!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Soitto Veholle poiki seuraavanlaisen keskustelun:

Kysymykseni:
Onko autoni termostaatti vaihdon tarpeessa, kun lämmöt nousevat niin, että ne käyvät silloin tällöin +80C:ssä ja tippuvat heti viivan verran alemmas, eli n. +75C:n?

Vastaus:
Aivan normaalia, mutta jos jokin epäilyttää niin aja tänne pikahuoltoon niin katsomme testerillä mahdolliset vikakoodit.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tätä päivää...

Viesti Kirjoittaja pekkali »

... tule, niin katsomme vikakoodit: Kiiitos € 45,- ei ole autossa vikaa kun ei ole vikakoodeja.
-Ei, emme anna diagnostiikan listaa mukaan.
Mankumalla saa vilkaista saatteella että siellä saattaa olla joitakin vikoja, mutta ei ne välttämättä vikoja ole. Kielletty kuulemma antamasta diagnostiikkaraporttia asiakkaalle omasta autostaan nykyään!

Tätä tuntuu olevan Vehon diagnosointi tänä päivänä. Jos ei näy tietsikalla, ei ole vikaa ja vaikka näkyisikin, ei se välttämättä ole vika.

Ei viallisesta termostaatista mitään herjaa tule diagnostiikkaan jos se ei ole aivan jumissa ja moottori käy kuumana tai aivan kylmänä koko ajan.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

On vähän Off-topic, mutta minulle annettiin diagnoosilista laskun kylkiäisenä ilman erillistä pyytämistä, kun käytin autoani huollossa vikatilan vuoksi pari viikkoa sitten.
W210 E220 CDI -01
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Niin, minä olen samaa mieltä, ettei ymmärtääkseni edelleenkään missään autossa ole tehty sellaista järjestelmää, joka herjaa ns. "väsyneestä" termostaatista, jonka pitää lämmöt hieman liian alhaalla.

Eri asia on sitten, jos termari on täysin jämähtänyt jompaan kumpaan suuntaan ja silloinkin vikakoodit luultavasti tulevat sen välillisesti aiheuttamista muista toimintahäiriöistä, jotka tulkitaan sitten mittaavan henkilön toimesta johtuvaksi termostaatin viallisuudesta.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Lähetin kyselyn tästä moottorin lämpötila-asiasta juuri konsernin kotisivujen kautta (Daimler.com), koska Veholta saamani vastaus ei tyydyttänyt täysin minua ja epäselvyys asiasta näyttää foorumilla jatkuvan.

Sain sähköpostiini automaattisen vastauksen, että asiaan palataan pian.

Kerron vastauksen heti sen saatuani.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
rtlp23
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 14.01.2008 22:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rtlp23 »

Kiitos jo etukäteen.

BTW, saivat ne Veholla ainakin selville sisätilojen käryn syyn (kun itse vinkkasin;)): kaikki suuttimet vuotivat konehuoneessa. Tukivarsien, raidetankojen ja puslien uusiminen ja aurauskulmien säätö jäikin sitten toiseen kertaan, kun tuohon saavat jo puoli päivää aikaa kulumaan.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Division kirjoitti:Soitto Veholle poiki seuraavanlaisen keskustelun:

Kysymykseni:
Onko autoni termostaatti vaihdon tarpeessa, kun lämmöt nousevat niin, että ne käyvät silloin tällöin +80C:ssä ja tippuvat heti viivan verran alemmas, eli n. +75C:n?

Vastaus:
Aivan normaalia, mutta jos jokin epäilyttää niin aja tänne pikahuoltoon niin katsomme testerillä mahdolliset vikakoodit.
Ei ole normaalia. Termostaatti on rikki. Miksi muuten uudella termostaatilla nousee yli 80 aina ? Sehän on varmasti ehjä silloin.

Mutta oma ja parin tutun kokemus on, että kun lämpö on päälle 80, niin polttoaineen kulutus putoo selkeesti. Ja siis jos on uusi termostaatti, niin sehän silloin on niinku pitää.

