C-sarjalainen ja hehkunmerkkivalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

C-sarjalainen ja hehkunmerkkivalo

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Hehkuttaa normaalisti, merkkivalo sammuu ja käynnistyksen jälkeen syttyy uudelleen noin minuutiksi --> joku hehku pimeenä :idea:
Mutta mutta, vaihdatanko vain pimenneen vai kaikki kerralla, rohjake vm-98, ekoja CDI vehkeitä.
Kalluppi tyyliin:
1) jos rahaa on, vain yksi kerrallaan, saahan käydä viikon välein huollossa kun muutkin sammuvat
2) vaihda ite ja katkaise hehkutulppa?
3) vaihda ite ku o helppoo
4) ku ei oo rahaa, vaihdata kaikki kerralla ja aja toiset 250tkm
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Vaiha kaikki kerralla.
pystyy itekki vaihtaan ihan nätisti jos ei valo oo kauaa palanu..
mutta tietenki onhan niitä hankalia tapauksiakin.
itse olen vitoon kerran vaihtanu ja siinä onnistunu.
mutta aikaa piti käyttää reilusti, ei passannu hätiköijä.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
pekkavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 28.04.2004 09:14

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

Samaan hommaan vielä tarkentava kysymys, pitääkö hehkun kierteisiin laittaa jotain rasvaa ennen asennusta ja jos nin mitä?
(jos tuo rasva auttasi, että pian tulevalla seuraavalla vaihtokerralla irtoaisi helposti)
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

ite en laittanu jotkut käyttää jotahi töhnää... mutta merkkiliikkeessä vissiin ei.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ei sinne mitään töhnää laiteta..
Menet korjaamolle vaihdattamaan ne KAIKKI hehkut, pääset helpommalla.. :idea:
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Halvimmalla ja helpoimmalla pääsee kun ostaa tulpat itse esmes. motonetistä (Itse sain Motonetistä 4 kpl samoja Boshin hehkuja samaan hintaan, kuin Tyninharjulla olisivat myyneet 1 kappaleen) ja vie auton uusien osien kanssa sellaiseen korjaamoon jossa osaavat vaihtaa noi hehkut nopeasti. Vaihtoon menee 1-2 tuntia. (joutunee kait purkamaan imusarjan pois tieltä)
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Ei tartte purkaa koneesta muuta kuin suojamuovi kansi päältä pois ,jolloin hehkut näkyvät.
Tarttee olla sopiva torks ja muistaakseni 10 mm pitkä hylsy ja kärkipihdit joilla saa hehkun johdon irti.
Työnä ei ole vaikea kun ei kauaa aja hehku pimeänä.
Jos tuntuu jumittavan niin edes takainen liike yleensä helpottaa avautumista.
Paineilmalla voi puhaltaa epäpuhtauksia pois .
Crc on hyvä apu jos tarttee liukastetta.
Näillä eväillä olen jokaisen tulpan saanut vaihdettua.
Jos vaihdat vain yhden tulpan eli palaneen niin saat selville mikä on pimeenä seuraavalla tavalla ja on yksinkertainen ja halpa ja helppo.
Hehkureleeltä tulpille menevä liitin irti,sitten johdon pätkä jonka toinen pää kiinni virtaa antavaan liitokseen ,esim,apukäynnistys liittimeen,varo oikosulkua .
Sitten vuorotellen koitat hehkujen lähtöihin voi olla neloskoneessa kuusi lähtöä joista kaksi on tyhjää.
Koitettaessa pitää antaa kipinää johdon ja hehkulle menevän johdon koskettaessa toisiaan,jos ei tapahdu mitään on sen piuhanpäässä oleva hehku rikki.
Liittimessä on numerot kun aikansa katselee niin kyllä ne sieltä löytyy.
Kannattaa käyttää voimavaroja ajatuksella ettei särje tulppia.
Mielestäni tee se itse työnä ei kovin vaikea.
Viimeksi muokannut nautseri, La 04.08.2007 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Homma hoidettu. Aika näyttää teinkö viisaan ratkaisun, mutta kerrotaan nyt mitä tehtiin ja miten.
Käytin auton Veholla:
- testeri tms. kiinni ja vikakoodin luku mikä hehku pimeänä, a 29 euroa
- nelospytyn hehkun vaihto, tunti töitä (käväsin röökillä 45min kuluttua, jolloin auto oli jo pihalla valmiina) -> kassalle, oisko abc-123 jo valmis --> no ON, 1h töitä a 65euroa :x
- loraus rasvaa, a 0.30 senttiä
- hehkutulppa 28 euroa

Uskaliaimmat voivat hakea KL-varaosista tai muualta kaikki hehkut, a 14 euroa ja vaihtaa ne itse.

Jos hetken kuluttua joku muu hehku pimenee, alan harjoitella noita hehkun vaihtamisia itse
Vastaa Viestiin