W124 230 Turbo Projekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

W124 230 Turbo Projekti

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Noniin Laitetaas tästä projektista jotain pientä juttua tännekkin 8)

Eli auto on turbotus projektin alla ja eilen tuli haettua auto proturbolta,
autoon tehtiin siellä pakosarja ja myös turbo tuli sieltä (Mitsubishi TD05H)

Pian tarvisi imusarja ja virranjakaja viedä myös sinne.

Autoon tulee megaruutta ja säädettävä sytkä, eli ketun aikanen ke-jetti saa siirtyä syrjään. :wink:

Tänään tarvisi mennä laittamaan välijäähdytintä kiinni autoon.

Tässä muutama kuva.

P-sarja:
http://img170.imageshack.us/img170/1278 ... 001sl9.jpg

P-sarja2:
http://img201.imageshack.us/img201/4945 ... 004lr9.jpg

Turbo+sarja:
http://img237.imageshack.us/img237/6647 ... 007ye1.jpg

Turbo+sarja:
http://img237.imageshack.us/img237/7254 ... 010xb1.jpg

Tollasta 8)

Mutta laitan lisää kuvia ja juttua kunhan saan jotain tehtyä, tuo intti vaan hidastaa toimintaa vähän!

Ja jos joku tietää mistä sais sopivia mäntiä niin ihmeessä ilmotusta!
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Tänään tuli laitettua cooleri kiinni mutta ei ollut kameraa mukana niin en saanut kuvia viel täks päiväks..
Meen huomenna napsii muutaman kuvan jos kerkiän.
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Tänään tuli irrotettua tuo imusarja sitä varten että se menee proturbolle ms:än asennukseen ja suuttimien jne jne.

Mutta miksi imusarjasta on sorvattu heti alusta pois onko ihan tehtaan homma vai
onkohan jälkeen päin sorvannut.

Ja että mikä idea siinä on ollut?
tässä muutama kuva.

http://img207.imageshack.us/img207/5693 ... 009ab5.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/4918 ... 006rn3.jpg
W 124 230 - 86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo imusarjan sorvaus on tehty jo tehtaalla. Oisko lie kanavia kohdisteltu.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Hienoa projektia :)

Mitkäs on teho tavoitteet? (jos tässä vaiheessa vois udella) :wink:
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

No saahan niitä udella mut tarkkaa tietoa ei vielä ole mut enne ei luovuteta kun on yli 300hv :twisted:
W 124 230 - 86
mamipi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 11.08.2006 19:19

Viesti Kirjoittaja mamipi »

paljon on menny rahaa projektii?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nikomb kirjoitti:No saahan niitä udella mut tarkkaa tietoa ei vielä ole mut enne ei luovuteta kun on yli 300hv :twisted:
Elikkä ahtoa pitäis saada n. 2.5bar... :) Mitenkä jarrut ja alusta ja voimansiirto? :roll:
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

siinähän ne, oon just ettiny isompia jarruja.

uus tomaatti laatikko on tulos ja menos vahvistukseen.
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Noni taas vähän päivitystä.

Eli lähden nyt viemään tota mersun imusarjaa proturbolle sen megaruutan suuttimien ymym asennukseen.

Sen jälkeen ei enää paljon ole hommaa että kone käy, vähän noita ahtoputkia tehdä ja öljyn ja veden kierto tarvii turbolle vetää.

Olisko ideoita mistä tuo öljyn kierto olis järkevin ottaa ja jos jollain on kuvia mihin kohtaan öljyn paluu öljypohjaan kannattaa laittaa niin olisi hyvä!
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Tuli vähän paineputkia ja silikoniletkuja tilattua :)

Piti vkl saaha mersun imusarja mutta ei proturbo ollut vielä saanut kaikkia piuhoja valmiiksi.

Onko ketään mersussa käyttänyt noita PO-metallin kiertokankia?

http://img174.imageshack.us/img174/4101 ... 003zl6.jpg
W 124 230 - 86
VMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 13.01.2005 00:10
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja VMG »

En nyt heti muista mersuja PO-metallin kangilla mutta esim. 916 heppasessa UR Quattrossa on.Kai Roger Bakken Norjasta käyttää.Kyselin kerran jotain turboo siltä ja samalla kerto niitä käyttävänsä.Ja norskeillahan tunnetusti hilloo riittää!www.krbtrading.no
Autosporting
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Täältä ainakin löytyy PO:t ja eikös siinä 300Ce Twin Turbossa ollut myös 8)
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

NFS kirjoitti:Täältä ainakin löytyy PO:t ja eikös siinä 300Ce Twin Turbossa ollut myös 8)

Kuinka kauan kesti veivit tulla ja paljonko kustansi?
Lähetitkö hänelle yhden alkuperäisen veivin malliksi tai jotain?

