Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viton pumppu

Viesti Kirjoittaja juster »

Viime viikonloppuna suoritin ohjeiden mukaan säädön pumpulle, tosin pumppu hieman erilainen kuin mitä kuvassa, vetävien kierrosten ruuvikin oli sellainen iso, missä lukitus mutterilla kokoa 32mm. noh säätö onnistui kaikesta huolimatta, kierroksia 3 , syöttöä hieman alle 2 kierrosta kuten tyhjäkäyntiruuviakin. Pakko sanoa että koeajolla meinasi usko loppu, niin on kuin yöllä ja päivällä eroa,20-30 hv:n lisä on todellinen, eikä savutakkaan pahasti. ahtamatonta en säätänyt vielä ollenkaan. kiitos ohjeista.
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

jees poks, aloittelin tossa illan suussa syötönlisäys operaatiota. purin ilmansuodattimen muovikotelon pois edestä ja ahtaalle näyttää edelleen. oletteko työ purkanut kuinka paljon autoanne ko. operaation aikana vai riittääkö tämä?tarviiko ottaa öljynsuodattimen jalka pois? pumpun päässä näkyi olevan kello, eli se taitaa olla tyhjäkäynnin hienosäätö, siihen ei ilmeisesti koskea tarvitse? kinneri on 190d 2litran pannulla.kiitos.

Edittiä...kyllä se jalka on otettava pois, lukeehan se jo tuolla aikaisemmin..
Avatar
TimoN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 09.09.2006 18:05
Paikkakunta: Kajaani

Säätö

Viesti Kirjoittaja TimoN »

Onhan se vähä ahas, mut en mä ainakaan ottanu pois öljynsuodattimen jalkaa. Olen säätänyt itelleni ja serkkupojan autosta. Eka kerralla meni ruuveja näprätessä ja koko sääjös abauttiarallaa viitisen tuntia. Mut toinen meni ja pariin tuntiin ja kansi oli viel kiinni talttapääruuveilla. :?
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Vaparin säätämisestä sen verran, jouduin käyttää pumpun erinäisistä syistä irti muutamaan otteeseen(auto W201 200d) ja samalla sitte vähä ruuvailin pumppua. Kierroksia ruuvasin mitä suosiolla sai lisää ja ens kokeilin syöttöä kolme kierrosta lisää ja se tuntu olevan liikaa, savus liikaa ja kierroksetki tippu vähä turhan hitaasti. Palautin sitte syöttöä yhen kierroksen ja alko toimia hyvin, mutta ehkä hivenen liikaa vieläki pukkaa mustaa kaasu pohjassa. Luulisin, että semmoset 1,5 kierrosta ois vapariin makeimmilleen. Ennen säätöä ei savuttanu näkyvästi yhtään ja päästömittauksessa oli savuarvot jotai 0,9. Pakokaasun kierrätys ei oo käytössä ja imupuolen ahistukset oon poistanu. Vetoja tuli säädön myötä jonkin verran lisää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

no niin, taas olisi edessä se jokavuotinen koittelemus. meinaan nimittäin katsastusta..kuten ylhäällä lukee niin, syöttöjä on lisätty. kaksi kierrosta ruuvailin sopparuuvia isommalle. suurilla kierroksilla mustaa savua erittyy jo melko runsaasti ja mieltäni askarruttaa että suuttuuko insinööri-setä minulle.kuinka paljon sitä nokea saa tulla putkesta ennen kuin homma kusee? hyvät herrat, kokemuksianne samaisista tapauksista kuuntelisin mielelläni..

vinkkejä voi kirjoittaa nimimerkille... "ei kiinnosta pumpunruuvaus betonilähiön parkkipaikalla".
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mitenkäs tuossa viispyttysessä turbodieselissä (OM617?)
Mahtuuko säätämään ilman suodatinjalan irroitusta?
Ja mistä säädetään ahtamatonta syöttöä?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
tieseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 25.04.2006 18:32

Viesti Kirjoittaja tieseli »

katsastuksessa ei ongelmia päästöjen kanssa. kaksi kierrosta syöttöjä, uusi ilmansuodatin--> päästöt 1.11. tietenkin tulos on ajoneuvo kohtainen mutta varaa on savuttaa aika paljon vielä..
Diosol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 15.03.2007 23:36
Paikkakunta: Jalasjärvi-Tampere

Viesti Kirjoittaja Diosol »

keef kirjoitti:
TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.

Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee.
Mihin se sitten vaikuttaa? Nyt nimittäin heräs mielenkiinto! :roll:
[img]http://www.netikka.net/diosol/kuvia/s124banneri.jpg[/img]
-UG-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 11.02.2009 22:35

Viesti Kirjoittaja -UG- »

Mulla on 617A koneessa tämän näköinen pumppu. Toi nro75 on vissiin jotain automaattilaatikon ohjausta varten (mulla on manuaali, niin nämä ei ole lainkaan kytketty). Onko toi osa nro70 sitten se kello josta sen alasyötön saa säädettyä (kuva löytyy linkin takaa alla)?

-Tomi
http://www.mansenmaasturiclub.com/images/FI.jpg
-UG-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 11.02.2009 22:35

Viesti Kirjoittaja -UG- »

Ja jotta ei jäisi roikkumaan ilmaan, niin vastaan itse itselleni :D

OM617a:ssa on muista poikkeava pumppu.

Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.

Muissa viestiketjuissa on ollut puhetta myös pumpun perästä näkyvästä ruuvista jolla voi säätää jotain. Täysin ei ole varmaa mitä. Kun joskus jaksan ottaa pumpun auki, niin täytyy myös kokeilla muita ruuveja joita kuvien mukaan sieltä kyllä löytyy melko vastaavasti kuin tässä viestiketjussa olevissa esimerkeissä.

-Tomi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

-UG- kirjoitti:Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.
Oletko aivan varma, että se toimii tuolla tavalla ?

Yleensä rivipumpuissa *) kannen alta, päädystä, säädetään maksimi syöttömäärä. Tämän jälkeen tuo osa numero 70 rajoittaa syöttöä kunnes ahtopaine nousee ja sallii sen maksimisyötön toteutumisen. Kyse on siis savutuksenestokellosta, jota kutsutaan myös morkooliksi esson baarissa.

En väitä, etteikö se voisi olla kuten sanot kun en mitään tuosta w123 / om617:stä tiedä, mutta on sitten ainakin erilainen kuin uudemmat.

*) w124, W201, Vito, etc.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-UG-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 11.02.2009 22:35

Viesti Kirjoittaja -UG- »

veskola kirjoitti: Oletko aivan varma, että se toimii tuolla tavalla ?

Yleensä rivipumpuissa *) kannen alta, päädystä, säädetään maksimi syöttömäärä. Tämän jälkeen tuo osa numero 70 rajoittaa syöttöä kunnes ahtopaine nousee ja sallii sen maksimisyötön toteutumisen. Kyse on siis savutuksenestokellosta, jota kutsutaan myös morkooliksi esson baarissa.
Ja asiaa lisää tutkittuani... juuri tuolla tavalla se toimii. Eli ALDA todellakin rajoittaa syöttöä silloin kun turbolta ei tule painetta.

Minä sain omaani hieman lisää alakierrosten tehoa ruuvaamalla ton kellon säädön kokonaan auki. Kuulemma ovat sinne alle laittaneet prikkojakin että nousee säätövipu vielä lisää. Loput varmaan joutuu hakeen pumpun päädystä säätelemällä.

-Tomi
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

pyhimys kirjoitti:Mitenkäs tuossa viispyttysessä turbodieselissä (OM617?)
Mahtuuko säätämään ilman suodatinjalan irroitusta?
Ja mistä säädetään ahtamatonta syöttöä?
Ainakin vapari om617:sta pystyi säätämään ilman suodatin jalan irroitusta, tosin aikaa menee jonkin verran :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mitähän nykypäivänä mynällä maksaa pumpun huolto siis noin hintaa ku oma 7mm pumppu lojunu hyllyssä jo reilun vuoden päivät ja alkaa olemaan aika kuiva niin pitäs varmaan vaan huoltaa, ku laiton jäljiltä se on mut ei vaan ole ollu kiinni ja nyt pitäs ruuvvata kiinni.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

mitenkäs tuo suodattimen jalka on kiinni? :shock:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jere Koivunen kirjoitti:mitenkäs tuo suodattimen jalka on kiinni? :shock:
Neljällä kuusiokolonkannan omaavalla pultilla jos ö-suodatinjalasta on kysymys :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Jube kirjoitti:
Jere Koivunen kirjoitti:mitenkäs tuo suodattimen jalka on kiinni? :shock:
Neljällä kuusiokolonkannan omaavalla pultilla jos ö-suodatinjalasta on kysymys :roll:
missä siellä pultteja on?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Siinähän ne tyvessä tököttää ihan näkösällä jos kyse on OM601-603 moottorista :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Jube kirjoitti:Siinähän ne tyvessä tököttää ihan näkösällä jos kyse on OM601-603 moottorista :roll:
Juu löytyi ja kettu kun ovat lujassa. :evil:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

pumppu säädetty ja auto kasassa. Ongelma on että kierrokset laskee hitaasti ja jää jonku verran liian ylös? Mitä nyt pitää vielä kääntää ja mihin suuntaan?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

pitääkö avata pumppu uusiks vai voiko sitä koittaa säätää tuosta tyhjäkäynnin hienosäädöstä? Ja säädin siis syöttöä n 2 kiekkaa ja tyhjäkäyntiä saman verran ja maksimikierroksia joku vajaa 3 kiekkaa.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Eikö kenelläkään tietoa asiasta? :shock:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jollei siitä kannen alla olevan tyhjäkäyntiruuvista lisää vääntäminen auta palautumiseen olet saavuttanut ns. kotisäätäjän lakipisteen, jonka jälkeen on kaksi järkevää vaihtoehtoa:
- vähennät syöttöä
- viet pumpun dieselpajalle säädettäväksi

Toki voit koittaa siitä hienosäädöstä mutta lopputuloksena siitä poistuu ns, tyhjäkäyntivoima ja se alkaa sammuilemaan esimerkiksi kun käännät renkaita tai muutoin tulee kuormaa. Tämä kokeilu on kuitenkin helpoin jan nopein, joten aloita siitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Kuinkahan monta sataa kierrosta käyntiin vaikuttaa yksi kierros jos sitä ruuvia vääntää sieltä kannen alta? Ja olihan se ny sitte niin päin että aukipäin kun sitä ruuvia ruuvaa niin pitäis kierrokset laskea?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

avaa(vastapäivään) puoli kierrosta ja kerro meillekin paljonko vaikutti.. Tää on kyllä ihan "MUTU", mut niin ainakin itse lähtisin sitä etsimään. Tarvittaessa lisääkin..
Kato kuitenkin, ettei jää kansi "kantamaan"(omassani jäi jo 1,5 kierroksen jälkeen, oli vissiin jo aikaisemmin roplattu ruuveja) :roll:
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

ei vaikuttanu tyhjäkäynnin säätö enää joten otin sitte syöttöä puoli kiekkaa kiinni päin ja sitte säätelin tyhjäkäynnin kohdilleen siitä hienosäädöstä pumpun päältä. tyhjäkäynti voimat tosiaan katos jonku verran :evil:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Narza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 26.06.2008 19:11

Viesti Kirjoittaja Narza »

Tuli taloon tommonen -91 250D, onko se nyt sitten "OM 602" vai mikä...
Mitkäs ohjeet tuohon pätee?
Narza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 26.06.2008 19:11

Viesti Kirjoittaja Narza »

PP-Dieselin sivulla sanovat:

"Vapaastihengittäviä ei juurikaan voi virittää, mutta niistäkin huollan ja korjaan mekaanisella säätimellä olevat pumput."

Mutta jatkuvasti törmää porukkaan joka on vapareistakin tehoa saanut lisää jonkunverran... :?
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

eikös 300 vaparistakin parhaat ole ottanut tuplat siihen mitä alkuperäisessä ja jopa ylikin muistaakseni aikoinaan oli juttua että jopa 170-180 300 vaparista otettu voi olla et muistan aivan väärin..... tosin pieksänmäellä liikkuu huhu että vesiruisku+jotain olikohan metanolia vai mitä mut että jopa ois 230 otettu vapari 300 d:stä mut se kuultiin paikallisella huoltamolla joten ei ehkä uskomista...
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17221
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

PP-Dieselin sivulla sanovat:

"Vapaastihengittäviä ei juurikaan voi virittää, mutta niistäkin huollan ja korjaan mekaanisella säätimellä olevat pumput."
Tämä ei taida tarkoittaa Mersun rivipumppuja joista on edellä maininta:
PP-Diesel kirjoitti:Suurin osa (noin 120 - 150 kpl/vuosi) huollettavista ja viritettävistä dieselpumpuista on Mercedes Benz korimalli 124 pumppuja, sekä muita mersumalleja joissa on mekaaninen rivipumppu.
:wink:

Tehonlisäys vapariin on huomattava (10-20%) ja väännössä muutos vielä suurempi mutta tuplatehoista kertovien pitäisi esittää penkkilappu todisteeksi, ei mahdottomia sentään...
Vastaa Viestiin