Ruiskutuspumpun säätäminen
noi vaparit kapiakantiset olen säätäny sillain, että max kierrokset jossakin reilussa 7000, melkein täysille. kierrosalue, jota sitten käytetään on max 6000 rpm. enempää ei ole uskaltanu. ja alkaa noi venttiilitkin sitten jo äänteleen, jos kauheesti enempi kierrättää. toiminut moitteetta.
kapeekantisessa turbossa on max kiekat aika tasan 6000rpm.
kapeekantisessa turbossa on max kiekat aika tasan 6000rpm.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Apua.
Ajoneuvonani toimii mb 190 2,5 d johon jälkiasennettu turbo. Ei cooleria (vielä).
Eli avattiin pumppu ja meinattiin ruveta säätämään, niin sehän oli aivan erilaanen ku kaikis kuvis täälä. Ei sieltä löytyny ku max-kierrokset, syöttö, ja se joku kierrostenpalautusruuvi. Syöttöruuviki oli halkaasialtaan joku 18mm. No, ruuvattiin max-kierroksia kierros sisäänpäin ja syöttöä puolikierrosta ulos, koska enempää se ei tule. Jotenkin silti tuntuu ettei tuo saa ruokaa ku ei tuu savua ja tehot on samaa luokkaa ku vaparissa josta olis pumppu ruuvattu... 100 hp anto penkki. Nyt kiihdyttäessä tehopiikki kestää 3000-4500 asti johtuen vissiin tuosta max-ruuvin säätämisestä. Ennen veti vaan 4000 asti.
Ahdot 1,0 bar
Onko tuo joku erikoonen pumppu?
Miks noin vähä tehoa?
Voiko jostai vielä säätää lisää?
Pahoittelen sekavaa tekstiä
Ajoneuvonani toimii mb 190 2,5 d johon jälkiasennettu turbo. Ei cooleria (vielä).
Eli avattiin pumppu ja meinattiin ruveta säätämään, niin sehän oli aivan erilaanen ku kaikis kuvis täälä. Ei sieltä löytyny ku max-kierrokset, syöttö, ja se joku kierrostenpalautusruuvi. Syöttöruuviki oli halkaasialtaan joku 18mm. No, ruuvattiin max-kierroksia kierros sisäänpäin ja syöttöä puolikierrosta ulos, koska enempää se ei tule. Jotenkin silti tuntuu ettei tuo saa ruokaa ku ei tuu savua ja tehot on samaa luokkaa ku vaparissa josta olis pumppu ruuvattu... 100 hp anto penkki. Nyt kiihdyttäessä tehopiikki kestää 3000-4500 asti johtuen vissiin tuosta max-ruuvin säätämisestä. Ennen veti vaan 4000 asti.
Ahdot 1,0 bar
Onko tuo joku erikoonen pumppu?
Miks noin vähä tehoa?
Voiko jostai vielä säätää lisää?
Pahoittelen sekavaa tekstiä
onhan noita pumppuja ollu vanhoissa mersuissa vaikka kuinka ja montaa erilaista "samanlaista". toisissa on koko takakansi erilaisista mokkuloista ja alumiinisista osita tehty, kun toisissa se on vaan peltinen lätkä. samat ohjeet pätee kaikkiin noihin riippumatta siitä onko ne ruuvvit isoja vai pieniä.
vakio pumpulla ja turbolla ei kilon paineilla kuulukkaan tulla savua. pumpussa ei riitä soppa.
vakio pumpulla ja turbolla ei kilon paineilla kuulukkaan tulla savua. pumpussa ei riitä soppa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Joo koitan ottaa viikonpäästä kuvia. Siinä oli se "kello" alapuolella ku lähes kaikis kuvis se on niiden ruuvien yläpuolella. Ja tyhjäkäyntiruuviakaa ei löytyny. Ne kolme ruuvia vaan löytyi...
Onko peralla veikkauksia miksi tehot on noin surkeat jos pumppukin on täysillä? moni saanu Enemmän pelkkää vakiopumppua säätämällä vaikka olis ollu vapari.
Kokeilin tuos vähä käsiaikoja
0-100km/h 13sek
80-120km/h 4.vaihteella 10sek
Yks vaihtoehto on että vanha omistaja on kätevänä mersumiehenä vaihtanu jonku laiskan pumpun tuohon?
Onko peralla veikkauksia miksi tehot on noin surkeat jos pumppukin on täysillä? moni saanu Enemmän pelkkää vakiopumppua säätämällä vaikka olis ollu vapari.
Kokeilin tuos vähä käsiaikoja
0-100km/h 13sek
80-120km/h 4.vaihteella 10sek
Yks vaihtoehto on että vanha omistaja on kätevänä mersumiehenä vaihtanu jonku laiskan pumpun tuohon?
