124 -87 200d turbo ja sen katsastus |valmis ja katsastettu|

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

124 -87 200d turbo ja sen katsastus |valmis ja katsastettu|

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Kävin katsastus asemalla jutustelemassa asiasta ja ensimmäisellä kerralla piti riittää pelkkä tehopaperi jos tietty pysyy siinä 20% sisällä tehon lisäys, mutta nyt jälkimmäisellä kerralla rupesivat vaatimaan jotakin maahantuojalta tilattavaa lappua missä kerrotaan mitä alusta muutoksia pitää autoon tehdä ym? miten olette katsastaneet näitä 200d turboja ja mitä siihen oikeasti vaaditaan? jos oletetaan että tehon lisäys pysyy siinä 20% alapuolella
Viimeksi muokannut |parsakaali|, La 22.09.2007 19:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 -87 200d turbon katsastus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuosta katsastuksesta on tuo ilmoitus luonteinen topic tässä ylhäällä, sen lienet jo lukenut huolella läpi.

Periaatteena jälkiahtamisessa on käyttää vertailuautoa, jonka moottorin teho on se, jota et saa ylittää kuin sen 20%. Ilmeisesti sinulla on aluksi verrattu 200D autoon, joten tehoa ei saa olla teholapussa paljonkaan.

Mikäli verrataan vaikkapa 300D autoon tulee autostasi vaihtaa voimansiirrosta, jarruista ja muusta alustatekniikasta ne osat jotka poikkeavat autossasi. Tähän tarvitaan se maahantuojan lappu, josta selviää nuo erot. Yleensä katsastuksessa on kelvannut jopa varaosamyyjien esitteet, joista selviääö esimerkiksi, jos noissa on samankokoiset jarrut yms.

Jokatapuksessa vaikka saisit autosi katsastettua vertaamalla sitä 200D malliin, kannattaa ehkä kuitenkin tehdä ne alustan ja jarrujen muutokset, kun ei se teho kuitenkaan tuöe käytännössä pysymään niin pienenä, mitä siellä lapussa on.

Paljonko se teho muuten siinä lapussa oli ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

enhän minä ole saanu vielä käytettyä etes penkissä, mutta pistän tänne sitten luvut kuhan saan käytettyä penkissä, kiitos tiedosta
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

paras verrokki on kun vertaa 2.3 bensaan, siinä on 136 hp. Joten teholappu missä on alle 136hp niin katsastus onnistuu 200D:n vakio alustaosilla ! (2.3 benassa on siis samat alustan osat kuin 2.0D)
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Kuten epk jo sanoi, helpoin on verrata 2.0 tai 2.3 bensaan ja tähdätä tehot penkissä siihen. Osien vastaavutta on todisteltu esim. varaosamyymälän papereilla. Mitään virallisia todistuksia hommassa ei tarvittu.

Mikä on tämä +20%? Ainahan vertailu tehdään johonkin rinnakaismalliin. Eikö +20% tule vastaan vasta mallisarjan tehokkaimpaan verratessa (ylitys 20% tehokkaimpaan versioon).
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikös tämä +20% ole niin että jos 200d turboa verrataan vaikka 136hv 2.3E bensaan. (Samat alustan/jarrujen osat)
Niin teho saa mennä tuon 20% yli tuosta 136hevosesta. Eli tehoa sais olla 163hv :?:
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Mika.T kirjoitti:eikös tämä +20% ole niin että jos 200d turboa verrataan vaikka 136hv 2.3E bensaan. (Samat alustan/jarrujen osat)
Niin teho saa mennä tuon 20% yli tuosta 136hevosesta. Eli tehoa sais olla 163hv :?:
Näin minä itsekkin olen käsittänyt asian, että auton tehoa saa kasvattaa 20% ilman että tarviisi verrokkia ja alustan muutoksia yms
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Julli kirjoitti:---
Mikä on tämä +20%? Ainahan vertailu tehdään johonkin rinnakaismalliin. Eikö +20% tule vastaan vasta mallisarjan tehokkaimpaan verratessa (ylitys 20% tehokkaimpaan versioon).
Tämä on ministeriön ja AKEn virallinen kanta eli vain tehokkaimman vertailumoottorin yhteydessä sallitaan 20% tehonlisäys. Katsastusasemilla saattaa kuitenkin olla poikkeavia tulkintoja asiasta. Käytännöt vaihtelevat sekä entisillä valtion asemilla että uudemmilla yksityisillä asemilla. Tämä selviää vain kysymällä katsastusmiehiltä ja laittamalla aseman ja katsastusmiehen nimi muistiin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa ottaa suosiolla riittävän pieni teholappu, ei ole ongelmia katsastuksessa. Savulappu kannattaa olla valmiiksi joltain korjaamolta. Jälkiahdetut saattaa savuttaa liikaa katsastustilanteessa.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

