722.501 laatikon ohjausboksi?
722.501 laatikon ohjausboksi?
Minulla on ko. laatikko josta puuttu nelonen. Laatikko on nyt mekaanisesti uusittu ja Veho on tutkinut laatikon ja kytkennät ja solenoidit ja sanoo että vika ei niissä ole, vaan ohjausboksissa, mutta tätä ei pysty boksista mitenkään toteamaan.
Ongelmana on että ko. boksi maksaa 1100€ ja eivätkä kuitenkaan voi olla varmoja että vika on siinä. Kaiken lisäksi osaa ei saa kuin saksasta 4 viikon toimitusajalla, joten...
Jos jollakulla Hyvinkään lähistöllä on vastaava laatikko niin voisi kokeilla onko vika ko. osassa vai ei. Autohan on -91 300 CE 24v. Vikaa on nyt jallitettu 3 kuukautta ja tämän parempaa arvausta vain ei ole, joten jos kokeilemalla tämän oljen korren vielä testaisi.
Siis apuva, pliis
Ongelmana on että ko. boksi maksaa 1100€ ja eivätkä kuitenkaan voi olla varmoja että vika on siinä. Kaiken lisäksi osaa ei saa kuin saksasta 4 viikon toimitusajalla, joten...
Jos jollakulla Hyvinkään lähistöllä on vastaava laatikko niin voisi kokeilla onko vika ko. osassa vai ei. Autohan on -91 300 CE 24v. Vikaa on nyt jallitettu 3 kuukautta ja tämän parempaa arvausta vain ei ole, joten jos kokeilemalla tämän oljen korren vielä testaisi.
Siis apuva, pliis
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
eipä apuja löytynyt, mutta mutta...
löysin Ebayn kautta saksasta osan, hintaan 229€, toimitusaika n. viikko. Toivotaan että saisi vihdoin laatikon kuntoon
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
joo,
Joo, kyllähän tämä vähän epätoivoiselta tuntuu, mutta se on ainut osa jota ei ole pystytty ehjäksi toteamaan. Tässä lyhyt historia mitä kaikkea laatikosta on jo tutkittu :
1. Laatikko on mekaanisesti perukorjattu, siis kaikki kuluvat sisuskalut on uusittu. Homman teki alan ammattilainen
2. Laatikosta on mitattu kakki työpaineet ja ohjauspaineet, ja ne ovat uuden arvoissa.
3. Laatikossa oleva 5.vaihteen solenoidi on testattu ja toimii
4. Laatikosta löytyy nelosvaihde kun ohjaa 5. solenoidia suoraan akulta. Tällöin ei toimi vitonen. Solenoidin oletusarvona on että kun ei ole virtaa on 5. päällä, ja kun solenoidille menee virtaa on nelonen päällä. Siis solenoidin ohjaus ei toimi.
5. 5. vaihde ei voi toimia jos laatikossa eivät kytkimet K1 ja K2 molemmat toimi. Tarkoitaa että 4. vaihdekin laatikossa on oltava, jotta vitonenkaan voi toimia, koska vitonen on ylivaihde. Varmistettu Siekkiseltä
6. Veho mittasi kaikki johdotukset ja laatikkoa ohjaavat anturit ja sähköiset kytkimet, ja totesi kaiken olevan kunnossa.
7. Vikamuisti ei anna mitään signaalia, joka Vehon mielestä viittaa juuri ohjausboksin rikkinäisyyteen.
Eli ei jää kovin montaa osaa jäljelle jossa vika voisi olla. No ensi viikollahan se nähdään. Pitäkää peukkuja
1. Laatikko on mekaanisesti perukorjattu, siis kaikki kuluvat sisuskalut on uusittu. Homman teki alan ammattilainen
2. Laatikosta on mitattu kakki työpaineet ja ohjauspaineet, ja ne ovat uuden arvoissa.
3. Laatikossa oleva 5.vaihteen solenoidi on testattu ja toimii
4. Laatikosta löytyy nelosvaihde kun ohjaa 5. solenoidia suoraan akulta. Tällöin ei toimi vitonen. Solenoidin oletusarvona on että kun ei ole virtaa on 5. päällä, ja kun solenoidille menee virtaa on nelonen päällä. Siis solenoidin ohjaus ei toimi.
