Jakoketju MB 190:ssä (tyyppi 201)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeukkis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 08.08.2006 01:32

Jakoketju MB 190:ssä (tyyppi 201)

Viesti Kirjoittaja Jeukkis »

Olen saanut "vastuulleni" tuollaisen 86 vuoden MB 190:n (ajettu nyt 280tkm), vaikka en tiedä autoista oikein mitään :oops: Aikaisempi omistaja on pitänyt kärryä kuin kukkaa kämmenellä ja huoltokirjastakin löytyy aivan kaikki huollot ja toimenpiteet, jopa vahaukset ja renkaiden vaihdot.

Osuipa siis huoltokirjaa selatessani silmään merkintä että jakoketju pitäisi vaihtaa nyt. Mutta edellisestä kerrastakaan ei ole vielä paljoa(?) aikaa, sillä ketju ja kiristin on vaihdettu 180tkm:n kohdalla. Eli onkohan tuo ketjun vaihto ihan vielä tarpeen? Lueskelin foorumilta että ketjuja on vaihdettu joihinkin mersuihin ekan kerran vasta jossain 300tkm:n kohdalla! Auto on kumminkin jo 20 vuotta vanha eikä mielestäni ole enää järkeä investoida huoltoihin samalla "innolla" kuin uuteen autoon, kun nykyisellä omistajalla on autoon päässyt jo hieman ruostettakin kertymään sinne tänne. Mittariinkin tulee alle 10 tkm lisää vuodessa.

Osaisiko kukaan sanoa, että ajelisiko tuolla vielä esim. 50 tkm turvallisin mielin ennen ketjukauppaan menoa?
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Eiköhän tuolla uskalla päästellä huoletta, ketjuhan kyllä kestää satojakin tuhansia tosin pientä venymää toki tulee. Tiiän mersuja joilla ajettu koko ikä samalla ketjulla (680tkm)
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ketjuhan voi kestää vaikka miljoonan mutta eihän tuo kallis ole vaikka vaihtaisikin normaalihuoltojen yhteydessä. Kuhan laittaa alkuperäis osia niin ei tule ongelmia.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Venymä on suht helppo tarkistaa. Venakoppa pois ja nokka-akselilta merkit kohdakkoin ja kampiakselin ajoitusmerkeistä voi lukea venymän asteina.

Nelosen käynti käy enemmän ketjun päälle kuin kutosen :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Jeukkis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 08.08.2006 01:32

Viesti Kirjoittaja Jeukkis »

Kiitti vastauksista!
M.K kirjoitti:Venymä on suht helppo tarkistaa. Venakoppa pois ja nokka-akselilta merkit kohdakkoin ja kampiakselin ajoitusmerkeistä voi lukea venymän asteina.
Kuinkas paljon on vielä sopivasti venymää?

Pitäisikö muuten samassa yhteydessä vaihtaa se "kiristin-osa" vai mikä lie vekotin onkaan nimeltään.

Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta :?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jeukkis kirjoitti:Kiitti vastauksista!
M.K kirjoitti:Venymä on suht helppo tarkistaa. Venakoppa pois ja nokka-akselilta merkit kohdakkoin ja kampiakselin ajoitusmerkeistä voi lukea venymän asteina.
Kuinkas paljon on vielä sopivasti venymää?

Pitäisikö muuten samassa yhteydessä vaihtaa se "kiristin-osa" vai mikä lie vekotin onkaan nimeltään.

Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta :?
Sopivasta en tiedä, mutta esimerkkinä, omassani vaihtui kaksrivinen ketju 250tkm kohdalla ja venymää oli tuolloin vain pari astetta. Vaihtajan mukaan venymään toki oli, mutta ei mitenkään hälyttävästi vielä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Omastani vaihdoin 2-rivisen jakoketjun päältä 300tkm ja venymää oli ketju irti ollessa uuden kanssa vierekkäin mittaillessa muistaakseni noin 5mm, eli aika merkityksettömän vähän..
Passat Variant 1.9TDI 2001
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jeukkis kirjoitti: Ja opiskelijabudjetilla kun liikutaan, niin tuollainen 200e-300e osaan joka voisi toimia vielä vuosia on...tuhlausta :?
Korostettakoon konditionaalimuotoa "voisi".

Olikos muuten tuossa M102:ssa kaksirivinen kettinki vai ei? Sen suhteen nyt voi olla vähän huolettomammin, yksirivisen suhteen ainakaan allekirjoittanut ei uskalla paljoa päälle kahtasataatuhatta päästellä. Psykologiaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin