W168 CDI, OBDII väylän tietoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TeNu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 17.01.2006 19:13
Paikkakunta: Tampere

W168 CDI, OBDII väylän tietoja

Viesti Kirjoittaja TeNu »

Olisiko kenelläkään tietoa mitä seuraavat tiedot on ja mitkä olisivat niille "normaalit arvot"

- Absoluuttinen kuristimen asento % = olisiko sähköisen kaasupolkimen asento
- Laskettu kuormitus % = mistä lasketaan ja miten
- Imusarjan paine kPa = onko turbon jälkeinen absoluuttinen paine eli ahtopaine
- Sisäänotetun ilman lämpötila = onko välijäähdyttimen jälkeinen ilman lämpötila
B180CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaasuläpän asento, kaasupolkimelle on oma anturinsa, eivät aina toimi yhtä jalkaa. Kaasujalka määrää oikean arvon. Diiselissä ei kait tässä ole mitään.



Montako % ko. kierrosten max vääntömomentista on käytössä. Normaali arvo riippuu yksinomaan kaasujalasta. Lasketaan aina ko ilmamäärään maksimissaan syötetystä polttoainemäärästä. Teoreettinen arvo.


Painekotelon paine paskaleissa. ~100 -> siitä ylöspäin, jos ei mene vikatilaan, niin auton max paineen näet anturin arvosta.


Ilmanputsarin ja ahtimen välistä. Mielellään alle sata astetta :-) . Hyötysuhteen kannalta taitaisi kesälaadulla olla ~30 astetta paras, siis moottorille menevän ilman lämpö.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TeNu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 17.01.2006 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TeNu »

Kyllä näyttää Dieselissäkin arvoa kuristimen asenolle. Eli ilmeisesti on sen kaasupolkimen asento vai?

Vielä tuosta imusarjan paineesta eli mikä on tuo painekotelo? Mikä on ahtopaineen maksimiarvo eli tietää onko kaikki kunnossa?

Eikos toi sisäänotetun ilman lämpötila mitata vasta välijäähdyttimen jälkeen eika ilmanputsarin ja ahtimen välistä? Ilmanputsarin ja ahtimen välissä on mielestäni ulkoilman lämpötila (tai ainakin hyvin lähellä) Olisikö tälle mittaukselle olemassa jotain "hyviä" arvoja ulkolämpötilasta riippuen? Pystyisi hiukan arvioimaan välijäähdyttimen toimivuutta.
B180CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Ei ole kaasuläppää diiselissä.
Se on jokin muu arvo.
Yleismallin testeriohjelmassa ja bensa- autossa voi näin olla.

Painekotelo on imusarjan "laajennus".
Siihen "kerätään" ilmaa, jotta se riittäisi tasaisesti aina imutahtien aukana.
Moottorihan toimii sykäyksittäin.
Maksimiarvon saat, kun kiihdytät lintta pohjassa ja silmä kovana.
Sitten hiukan laskutoimistusta, millä saat baareiksi muutettua.
Se on todennäköisesti se max ahtopaine pikkuisen päälle 1bar.

Moottoriin menevän ilman lämpötilan mittaava anturi on siinä ilmamassamittarin vieressä.
C- mallissa on toinenkin, sen coolerin jälkeen, mutta jos sen antamaa tietoa haluaa tarkastella, täytyy ensin sijoittaa useampi tonni star diaknokseksekseen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin