Käyttöauto

300TD mersun jakopään palikoiden vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 19:50
ViestiLähetetty: Ti 12.09.2006 20:00
elikkä auto on -88 W124 koppanen farmari mersu ja 300TD koneella, eli ei turboa, ja tilasin siihen jakopään palikat (ketju, kiristin ja kolme erilaista laahainta :shock: ) mitä lie ovat... mutta en tiedä yhtään että miten homma tapahtuu, kun olen omistanut vehkeen vasta 3 päivää :lol: elikkäs onko paha homma tehdä itse? mitä pitää ottaa huomioon? onko kaikki tarvittavat palikat? mitä kaikkee joutuu irrottamaan? :roll:
"on se parempi ku uus venäläinen"



Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 22:19
ViestiLähetetty: Ti 12.09.2006 20:25
Joo,en tiiä miten tuo olis helpompi kuin 200,mutta mulla meni pakka ainaki täysin sekasin.Ketju pomppas ja jako päin p.......ä.
Jos et ole tehnyt hommaa ennen ,niin suosittelen lämpimästi.Teetä pajalla ja mieluummin sellaisellaa jossa on ennenkin tehty.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 10.12.2005 18:22
Paikkakunta: Alajärvi
ViestiLähetetty: Ti 12.09.2006 20:51
Terve. Ison kaarilaahaimen vaihtoon ainakin om602 pitää ottaa jakopään kotelo pois ja että saa jakopään kotelon irti ainakin oljypohjaa täytyy löyhyttää, en ole varma että pitääkö kansikin nostaa pois. Itse otin kummatkin pois. Onko laahain kulunut niin pahaksi, että pitää vaihtaa? Omassa autossani iso kaarilaahain oli kulunut tosi vähän, ei olisi tarvinnut vaihtaa ollenkaan ja muut laahaimet uuden veroisia. Pelkästään ketjun vaihto on helppo juttu, jos ei muita palikoita tartte vaihtaa.
190 2.5D turbo.
Sprinter 308 cdi.
vaimolla s203 200cdi.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 19:50
ViestiLähetetty: Ke 13.09.2006 11:47
kansi? :shock: no mutta kiristimen ja ketjun pystyy vaihtaan kotioloissa? en tiedä niistä laahaimista kun en ole sitä vielä aukassut :? mut täytyy kattoo...
"on se parempi ku uus venäläinen"

Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09
ViestiLähetetty: Ke 13.09.2006 11:56
kiisselimersu kirjoitti:kansi? :shock: no mutta kiristimen ja ketjun pystyy vaihtaan kotioloissa? en tiedä niistä laahaimista kun en ole sitä vielä aukassut :? mut täytyy kattoo...


Ei kukaan ole kieltänyt kannenkaan pöydällä käyttämistä kotioloissa :lol:
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11648
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Ke 13.09.2006 12:00
Ei kannata kantta turhaan irroitella, ennen sen takaisin laittamista tarvitaan koneistus, uudet tiivisteet moneen paikkaan sekä todennäköisesti uudet kannenpultit.

Ne laahaimet tai ainakin jotkut niistä näkee kun ottaa venttiilikopan pois...ja sehän piti muutenkin ottaa pois. Siinä näytti olevan aika kestävä kumitiiviste, mutta tiedä jos noin vanhassa sitten on jo aika huono. Itselläni se oli 2 vuotta vanha ja olisi kelvannut sellaisenaan takaisin (eli semmoinen pitää olla varoilla).

Jaon sekaisin menoa ei kannata pelätä sillä ei siinä vaadita ydinfysiikkaa pistää kolme akselia synkkaan...mutta kukaan ei myöskään pakota sekoittamaan sitä jakoa :roll:

Netistä ainakin löytyi ohje miten vanha ketju lukitaan kaksilla lukkopihdeillä nokka-akselin rattaaseen, ehkä nippusiteetkin käy. Ketju katkaistaan ja toinen pää liitetään uuteen ketjuun. Sitten ujutellaan uusi ketju konetta pyörittämällä paikalleen ja liitetään yhteen.

Laahaimissa tosiaan (kuulemma) pitää purkaa sitä jakokoppaa tai mikä se nyt onkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 19:50
ViestiLähetetty: Ke 13.09.2006 20:38
jos laahaimia joutuu vaihtamaan, niin mitä kaikkia tiivisteitä olis hyvä olla varattuna? ja mitä muita palikoita tarvii hankkia?
"on se parempi ku uus venäläinen"

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 22:19
ViestiLähetetty: To 14.09.2006 08:37
Joo,jos vanhalla vedät uuden paikoilleen,niin hommaa sitte friski kaveri vetään ketjusta ,ettei varmana pääse pomppaan mistään pyörästä ylitte,kuten kävi mulla..
Jos niin käy ni se on jako senjälkeen tattis ja pruttis :wink:
On siellä pumpussa ja samoin nokka-akselilla sellasia kohtia ,että ihan varmana plompsahtaa ,ellei ketjua pidä tyrnästi kiinni.
tietysti sitte jos avaat sen jakopään kannen ni saat helpommoin siten .että haet
kampimerkin OT kohtaan ja sillon pitäs nokan ,merkki olla kohdallaa ,jos ei ,niin pyöräytä kampea kerran ympäri ,ni pitäs löytyä .Sit senjälkeen pyöräytät kammesta siihen kohtaan ,missä pumpun lukitushahlo tulee näkyviin ,(yleensä se on 13-18 ast. jälkeen yläkuolokohdan ((jykk)),eli OT merkin), näet sen siitä pumpun kyljessä olevan ison pultin reiästä. Lukittet pumpun siihen niin ,ettei se varmasti pääse pyörähtään. Jos teet omatekoisen lukittimen 11 mm pyöreästä tapista ,johon teet rälläkällä 2-3 mm hahlon ,niin varmista sen hahlotapin pysyminen sen "meisselin" kärjen pään näkösessä kohoumassa ,joka on siellä pumpun akselilla.,siten ettei se pääse nousemaan vahingossakaan siitä ylös.
Hyvä varmistus voisi olla vaikkapa pitkä putkiklemmari kiertää pumpun ympäri ja kahlita tappi sen sisään.
Siten voit olla varma ,etteipumppu pääse plomsahtamaan.
Tämän jälkeen vaihtyö onkin jo pelkkää juhlaa,mutta hyvä olisi tietty vielä lukita se nokka-akselikin asentoonsa ,koska nyt se ei ole enää merkissä .
Kampiakselin merkin laitat ylös muisiin ,jos satut sitä vahingossa tonäsemään. :wink:

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 19:50
ViestiLähetetty: To 14.09.2006 21:08
kiitoksia vinkeistä, meen varmuuden vuoks ammattimiehen valvonnan alle tätä hommaa suorittamaan :lol: ja onhan siinä jossain vaiheessa varmaan hyvä olla kaks :?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2605
Liittynyt: To 17.06.2004 05:59
Paikkakunta: Palokka
ViestiLähetetty: To 14.09.2006 21:16
Jakoketju ei pysty hyppäämään kampiakselilta, eikä oikein herkästi syöttöpumpultakaan. Ennen homman aloitusta merkit laitetaan kohdalleen. Eli kampiakselilta ot merkin kohdalle ja nokka-akselin hahlo merkinkohdalle kannessa. Pumpusta ei tarvitse tässä vaiheessa välittää. Sitten vasta kiristin irti.

Ennen käynnistystä on oltava varma, että merkit on kohdallaan. Muuten on vaara, että venttiili ottaa mäntään kiinni. Yhden hampaan kestää olla oielessä, silloin ei tuu vammoja, mutta käy rumasti.

Kaksi ukkoa auttaa tässä ketjunvaihdossa tosiaan. Alipainepumppu muljauttelee ikävästi, joten jos on voimia, niin sen voi irrottaa häiritsemästä. Ei kuitenkaan tarpeellista.

Laahainta ei yleensä ikinä tarvitse kuluneisuuden takia vaihtaa, purattaa koneen keulan kokonaan, kohtuu iso homma.
"Jape"

w211 E320Cdi T- 04 240/580 Tuikutettu
w903 313 cdi 3+4 kuoma-auto
w115 200B Automatic -76 (ikuisuus)projekti+varaosa-auto 220d -70
w115 220b -70 Katsastettu ja ajossa.
MB 190 -90 OM604 ST Harrastesprinttipeli,
190 E 2.6 -87 190 -86
Honda NX 650 -97
Scania P92 -87
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11648
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Pe 15.09.2006 08:40
Lisätään vielä itsestään selvyys, että ennen käynnistystä kannattaa kertaalleen pyöritellä kone läpi, siis ympäri kaksi kierrosta, jollain meinasi käydä mainaan nolosti... :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 19:50
ViestiLähetetty: La 16.09.2006 11:47
niitä laahaimiahan on siellä kolme? onko ne kaikki niin pahoja vaihtaa? :?
"on se parempi ku uus venäläinen"

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 22:19
ViestiLähetetty: La 16.09.2006 15:31
Sanoisimpa näin ,ettei ne mitään laahaimia ole vaan paremminki ohjaimia ja ainoastaan se ketjun kiristin on laahain .
Eipä kait ne silloin mitään pahoja ole vaihtaa jos avaat jakopään kannen ,irrotat kannen ja plaanaat ja laitat uuden kansipahvin ja löyhytät öljypohjaa sen verran että saat alapään ohjaimen vaihdettua. Tuskin sitä tiivistettä tarvii vaihtaa ,vaikka eipä sekään heikkoo tekis samalla vaihtaa ku löyhdyttää. kYLLÄ VANHA TIIVISTE AINA YLEENSÄ ON KERRASTA VALMIS.
Mulla on koneella ajettu 540tuh. enkä kyllä vaihtanu edes kiristimen laahainta.
Vain pelkän ketjun ja vuoristoratapyörän (kuvassa). Pierupurkin ,eli alipainepumpun korjasin hitsaamalla katkenneen männän käyttövarren kiinni.
Laakeri oli parempi kuin uudessa kuulalaakerilla varustetussa.[img][img]http://img79.imageshack.us/img79/3895/kuvat29806114bn7.th.jpg[/img][/img]
Viimeksi muokannut jee päivämäärä Su 17.09.2006 10:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11648
Liittynyt: Ke 14.04.2004 11:53
Paikkakunta: SKG
ViestiLähetetty: Su 17.09.2006 08:51
Katsoin tuota 250 tkm ajettua ketjunkiristintäni. Se oli kuin tehtaan pakasta vedetty eli seuraavien 250 tkm aikana en aio kantaa murhetta sen vaihtamisesta.

Taitaa koneesta tulla verkonpaino ennen kuin tarvii tuota vaihtaa.

Se toinen ohjain siinä ylempänä, puolittain kannen puolella on helppo vaihtaa, mutta se osallistuu vielä vähemmän keskusteluun ketjun kanssa eli _taitaa_ olla lähes "ikuinen", ellei nyt mekaanisesti jotenkin hajoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 19:50
ViestiLähetetty: Su 17.09.2006 17:44
no täytyy kattoo sitten että miltä näyttää :roll:
"on se parempi ku uus venäläinen"

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com