Ei ole mitään järkisyytä, miksi alle 80 olis normaalia. Se lisää kulutustakin.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Uolevi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 08.04.2008 11:23

w211 200cdi termostaatti

Viesti Kirjoittaja Uolevi »

olen uusi foorumilainen mutta seurannut palstaa jo pidempään.
omassa e 200cdi A vm.203 oli ostohetkellä lämmöt max 60 astetta mutta vaihdettuani siihen 92 asteen termostaatin lämmöt sen jälkeen noin 90 astetta. Kulutus ennen termostaatin vaihtoa ja ilmamassa anturin puhdistusta
matka-ajossa oli noin 7l sadalla. Nyt talvirajoitus nopeuksilla enään matka-ajossa 5,6 (ajotietokoneen ilmottamat lukemat)
Autolla ajettu kaikkiaan 260 000km.Ollut mulla vajaat 2v.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tänään vaihdoin 92 asteisen termarin -02 200 CDI:hin. Nyt lämmöt nousee yli 90 asteen. Ennen nousi 80 asteeseen ja 80km/h tunnissa vauhdilla tippui allekin. Kustansi tarvikkeena 41€.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Division kirjoitti:Lähetin kyselyn tästä moottorin lämpötila-asiasta juuri konsernin kotisivujen kautta (Daimler.com), koska Veholta saamani vastaus ei tyydyttänyt täysin minua ja epäselvyys asiasta näyttää foorumilla jatkuvan.

Sain sähköpostiini automaattisen vastauksen, että asiaan palataan pian.

Kerron vastauksen heti sen saatuani.
Lainaamaani kysymykseeni ei koskaan tullut mitään vastausta.

Nyt vihdoin kuitenkin C-huollon yhteydessä, jossa tehtiin takuuseen meneviä töitä, huomattiin, että termari ei käyttäydy oikein (minun piti tietysti pyytää sen asian tarkastamista, muuten tuskin olisi huomattu...) ja se vaihdettiin uuteen.

Lopputulos oli:
-Kulutus tippui n. 1.0 - 1.5 L/100 km
-Auto on pirteämpi
-Lämmöt nousee +90C ja pysyvät siinä kuin nakutettu, mittari ei siis enää seilaa kuten ennen.

Huvittavaa, että automyyjä sekä aiemmat Vehon ihmiset ovat väittäneet, että W211:ssä seilaa aina moottorinlämpömittari pykälän verran ja lämpöjen tuleekin olla hieman alle +80C. Sanoohan se järkikin, että jos on n. +90C -termari niin siinähän ne lämmöt silloin ovat ja pysyvät, jos se termari toimii. Sitä vartenhan se aparaatti on olemassa...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Division kirjoitti:
Division kirjoitti:Lähetin kyselyn tästä moottorin lämpötila-asiasta juuri konsernin kotisivujen kautta (Daimler.com), koska Veholta saamani vastaus ei tyydyttänyt täysin minua ja epäselvyys asiasta näyttää foorumilla jatkuvan.

Sain sähköpostiini automaattisen vastauksen, että asiaan palataan pian.

Kerron vastauksen heti sen saatuani.
Lainaamaani kysymykseeni ei koskaan tullut mitään vastausta.

Nyt vihdoin kuitenkin C-huollon yhteydessä, jossa tehtiin takuuseen meneviä töitä, huomattiin, että termari ei käyttäydy oikein (minun piti tietysti pyytää sen asian tarkastamista, muuten tuskin olisi huomattu...) ja se vaihdettiin uuteen.

Lopputulos oli:
-Kulutus tippui n. 1.0 - 1.5 L/100 km
-Auto on pirteämpi
-Lämmöt nousee +90C ja pysyvät siinä kuin nakutettu, mittari ei siis enää seilaa kuten ennen.

Huvittavaa, että automyyjä sekä aiemmat Vehon ihmiset ovat väittäneet, että W211:ssä seilaa aina moottorinlämpömittari pykälän verran ja lämpöjen tuleekin olla hieman alle +80C. Sanoohan se järkikin, että jos on n. +90C -termari niin siinähän ne lämmöt silloin ovat ja pysyvät, jos se termari toimii. Sitä vartenhan se aparaatti on olemassa...
Mulla nousee myös tuonne >90 astetta, mutta autoa pitää kengitellä hieman että sinne päästään nopeammin. Siellä ne kyllä pysyy kun on sinne nousseet.

Jos ajelee rauhallisesti 80-90km/h niin pitkään pitkään menee jos kylmiltään lähdetään että ollaan 90 asteesa..

EDIT: Niin ja termari juuri vaihdettu.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Täälläkin vaihdettiin termostaatti eilen, lämmöt oli mittarin mukaan koko ajan 80 eikä seilannut ylös eikä alas.
Ostin 92 asteisen ja se eilen vaihdettiin, nyt lämmöt 80 ja 120 puolivälissä mittarin mukaan (eli se tyhjä viiva missä ei ole lukemaa).
Vanha termari oli myös 92, mutta lämmöt oli siitä huolimatta ala kantissa.
Auto on s211 270 cdi 2004
Avatar
Bruno59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 03.07.2007 16:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vaihdettu termari huollossa

Viesti Kirjoittaja Bruno59 »

Moi pitkästä aikaa !

Käytin tänään Coupen w203 huollossa A ja samalla pyysin vaihtamaan termarin (92c). Lasku pelkästä vaihdosta oli 164 erkkiä ??, siis mulla oli uusi 92 mersun oma varaosana. Mitäs teidän vaihdot ovat maksaneet?

Ja lisäksi 7 L jäähdytin nestettä 35 €

Tuntuu aika sanoisinko suolaiselta tuo vaihtotyön hinta, vai mitä

Samalla sitten selvisi miksi ilmastoinnista katoaa aineet, kenno siellä vuotaa.
Ei kuitenkaan ole tyhjennut kokonaan kun ei valo pala.

Onkos teillä vinkkejä kennon korjaukseen/vaihtoon

Että tälläistä tällä kertaa

Ja syksyä kaikille

B59
Difference between men and boys is the price of the toys

W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Lokari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 20.10.2007 18:06

Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Lokari »

Terve!
Kiitos foorumilaisille termostaatin tiedoista. Ostin viime tammikuussa Saksasta tuodun C220cdi:n. Kesällä luettuani forumia tarkistin koneen lämpötilan. Oli n.70. Veholla vaihtoivat termostaatin ja sen jälkeen lämmöt on nousseet n.90 asteeseen, joten aihetta on tuontiautojen, miks ei muidenkin, moottorin lämpöjä tarkkailla.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

gipsy kirjoitti:
"Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee)"
Vaihdatin termarin Mega-autossa. Hinta töineen 224 euroa, jotta
se halpuudesta. Hommahan on tärkeä, mutta nuo operaatioiden
hinnoittelut menevät aivan hilsekerroksen yli.


Menee samoihin ylläolevan kanssa jos sulla oli oma osa.

164€ on tunnin työstä edelleen kova hinta mielestäni.
:wink:
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Maileri »

markoala kirjoitti:gipsy kirjoitti:
"Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee)"
Vaihdatin termarin Mega-autossa. Hinta töineen 224 euroa, jotta
se halpuudesta. Hommahan on tärkeä, mutta nuo operaatioiden
hinnoittelut menevät aivan hilsekerroksen yli.


Menee samoihin ylläolevan kanssa jos sulla oli oma osa.

164€ on tunnin työstä edelleen kova hinta mielestäni.
:wink:
Omaan w211 90 asteen termari Oulun Vehossa vaihdettuna 230 erkkiä.
Termostaatin osuus 85e. Mutta nyt pysyy lämmöt tasaisesti ysikympissä sekä kulutus silminnähden laskenut, about 0,5 - 1 litraa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Aika yhteneväinen hinnoittelu kaikissa "vehoissa" siis. Perustunee työn ohjeaikaan.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

kUINKA PITKÄLLÄ AJOLLA TEILLÄ NUOSEE 90 ASTEESEEN LÄMMÖT. EI MULLA AINAKAAN NÄKÖJÄÄN NYT NOUSE KOVINKAAN HELPOLLA JOS AJELEE TOHON ISOLLE TIELLE JA SIINÄ KÖRÖTTELEE VAJAA 100KM/H. TERMARI ON UUSI, MUTTA SAKSALAINEN TARVIKE. KUSTANSIKO SE NYT SEN 40€ KAIKKINEEN KUN ITSE VAIHDOIN..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Onko egr pois käytöstä. Jos on saat ajella rauhallista ajoa pitkään ennen kuin on 90. Tulee kyllä aikanaan vastaan.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
teesi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 02.04.2008 19:10