Mä ainaki säädin omasta nii että auto oli käynnis. Sai kerralla laitettua niin paljo syöttiä ku tosta vakio pumpusta sai "oman pajan säädöillä". Tyhjäkäynti ruuvi aiva auki ja tasain ruuvia muistaakseni kierros auki. Tyhjäkäynti jäi viisarin verran alle 1000 kierrokseen. Eikä oo ruvennu seilaalemaan. Tippuu kierroksiltakin tyhjäkäynnille aiva vakion tavalla... Tuli vetoja huomattavasti vakioon verrattuna. pölläyttääkin kivasti paikaltaa lähtiessä .
Autohan oli 300turboD
Autohan oli 300turboD
Omaan 300 TD:hen (-91) maksoi 400,- ja tuli peruskorjaus samaan hintaan. Pumppu siis vuosi ja halvimmillaan pelkkä huolto olisi ollut 250,- sillä periaatteella, että itse ruuvaat irti, lähetät kahdeksi viikoksi jonnekin ja ruuvaat sitten takaisin paikoilleen toivoen, ettei mene ajoitus v*tuiksi. Mynällä auto sisään aamulla, Turkuun ostoksille ja iltapäivällä avaimet käteen.juuso he kirjoitti:mitähän nykypäivänä mynällä maksaa pumpun huolto siis noin hintaa ku oma 7mm pumppu lojunu hyllyssä jo reilun vuoden päivät ja alkaa olemaan aika kuiva niin pitäs varmaan vaan huoltaa, ku laiton jäljiltä se on mut ei vaan ole ollu kiinni ja nyt pitäs ruuvvata kiinni.
Onneksi siinä pajan kohdalla on pikatiessä kolme kaistaa, sinne ylämäkeen vasemmalle kääntyessä polkaisin vanhasta muistista lurun levälleen, että ehtii. Kiva sitten driftata kahva edellä, 205:t senkun jätti mustaa raitaa kuivaan asfalttiin...
Suosittelen!
johtajalle:
jos olet säätäny sen pumpun niin täysille, kun sen koti tallissa saa, niin sitten yksinkertaiseseti et osaa, taikka joku estää kaasun menemisen pohjaan. tsekkaile nyt ekana, että siellä kaasupolkimen alla ei ole mitään lunssia estämässä sitä liikettä. niitä meinaan on ollu joissain mersuissa.
sitten siitä pumpusta se pieni kuusiokolo pultti irti, mikä rajottaa kaasuvivun liikkeen. silläkin on aika iso vaikutus. sitten ne kaasuvivustojen hilut ja liikeradat. vakiona ne ei ainakaan mulla riittäny painaan kaasua pohjaan. pikkusen askartelua, niin luulis jotakin tapahtuvan.
jos olet säätäny sen pumpun niin täysille, kun sen koti tallissa saa, niin sitten yksinkertaiseseti et osaa, taikka joku estää kaasun menemisen pohjaan. tsekkaile nyt ekana, että siellä kaasupolkimen alla ei ole mitään lunssia estämässä sitä liikettä. niitä meinaan on ollu joissain mersuissa.
sitten siitä pumpusta se pieni kuusiokolo pultti irti, mikä rajottaa kaasuvivun liikkeen. silläkin on aika iso vaikutus. sitten ne kaasuvivustojen hilut ja liikeradat. vakiona ne ei ainakaan mulla riittäny painaan kaasua pohjaan. pikkusen askartelua, niin luulis jotakin tapahtuvan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Joo eli kaasu ei mene pohjaan, vika ei ole polkimessa vaan vissiin pumpussa? Jää noin 3 cm irti lattiasta poljin, vaikka toki sen saa pohjaan mutta ei liene terveellistä, eikä kaasuvipu kuitenkaan liiku sen enempää.
Eli mistäpäin pumpusta löytyy se pieni kuusiokoloruuvi?
Edit: Ja sieltä löytyi semmoinen "iskunvaimennin" jonka yläpää pitäis olla kiinni imusarjassa. Mutta tämä iskunvaimennin on irti sieltä yläpäästä. Ei taida kuitenkaan olla merkitystä?
Eli mistäpäin pumpusta löytyy se pieni kuusiokoloruuvi?
Edit: Ja sieltä löytyi semmoinen "iskunvaimennin" jonka yläpää pitäis olla kiinni imusarjassa. Mutta tämä iskunvaimennin on irti sieltä yläpäästä. Ei taida kuitenkaan olla merkitystä?
