w124/300D -91 - moottorilämpö mittaristolla liian iso ?
w124/300D -91 - moottorilämpö mittaristolla liian iso ?
Moottorilämpö kohoaa mittaristossa lähelle 90-95 astetta maantieajossa.
Tänään mittari oli karvan verran auki 100-astetta.
Moottoriin vaihdettu uusi jäähdytin sekä nesteet, termostaatti (85C) ja painesäiliön korkki.
Ongelma edelleen sama em. toimenpiteistä huolimatta. Allekirjoittanut vaihtoi jäähdyttimen turhaan. Menin vipuun siinä, kun vanhan jäähdyttimen alareuna oli viileän oloinen kädellä kokeiltuna. Jäähdytysvesi virtaa vaakatasoon, joten ajattelin, että lämpöisen nesteen noste ei olisi vaikuttanut asiaan, kun vesipumppu imee vasemmasta alareusta.
Tänään tarkastettu moottorin lämpö kahdella mittarilla.
Termopari kytketty jäähdyttimen ylävesiletkun sisään.
Mittari näytti 88-89 astetta koneen ollessa kuuma. Asia tarkastettiin fluken yleismittariin liitettävällä lämpötilan mittaus-päällä (infrapuna). Kannenpultin lämpötila 90-91 ja auton moottorilämpötila-anturin
lukema 89-90astetta. Eli mittarit näyttivät samansuuntaisia tuloksia.
Kun moottorinlämpö oli lähellä 100-astetta, termopari näytti vakaasti 88-89 astetta. Tämän päivän testien perusteella huomasin, että öljynpaine tyhjäkäynnillä näyttäisi alle yhden, ja välillä tasan yhtä. Ajossa paineet on tapissa.
Paisuntasäiliön neste ei kupli.
Nyt heräsi kyllä vahva epäillys siitä, että vika jäisi sähköjen puolelle. Onko mahdollista, että mittariston virtapiirin jännite nousisi hiljalleen ylöspäin. Se taas vaikuttaisi ainakin lämpötilamittaukseen nostavasti, jos anturin vastus pysyy samana.. Entäpä öljynpainemittaus, onko se sähköinen ? Muuten missä anturi sijaitsee ?
Akun navoista mitattuna, jännite 14.0-14.2 volttia tasaisesti.
Olisi kenelläkään antaa vinkkejä em. ongelman ratkaisemiseksi.
Tänään mittari oli karvan verran auki 100-astetta.
Moottoriin vaihdettu uusi jäähdytin sekä nesteet, termostaatti (85C) ja painesäiliön korkki.
Ongelma edelleen sama em. toimenpiteistä huolimatta. Allekirjoittanut vaihtoi jäähdyttimen turhaan. Menin vipuun siinä, kun vanhan jäähdyttimen alareuna oli viileän oloinen kädellä kokeiltuna. Jäähdytysvesi virtaa vaakatasoon, joten ajattelin, että lämpöisen nesteen noste ei olisi vaikuttanut asiaan, kun vesipumppu imee vasemmasta alareusta.
Tänään tarkastettu moottorin lämpö kahdella mittarilla.
Termopari kytketty jäähdyttimen ylävesiletkun sisään.
Mittari näytti 88-89 astetta koneen ollessa kuuma. Asia tarkastettiin fluken yleismittariin liitettävällä lämpötilan mittaus-päällä (infrapuna). Kannenpultin lämpötila 90-91 ja auton moottorilämpötila-anturin
lukema 89-90astetta. Eli mittarit näyttivät samansuuntaisia tuloksia.
Kun moottorinlämpö oli lähellä 100-astetta, termopari näytti vakaasti 88-89 astetta. Tämän päivän testien perusteella huomasin, että öljynpaine tyhjäkäynnillä näyttäisi alle yhden, ja välillä tasan yhtä. Ajossa paineet on tapissa.
Paisuntasäiliön neste ei kupli.
Nyt heräsi kyllä vahva epäillys siitä, että vika jäisi sähköjen puolelle. Onko mahdollista, että mittariston virtapiirin jännite nousisi hiljalleen ylöspäin. Se taas vaikuttaisi ainakin lämpötilamittaukseen nostavasti, jos anturin vastus pysyy samana.. Entäpä öljynpainemittaus, onko se sähköinen ? Muuten missä anturi sijaitsee ?
Akun navoista mitattuna, jännite 14.0-14.2 volttia tasaisesti.
Olisi kenelläkään antaa vinkkejä em. ongelman ratkaisemiseksi.
W124 300D, autom -91
Ei kun kovaa ajoa, sano huoltomies
Ei kun kovaa ajoa, sano huoltomies
Mitenkäs tuulettimen viskokytkin, tarraako kiinni n. 90-95 asteessa? Jos ei, niin kannattaa tarkistaa, että viskon bimetallijousen väliin/päälle ei ole päässyt mitään roskaa. Se voi estää "öljyventtiilin" aukeamisen. Visko voi olla myös rikki.
