Lämpö ongelmia...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Lämpö ongelmia...

Viesti Kirjoittaja Torme »

alotetaan ihan uusi keskustelu koska kyseessä on w201 koppanen.
Täys remontti tuli tossa tehtyä autolle. Kansiremppa ja samalla ketju,termostaatti,magneetti tuuletin(visko periaatteessa,mikä lie tälle oikea nimi)

ennen remonttia muutamia kertoja ilmeni lämpö ongelma keväällä,siksi tuli vaihettua jäähytys puolen osat. rempan jälkeen nyt 450km takana ja taas tänään ilmeni ongelma.
matkaajo meni ok lämpö noin 85-90c,mutta kaupungissa ajaessa nousi lämpö 100c. ohje kirja käteen ja aloin tutkimaan tarkemmin jäähytystä. opinkin sitten lisää tosta tuulettimesta. ohjekirja väitti jopa 102c astetta normaaliksi :shock:

se mikä pisti silmään tossa lukiessa. siihen tuulettimen takana olevaan murikkaa menee johto. jos oikein ymmärsin jostastain termostaatilta tulee käsky vetää magneetti kiini termarin saavuttaessa oikea lämpötila. tästä tulikin sitten idea :idea:
Mitä jos tota huijaisi kytkemällä plus napaan toinen kaapeli mikä tulisi akulta katkasimen kautta. antaisinkin jo magneetille käskyn vetää jo heti kun kone hiukan alkaa lämpenemään??? onko tässä mitää järkee? kestäiskö nesteet viileämpänä? kukaan tehnyt vastaavaa?
vai keksiikö joku mistä ongelmat voi johtua vai onko tosiaan normaalia että kone saa saavuttaa 100c kiehumis rajan :?:
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Re: Lämpö ongelmia...

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Torme kirjoitti: onko tosiaan normaalia että kone saa saavuttaa 100c kiehumis rajan :?:
Vesi ei kiehu paineen alaisena 100c vielä :shock:
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

eikös siellä ole sellanen paine, että se ei ala keittään vielä sadassa.. keittää jossain 120¨c..? ja sinne ne lämmöt ei pääse. ellei oo anturit/visko rikki.
Että se 100 pitäis olla kyllä ihan ok.

mutta ammattilaiset saa kertoo tarkemmin ja korjata mun tekstin
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

ok

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

100celsiusta ihan ok.
sitten ku vasta sinne punaselle menee niin kannattaa alkaa huolestumaan.

Turhaa alkaa katkaisijoilla lämpöä säätelemään. :D


Ps.mulla tekee samoin, vasta tuossa 105-110astetta niin tarttuu tuo flekti mukaan ja sitte lämmöt laskee nopeasti.(olen itse uusinut tuo lämpötila anturin joka ohjaa tota flektiä
edesmennyt
W201
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

kiitoksia vastauksista. kaippa sitten uskon teitä.. oonkin ihmetellyt muutamia kertoja että miksi 120 on punasen raja mittarissa.. toi anturi mitä mikko mainitsi vois vielä ihan varmuuden vuoksi mietiä,jos vaihtais. :D
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

anturi

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Torme kirjoitti:kiitoksia vastauksista. kaippa sitten uskon teitä.. oonkin ihmetellyt muutamia kertoja että miksi 120 on punasen raja mittarissa.. toi anturi mitä mikko mainitsi vois vielä ihan varmuuden vuoksi mietiä,jos vaihtais. :D

Toimiihan sulla se magneetti?
testahan voi kun liittää ne anturin navat yhteen :wink:
Eihän tuo anturi maksanu motonetissä ku jotain 10-20€,ku ostin
edesmennyt
W201
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Itse olen vetänyt flektin kytkimellä ohjattavaksi, ryöstöillä vaan siitä anturin johdon päästä kabiiniin ja sulake väliin. Ei oo iso homma jos haluaa tehdä. Ja noita antureita on tietääkseni kahta eri lämpöarvoa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Liikennevalo seisoskelussa kiertovesipumppu on oiva nesteiden kierrättäjä :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

katkaisin

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Ripehoo kirjoitti:Itse olen vetänyt flektin kytkimellä ohjattavaksi, ryöstöillä vaan siitä anturin johdon päästä kabiiniin ja sulake väliin. Ei oo iso homma jos haluaa tehdä. Ja noita antureita on tietääkseni kahta eri lämpöarvoa.
Minkälaista virtaa tuossa johdossa kulkee?(ampeereita)
Ajattelin vaan että minkälainen katkaisija tuossa kestää,vai meneekö piuhat releen kautta ?
edesmennyt
W201
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: katkaisin

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

mikko1981 kirjoitti: Minkälaista virtaa tuossa johdossa kulkee?(ampeereita)
Ajattelin vaan että minkälainen katkaisija tuossa kestää,vai meneekö piuhat releen kautta ?


