Kysymyksiä A124:n katosta
Kysymyksiä A124:n katosta
Seuraa ryöppy kysymyksiä, koska A124:ia on Suomessa sen verran vähän, että niihin ei kovin helposti pääse tutustumaan livenä...
- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?
- Onko "rätissä" aina lasinen takaikkuna?
- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
- Onko kangaskaton rakenteessa/ automaattisuudessa tapahtunut muutoksia mallihistorian aikana?
- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?
- Onko "rätissä" aina lasinen takaikkuna?
- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
- Onko kangaskaton rakenteessa/ automaattisuudessa tapahtunut muutoksia mallihistorian aikana?
- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
Aika näppärästihän tuo käy, kesällä Tallinnan Prisman pihalla kun seurasin sivusta..eerola kirjoitti:- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
Tässä muuten kuva, miten se tapahtuu:
http://mercedes.pp.ru/tgal/a124roof.jpg
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
Hieno homma! Eli avatun katon päälle suojus on toteutettu laadukkaalla tavalla.Esa H. kirjoitti:...Tässä muuten kuva, miten se tapahtuu...
Lueskelin tuossa A124.de:täkin. Kivaa luettavaa. Jätti kuitenkin valitettavasti vastaamatta melkein kaikkiin kysymyksiin.
Ymmärsin, A124.de:stä että katon avaamiseen ja lukitsemiseen pitää A124:ssä osallistua käsin hiukan. Eli autossa on tuulilasin yläreunassa olevat linkut, jotka on hoidettava käsipelillä. Muuten homma menee sähköhydraulisesti.
Final Editionin tapauksessa tarina oli kuitenkin kirjoitettu niin, että jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen. Kova katto lienee ollut tuolloinkin lisävaruste - joskohta aika yleisesti mukaan rastiteltu. Onko näin?
"Rättikaton" rakenteesta en löytänyt tietoa enkä mallihistoriaa muutoksineen.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
omat kokemukset ja mutut tulee tässä (auto on siis -92)
Suosittelen
moni, ei tietoa montako kerrosta mutta jos suomen talvella auto on kuin mikä tahansa kovakattoinen niin....- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?
on- Onko "rätissä" aina lasinen takaikkuna?
2x salvat auki ja yhdestä napista kaikki loput (eli ikkunat ja katto), lopuksi vielä salvat kiinni.- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
eos, mutta jos vm. 92 mallissa homma on loppuun asti suunniteltu niin tuskimpa myöhäisissä malleissa yhtään huonompi.- Onko kangaskaton rakenteessa/ automaattisuudessa tapahtunut muutoksia mallihistorian aikana?
eos.- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
Suosittelen
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
Tämä epäilys syntyi tekstistäeerola kirjoitti:...Final Editionin tapauksessa tarina oli kuitenkin kirjoitettu niin, että jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen...
"Das E-Klasse Cabriolet “Final Edition” ist ein himmlisches Vergnügen... ...Wenn man möchte hat man im Handumdrehen ein Dach über dem Kopf. Das elektrohydraulische Stoffverdeck wird einfach per Knopfdruck aktiviert."
Eli tarkoittaako tuo "kädenkääntö" tuossa salvan operointia vai onko se synonyymi sanalle "nopeasti". "Einfach per Knopfdruck" tarkoittaa mielestäni, että koko homma hoituu kaikkineen yksinkertaisesti ja mukavasti nappulasta. Mutta mikä lienee totuus...?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
Itse omaan kysymykseeni saksalaista lähdettä lainateneerola kirjoitti:...- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?...
Die Verdeckaußenhaut des Cabriolets besteht aus witterungsunempfindlichem Gewebe. Zum Innenraum hin ist das Verdeck vollständig mit einem Verdeckhimmel abgedeckt. Zwischen diesen beiden Schichten sorgt ein 20 mm starkes Faservlies für die nötige Wärme- und Geräuschisolierung.
Eli kolmekerroksinen on. Eristekerros on 20 mm.
Vertailukohtia:
Mazda MX-5 Miata (1. gen) - Yksikerroksinen vinyyli. Ei eristeitä.
Mazda MX-5 Miata (2. gen) - Kaksikerroksinen vinyyli. Ei kummempia eristeitä.
Audi A4 Cabrio - Kolmekerroksinen. Ulkokerros polyesteriakryyliä. Eristekerros 15 mm jotain fleece-tyypistä kuitua.
Mercedes CLK Convertible (A208) - Kolmekerroksinen. Ulkokerros polyesteriakryyliä. Eristekerros 20 mm jotain kumi-fleece-mössöä.
Eli näistä vertailukohdista voidaan sanoa, että A124:n katto on kyllä suunniteltu laatuun ja hiljaisuuteen tähdäten, mutta miten 1991 esitelty rakenne pärjää todellisuudessa 2000-luvun vertailukohtia vasten?
Kerroksien määrä ja eristeen paksuus eivät mielestäni kuitenkaan kerro koko totuutta säänkestävyydestä ja ääni/ lämpöeristyksestä. Näihin vaikuttavat uloimman kerroksen materiaali ja mitä eristeenä on käytetty.
Rättikokemuksieni mukaan kumimaista seosta oleva ulkokerros kestää paremmin säävaihteluita kuin halkeilemaan taipuvainen vinyyli. Tämä on aika tärkeä asia Suomessa kun talvella toisinaan lentää suola ja rapa ja toisinaan on pakkasta vaikka naapureille jakaa. Kesällä taas lentää hienojakoinen hiekkapöly, joka on tehokas viikatun rättikaton tuhoaja. Erityisesti yhdessä lämmön kanssa.
Kokemukseni mukaan polyuretaanieristys taas toimii paremmin kuin edellä olevalla listalla suosittu syyspusakkamateriaali. Tämän pääsi todistamaan, kun eräs päivitti repeytyneen syyspusakkakattonsa oikein viimeisenpäälle laadukkaaseen tarvikekattoon.
Eli pitkän alustuksen jälkeen kysymys: Onko tietoa, mitä materiaaleja A124:n katossa on?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
Eli millaista materiaalia uloin kerros on? Ja mitä välissä oleva tavara on; polyesteriä, luonnonkuitua, kumia vai uretaania?eerola kirjoitti:...mitä materiaaleja A124:n katossa on?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Oletko esittänyt kysymyksen jo täällä? Vastaavat kyllä englanniksikin, jos saksa ei taivu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Kysymyksiä A124:n katosta
eerola kirjoitti:- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
Onko A124-malliin ollut saatavilla irrallista kovakattoa (talvikäyttöön)?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
On, mutta taitaa olla erittäin harvinainen. Kerran olen nähnyt netissä kuvan punaisesta A124:stä, jossa kova katto päällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi