos vaihteella ollaan parhaalla vääntöalueella ulkomuistista 65-135 km/h. Se on ihan selvä että kulutus nousee jos ajetaan "väännöttömällä" alueella,eli liian suurella vaihteella. Tähän mennessä ajamani mersut on kuluttanut vähiten 90 nopeudessa ja suurimmalla vaihteella. Onhan autojen luonteessakin tietysti eroa kun vertaa 530 d:tä ja E290, ja varmasti mielellään sillä Be-My-Womenilla ajais isoimmallakin vaihteella sielä oikeilla kierrosalueilla.
250 D eli OM602 on kanssa sen verran kierroskone, että liian suurta vaihdetta ei kannata käyttää. Matka-ajossa kierroksia pitää olla aina vähän yli 2000, että ollaan oikealla alueella.
Muistaakseni tehtaan ilmoittama 5,5 litraa sataselle 90 km/h menee juuri siihen optimiin vitosella eli ehkä jotain 2200 rpm. Kerran testasin "virallista säästöohjetta" ajaa aina "mahdollisimman suurella vaihteella". Ei toiminut, vaan kulutus nousi.
Muistaakseni tehtaan ilmoittama 5,5 litraa sataselle 90 km/h menee juuri siihen optimiin vitosella eli ehkä jotain 2200 rpm. Kerran testasin "virallista säästöohjetta" ajaa aina "mahdollisimman suurella vaihteella". Ei toiminut, vaan kulutus nousi.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Se riippuu aivan välityksistä, laatikosta ja moottorin luonteesta. Esim turbolla olevalla koneella on oleellista että kierrokset ovat sellaisella alueella missä turbosta on eniten hyötyä. Onhan esim jo transportterin kiekkamittarissa "vihreäalue" jonka sisällä turbo on parhaiten mukana ja siten vääntö parhaimmillaan->säästää naftaa.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Lievä OT..
Mites nuo kierrokset mersun automaateissa yleensä, kaverilla E300D -94 ja nelipykälänen tomaatti ja muistaakseni kierrokset oli jossain yli 2500 satasen vauhdissa. Siinä ei ainakaan tunnu järkevältä jos vielä pitäs pienemmän pykälän päällä.
Eli minkälaisia kierroksia teillä on tomaateissa 100 vauhissa, lähinnä dieselit?
Tuntuu että noissa bemuissa kierrokset ainaki paljon matalammat ku tossa mainitsemassani mesessä..? Ikä tosin taitaa vaikuttaa ja uudemmissa mersuissa mennään ihan eri kierroksilla vai miten on??
Mites nuo kierrokset mersun automaateissa yleensä, kaverilla E300D -94 ja nelipykälänen tomaatti ja muistaakseni kierrokset oli jossain yli 2500 satasen vauhdissa. Siinä ei ainakaan tunnu järkevältä jos vielä pitäs pienemmän pykälän päällä.
Eli minkälaisia kierroksia teillä on tomaateissa 100 vauhissa, lähinnä dieselit?
Tuntuu että noissa bemuissa kierrokset ainaki paljon matalammat ku tossa mainitsemassani mesessä..? Ikä tosin taitaa vaikuttaa ja uudemmissa mersuissa mennään ihan eri kierroksilla vai miten on??
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
300D -91 automaatti.Nopeusmittarin näyttäessä 100km/h kierrokset on karvan verran alle 2500.Itse olen sitä mieltä että jos normaaleissa maantienopeuksissa nelosvaihteella menee vähemmällä kulutuksella kuin mitä suurimmalla vaihteella niin silloin ei ole moottorissa kaikki kotona.Vääntöä jostain syystä silloin puuttuu.Onneksi näissä "vanhoissa" sotaratsuissa ei ole mitään tietokoneohjauksia polttoaineen syötössä..
Kaupunkiajossa kyllä sitten ajelen lukkokolmosella koska D:llä vaihtaa nelosta pesään jo jopa alle 40 vauhdissa ja kierroksia tällöin jotain 1000.Jaksaa se kyllä mennä mutta rasittaa vaan turhaan laatikkoa kun luistattaa ja kolmosella toimii moottorijarrutuskin paremmin josta on juurikin kaupunkiajossa hyötyä.
Kaupunkiajossa kyllä sitten ajelen lukkokolmosella koska D:llä vaihtaa nelosta pesään jo jopa alle 40 vauhdissa ja kierroksia tällöin jotain 1000.Jaksaa se kyllä mennä mutta rasittaa vaan turhaan laatikkoa kun luistattaa ja kolmosella toimii moottorijarrutuskin paremmin josta on juurikin kaupunkiajossa hyötyä.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Vajaa 2000 320CDI:ssä,täytyypä kattoa tarkemmin. Taitaa olla aikalailla optimialueella,hieman alempanakin saisi olla? Yleensä polttoaineen kulutus matalimmillaan maksimiväännön alueella,sekä huipputeholla että aivan tyhjäkäynnillä kulutus/kw suurimmillaan. Eli noin tuhannella kierroksella vedättäminen saattaa säästää polttoainetta käytänännössä mutta ei ole myöskään voimaa tarjolla.salesone kirjoitti:Eli minkälaisia kierroksia teillä on tomaateissa 100 vauhissa, lähinnä dieselit?
Sama määrä voimaa siihen auton tasaiseen liikuttamiseen tarvitaan mutta nopeuden muutoksissa säästeliäintä pysyä parhaalla vetoalueella mikä nykydieseleissä 1500-3000 kierroksella,voimaakin on kiitettävästi tarjolla eikä nilkan oikaiseminen valtavasti muuta tilannetta, toisin oli ennen tai bensa-autolla.