Kaiki vivut ja mekaniikat löytyy kyllä sieltä sun konehuoneesta kun katsot sillä silmällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuosta pumpun säädöstä niin jos pumpussa on tuo nykimisen esto niin onko sinne pumpunkannen väliin olemassa jotain muuta laittaa kuin rautalankaa,että saa syöttäruuvia enemmän auki, vai onko se niin nuukaa?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Moro, jääny tää kuvien laitto vähän armeijan ja muiden kiireiden takia.Sami T kirjoitti:mäkin oon muutamaa pumppua täs ruuvaillu, tollaisesta en oo kuullutkaa, olis kiva jos laitat kuvan siitä pumpusta nii vois yrittää auttaa
Nappasin kamerakännyllä ulkopuolelta kuvan, tuostakin jo näkee että erilainen ku melkee kaikilla muilla.
http://img580.imageshack.us/img580/2714/pumppu.jpg
tuos kellos ei ollu nois liittimis mitää ja näyttää niinku tuosta sen yläpuolelta puuttus jotai... jos joku on niin viisas että tietää tosta kuvasta sanoa niin sanokoon.
toi on just semmonen, mitä joissain malleissa on ollu. "alumiinin kantinen". purkaa vaan noi kaikki pois, niin sitten se onkin jo suunnilleen samanlainen, kun muutkin pumput. ja samat säätöhommat noihin, ku muihinkin.Johtaja kirjoitti:Moro, jääny tää kuvien laitto vähän armeijan ja muiden kiireiden takia.Sami T kirjoitti:mäkin oon muutamaa pumppua täs ruuvaillu, tollaisesta en oo kuullutkaa, olis kiva jos laitat kuvan siitä pumpusta nii vois yrittää auttaa
Nappasin kamerakännyllä ulkopuolelta kuvan, tuostakin jo näkee että erilainen ku melkee kaikilla muilla.
http://img580.imageshack.us/img580/2714/pumppu.jpg
tuos kellos ei ollu nois liittimis mitää ja näyttää niinku tuosta sen yläpuolelta puuttus jotai... jos joku on niin viisas että tietää tosta kuvasta sanoa niin sanokoon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
pumpusta taas
Seuraava kysymys voi kuulostaa tyhmältä, mutta kiinnostaa.
Max-kierrokset? Tarkoittaako että kone saa ruokaa enemmän yläkierroksilla vai onko se joku ns rajoitin joka rajoittaa syöttöä tietyn kierrosluvun tullessa?
Eli kuvitellaan seuraava tilanne, nyt auto vetää 4500rpm asti, jos ruuvaan max ruuvia niin että se vetää 5500rpm asti, kiihtyykö auto lujempaa 80kmh-120kmh nelosella, jolla tuo 4500 rpm ei kuitenkaan tuossa vauhdissa ylity ?
Max-kierrokset? Tarkoittaako että kone saa ruokaa enemmän yläkierroksilla vai onko se joku ns rajoitin joka rajoittaa syöttöä tietyn kierrosluvun tullessa?
Eli kuvitellaan seuraava tilanne, nyt auto vetää 4500rpm asti, jos ruuvaan max ruuvia niin että se vetää 5500rpm asti, kiihtyykö auto lujempaa 80kmh-120kmh nelosella, jolla tuo 4500 rpm ei kuitenkaan tuossa vauhdissa ylity ?
Välillä täytyy ottaa se koko kone sieltä pois ja syynipenkkiin ennenkuin se onni ja autuus aukeaa
kyllä jälkikäteen suodatinjalkojen ja putsarien siirrot on on tuntunut pikkujutuilta...
kyllä jälkikäteen suodatinjalkojen ja putsarien siirrot on on tuntunut pikkujutuilta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
w201 2,5D vaparista säädin juuri pumppua, 30min homma, ei muutaku putsarinkotelo tieltä pois ja pumpun kansi auki. Syöttöä 1,5 kiekkaa auki, tyhjäkäyntiruuvia saman verran. Maksimikierroksia en saanu kiinni päin ku kaks kierrosta ku se meni jo niin syvälle että ei ois saanu sitä mutteria muuten enää kierteille. Mutta ei taida olla juuri merkitystä kun tuo automaatti ei kovin pitkälle kierrätä kuitenkaan? Muihin ruuveihin en koskenu. Vetää se vaan paremmin ku ennen, mustaa tulee vähän Laatikko meinaa vaan luistaa, pitäs lisätä paineita.
Prikkaa voi koittaa tunkea sinne maksimikierrosruuvin seuraksi niin ei ala rajoittamaan....vetää se automaattikin loppuun saakka, suurimmalla vaihteella nimittäin
Lisää tietoa: www.skg.fi