Viskon kytkeytymisen päälle huomaa sekä korvalla että (ainakin TDT:ssä) voiman viemisenä.
Viskon kytkeytymisen päälle huomaa sekä korvalla että (ainakin TDT:ssä) voiman viemisenä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Lämpömittaukset olivat samanlaiset kuin 300TD auton tulokset.
Tästä päättelimme, että autoni lämmöt ovat normaalit.
Vaikka autoni lämpömittari nousee lähelle sataa, niin termopari
näytti vakaasti 88 astetta. Tämä taitaa olla oikeansuuntainen lämpötila,
kun käytetään 85 C-asteen termostaattia.
Vaihdoin siis uuden termostaatin. Vanha ja uusi toimivat samanlailla.
Mersukorjaaja sanoi, että visko ei toimisi maantienopeuksilla. Minullahan ongelmat ovat kaupungissa sekä maantiellä.
Kuulin, että w124 visko kytkeytyy lähempänä sataa astetta kunnolla kiinni.
Jäähdyttimen vaihdossa, pesin viskon rivat puhtaaksi.
Nyt on herännyt sellainen epäillys, että voisko mittariston virtapiirin jännite nousta, vaikuttaen lämpömittarin lukemaan sekä öljynpaine lukemaan.
Millainen on jännitteenssäädin, voisiko se aiheuttaa ylijännitettä. Akun navoissa on kuitenkin 14.2 volttia.
Voinhan olla pahasti väärässä. Vinkkejä vian haarukoimiseen tarvittaisiin.
Tästä päättelimme, että autoni lämmöt ovat normaalit.
Vaikka autoni lämpömittari nousee lähelle sataa, niin termopari
näytti vakaasti 88 astetta. Tämä taitaa olla oikeansuuntainen lämpötila,
kun käytetään 85 C-asteen termostaattia.
Vaihdoin siis uuden termostaatin. Vanha ja uusi toimivat samanlailla.
Mersukorjaaja sanoi, että visko ei toimisi maantienopeuksilla. Minullahan ongelmat ovat kaupungissa sekä maantiellä.
Kuulin, että w124 visko kytkeytyy lähempänä sataa astetta kunnolla kiinni.
Jäähdyttimen vaihdossa, pesin viskon rivat puhtaaksi.
Nyt on herännyt sellainen epäillys, että voisko mittariston virtapiirin jännite nousta, vaikuttaen lämpömittarin lukemaan sekä öljynpaine lukemaan.
Millainen on jännitteenssäädin, voisiko se aiheuttaa ylijännitettä. Akun navoissa on kuitenkin 14.2 volttia.
Voinhan olla pahasti väärässä. Vinkkejä vian haarukoimiseen tarvittaisiin.
W124 300D, autom -91
Ei kun kovaa ajoa, sano huoltomies
Ei kun kovaa ajoa, sano huoltomies
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
En valitettavasti tiedä antaa apua mutta kerronpa että omassa 124ssa (200E -89) on samantyylinen vika, mittari nousee välillä tappiin tai heiluu holtittomasti 100-120 välillä, kunnes taas välillä rauhoittuu näyttäen mitä kuuluu. Anturit vaihdettu (flektin ja mittarin) eikä auttanut. Sähköflekti toimii kuten pitää. Kiusallinen piirre mutta kun muistaa että mittariin ei tule luottaa jos se heiluu tai makaa tappia vasten niin tulee toimeen...
Kiusallinen vika... itse ehkä kokeilisin vielä vaihtaa mittarin ja/tai lämpöanturin.
Mielestäni latausjännitteen ei pitäisi vaikuttaa mittaristoon koska mittaristossa on yleensä oma jännitteensäädin (en tosin ole varma mersun mittaristosta). Mut jos sellainen Mersussakin on niin senkin vaihtamista kannattaisi kokeilla.
Yksi vaihtoehto on ajaa vaan jos kerran mittari on rauhallinen ja näyttää aina ajossa tuota samaa eikä autosta häviä nesteitä... tietysti autoa hankala joskus myydä tuossa kunnossa...
Edit: Niin ja visko ei tosiaan vaikuta koneen lämpöihin maantienopeuksissa...
Mielestäni latausjännitteen ei pitäisi vaikuttaa mittaristoon koska mittaristossa on yleensä oma jännitteensäädin (en tosin ole varma mersun mittaristosta). Mut jos sellainen Mersussakin on niin senkin vaihtamista kannattaisi kokeilla.
Yksi vaihtoehto on ajaa vaan jos kerran mittari on rauhallinen ja näyttää aina ajossa tuota samaa eikä autosta häviä nesteitä... tietysti autoa hankala joskus myydä tuossa kunnossa...
