S123 kiihdyttäessä täristää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

S123 kiihdyttäessä täristää

Viesti Kirjoittaja dansku »

kaikki alkoi, kun tossa pari päivää sitte alkoi kuulua kiihdyttäessä todella kova tärinä, ja kolina, noh.. auton ylös saatuani, huomasin että keskinivelen laakeri oli irronnut kumistaan, ja kardaani pääsi liikkumaa joka suuntaan laakerin ympärillä. vaihdoin uuden laakeri/kumi yhdistelmän ja asia on korjattu.

sivuvaikutukseksi jäi kuitenkin varsinkin ykkösellä, ja kakkosella kaasu pohjassa kiihdyttäessä kova tärinä, joka tule aina n.3000prm-4500rpm aikana.

kolmosella, ja nelosella ei juuri täristä, paitsi kun autolla nostaa matkavauhdin sataseen niin koko auto alkaa resonoida, aika voimakkaasti.


keskinivelen vaihto yhteydessä tarkistin luonnollisesti kaikki muutkin kiinnikkeet, esim. etu ja taka rättinivelet oli oikein hyvässä kunnossa, ja keski ristinivel oli aavistuksen kulunut, koska tuntui pieni pykälä liikuttaessa.

laitoin autom.laatikko öljyä ruiskulla sinne ristinivelten kumitiivisteiden alle neulalaakereille, jolloin se nivel vielä herkistyi entisestään. eli ei pitäisi olla vikaa sielläkään.

merkitsin tietysti spoorit, ja rättinivelten asennot kardaaniin, jotta kardaani tulisi oikeeseen paikkaan takasin.

ainoa mitä en kiristänyt oli spoorien päällä olevan ison "mutterin" joka kiristää spoorin liukuliikkeen siihen kardaanin pienempään etuosaan nähden. oli niin pahassa paikassa ettei pystynyt oikein kiristää, ja se myöskin oli niin löysällä, että kardaanin etuosa lähti pöydällä vetämällä irti siitä spooreita.


missäköhän tärinän vika saattaisi piileskellä.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ootko koittannu ajon jälkeen löysätä keskilaakerin kiinnitysruuveja ja kiristää sitten uudestaan. Jos vaikka se keskilaakeri menny asennuksessa johonkin sille luonnottomaan asentoon ja se tykkää nyt valittaa sulle. Yleensä ajelun jälkeen joistain osista huomaa mihin ne tykkäävät asettua.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1626
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onko keskilaakeri/ kumi oikein asennettu?. Keskimutteri on kiristettava kunnolla tiukkaan kiinni. On voinut kuluttaa liitoksen. Uskon kuitenkin, etta nivel on epatasapainossa ja tarina ei tuntunut kun keskilaakeri/kumi oli valja. Nyt kun kumi/laakeri tiukka niin nivelen epatasapaino valittyy koriin. Nivel irti kokonaisena ja juvanmalmille Komet oylle. Olen ulkomailla joten kaikkia kirjaimia ei nappaimistosta loydy! :lol:
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

kardaani kirjoitti:Uskon kuitenkin, etta nivel on epatasapainossa ja tarina ei tuntunut kun keskilaakeri/kumi oli valja. Nyt kun kumi/laakeri tiukka niin nivelen epatasapaino valittyy koriin. Nivel irti kokonaisena ja juvanmalmille Komet oylle.
Mulla kävi yksi vuosi sitten aivan samalla tavalla. Komet Oy veloittaa n. 50-120€ jos vie kamat sinne itse ja hakee pois.
Vastaa Viestiin