Mille akselille paremmat renkaat etu ja takavetoisessa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Mille akselille paremmat renkaat etu ja takavetoisessa.

Viesti Kirjoittaja oilhand »

tästä on ikuisesti väitelty ja monet "ammattilaiset" sanoo että taakse, itte laittasin edestä repivään autoon paremmat eteen että ohjattavuus säilyy ja putsaahan se huonomalle takakummille kuivan uran. takatuuppariin talvella taakse paremmat. :?:
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mille akselille paremmat renkaat etu ja takavetoisessa.

Viesti Kirjoittaja koskis »

oilhand kirjoitti:tästä on ikuisesti väitelty ja monet "ammattilaiset" sanoo että taakse, itte laittasin edestä repivään autoon paremmat eteen että ohjattavuus säilyy ja putsaahan se huonomalle takakummille kuivan uran. takatuuppariin talvella taakse paremmat. :?:
Vetotavasta riippumatta paremmat renkaat taakse. Ei oo kovin kiva jos liukkaalla jarruttaessa perä lähtee alta tai sateella takapää menee vesiliirtoon ennen etupäätä.
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Mille akselille paremmat renkaat etu ja takavetoisessa.

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

koskis kirjoitti:
oilhand kirjoitti:tästä on ikuisesti väitelty ja monet "ammattilaiset" sanoo että taakse, itte laittasin edestä repivään autoon paremmat eteen että ohjattavuus säilyy ja putsaahan se huonomalle takakummille kuivan uran. takatuuppariin talvella taakse paremmat. :?:
Vetotavasta riippumatta paremmat renkaat taakse. Ei oo kovin kiva jos liukkaalla jarruttaessa perä lähtee alta tai sateella takapää menee vesiliirtoon ennen etupäätä.
Tähän se ajatus juuri perustuu, ei siihen kumpi pää vetää vaan siihen että takaliston on syytä pysyä riskitilanteissa tiessä mahdollisimman hyvin. Eli aina paremmat taakse, ei ole mitään 60-luvulle jäänyttä takavetokauden ajattelua. :wink:
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mille akselille paremmat renkaat etu ja takavetoisessa.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taas kerran tästä juttua, eli taakse paremmat. Kokemusta on kun etuvetonen auto heittää takapään yllättäen eteen 60 kmh vauhdissa, siinä ei ole kellään kivaa :roll: Tosin mun V-autossa ei ole niin väliä millaset renkaat missäkin nurkassa on.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Joo eli laitan aina paremmat vetäviin pyöriin jotta ne kuluu tasasemmin.,oli sitten kummasta päästä raapiva tahansa.En pidä autoissani ollenkaan niin huonoja renkaita että sen pidon takia täytys ne paremmat taakse tunkea.
Jos takapää lähtee jarrutuksessa irti niin vika on sillon jarruissa ja kuskissa ,ei renkaissa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Tuo Pietun periaate sopii mainiosti niin kauan kun näillä vanhoilla takavetopeleillä ajellaan :wink: Mutta eipä itsellä tulisi mieleen laittaa sellasia melkein nastattomia, vetävissä pyörissä olleita renkaita etuvetoisen auton takapyöriks...Osaa se perse lähteä alta ilman viallisia jarrujakin. No, sittenhän voidaan puhua kuskin taitamattomuudesta. Entäpä joku väistötilanne liukkaalla? Vaikkapa hirven kohtaaminen??

