Vetokoukun turvalenkki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Minulla ei ole Saksan tuontiautossa jarrullisen perävaunun turvavaijerin kiinnityslenkkiä lainkiaan. Koukku on Mersun alkuperäistä, irroitettavaa mallia.

Mitenkäs olette esimerkiksi asuntovaunua vetäessä kiinnittäneet turvavaijerin?
------
W124 300 TD -92
janne70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 30.01.2006 21:32
Paikkakunta: Lahti

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja janne70 »

rainerb kirjoitti:Minulla ei ole Saksan tuontiautossa jarrullisen perävaunun turvavaijerin kiinnityslenkkiä lainkiaan. Koukku on Mersun alkuperäistä, irroitettavaa mallia.

Mitenkäs olette esimerkiksi asuntovaunua vetäessä kiinnittäneet turvavaijerin?
Vedä vaijeri koukun ympäri kerran ja laita lukko vaijeriin itsessään kiinni, eli "vetosolmu". Ei pääse hyppäämään pois ja varmasti kestää vähintään yhtä paljon kuin lenkkikin.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mulla ei ainakaan piisannu mitta asuntovaunun jarrun vaijeriisa tehä moista temppua joten hitsasin ensin 2 isoo prikkaa yhteen ja sen jälkeen sen kiinni siihen tyyppi kilven eteen itse koukun runkoon,koukku mallia kovil.(kiinteä)


Asia erikseen on että saako niitä hitsata,mutta on konttorilla 2 kertaa käyty sen jälkeen ja asiasta ei oo mainittu,mutta siitä tuli siisti ku maalas oikeen mustaks :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

janne70 kirjoitti: Vedä vaijeri koukun ympäri kerran ja laita lukko vaijeriin itsessään kiinni, eli "vetosolmu". Ei pääse hyppäämään pois ja varmasti kestää vähintään yhtä paljon kuin lenkkikin.
Noin minä olen sen tehnytkin, kunnes pari viikkoa sitten vaunu irtosi ylämäessä ja lenkki hyppäsi vetokoukun yli kun vaunu veti. Onneksi vauhti oli tosi hiljanen ja vaurioiksi lasketaan vain takalamppu, pieni ruttu ja lytyssä oleva itsetunto. Kunnon kiinnitys olisi ehkä pelastanut tilanteen.
------
W124 300 TD -92
janne70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 30.01.2006 21:32
Paikkakunta: Lahti

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja janne70 »

rainerb kirjoitti:
janne70 kirjoitti: Vedä vaijeri koukun ympäri kerran ja laita lukko vaijeriin itsessään kiinni, eli "vetosolmu". Ei pääse hyppäämään pois ja varmasti kestää vähintään yhtä paljon kuin lenkkikin.
Noin minä olen sen tehnytkin, kunnes pari viikkoa sitten vaunu irtosi ylämäessä ja lenkki hyppäsi vetokoukun yli kun vaunu veti. Onneksi vauhti oli tosi hiljanen ja vaurioiksi lasketaan vain takalamppu, pieni ruttu ja lytyssä oleva itsetunto. Kunnon kiinnitys olisi ehkä pelastanut tilanteen.
Auts... Eli älä ainakaan laita koukun ympärille, enkös mä niin sanonut? :wink:
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja waari »

rainerb kirjoitti:
janne70 kirjoitti: Vedä vaijeri koukun ympäri kerran ja laita lukko vaijeriin itsessään kiinni, eli "vetosolmu". Ei pääse hyppäämään pois ja varmasti kestää vähintään yhtä paljon kuin lenkkikin.
Noin minä olen sen tehnytkin, kunnes pari viikkoa sitten vaunu irtosi ylämäessä ja lenkki hyppäsi vetokoukun yli kun vaunu veti. Onneksi vauhti oli tosi hiljanen ja vaurioiksi lasketaan vain takalamppu, pieni ruttu ja lytyssä oleva itsetunto. Kunnon kiinnitys olisi ehkä pelastanut tilanteen.
Oho!
Joo,noin olen minäkin joskus tehnyt,pitää ottaa opikseen,vaijerihan on aika jäykkää,saattaa tosiaan irrota,kehitetäänpä jotain.
Sitten nuo asuntovaunun ym. kärryjen jarrut,nehän ei pidä taaksepäin,kun niissä on nykyään,siis varmaan ainakin 30 vuotta ollut se nerokas peruutusautomatiikka,kätevää,muttei mäkeen voi jättää käsijarru päällä perä alamäkeen,ja sama ilmiöhän tulee,jos tuo vaijeri nykäisee sen jarrun "päälle".
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Minä kyselin samaa asiaa myös karavaanaripalstalla, ja sieltä tuli muutama hyvä vaihtoehto, jos ei ole hitsaustaitoinen:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaist ... 6528=70438
------
W124 300 TD -92
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Pakoputkiklemmareita, sellaisia kahdella kahdeksan millin mutterilla kiristettäviä, on monenkokoisia. Yhteen sellaiseen hitsaa irrallaan valmiiksi sopivan lenkin ja pulttaa klemmarin kiinni koukkuun.