Edit: Niin ja visko ei tosiaan vaikuta koneen lämpöihin maantienopeuksissa...
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Re: w124/300D -91 - moottorilämpö mittaristolla liian iso ?
Mulla teki w201 sillain että viisari heilui mittaristossa miten sattui ja nousi tuonne tappiin(120 astetta)maukosa kirjoitti:Moottorilämpö kohoaa mittaristossa lähelle 90-95 astetta maantieajossa.
Tänään mittari oli karvan verran auki 100-astetta.
Moottoriin vaihdettu uusi jäähdytin sekä nesteet, termostaatti (85C) ja painesäiliön korkki.
Ongelma edelleen sama em. toimenpiteistä huolimatta. Allekirjoittanut vaihtoi jäähdyttimen turhaan. Menin vipuun siinä, kun vanhan jäähdyttimen alareuna oli viileän oloinen kädellä kokeiltuna. Jäähdytysvesi virtaa vaakatasoon, joten ajattelin, että lämpöisen nesteen noste ei olisi vaikuttanut asiaan, kun vesipumppu imee vasemmasta alareusta.
Tänään tarkastettu moottorin lämpö kahdella mittarilla.
Termopari kytketty jäähdyttimen ylävesiletkun sisään.
Mittari näytti 88-89 astetta koneen ollessa kuuma. Asia tarkastettiin fluken yleismittariin liitettävällä lämpötilan mittaus-päällä (infrapuna). Kannenpultin lämpötila 90-91 ja auton moottorilämpötila-anturin
lukema 89-90astetta. Eli mittarit näyttivät samansuuntaisia tuloksia.
Kun moottorinlämpö oli lähellä 100-astetta, termopari näytti vakaasti 88-89 astetta. Tämän päivän testien perusteella huomasin, että öljynpaine tyhjäkäynnillä näyttäisi alle yhden, ja välillä tasan yhtä. Ajossa paineet on tapissa.
Paisuntasäiliön neste ei kupli.
Nyt heräsi kyllä vahva epäillys siitä, että vika jäisi sähköjen puolelle. Onko mahdollista, että mittariston virtapiirin jännite nousisi hiljalleen ylöspäin. Se taas vaikuttaisi ainakin lämpötilamittaukseen nostavasti, jos anturin vastus pysyy samana.. Entäpä öljynpainemittaus, onko se sähköinen ? Muuten missä anturi sijaitsee ?
Akun navoista mitattuna, jännite 14.0-14.2 volttia tasaisesti.
Olisi kenelläkään antaa vinkkejä em. ongelman ratkaisemiseksi.
flektin-anturin testasin + termostaatin vaihdoin ja lopuksi vaihdoin tuon anturin mikä näyttää mittaristoon tuon lämpötilan.Tulipa sitten kuntoon!
edesmennyt
W201
W201
Hienoa, että sain vinkkejä vian haarukoimiseen.
Täytynee tarkastaa mittariston jännitteensäädin. Enpä ole koskaan mittaria irroitellut, enkäpä muutenkaan sen sähkökaavioita tutkaillut.
Täytyy vielä tarkastaa lämpötila-anturi sillä viisiin, että kytkee anturiin suoraan vastusmittarin, ajaa koneen normaali lämpöön. Jos vastusarvo seilaa eli pysy paikallaan, niin vika anturissa.
Täytynee tarkastaa mittariston jännitteensäädin. Enpä ole koskaan mittaria irroitellut, enkäpä muutenkaan sen sähkökaavioita tutkaillut.
Täytyy vielä tarkastaa lämpötila-anturi sillä viisiin, että kytkee anturiin suoraan vastusmittarin, ajaa koneen normaali lämpöön. Jos vastusarvo seilaa eli pysy paikallaan, niin vika anturissa.
W124 300D, autom -91
Ei kun kovaa ajoa, sano huoltomies
Ei kun kovaa ajoa, sano huoltomies
Jos vaikka hakisit uuden anturin... ei kai ne niin kalliita ole ja sit voi ainakin sen osan sulkea pois varmuudella vian aiheuttajaksi. Sit mittariston kimppuun jos anturi ei auttanut...maukosa kirjoitti: Täytyy vielä tarkastaa lämpötila-anturi sillä viisiin, että kytkee anturiin suoraan vastusmittarin, ajaa koneen normaali lämpöön. Jos vastusarvo seilaa eli pysy paikallaan, niin vika anturissa.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Omaan kokemusta sellaisesta, että vaihdoin kannentiivisteen 123 240:een kun moottorin lämmöt nousivat mittarin mukaan jopa 100 asteeseen ja yli. Nousivat samalla tavalla kansipahvin vaihdon jälkeenkin, joten vika ei ollut siinä. Lämmöt nousivat erityisesti viileällä kelillä, mutta kuumalla kelillä ja kovalla pakkasella oli kaikki OK.