Tuo nastattomuus-juttu nimittäin osui omalla kohdalle, ku otin nuo 15tkm ajetut ContiWinterViking 2:set alta pois: takarenkaista puuttui neljäsosa nastoista! Ymmärtäisihän tuon, jos ajotyyli olisi vähän agressiivisempi..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aivan kyllä se takapää lähtee vaikkei koske jarruun, no sen oppii kun sen kerran kokee. Tapahtui hiekkatiellä, jossa jäinen pinta, mahtui siinä hyvin menemään hetken kylki edellä :twisted: mutta tuskin olisi naurattanut ojanpohjalla nokka lytyssä. Auto lähtee jäisestä urasta tekemään 360 asteen ympäriliikettä. Suomen teillähän ei noita uria juuri ole :lol:

Renkaiden merkitys tulee juuri esiin silloin kun kerran kymmenessä vuodessa kohtaa sen tosipaikan ja pitää väistää vaikkapa päin tulevaa rekkaa, eteen hypännyttä lapsiryhmää tai kun auto lähtee vesiliirtoon tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Etuvetoisiin ja kädettömien kuskien autoihin taakse paremmat :wink: Ja kun nyt näin mersufoorumilla ollaan niin suuri osa autoista on takavetoisia.Niihin laittaisin ajettavuuden kannalta paremmat eteen,aivan siitä syystä että takapään irtoaminen ei ole lähellekään niin vaarallista kuin etupään.Muutaman kerran on kakkosnelonen menettänyt ohjattavuuden sohjossa tai lumipöperössä,ja silloin on noutaja lähellä.Auto ilman ohjausta on kuin...no on kuitenkin.Takapyörien irrotessa on vielä jotain(paljonkin) tehtävissä,ohjattavuus säilyy.

Tottakai renkaita pitäisi vaihdella edestä taakse niin ettei kummallakaan akselilla ole huonoja renkaita..

Itse kyllä laitan jos mahdollista takavetoisissakin paremmat taakse,ainoastaan siitä syystä että kuluisivat tasaisemmin,ajettavuutta en siis siinä aja takaa..
Laur1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 26.04.2006 21:20

Viesti Kirjoittaja Laur1 »

ADAC on tuota testannutkin: Auf welche Achse die besseren Reifen?

Itse pistän paremmat vetäville pyörille, niin kuluvat tasaisemmin.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Laur1 kirjoitti:ADAC on tuota testannutkin: Auf welche Achse die besseren Reifen?

Itse pistän paremmat vetäville pyörille, niin kuluvat tasaisemmin.
Sama tapa - loppukesästä ne huonommat ovat aina menneet taakse :roll:
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Kävi mielessä, että ajan huonommat loppuun, jotta voi vaihtaa paremmat edestä, ja ostaa eteen uudet. aika kallista ostaa kaikki samaan aikaan..
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Jos ei viestistäni käyny ilmi niin en ollenkaan laita auton alle "melkeen nastattomia"paskoja renkaita.Eli paremmat vetäviin pyöriin pätee niin kauan kun renkaat on hyvät.
Ja toisekseen etuvetosen oikaisu kun meinaa peräpää käsistä lähtee tapahtuu niillä etupyörillä,sillon niissä kaivataan pitoo 8) .Ollapa siellä sillon edessä ne nastattomat paskat kaljut renkaat .
Täysin mahdoton tilanne että edessä hyvät ja takana surkeet etuvedossa,sanokoot oppineet kirjat mitä vaan.
Ikuisuus kysymykseen lopullinen vastaus on että tilanne nopeudet kuntoon kuskin taitoja vastaavaks niin voi olla vaikka kesäkumit läpi talven :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

minä laitan paremmat renkaat AINA eteen. Mielestäni on kiva jos ohjattavuus säilyy, ja jos kahdesta pahasta pitää valita niin ennemmin saapi perä lähteä alta kunhan sitä rekeä voi edes yrittää vielä ohjailla 8)
Kaikista parashan olisi jos alla pyörisi aina uudenveroiset renkaat.. :?
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kyllä minäki laitan eteen paremmat, sanokoot viisaammat mitä tahansa. Kun auto lähtee puskemaan niin eipä siinä juuri mitään ole tehtävissä, takapään lähtiessä luistoon sitä pystyy sentään jotenkin kontrolloimaan.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