Olisko tietoa kenelle kannattaisi viedä kansi laitettavaksi..?
W 124 230 - 86
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Alkuperäinen kanki+mäntä ja wisecon mäntä meni
malliksi, hintaa tais olla 750€ 2 vuotta sitten.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

NFS kirjoitti:Alkuperäinen kanki+mäntä ja wisecon mäntä meni
malliksi, hintaa tais olla 750€ 2 vuotta sitten.
Okei. muistatko kuinka kauan kesti toimitus?
W 124 230 - 86
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Tais olla 6viikkoa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Olikos se nyt niin, että niihin PO:n kankiin ei saanut kangen läpi menevää öljyporausta?
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

kyllä niihin saa mutta ojennus ei sitä mielellään tee.
Syy oli se että kyseinen öljyreikä vähentää kiertokangen laakerin öljynpainetta,
Kun tehoa otetaan tarpeeksi paljon niin sylinteri paine on niin iso että se voittaa öljynpaineen jos on reikä, Lopuksi totesi että jos teen reiän on kanget tuhoon tuomittu :? tämä oli ojennuksen kommentti ja ihan järkeenkäypä, reikiä ei tehty, vaan voitelu/jäähdytys tehtiin bemun suuttimilla.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Noniin ja projekti etenee taas.

Sain tänää imusarjan haettua proturbolta, tuli bemun läppärunko ja suutinputki ja suuttimet ym.

koitan saada tänään kuvia tänne niin porukka näkee mimmonen tuli. 8)
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Noniin,Nyt olis imusarjasta muutama kuva!

http://img168.imageshack.us/img168/889/ ... 035db9.jpg

http://img451.imageshack.us/img451/1866 ... 061xq1.jpg

Tommonen siitä nyt tuli.

Tässä vielä kuva ennen muutosta niin näkee mitä on tehty:

http://img165.imageshack.us/img165/9739 ... 010ad6.jpg

Seuraavaksi tarvis ruuvvata imusarja kiinni, niin proturbo saa vetää sähköt tolle moottorinohjaukselle.
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Noniin tuli taas pitkästä aikaa kerittyä jotain mersulle tekemään. (intti vie kaiken ajan )

Tuli tilattua myös PLX:än laajakaista.

http://img508.imageshack.us/img508/3640/plxpicqx5.jpg

Tänään olin irrottelemassa laatikkoa mersusta mutta jäi vielä paikoilleen kun ei ollut mukana kuusikoloavainta jotta olis saanu tuon kardaanin irti :/

Huomenna laatikko pois ja jos kerkiää niin kone nostetaan pois keulilta,
Kone avataan kansi rempataan, ja uudet männät sun muut hilppeet koneeseen nyt sitten laitetaan että uskaltaa ottaa tehojakin.

Minkä kokosella letkulla/putkella tuo turbon öljynkierto kannattaisi vetää?

Otan huomenna kuvia hieman niin näkee vähän että missä vaiheessa auto on.
W 124 230 - 86
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Samainen PLX tulossa myös tänne :D
Turbon öljynkiertoon riittää painepuolelle sisämitalla n. 6mm,
ja paluu puolelle sisämitalla n. 20mm.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Nyt on saatu kone pois keulilta ja listoja aika paljon otettu pois.
Tänään tilasin melkein kaikki uudet alustan puslat kl-varaosista, ja samalla tilasin ykkösen jousikumit ja uudet jousikupit niin saa ne vaihtaa samalla uusiin.

Onko tietoa minkä hintaset mahtaa olla nuo männät kun on tuossa 2,3 16v cossun koneessa?

Jos jollain on purettu tuollainen kone niiin ostaisin männät ja veivit.

Eli autoon tehdään nyt peltityöt, niitä ei kyllä kovin paljoa ole mutta jotain pientä, ja sen jälkeen auto maalarille.

Kone on vielä kesken kun ei ole saanu oikeen tietoa mitkä männät sinne laittais :roll:

Ja tuo vakio automaatti aski ei varmaankaan paljon tehoja kestä niin tarvii hankkia se 3:satasen aski ja turbiini.

Tässä muutama kuva ennen kun peltejä on alettu tekemään.

http://img405.imageshack.us/img405/6729/mersu007ns1.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/8884/mersu008lg7.jpg

Vähän heikossa kunnossa tuo kardaanin kumi.

Tässä muutama huono kuva vielä parista mersusta jotka olisi kaupan,sininen benzi on pappani hitsannut ja siihen muistaakseni on laitettu diesel koneen sijasta bensiini kone. autolla on ajettu ja jätetty vaan seisomaan talliin. tarkempia tietoja voin katsoa myöhemmin ja parempia kuvia.

http://img106.imageshack.us/img106/2143 ... 021jg2.jpg

http://img106.imageshack.us/img106/3449 ... 022rh8.jpg

Tässä lehtiartikkeli joka kannattaa katsoa niin näkee vuosimallin ja sen että auto todellakin on laitettu kuntoon. :)

http://img252.imageshack.us/img252/4616 ... 001ko9.jpg

Eli tarjouksia voi laittaa jos jotain tuommoiset vanhat meset kiinnostaa!
W 124 230 - 86
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Nikomb kirjoitti:No saahan niitä udella mut tarkkaa tietoa ei vielä ole mut enne ei luovuteta kun on yli 300hv :twisted:
Mites paljon bensiini vehkeistä irtoaa tehoa per litra? Dieseleistä ymmärtääkseni 100-150hp/litra...

Hienoa nähdä että joku jaksaa bensaa turbottaa...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sundiz kirjoitti:...Mites paljon bensiini vehkeistä irtoaa tehoa per litra? Dieseleistä ymmärtääkseni 100-150hp/litra...
Mersun M102-koneesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta esim Bilsport nro 4 / 2007 esittelee Ruotsissa liikenteessä olevan Volvo 850:sen, josta on otettu 2,2 barilla ja kilpabensalla karvan yli 300 hv per litra (710 hv / 2,3 l). Varttimaililla oli veto 10,54 @ 227,7 km/h. Japsikoneista (ja muistakin) saattaa löytyä kovempiakin litratehoja.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Nyt tarvis saada 2,3 8v männän tarkat mitat, että pääsis tilaamaan uudet männät.
muistaako joku että minkä kokoisella tapilla tuo on kun auto on vm:86..
Ja tarvis saada tuo korkeus männäntapista männän yläreunaan.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku saisi noi tiedot kaivettua jostain :)
W 124 230 - 86
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Nyt taas vähän kuvia ja juttua pitkästä aikaa.
auton koria olen tehnyt pikkuhiljaa armeijan ohella, mutta nyt saa hieman vauhdikkaammin tehtyä kun intti on ohi.

Tuossa olis kuva kiskoista kun väsäiltiin noille cobran nahkapenkeille, ei aiwan pieni homma ollut.

kiskot:
http://img175.imageshack.us/img175/4431 ... 057qv3.jpg

penkki paikoillaan:
http://img214.imageshack.us/img214/943/ ... 049rz9.jpg

Yleiskuvaa:
http://img237.imageshack.us/img237/7443 ... 011ts6.jpg


Olen noita tunkinreikiä peittänyt tossa edellisessä kuvassa näkyy jotenkin että pelkääjän puolen helmassa on jo laput.

etupäässä riittää vielä jonkun verran hommaa kun tarvii nuo jousikupit vaihtaa :/ onko kellään hyviä neuvoja miten olis helpoin tapa ne irroittaa?

aikas homma myös on ollut noissa etu alatukivarsissa kun joko pultti on mennyt poikki tai sitten on niin jämpissä siihen puslaan ettei pyöri sitten perkeleelläkään.

takakelkka tarvisi yrittää seuraavaksi irroittaa että saan vaihdettua tukivarsia ja hiekkapuhallettua ja maalattua kaikki osat. samoin etualatukivarret puhalletaan ja maalataan.


mutterimopolla kun yritin irroittaa takakelkan puslia niin ei sitten liikahtanutkaan. hain tänää wurthilta semmoisen kaasupullon että saa antaa hieman lämpöä pulteille jos sitten aukeis.
W 124 230 - 86
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Nikomb kirjoitti:aikas homma myös on ollut noissa etu alatukivarsissa kun joko pultti on mennyt poikki tai sitten on niin jämpissä siihen puslaan ettei pyöri sitten perkeleelläkään.
Vaihdoin tuossa tovi sitten etualatukivarsien puslat ja jokaisen pultin joutui käytännössä rälläköimään poikki. Myös puukkosaha on hyvä apu. Pulttia kannattaa välissä pyöritellä niin saa joka puolelta rälläköityä. 3/4" räikkä on oiva apu pyörittelyyn. Kun kääntää tukivarren auton alle pystysuoraan niin tilaa saa kohtuullisesti.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Vastaa Viestiin