5. 5. vaihde ei voi toimia jos laatikossa eivät kytkimet K1 ja K2 molemmat toimi. Tarkoitaa että 4. vaihdekin laatikossa on oltava, jotta vitonenkaan voi toimia, koska vitonen on ylivaihde. Varmistettu Siekkiseltä
6. Veho mittasi kaikki johdotukset ja laatikkoa ohjaavat anturit ja sähköiset kytkimet, ja totesi kaiken olevan kunnossa.
7. Vikamuisti ei anna mitään signaalia, joka Vehon mielestä viittaa juuri ohjausboksin rikkinäisyyteen.
Eli ei jää kovin montaa osaa jäljelle jossa vika voisi olla. No ensi viikollahan se nähdään. Pitäkää peukkuja
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
kuten arveltiin, ei boksin vaihto auttanut asiaa, voi ...ttu Nyt käytetty aikaa 4 kuukautta ja rahaa tuommoset 3000€, eikä kukaan pysty sanomaan miksi laatikosta nelonen puuttuu.
Tämänhetken tilanne on että sähköissä järjestelmässä ei vika ole suurella todennäköisyydellä, eikä se myöskään ole laatikossa itsessään, koska sieltä nelonenkin löytyy sopivasti laatikkoa systeemiän muualta ohjailemalla.
Nyt ainoa järjestelmä, jota ei ole liitos liitokselta ja kytkimeltä tutkittu, on laatikkoa ohjaava alipainejärjestelmä ja siellä olevat kytkimet ja mahdolliset huomaamattomat vuodot.
Kertoisiko joku viisas mistähän tätä asiaa kannattaisi tarkemmin lähteä tutkimaan .
Tämänhetken tilanne on että sähköissä järjestelmässä ei vika ole suurella todennäköisyydellä, eikä se myöskään ole laatikossa itsessään, koska sieltä nelonenkin löytyy sopivasti laatikkoa systeemiän muualta ohjailemalla.
Nyt ainoa järjestelmä, jota ei ole liitos liitokselta ja kytkimeltä tutkittu, on laatikkoa ohjaava alipainejärjestelmä ja siellä olevat kytkimet ja mahdolliset huomaamattomat vuodot.
Kertoisiko joku viisas mistähän tätä asiaa kannattaisi tarkemmin lähteä tutkimaan .
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Boksi on Siemnsin ja on siellä akun takana ohjausboksitilassa. Löysin saksasta osan ja saanutkin jo sen. Ei auttanut.rei7pir8 kirjoitti:Onkos se laatikon boksi Siemensin tekemä ja sijaitseeko se siinä moottorinohjausboksin takana?
MUTTA; MUTTA.. Löysin kohtalotoverin Siekkisen kautta jolla täysin sama vika ja oireet samanlaisessa autossa. Hän vei autonsa Pitäjänmäkeen kun Tampereen Veho nosti kädet pystyyn (Se siitä Tampereen Vehon osaamisesta ).
Vika löytyi ja saatin korjattua. Vika oli vikamuistiboksissa, johon oli jäänyt tieto jostain satunnaisesta ohjausviasta. Tätä vikaa boksi sitten piti väkisin " yllä" vaikka vikaantunut osa vaihdettiinkin toimivaan.
Nollamalla tämä vikamuistiboksi lähti laatikko toimimaan.
Minun autoni menee samalle kaverille nyt perjantaina. Toivotaan että laatikko saadaan vihdoin toimimaan .
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Solenoidi on laatikon sisällä ja ohjaa vain vitosvaihdetta. Solenoidi vika ei vaikuta vaihtokohtiin käsitykseni mukaan mitään. Se on "ONOFF" laite joka saa käskynsä sieltä ohjausboksilta.Renny kirjoitti:Missähän toi 5.vaihteen solenoidi sijaitsee?? Itsellä on sellaista vikaa,että ei vaihda vitosta ennen kun käyttää kierrokset n.2800-3000?Pitäis kai vaihtaa aikaisemmin??Muuten toimii ok,vaihtaa ehkä vähän nykäisten.
Uusi solenoidi muuten maksaa reilut 500€, joten ei sitä huvikseen kannata vaihtaa .
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
No johan oli aikakin että vika löytyi, pidetään sulle peukkuja pystyssäJKL kirjoitti:MUTTA; MUTTA.. Löysin kohtalotoverin Siekkisen kautta jolla täysin sama vika ja oireet samanlaisessa autossa. Hän vei autonsa Pitäjänmäkeen kun Tampereen Veho nosti kädet pystyyn (Se siitä Tampereen Vehon osaamisesta ).
Vika löytyi ja saatin korjattua. Vika oli vikamuistiboksissa, johon oli jäänyt tieto jostain satunnaisesta ohjausviasta. Tätä vikaa boksi sitten piti väkisin " yllä" vaikka vikaantunut osa vaihdettiinkin toimivaan.
Nollamalla tämä vikamuistiboksi lähti laatikko toimimaan.
Minun autoni menee samalle kaverille nyt perjantaina. Toivotaan että laatikko saadaan vihdoin toimimaan .
JIPPIIJarkko S kirjoitti: No johan oli aikakin että vika löytyi, pidetään sulle peukkuja pystyssä
Tulin juuri Pitäjänmäestä ja laatikko vihdoinkin kunnossa. 6 kk epätoivoa takana. Vika oli juuri niin simppeli kuin arvattiinkin. Siis vikamuistiboksissa.
Pojat nollas muistin ja laite pelaa kuin enkeli. Onpas nastaa taas päästellä
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Moro,no onneksi sain tän linkin mistä katsoa,mulla kun on ihan sama vika itsellä,mutta laatikko pelaa välillä ihan normaalisti(aika harvoin nykyään),mut täysin kuntoon se olis mukava saada
Elikkä mistäs tän pitäjänmäen kaverin sais kiinni? ja paljonko sen muistin nollaus maksaa? kiitti jo etukäteen on sitä tullu itsekkin tapeltua tuon laatikon kanssa viime ja tämä kesä,jos mulla nyt on sama vika mut oireet on kyllä ihan samat..
Elikkä mistäs tän pitäjänmäen kaverin sais kiinni? ja paljonko sen muistin nollaus maksaa? kiitti jo etukäteen on sitä tullu itsekkin tapeltua tuon laatikon kanssa viime ja tämä kesä,jos mulla nyt on sama vika mut oireet on kyllä ihan samat..
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kaveri oli nimeltään muistaakseni Helenius, ja kun tilaat huoltoaikaa pyydä aika tälle kaverille.van_gils kirjoitti:Moro,no onneksi sain tän linkin mistä katsoa,mulla kun on ihan sama vika itsellä,mutta laatikko pelaa välillä ihan normaalisti(aika harvoin nykyään),mut täysin kuntoon se olis mukava saada
Elikkä mistäs tän pitäjänmäen kaverin sais kiinni? ja paljonko sen muistin nollaus maksaa? kiitti jo etukäteen on sitä tullu itsekkin tapeltua tuon laatikon kanssa viime ja tämä kesä,jos mulla nyt on sama vika mut oireet on kyllä ihan samat..
Keverihan on siis Pitäjänmäen Veholla asentajana .
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Jee, on todella kummallista että näin perusasiaa ei "asiantuntija" älyä tsekata. Huomiona kuitenkin se että minun autossani ei laatikosta koskaa ole irrotettu mitään, joten tuo "vian" ilmestyminen on täysi mysteeri.MikaH kirjoitti:
Johan on homma ollut hanskassa....
Tuo vika johtuu siitä, että laatikon töpseli on ollut auki ja moottoria käytetty yli tuhannella kierroksella.. Vikakoodi on 9.
Ei oikein herätä luottamusta paikasta, jos ei tuollaista perusasiaa tiedä, tai osaa edes lukea WIS:stä.......
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Vehon mukaan vikamuistin täydellinen tyhjentäminen ei onnistu kotikonstein. He kertoivat että tässä tarvitaan Siemensin testeriä, jolla asia hoidetaan. Voihan tietenkin olla että puhuivat lämpimikseen, ilmaisen rahan toivossa.Kryptonite kirjoitti:Miten nuo vikakoodit nollataan? Eikö ne nollaannu vaan akunkenkää nostamalla?
Toisaalta olen kolkeillut noita kotikonsteja, ilman tulost,a monta kertaa .
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
tulihan piipahdettua ;)
Tänään kävin jyväskylässä kyselemässä oman autoni vikaa ja sainkin kuulla mielenkiintoista tarinaa,kyseisessä autossa ei kuulemma ole mitään vikamuistiBoksia,hmmmm....