Hyvä tulee ja tarpeeksi vankka. Vaunuahan ei ole tarkoitus vetää vaijerin varassa. Ko. klemmarit ovat käteviä muissakin kohteissa kun putkeen tms. tarvitsee kiinnittää jotain ilman hitsaamista ja reikien porausta.
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja sprint »

rainerb kirjoitti: peruutusautomatiikka,kätevää,muttei mäkeen voi jättää käsijarru päällä perä alamäkeen,ja sama ilmiöhän tulee,jos tuo vaijeri nykäisee sen jarrun "päälle".
Miksei voi jos vetää myös kärristä käsijarrun päälle :roll: . Peruutus mäkee tollasen kanssa on yhtä tuskaa, jotkut suosittelevat että laitetaan koivuhalko estämään jarrujen lukittuminen ja toiset ovat tehneet kiinteitä peruutus lukitsimia. Toi on hyvä huomautus ettei lenkki vetokoukun ympärillä ole turvallista. Näyttää tosiaan irrotettavista puuttuvan noi turvavaijerin koukku.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

sprint kirjoitti: Miksei voi jos vetää myös kärristä käsijarrun päälle :roll: . Peruutus mäkee tollasen kanssa on yhtä tuskaa, jotkut suosittelevat että laitetaan koivuhalko estämään jarrujen lukittuminen ja toiset ovat tehneet kiinteitä peruutus lukitsimia. Toi on hyvä huomautus ettei lenkki vetokoukun ympärillä ole turvallista. Näyttää tosiaan irrotettavista puuttuvan noi turvavaijerin koukku.
No siinäpä se on - tuo nerokas peruutusautomatiikka antaa pyörien pyöriä takaperin vaikka vaunun kässärikin olisi vedetty päälle. Kässärihän vaikuttaa samaan mekanismiin kuin kärryn tavallinen jarrukin. Ei siis ole apua kun lähtee liikkumaan takaperin.

Laitoin omaan koukkuuni sitten tuollaisen 80 millisen pakoputkiklemmarin. Kun sen sinne sopivasti laitoin, niin sitä jäi yksi osa esille sillä tavalla, että siihen saa turvavaijerin kiinni.
------
W124 300 TD -92
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja sprint »

rainerb kirjoitti:
sprint kirjoitti: Miksei voi jos vetää myös kärristä käsijarrun päälle :roll: . Peruutus mäkee tollasen kanssa on yhtä tuskaa, jotkut suosittelevat että laitetaan koivuhalko estämään jarrujen lukittuminen ja toiset ovat tehneet kiinteitä peruutus lukitsimia. Toi on hyvä huomautus ettei lenkki vetokoukun ympärillä ole turvallista. Näyttää tosiaan irrotettavista puuttuvan noi turvavaijerin koukku.
No siinäpä se on - tuo nerokas peruutusautomatiikka antaa pyörien pyöriä takaperin vaikka vaunun kässärikin olisi vedetty päälle. Kässärihän vaikuttaa samaan mekanismiin kuin kärryn tavallinen jarrukin. Ei siis ole apua kun lähtee liikkumaan takaperin.

Laitoin omaan koukkuuni sitten tuollaisen 80 millisen pakoputkiklemmarin. Kun sen sinne sopivasti laitoin, niin sitä jäi yksi osa esille sillä tavalla, että siihen saa turvavaijerin kiinni.
Nyt olen kyllä ihan :shock: . Onko asuntovaunuissa todella näin. Autonkuljetus trailerissa http://www.teohydrauli.fi/tuotteet.shtm ... pro_id=406 ainakin muistikuvani mukaan jos käsijarrun vetää päälle tai vaijeri vetää käsijarrun päälle menevät jarrut mekaanisesti vivun välityksellä lukkoon eikä pyöri kumpaankaan suuntaa ennenkuin käsijarruvipu käydään vapauttamassa. Pakko tarkistaa illalla 8) .
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukun turvalenkki?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

sprint kirjoitti:Nyt olen kyllä ihan :shock: . Onko asuntovaunuissa todella näin. Autonkuljetus trailerissa http://www.teohydrauli.fi/tuotteet.shtm ... pro_id=406 ainakin muistikuvani mukaan jos käsijarrun vetää päälle tai vaijeri vetää käsijarrun päälle menevät jarrut mekaanisesti vivun välityksellä lukkoon eikä pyöri kumpaankaan suuntaa ennenkuin käsijarruvipu käydään vapauttamassa. Pakko tarkistaa illalla 8) .
En ole avannut asuntovaunun jarruja koskaan, mutta käsitykseni mukaan tämä "vapautusmekanismi" on pyörän jarrumekanismissa, ei vetoaisassa.
------
W124 300 TD -92
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