stanger kirjoitti:minä laitan paremmat renkaat AINA eteen. Mielestäni on kiva jos ohjattavuus säilyy, ja jos kahdesta pahasta pitää valita niin ennemmin saapi perä lähteä alta kunhan sitä rekeä voi edes yrittää vielä ohjailla 8)
Kaikista parashan olisi jos alla pyörisi aina uudenveroiset renkaat.. :?
Mitä sä teet ohjattavuudella jos perä menee ohi? (vesisladi)
Parasta mitä voit toivoa on että vesisateella takapyörät pitää.
Etupää jos nousee niin sen tuntee ratista, mutta kun takapää irtoaa niin siinä ei ehdi edes F1 kuskit korjata.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Ah, niin totta tuo.. :wink: Mutta pahintahan on se kun luottaa niihin omiin kykyihinsä hieman liikaa..Mutta pois se meistä suomalaisista! :lol:
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

tässä sitä taas ollaan, mielipiteet jakaantuu. tulipa kuitenkin kysyttyä kun kaveri asenteli parempia taakse! itte tosiaan haluan että ohjaus säilyy ja renkaat kuluu tasaisesti. ymmärsikö joku mikä ton saksankielisen testin tulos oli?
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mun mielest o aika sama ajaako 100 vauhdista rekan keulaan keula vai kylki edellä. Itseasiassa mielummin kirstuun kuin pyörätuoliin.

Tärkeintä autoillessa on kuitenkin pysäyttäminen, suunnan ja nopeuden hallinta. Eteenpäin liikkuminen on vain plussaa. Ajetaan niin hiljaa että perä ei lähde luisuun. Helppoa. Yllättäviä sivuluisuja tulee aika harvoin... Puskemistilanteita taas tulee lähes päivittäin.

Nyt 800 000km ajaneena (josta varmaan 1/4 paremmat takana) ja en kertaakaan katunut että hyvät renkaat edessä. Kertaakaan en ole edes joutunut tilanteeseen jossa takapäässä pitäisi välttämättä olla parempi pito. En etu enkä takavetoisilla. Hallitsen autoni mielestäni tarpeeksi hyvin ja ennenkaikkea se, että maltan ajaa sään mukaan.

Ei ole kuitenkaan yksittäistä perustelua sille miksi kantani on tämä. Molemmissa sijoitteluissa on omat etunsa. Minulle eteen, olen rauhallinen ja hyvä kuski ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Pietu71 kirjoitti:Joo eli laitan aina paremmat vetäviin pyöriin jotta ne kuluu tasasemmin.,oli sitten kummasta päästä raapiva tahansa.En pidä autoissani ollenkaan niin huonoja renkaita että sen pidon takia täytys ne paremmat taakse tunkea.
Jos takapää lähtee jarrutuksessa irti niin vika on sillon jarruissa ja kuskissa ,ei renkaissa.
tämän allekirjoitan! mielestäni kaikista fiksuin tapa .
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että paremmat taakse. Myös silloin, kun autossa on ABS, ESP ja etuveto.

Puskeminen ja/tai perän sivuluisto ovat asioita, joihin vaikuttaa tilannenopeus, eli nopeutta vähemmäksi. Nämä ovat ikäänkuin varoitusmerkkejä siitä, että olet lähestymässä vaarallista nopeutta.

Sen sijaan takapaään odottamaton pyörähdys eteen on estettävissä paremmilla takarenkailla. Kun 5-metrinen auto pyörähtää alle sekunnissa 360 astetta, ei autoa pysty ohjaamaan, vaikka etupäässä olisi telaketjut. Ei edes ruusperi. Nimenomaan näiden tilanteiden ehkäisemiseksi paremmat taakse, tästä on ikivanhassa "opissa" kyse.

