kaikki alkoi, kun tossa pari päivää sitte alkoi kuulua kiihdyttäessä todella kova tärinä, ja kolina, noh.. auton ylös saatuani, huomasin että keskinivelen laakeri oli irronnut kumistaan, ja kardaani pääsi liikkumaa joka suuntaan laakerin ympärillä. vaihdoin uuden laakeri/kumi yhdistelmän ja asia on korjattu.
sivuvaikutukseksi jäi kuitenkin varsinkin ykkösellä, ja kakkosella kaasu pohjassa kiihdyttäessä kova tärinä, joka tule aina n.3000prm-4500rpm aikana.
kolmosella, ja nelosella ei juuri täristä, paitsi kun autolla nostaa matkavauhdin sataseen niin koko auto alkaa resonoida, aika voimakkaasti.
keskinivelen vaihto yhteydessä tarkistin luonnollisesti kaikki muutkin kiinnikkeet, esim. etu ja taka rättinivelet oli oikein hyvässä kunnossa, ja keski ristinivel oli aavistuksen kulunut, koska tuntui pieni pykälä liikuttaessa.
laitoin autom.laatikko öljyä ruiskulla sinne ristinivelten kumitiivisteiden alle neulalaakereille, jolloin se nivel vielä herkistyi entisestään. eli ei pitäisi olla vikaa sielläkään.
merkitsin tietysti spoorit, ja rättinivelten asennot kardaaniin, jotta kardaani tulisi oikeeseen paikkaan takasin.
ainoa mitä en kiristänyt oli spoorien päällä olevan ison "mutterin" joka kiristää spoorin liukuliikkeen siihen kardaanin pienempään etuosaan nähden. oli niin pahassa paikassa ettei pystynyt oikein kiristää, ja se myöskin oli niin löysällä, että kardaanin etuosa lähti pöydällä vetämällä irti siitä spooreita.
missäköhän tärinän vika saattaisi piileskellä.
S123 kiihdyttäessä täristää
S123 kiihdyttäessä täristää
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Onko keskilaakeri/ kumi oikein asennettu?. Keskimutteri on kiristettava kunnolla tiukkaan kiinni. On voinut kuluttaa liitoksen. Uskon kuitenkin, etta nivel on epatasapainossa ja tarina ei tuntunut kun keskilaakeri/kumi oli valja. Nyt kun kumi/laakeri tiukka niin nivelen epatasapaino valittyy koriin. Nivel irti kokonaisena ja juvanmalmille Komet oylle. Olen ulkomailla joten kaikkia kirjaimia ei nappaimistosta loydy!
Mulla kävi yksi vuosi sitten aivan samalla tavalla. Komet Oy veloittaa n. 50-120€ jos vie kamat sinne itse ja hakee pois.kardaani kirjoitti:Uskon kuitenkin, etta nivel on epatasapainossa ja tarina ei tuntunut kun keskilaakeri/kumi oli valja. Nyt kun kumi/laakeri tiukka niin nivelen epatasapaino valittyy koriin. Nivel irti kokonaisena ja juvanmalmille Komet oylle.