No joo ainakin kahdessa kärrissäni on käsijarru toiminut kuten auton rumpujarrullinen käsijarru. Jotenkin viittaisi siihen jos kärri ei pysy käsijarrulla takaperin mäessä niin hihnat on kulunut kiilamaisiksi. Täytyy nyt tosiaan kuitenkin illalla tarkistaa oma mielikuva :wink: .
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Tuohan tuntuu ihan täysin järjettömältä että jarrut ei pitäis taaksepäin mentäessä... :shock:

Mitä ite oon nähny kärryjä (en siis asuntovaunuja), niin se jarru oli nimenomaan siinä aisassa, jarru oli vielä niin herkkä, että oli aika inhottavan näköistä peruutella sitä pelkkää kärriä jo, kun välillä tökkäs oikein kunnolla... :lol:

Mutta pakkohan se jarru on olla ainakin aisassa, milläs se kärry muuten jarruttaisi kun autoa jarrutetaan? :wink:

Rekoissa se toki toimii paineilmalla, mutta ku ei taida näissä henkilöautoissa pahemmin mennä mitään jarrutietoja kärryyn, paitsi jarruvalot... :lol:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Totta pirussa jarrut pitää molempin suuntiin,älkää ny hölmöjä olko :wink: .
Jos on eroo takaperin mentäessä niin se johtunee pelkästään siitä että rumpujarru tehostaa itteensä eteenpäin mentäessä,eli takapäin mentäessä on heikompi,se ny on alakoulussa opetettua perustietoo 8) .
aina vaan fixataan :) 230te -86
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Pietu71 kirjoitti:Totta pirussa jarrut pitää molempin suuntiin,älkää ny hölmöjä olko :wink: .
Jos on eroo takaperin mentäessä niin se johtunee pelkästään siitä että rumpujarru tehostaa itteensä eteenpäin mentäessä,eli takapäin mentäessä on heikompi,se ny on alakoulussa opetettua perustietoo 8) .
Paitsi silloin kun käsijarru ei ole vedettynä ei kuulukkaan pitää kun toiseen suuntaan. Kait silloin joskus kun tehtiin noita peruutus stoppareita niin oli se vaara että se unohtui päälle ja silloin jarrut eivät toimineet. Niinkuin tossa alunperin kysymys aseteltiin niin jos auto kärreineen on mäessä perävaunu alempana on yhdistelmä ainoastaan auton jarrujen varassa :wink: .
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Ei ymmärrä - taaskaan

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Höh, nyt meni taas ohi ja yli niin että korvissa humahti! Pakita, pakita,...

Eli kuten edellä mainittiin, niin peruuttaessa ei perävaunun jarrujen kuulu pitää tämän hienon peruutusautomatiikan takia (selostakoon minua viisaampi kuinka se toimii). Tästä ollaan varmaan samaa mieltä? Jolloin ylämäkeen pysähdyttäessä vaunu on aina vain vetoauton jarrujen varassa, lukuunottamatta mahdollista käsijarrua.

Mutta ainakin omassa vaunussa käsijarru vaikuttaa täsmälleen samaan jarrutankoon kuin tavallinen jarrukin jarruttaessa! Käsijarru vain lukittuu paikoileen. Siellä siis ei ole mitään omaa, jarruille menevää voimansiirtomekanismia käsijarrulle ja "tavalliselle" jarrulle, vaan yiksi ja ainoa!

Tästä seuraa minun päätelmäni että myöskään käsijarru ei pidä, jos ollaan ylämäessä.
------
W124 300 TD -92
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei ymmärrä - taaskaan

Viesti Kirjoittaja waari »

rainerb kirjoitti:Höh, nyt meni taas ohi ja yli niin että korvissa humahti! Pakita, pakita,...