Itse asiassa parempien renkaiden laittaminen etupäähän antaa valheellisen turvallisuuden tunteen, että pitoa vielä on ja ohjattavuutta löytyy, mutta pahat polanteet tai äkillinen lukkojarrutus voi pyöräyttää auton. Tilannenopeus saattaa herkemmin nousta vaaralliseksi. ABS ja ESP toki ehkäisevät tätä pyörähtämisherkkyyttä, mutta ESP:nkin pyörimistä ehkäisevä vastamomentti saadaan aikaan jarruttamalla toista etupyörää ja antamalla toisen rullata, tällöin etupään paremmista renkaista ei saada täyttä hyötyä jarrutukseen.


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
JSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 23.09.2004 16:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja JSK »

Etuvetoisiin ja kädettömien kuskien autoihin taakse paremmat Wink Ja kun nyt näin mersufoorumilla ollaan niin suuri osa autoista on takavetoisia.Niihin laittaisin ajettavuuden kannalta paremmat eteen,aivan siitä syystä että takapään irtoaminen ei ole lähellekään niin vaarallista kuin etupään.Muutaman kerran on kakkosnelonen menettänyt ohjattavuuden sohjossa tai lumipöperössä,ja silloin on noutaja lähellä.Auto ilman ohjausta on kuin...no on kuitenkin.Takapyörien irrotessa on vielä jotain(paljonkin) tehtävissä,ohjattavuus säilyy.
Juurikin näin! Aika orpo olo autossa joka liukuu päin toista autoa yms. mutta mitenkään et voi autoa kääntää. ABS-jarruilla hyvä ohjailla kun etuset pitää.

Kylki edellä penkkoihin nojaamallakin voi hätätilassa autoa kääntää, jos etuset ei pidä mennään helposti keula edellä penkan läpi. :lol:
W123 240TD
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Kaikille, jotka laittavat paremmat renkaat etupyöriin, kysymys. Oletko ollut koskaan matkustajana kuskin penkillä? Jos et, niin laitapa kesäsliksit taakse ja nastarenkaat eteen. Ota vauhtia vaikka sellaiset 50 ja varmistu, että kanssa autoilijoita tai jalkamiehiä ei ole näköpiirissä. Sitten liinat kiinni.
Kokeilun jälkeen tiedät vastauksen, kumpaan päähän paremmat renkaat tulee laittaa.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Taakse laitan etu ja takavetosissa "paremmat" toisaalta ei renkaita saisi päästää niin huonoiksi, että tällaisia joudutaan ajattelemaan. Jos perä lähtee alta, se on menoa. Itselle ehdottoman tärkeää on myös tuo painon siirto, kun moottorilla jarrutetaan, siirtyy enempi painoa etupyörille-->pito paranee edessä. Nastarenkaat kuluvat nopeaan painavan auton alla ja kannattaa miettiä mitä sinne alle laittaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Ja lisää mielipiteitä... :D

Kumpikin tapahan on jossain mielessä "parempi". Ajatellaanpa takapotkua..

Eteen paremmat, niin ohjattavuushan on ko.tilanteessa parempi. Joku aikaisemmin sanoi että eteen huonommat, niin kuski hokasee, että milloin ajetaan olosuhteiden äärirajoillat (puskeminen), mutta mielestäni jokainen takapotkulla ajava kyllä huomaa, milloin mennään äärirajoilla, kun se perä tykkää heitellä (risteykset, mutkat)

Vesiliirto riski mielestäni ihan sama, kummassa päässä "paremmat" renkaat ovat. Edessä paremmat, niin keula ei häviä tunnottomaksi ja perä voi nousta vedenpintaan (monet edellä laittaisivat paremmat taakse tässä) , mutta mietippä erittäin vetistä/sohjoista mutkaa.. Keula kun häviää siinä, niin johan hampaita naurattaa... :shock:

Taakse paremmat, niin pääset jopa liikkumaankin talvella jonnekkin, ja se keula tosiaan varottaa aina välillä puskemalla pidon puutteesta!! (minä valitsin tämän)


Ja etuvetoisessa taasen samalla tavalla. Mielestäni kumpikin tapa toistaan parempi omilla "pointeillaan". Edessä paremmat niin sillä taas sitten pääsee liikkeelle paremmin ja jarrutusmatkakin talvisin ja kesäisin (märällä) lyhyempi ja tämähän pätee tuonne takaveto-osiollekkin.!!! Johtuen kaikkien tietämästä asiasta, että autohan pysähtyy melkeinpä täysin etujarrujen varassa... Olisko joku 15-20% takajarrujen ansiota. Talvella tuskin sitäkään.

