Olen saanut "vastuulleni" tuollaisen 86 vuoden MB 190:n (ajettu nyt 280tkm), vaikka en tiedä autoista oikein mitään Aikaisempi omistaja on pitänyt kärryä kuin kukkaa kämmenellä ja huoltokirjastakin löytyy aivan kaikki huollot ja toimenpiteet, jopa vahaukset ja renkaiden vaihdot.
Osuipa siis huoltokirjaa selatessani silmään merkintä että jakoketju pitäisi vaihtaa nyt. Mutta edellisestä kerrastakaan ei ole vielä paljoa(?) aikaa, sillä ketju ja kiristin on vaihdettu 180tkm:n kohdalla. Eli onkohan tuo ketjun vaihto ihan vielä tarpeen? Lueskelin foorumilta että ketjuja on vaihdettu joihinkin mersuihin ekan kerran vasta jossain 300tkm:n kohdalla! Auto on kumminkin jo 20 vuotta vanha eikä mielestäni ole enää järkeä investoida huoltoihin samalla "innolla" kuin uuteen autoon, kun nykyisellä omistajalla on autoon päässyt jo hieman ruostettakin kertymään sinne tänne. Mittariinkin tulee alle 10 tkm lisää vuodessa.
Osaisiko kukaan sanoa, että ajelisiko tuolla vielä esim. 50 tkm turvallisin mielin ennen ketjukauppaan menoa?
Jakoketju MB 190:ssä (tyyppi 201)
Eiköhän tuolla uskalla päästellä huoletta, ketjuhan kyllä kestää satojakin tuhansia tosin pientä venymää toki tulee. Tiiän mersuja joilla ajettu koko ikä samalla ketjulla (680tkm)
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Kiitti vastauksista!
Pitäisikö muuten samassa yhteydessä vaihtaa se "kiristin-osa" vai mikä lie vekotin onkaan nimeltään.
Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta
Kuinkas paljon on vielä sopivasti venymää?M.K kirjoitti:Venymä on suht helppo tarkistaa. Venakoppa pois ja nokka-akselilta merkit kohdakkoin ja kampiakselin ajoitusmerkeistä voi lukea venymän asteina.
Pitäisikö muuten samassa yhteydessä vaihtaa se "kiristin-osa" vai mikä lie vekotin onkaan nimeltään.
Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta
Sopivasta en tiedä, mutta esimerkkinä, omassani vaihtui kaksrivinen ketju 250tkm kohdalla ja venymää oli tuolloin vain pari astetta. Vaihtajan mukaan venymään toki oli, mutta ei mitenkään hälyttävästi vielä.Jeukkis kirjoitti:Kiitti vastauksista!
Kuinkas paljon on vielä sopivasti venymää?M.K kirjoitti:Venymä on suht helppo tarkistaa. Venakoppa pois ja nokka-akselilta merkit kohdakkoin ja kampiakselin ajoitusmerkeistä voi lukea venymän asteina.
Pitäisikö muuten samassa yhteydessä vaihtaa se "kiristin-osa" vai mikä lie vekotin onkaan nimeltään.
Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Korostettakoon konditionaalimuotoa "voisi".Jeukkis kirjoitti: Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta
Olikos muuten tuossa M102:ssa kaksirivinen kettinki vai ei? Sen suhteen nyt voi olla vähän huolettomammin, yksirivisen suhteen ainakaan allekirjoittanut ei uskalla paljoa päälle kahtasataatuhatta päästellä. Psykologiaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97