Mutta ainakin omassa vaunussa käsijarru vaikuttaa täsmälleen samaan jarrutankoon kuin tavallinen jarrukin jarruttaessa! Käsijarru vain lukittuu paikoileen. Siellä siis ei ole mitään omaa, jarruille menevää voimansiirtomekanismia käsijarrulle ja "tavalliselle" jarrulle, vaan yiksi ja ainoa!
Tästä seuraa minun päätelmäni että myöskään käsijarru ei pidä, jos ollaan ylämäessä.

Valitettavasti tässä ei tosiaan päde "karavaanarilogiikka" :lol: ,kannattaa siis kokeilla tietäväisen kaverin vaunulla ensin,ellei halua nähdä oman vaunun poistuvan alamäkeen perä edellä ja käsijarru päällä.
Tekee se silti kipeää :oops: ,vaikka kaveri "tiesi" että se pysyy.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

No kysytääs sitte että millon tää automatiikka on tullu vaunuihin ja mistä sen tunnistaa.
Mulla on 80 luvun alun vaunu ja sitä ei pysty peruuttaan ylämäkeen koska tuuppaa jarrut päälle :cry: .
Ja se käsijarru toimii tosiaan vielä ihan kumpaankin suuntaan
:lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Kyllä Minä :!: olen sitä mieltä, että se peruutusautomatiikka löytyy siitä vetopäästä ja se käsijarru on peruutusautomatiikan ulkopuolella.

Offtopic:

Joku vuosi sitten oltiin vielä audilla lapissa vaunu perässä ja päätettiin käydä (en muista mikä)tunturin päällä ihan ilman vaunua, ja jätettiin vaunu siihen parkkipaikalle. Tultiin tunturista ja vaunu perään ja taas mentiin. Vähän tuntu nihkeältä, mut ajattelin et se vaan tuntuu ku äsken ei ollu vaunua perässä.

Parisataa kilometriä myöhemmin rupesi kurveissa ilmestymään savupilviä!?! ja pysäytettiin hiekkkakentälle. Ja kun yritettiin jatkaa matkaa niin audi rupes vaan kaivamaan itelleen hautaa... Puoli metriä taaksepäin ja vaunun jarrut vapautu!
Ainakin audin automaattiloota tiputti alleen vähän öljyä ylivuotoletkusta ja vaunun pyörien päällä olis voinu paistaa itelleen illallisen.

Sen jälkeen olen aina peruuttanut liikkellelähdön yhteydessä sen puoli metriä.

Ei ollu muuten kovin taloudellinen yhdistelmä norjassa toi a6 audi -95 2,6 bensa ja automaatti.... Kiirunaan asti kulutus n. 15 l satasella ja sen jälkeen ei enää uskaltanut kulutusta laskea.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Pietu71 kirjoitti:No kysytääs sitte että millon tää automatiikka on tullu vaunuihin ja mistä sen tunnistaa.
Mulla on 80 luvun alun vaunu ja sitä ei pysty peruuttaan ylämäkeen koska tuuppaa jarrut päälle :cry: .
Ja se käsijarru toimii tosiaan vielä ihan kumpaankin suuntaan
:lol:
Minulla on -86 Soliferi asuntovaunu, ja kyllä siinä automatiikka on. Kyllä taitaa nyt olla ihan syytä meikäläisen soitella tuttavalle karavaanihuollon kaverille ja tivata tietoa! Kun menee Mersufoorumin jutut ihan asuntovaunujen ihmettelyksi :-)

Omalla -92 300D:llä ja k.o. Soliskan telivaunulla on kulutus ripauksen yli 12 melkein ajotavasta riippumatta. Ei paha minusta.
------
W124 300 TD -92
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Minulla on tehdastekoinen auto/tavarakärry ja kaksilla saksalaisilla tehdasnavoilla tietysti. Jarrut eivät pidä taaksepäin, vetipä ne päälle vivusta tai peruuttamalla autolla. Peruutusautomatiikka on rummun sisällä oleva linkku joka päästää jarrukengät pelkän linkun jousivoiman varaan.

Jarruvoimaa ei ole taaksepäin juuri nimeksikään(sen mitä linkun jousi painaa hihnoja kiinni) joten peruuttaminen käy lähes kuten jarruttomalla.

Systeemi ei liity millään tavoin rumpujarrun itsetehostusominaisuuteen.

Vaunuja tehdään samoilla navoilla ja varmaan myös monilla muilla.

Isäpapan vaunussa on sellainen saranoitu latanpätkä joka käännetään parkkipaikkaa hakiessa jarruvivuston väliin jolloin jarrut eivät mene hitustakaan päälle. Vaunu on vanha ku taivas joten uskoakseni siinä ei ole koko peruutusautomatiikkaa.
Vastaa Viestiin