Re: Dieselissä merkittävä säästö välttämällä isointa vaihdet
No ei kyllä ole taloudellisempaa. Kokeile vaikka. Sulla ei ole vissiin vieläkään sitten ratkennut tuo kulutusongelma? Saanko kysyä, että mitkä renkaat sulla on alla, tai lähinnä mitä kokoa...AvanT kirjoitti:Potkurinokka-foorumilta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=61007
Onko mersuväellä samanlaisia kokemuksia? Luulen että oman 170cdi:n 6,5l:n kulutus voisi hyvinkin johtua osin tästä. Vaikka siis vetoa löytyykin, saatta yhtä vaihdetta pienemmän vaihteen käyttö olla pö-taloudellisempaa.
^^^ Jotkut tavalliset nastasirkkelit siellä on - olikohan profiili 165 leveä.
Minulla kulutusta nostanee se, että tapanani on ajaa isoimmalla vaihteella alkaen 50-60 nopeuksista. Moottori ei silloin ole "alueella".
Minulla kulutusta nostanee se, että tapanani on ajaa isoimmalla vaihteella alkaen 50-60 nopeuksista. Moottori ei silloin ole "alueella".
Viimeksi muokannut AvanT, To 30.03.2006 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
tuo on myrkkyä tekniikalle. voitelukalvot on ohuita matalilla kierroksillä. silti sieltä halutaan maksimimomentteja liikkumiseen vrt. polkupyörä kävelyvauhdissa ja suurin vaihde silmässä.AvanT kirjoitti:^^^ Jotkut tavalliset nastasirkkelit siellä on - olikohan profiili 165 leveä.
Minulla kulutusta nostanee se, että tapanani on ajaa isoimmalla vaihteella alkaen 50-60 nopeuksista. Moottori ei silloin ole "alueella".
kevyesti kaasua ja kierrokset 2-3 tonnin väliin. kuorma-autot on asia erikseen.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Ruiskulla varustetussa bensassa on rajoitin mutta dieseli vaan kiertää tiettyyn rajaan asti, ilmeisesti mitään elektronista rajoitinta ei ole vaan moottori vaan ei pyöri yli tietyn luvun. Omassani tosin on vapaalla sellainen rajoitin että ei ota kuin 4000 kierrosta, eli joku rajoitin siellä on. Vaihde päällä vedettäessä sitten kiertää jonkun 5500kekes kirjoitti:Koskee tiettenkin myös bensakoneita? Mutta jos painaa talla pohjassa ja kierrokset tapissa,onko rajottajaa joka estää ylikierrokset?
w203 C220CDi automatic
280E w123 & 250 w123
280E w123 & 250 w123
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Jep,jostain luin että taloudellisinta olis ajaa
maksimiväännön ylärajalla,tiedä sitten onko varmaa tietoa
Elikkäs mullakin olis E200cdi:ssä edullisimmat kierrokset 2600...
Tähän rajaan ei kyllä kovin usein pääse ainakaan nykyajolla ja
automaatilla ellei sitten tiptronicilla pakottele vaihteita alas
koko aikaa.
maksimiväännön ylärajalla,tiedä sitten onko varmaa tietoa
Elikkäs mullakin olis E200cdi:ssä edullisimmat kierrokset 2600...
Tähän rajaan ei kyllä kovin usein pääse ainakaan nykyajolla ja
automaatilla ellei sitten tiptronicilla pakottele vaihteita alas
koko aikaa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Mulla näyttäs olevan 90km/h aikalailla 2000 jenkaa D:llä ja nelosella pomsahtaa sinne 2500:n
Autohan on siis S202 250 TDT.
Autohan on siis S202 250 TDT.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Joo, tämä on ihan urbaanilegenda. Jos haluaa säästää naftaa pitää ajaa niinku JP tuossa äsken sanoi. Heti kun on päässyt liikkeelle niin isoa pykälää silmään kun kone jaksaa pyörittää, moottorijarrulla kaikki rullaukset.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Mihin tämä perustuu ? Mielestänu kun kone on parhaimmalla hyötysuhde-alueella niin kierroksia on paljon normaalia enemmän ja tehoa tulee enemmän. Jotta saadaa tehoa tarvitaan polttoainetta, joten ruiskutuksen määrä kasvaa (oli sitten turbo tai ei). Mitä hitaammin kone käy sitä vähemmän polttoainetta ruiskutetaan vaikka kuormitustilanteet vaihtelevat.Turbodiiselillä ei missään nimessä kannata ajaa vähillä ahdoilla, eli siis niin matalilla kierroksilla että ahtoja ei vielä ole. Saman kyllä huomaa vääntökäyrästä, paras hyötysuhde on max väännön alueella.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Ei taida mekaaninen pumppusysteemi ymmärtää laittaa syöttöä nollille moottorijarrutuksessa? Vai? Toinen juttu tietenkin uudemmissa.Cmeli kirjoitti:Heti kun on päässyt liikkeelle niin isoa pykälää silmään kun kone jaksaa pyörittää, moottorijarrulla kaikki rullaukset.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Kyllä se toimii mekaanisissakin systeemeissä...Saul kirjoitti:Ei taida mekaaninen pumppusysteemi ymmärtää laittaa syöttöä nollille moottorijarrutuksessa? Vai? Toinen juttu tietenkin uudemmissa.Cmeli kirjoitti:Heti kun on päässyt liikkeelle niin isoa pykälää silmään kun kone jaksaa pyörittää, moottorijarrulla kaikki rullaukset.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91