Kun löin navakasti kämmenellä mittaritaulun kohhdalle kojalaudan päälle niin lämmöt putosivat.
Kerran tuli mieleen puhdistaa mittaristosta pölyt lasin alta pois. Irrotin mittariston ja kun laitoin takaisin kaikki johdot, niin lämpöongelmatkin hävisivät.
Eli joku johto oli mittariston takaa huonosti kiinni.
Kun löin navakasti kämmenellä mittaritaulun kohhdalle kojalaudan päälle niin lämmöt putosivat.
Kerran tuli mieleen puhdistaa mittaristosta pölyt lasin alta pois. Irrotin mittariston ja kun laitoin takaisin kaikki johdot, niin lämpöongelmatkin hävisivät.
Eli joku johto oli mittariston takaa huonosti kiinni.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
lämpenee
Ostaessani W124 300D:n, olin kovasti mieltynyt jäähdytysveden lämpömittarin näyttämään, se näytti tarkasti kahden neulan verran yli 80 astetta. Peugeotissa kun mehut lämpeni miten sattuu..
Myöhemmin Mersussa lämpötila kuitenkin lähti seulaamaan 80 asteen ja seuraavan viivan väliin, ylämäessä ja peräkärri mukana oltiin jatkuvasti lähellä seuraavaa viivaa.
Nyt on jäähdytysneste vaihdettu pariin kertaan, termostaatti uusittu ja jäähdytin sekä lohko huuhdeltu pariin kertaan, mutta silti lämmöt seilaa enemmän kuin aiemmin. Öljyn seassa ei ole vettä eikä veden seassa öljyä. Kun lämpötila on ollut koholla, on myös öljynpaineet laskeneet, joten moottori lienee lämmennyt mittarin osoittaman mukaisesti, eli mittari ei paljoa ainakaan valehtele.
Termostaatin kokeilin kattilassa lämmittäen, se aukenee ehkä hieman myöhässä, mutta aukeaa kumminkin kokonaan ennen kiehumispistettä. Oudointa mielestäni on, että termostaattikotelon pinta ja alavesiletku on kovin viileä, vaikka mittaristossa neula osoittaa tarkasti 80 ja seuraavan viivan väliin.
Onko siis ongelma, että lämpömittarin neula seilaa, vai annetaanko vaan lisää syöttöä?
Myöhemmin Mersussa lämpötila kuitenkin lähti seulaamaan 80 asteen ja seuraavan viivan väliin, ylämäessä ja peräkärri mukana oltiin jatkuvasti lähellä seuraavaa viivaa.
Nyt on jäähdytysneste vaihdettu pariin kertaan, termostaatti uusittu ja jäähdytin sekä lohko huuhdeltu pariin kertaan, mutta silti lämmöt seilaa enemmän kuin aiemmin. Öljyn seassa ei ole vettä eikä veden seassa öljyä. Kun lämpötila on ollut koholla, on myös öljynpaineet laskeneet, joten moottori lienee lämmennyt mittarin osoittaman mukaisesti, eli mittari ei paljoa ainakaan valehtele.
Termostaatin kokeilin kattilassa lämmittäen, se aukenee ehkä hieman myöhässä, mutta aukeaa kumminkin kokonaan ennen kiehumispistettä. Oudointa mielestäni on, että termostaattikotelon pinta ja alavesiletku on kovin viileä, vaikka mittaristossa neula osoittaa tarkasti 80 ja seuraavan viivan väliin.
Onko siis ongelma, että lämpömittarin neula seilaa, vai annetaanko vaan lisää syöttöä?
...otappa kaveri avuksi ja kaverille iltasanomat rullalle käteen ...sitten mylly käyntiin ja lehdellä pidätte siipiä paikallaan ...kierrokset vaikka neljään tonniin ja lämmöt pois sitten odotusta ...josko visko lyö kiinni tai sitten ei ....anna lämmöt nousta sinne 100 ja 120 puoliväliin ...ja samalla tulee testattua lisätuuletin (jos sulla on ilmastointi) ....ei se muuten ole vaarallista jos ne lämmöt nousee satkuun sulla nyt , kun vain ei mee 120 ja ala keittään ...parempi sen koneen on käydä 100 kuin vaikka vain 80 ...no mutta testaa se visko
Viime syksyllä ihmettelin W123:n lämpömittarin seilausta 60-100 astetta. Sitten vika selvisi oli latausongelma eli säädin rikki. Vika tuli esiin ruuhka- ajossa kun oli kaikki virrat käytössä ( valot, pyyhkimet lämppärin puhallin jarruvalot ja takalasin lämmitin.virrat hiipuivat kun oli vähän kierroksia jonossa seisosessa).