tottahan toki olen jo hankkinu lapun päästöistä :D ja läpihän se meni 8)
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

maanantaina auto lähtee penkkiin ja eihän sitä uskonu että kolme ja puolkierrosta syöttöä on jo liikaa pumpulle näköjään, ku tyhjäkäynti jää korkealle eikä meinaa laskea, mutta pitää pyöräyttää vielä huomenna kierros pois. :oops:
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

pyöräytä sitä kiekkojen lasku ruuvista..
eliikkä siellä pumpussa on niitä ruuveja.. en löytänyt tähän hättään sitä kuvaa jossa on 123 ja124 pumpun takaa kuvat.. sieltä katot että mitä ruuvvaat, veljelle nyt ruuvvattiin (250d) lisää soppaa ja lisäää vetäviä niin piti kaikkia ruuvveja vähän ruuvata jotta saatiin haluttu lopputulos.. (nätti tyhjäkäynti, kiekat ei jää huutamaan vaan tippuu alas kohtuu nopeesti, lisää savua putkesta ja auto ei hyydy siinä 4000rpm kohdalla..)
eli kirjoita aina muistiin että mitä pyöritit ja kuinka paljon. joten on aina helppo palata takasin siihen mistä lähdettiin.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

tiedän kyllä mitä tarkoitat, mutta 76.7kw/180nm oli tehoa ny autossa, saan aikaseksi otettua kuvan penkkipaperista niin voin senkin laittaa
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Nyt on auto katastettu ja vertailumoottorin teholapuksi kävi boshin suodatin kirjasta kopioitu sivu :) ps. ois muuten myytävänäkin :)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JP74 kirjoitti:. Savulappu kannattaa olla valmiiksi joltain korjaamolta. Jälkiahdetut saattaa savuttaa liikaa katsastustilanteessa.
Ovat ilmeisesti AKE:ssa huomanneet homman.
Suorittivat mittauksen katsastuksessa uudestaan, sanoivat että jos on lappu on kotrollimittaus ilmainen. On kuulemma AKE:n ohje.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ovat ainakin tällä seudulla jo pitkään mitanneet savut oli lappua tai ei.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Olisi auto muuten menny päästöistä läpi, mutta tyhjäkäynti oli tuolloin hieman korkealla 1100 :D mutta asia on nykyisin korjattu... lisäksi koska aikasemmin mainittiin että 2.3 ois hyvä vertailu malli, mutta ainu kohta autossa on se että edessä on jäähdytetyt levyt sekä isompi pääsylinteri. 2.0 pensassa on taas ihan sama alusta... ei tarvinnu tehä mitään muutoksia alustaan kun vertasi kyseiseen malliin...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vanhemmissa 2.3 ei ole jäähdytettyjä, joten voi verrata siihenkin.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

missä vaiheessa se sitten muuttui jäähdytetyksi?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

89 pintaan, muovikylkien kanssa.
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Auto on tosiaan muutoskatsastettu ja projekti saatu päätökseen jo 06 kesällä. Autolla kerkesin ajaa n.30tkm ja yks vetari särkyi. Muuten ei vikoja tekniikan kanssa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Millasilla tehoilla tämä moottori kesti ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

77kw/180nm 0.8 paineella (tämä on siis penkkissä mitattu) ja kovemmilla pakkasilla nosti 1.3 :D Vakio pumppu mistä oli vain syöttöjä ruuvvattu.
Vastaa Viestiin