Eli kuski saa mielestäni päättää, kumpi on parempi! Kumpaan itse tykkää mieluummin varautua, kumman kokee hallitsevansa paremmin. Omistajasta/autosta kiini!!!

Puskeminen vaiko luisto persiissä (vesiliirto/sohjo/lumi)?
Liikkeelle lähtö sekä jarrutus ominaisuudet?
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Aina paremmat renkaat vetäviin pyöriin!

SIMPPELIÄ!
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Braide »

jep itse oon ollu rengasliikkeessä duunissa ja asia on selvä kuten jo monetkin maininnu paremmat aina taakse!!
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Autoissa = Mersuissa olen laittanut taakse paremmat kun kuluvat siellä enemmän. Ostin kesällä misukat ja mittasin nyt vaihtaessa kulutuspinnan erot, takana 1 milli vähemmän pintaa kuin edessä, taivalta tuli n. 20000 km.

Autonomaisissa kulkuneuvoissa, joissa voiman välitystapa totetutettu kummasti edestä opin laittamaan paremmat taakse kun kerran muinoin takapää karkasi vesisateella alta :oops: Ei tuntenut ollenkaan että takapäästä kummi oli irti tiestä.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

aseva kirjoitti:Kaikille, jotka laittavat paremmat renkaat etupyöriin, kysymys. Oletko ollut koskaan matkustajana kuskin penkillä? Jos et, niin laitapa kesäsliksit taakse ja nastarenkaat eteen. Ota vauhtia vaikka sellaiset 50 ja varmistu, että kanssa autoilijoita tai jalkamiehiä ei ole näköpiirissä. Sitten liinat kiinni.
Kokeilun jälkeen tiedät vastauksen, kumpaan päähän paremmat renkaat tulee laittaa.
Kaikki mahdolliset hölmöilyt autoilla tehnyt ja moneen kertaan :roll: Kuitenkin laitan paremmat aina eteen, tai aina jostain syystä ne paremmat on aina edessä :wink:

Perusteluna vaikka vesikelillä ne paremmat auraa tien niille huonommille, samoin sohjossa. Tietysti jos tykkää peruutella paljon, silloin paremmat taakse
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

eteen paremmat aina ainakin 115 240D 3.0 kuluttaa eturenkaita enempi kuin taka kun ajaa kovaa mutkia tai mun tavalla aina täyttä jos vain on tilaa ja varaa.
dieselillä ei paljon polteta kumia ja ladi on kivaa verrattuna puskemiseen ajan renkaat aina sakoille ja talvellakin monesti nastattomia nastoja ,jos pito loppuu niin taakse kettingit sit nousee mäen kuin mäen ylös nyt lähes uudet alla mutta seisseet vuosia mb kerhon pommarissa aitoa piikkien pitoa ja rapinaa sentään 6 vuodessa 185000km ja nastoilla yli 65 prossaa talvella
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Riippuu autosta. Jos esimerkiksi 124 dieselistä on puhe niin seuraavasti:

200 D paremmat taakse, on niin nöyrä kääntymää että voi panostaa vetokykyyn.

300D automaatilla ja ASD:llä paremmat eteen, että saa kääntymään. Lisäksi kun on automaatti puskee herkästi pysäyttäessä jäisellä pinnalla jos ei paina jarrua riittävän voimakkaasti että takapyörätkin jarruttaa kun automaatti työntää tyhjäkäynnilläkin.
Vastaa Viestiin