Alfamerin korjausoppaassa olevan kytkentäkaavion mukaan siinä on rele välissä.
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

mikäs noista neljästä anturista on lämpötila anturi mitkä on termostaatin vieressä.
1. kaksi irrallista johtoa
2. kaksi alipaine letkua (eli ei ainakaan tämä)
3. kaksi samassa liitimessä olevaan johtoa
4. kupeessa yhdellä vihreällä joholla?

:roll: alfamerin kirjakaan ei kerro mikä on oikea?
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Torme kirjoitti:mikäs noista neljästä anturista on lämpötila anturi mitkä on termostaatin vieressä.
1. kaksi irrallista johtoa
2. kaksi alipaine letkua (eli ei ainakaan tämä)
3. kaksi samassa liitimessä olevaan johtoa
4. kupeessa yhdellä vihreällä joholla?

:roll: alfamerin kirjakaan ei kerro mikä on oikea?
Siis tarkoitat tuota flektin lämpötila-anturia? vai?
mulla ainakin tuo 3. kaksi samassa liitimessä olevaan johtoa.(anturin väri kertoo lämpötilan missä kytkin toimii.

Tuo yksi vihreä johto on muistaakseni mittariston lämpötila-anturi.
edesmennyt
W201
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

jep flektin anturia etsiskelen että voin tehdä ton teidän kertomanne testin..
olikohan tossa vihrea pää tossa anturissa ykköskohan. muistaakseni musta oli toi yhellä joholla. pitää ottaa kuva ja heittää tänne vaikka huomenna päivällä.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: katkaisin

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ripehoo kirjoitti:
mikko1981 kirjoitti: Minkälaista virtaa tuossa johdossa kulkee?(ampeereita)
Ajattelin vaan että minkälainen katkaisija tuossa kestää,vai meneekö piuhat releen kautta ?


Alfamerin korjausoppaassa olevan kytkentäkaavion mukaan siinä on rele välissä.
Onko mitään käsitystä, missä se rele on? Mulla ei lähde rupeli pyörimään, kun pistää liittimen johdot yhteen. Eikä kuulu minkäänlaista napsahdusta kun auto ei käy, mutta virta on päällä. (aattelin relettä tai magn.kytkintä)
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: katkaisin

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tenutähti kirjoitti:
Ripehoo kirjoitti:
mikko1981 kirjoitti: Minkälaista virtaa tuossa johdossa kulkee?(ampeereita)
Ajattelin vaan että minkälainen katkaisija tuossa kestää,vai meneekö piuhat releen kautta ?


Alfamerin korjausoppaassa olevan kytkentäkaavion mukaan siinä on rele välissä.
Onko mitään käsitystä, missä se rele on? Mulla ei lähde rupeli pyörimään, kun pistää liittimen johdot yhteen. Eikä kuulu minkäänlaista napsahdusta kun auto ei käy, mutta virta on päällä. (aattelin relettä tai magn.kytkintä)
Mikä moottori? M102:ssa ei pitäisi olla mitään relettä tuossa magneettivetoisessa tuulettimessa. Jos on ilmastointi ja kolminapainen kytkin, niin sille lisäpuhaltimelle on kyllä rele.

Tuleeko toiseen napaan jännitettä? => Jos ei, sulake rikki / virtajohto poikki

Jos laittaa hyppylangan anturin paikalle, irrottaa magneettikytkimen johdon ja kytkee vikakynän em. johdon napoihin. => Jos valo syttyy, niin kytkin todennäköisesti rikki. Jos ei syty, niin joko maa- tai virtajohto poikki. Onhan se kytkimen väliliitin paikoillaan (virranjakajan ja ohj.tehostimen luona, yksinapainen).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: katkaisin

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Roisto kirjoitti:M102:ssa ei pitäisi olla mitään relettä tuossa magneettivetoisessa tuulettimessa.
Taisinpa kattoa sitten väärin. Anteeksipyyntöni...
Vastaa Viestiin