No jonkin aikaa siinä vängättiin ja sit sano että tuo auto tänne niin nähdään mitä testerit näyttävät,no se ei ole kyllä nyt oikeen ajankohtaista kun auto nauttii talven tuolla tallissa olostaan,mut jos se kesä vielä tulee niin täytynee käyttää autoa testerissä,mutta talven kyllä opiskelen ja soitan tuonne pitäjänmäkeen niin saavat sieltä opastaa tännekkin päin miten vika EHKÄ saataisiin kuntoon
No jonkin aikaa siinä vängättiin ja sit sano että tuo auto tänne niin nähdään mitä testerit näyttävät,no se ei ole kyllä nyt oikeen ajankohtaista kun auto nauttii talven tuolla tallissa olostaan,mut jos se kesä vielä tulee niin täytynee käyttää autoa testerissä,mutta talven kyllä opiskelen ja soitan tuonne pitäjänmäkeen niin saavat sieltä opastaa tännekkin päin miten vika EHKÄ saataisiin kuntoon
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Re: tulihan piipahdettua ;)
Autossa on vikamuistiboksi, sillä onhan siellä se pistokekin josta niitä muistiin jääneitä vikakoodeja luetaan. Siellä akun vieressa.van_gils kirjoitti:Tänään kävin jyväskylässä kyselemässä oman autoni vikaa ja sainkin kuulla mielenkiintoista tarinaa,kyseisessä autossa ei kuulemma ole mitään vikamuistiBoksia,hmmmm....
No jonkin aikaa siinä vängättiin ja sit sano että tuo auto tänne niin nähdään mitä testerit näyttävät,no se ei ole kyllä nyt oikeen ajankohtaista kun auto nauttii talven tuolla tallissa olostaan,mut jos se kesä vielä tulee niin täytynee käyttää autoa testerissä,mutta talven kyllä opiskelen ja soitan tuonne pitäjänmäkeen niin saavat sieltä opastaa tännekkin päin miten vika EHKÄ saataisiin kuntoon
Kuulostaa muuten ihan samalta tuo lausunto kuin Hyvinkään mersukorjaamolla, kun sanoivat ihan ensiksi että ko. laatikossa ei ole mitään sähköistä ohjausta, vaan kaikki toimii alipaineella. Seuraavaksi esittivät että ei laatikossa 5:ttä vaihdetta ole, vaan vain neljä!!!!!!! Kun sain selvitettyä heille tosiasiat rupesivat vasta ihmettelemään laatikon toimintaa tarkemmin.
Eli en ihan äkkiä luottaisi moisiin lausuntoihin.
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Juu niin kehuivat jyväskylässäkin että alipaineella se laatikko toimii,mä tuosta kopsasin muutamia juttuja paperille ja kun seuraavan kerran vierailen kyseisessä paikassa niin pystyn vähän paremmin pistämään kampoihin niille,hehe...
Kun en nyt millään viitsis lähteä ajelemaan sinne Helsingin suuntaan,mut kyllähän sitä tietty kesällä mielellään sit taas ajeleekin jos täällä suunnalla ei järkeä tuohon laatikkoon saada
Kumpis se muuten on noista siemenssin laatikoista mikä sitä laatikkoo ohjaa? MAS vai HGS veikkaisin kyllä että on tuo jälkimmäinen.....
Kun en nyt millään viitsis lähteä ajelemaan sinne Helsingin suuntaan,mut kyllähän sitä tietty kesällä mielellään sit taas ajeleekin jos täällä suunnalla ei järkeä tuohon laatikkoon saada
Kumpis se muuten on noista siemenssin laatikoista mikä sitä laatikkoo ohjaa? MAS vai HGS veikkaisin kyllä että on tuo jälkimmäinen.....
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Juuri näin!Roisto kirjoitti:Jep, jep. Lyhenne on avattuna muistaakseni Hybrid-Getriebe-Steuerung eli hybridivaihteiston ohjaus.van_gils kirjoitti:Kumpis se muuten on noista siemenssin laatikoista mikä sitä laatikkoo ohjaa? MAS vai HGS veikkaisin kyllä että on tuo jälkimmäinen.....
t.
Risto
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320