Viesti Kirjoittaja teesi »

Olipa pakko tarkistaa tuo hinta. Eli maaliskuussa toin auton Saksasta, lämmöt heilui 75-80 asteen tietämillä, ja näitä palstoja luettuani vein auton termostaatin vaihtoon. Kahvimaan Autossa termostaatin ja jäähdytinnesteiden vaihdon koko hinnaksi tuli 192 euroa, josta termostaatin osuus 61 euroa, nesteet 44 euroa ja työ 87 euroa.

Termostaatin vaihdon jälkeen moottorin lämpötila täysin vakio viivan alle sata astetta riippumatta ajonopeudesta. Siihen nouseminen ottaa toki aikansa, ja tuo aika riippuu jo paljon kierroslukemista.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

markoala kirjoitti:Onko egr pois käytöstä. Jos on saat ajella rauhallista ajoa pitkään ennen kuin on 90. Tulee kyllä aikanaan vastaan.
No joo. Onhan toi egr pois käytöstä. Ajoin tänään 100km aamulla. Ulko lämpötila tasan 0 kokomatkan. Nopeus motarilla 110km/h ja sitten oikeastaan 50km 90km/h. Lämmöt kävi hieman yli 80 muutaman kiihdytyksen jälkeen, mutta ei pysynyt siellä kun nopeus tasoittui. Karvan verran alle 80 (~77) oli kokomatkan.

Kun tulin matkan takaisin niin lopussa motarilla oli hieman yli 80 asteen. Ajelin n. 120km/h. Lämpötila 6 astetta.

Soitin jo tarvike liikkeeseen ja sieltä tulee takuuseen uus. Ei ole saksalainen vaan ranskalainen termari.

Ja lisättäköön että pahvi on keulilla, mutta moottorin suojamuovi puuttui tänään..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Juu ei toimi kunnolla simpan autossa. Minulla nousee 90 asteseen hitaasti mutta varmasti. Tuliko tarvike termari kotelon, tiivisteen ja lämpötila-anturin kera kuten veho tuotekin.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

markoala kirjoitti:Juu ei toimi kunnolla simpan autossa. Minulla nousee 90 asteseen hitaasti mutta varmasti. Tuliko tarvike termari kotelon, tiivisteen ja lämpötila-anturin kera kuten veho tuotekin.
Ei ollut lämpötila anturia, mutta tiiviste ja kotelo sinä oli. Vi..taa vaihdella uutta sinne kun oma hommansa siinäkin. Eikä tuosta sitten tiedä että toimiiko taas. Pr..le. :evil:

Ne lupas yrittää tarvikeliikkeestä hommata Saksalaista saman merkkistä kuin mersun oma, mutta epäili että saavatko 92 asteisena. Sanoin kyllä että olen vamis lisää maksamaan kunhan saan laatu tuotteen. :evil:

Jos ei ala herätä henkiin seuraavalla vaihdolla niin sitten saavat antaa rahat takaisin ja laitan vehon termarin sinne.. :evil:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Hermo meni!

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Tänään aloin vaihtamaan tarvikeliikkeen termaria. Sain liikkeestä Saksalaisen termarin 87 astetta. Runkonumero oli hiottu pois eli varmaan sama osa mitä mersu käyttää. Merkkikin oli sama.

No minä sitten "lievässä" kiiressä autoa purin ja onnistuin katkaisemaan polttoaine pumpulle menevän putken t-haarasta. No ei siinä mitään kävin hakemassa uuden t-haaran ja letkuilla korjasin. Siiitä tuli ok. No sitten aloin asentamaan uutta termari ja VI.TU väärä termari. Siitä puuttui se liitäntä kumiletkulle lohkosta termariin. taulu paloi pahemman kerran. Soitin veholle ja kysyin löytyykö hyllystä 92 asteista ja löytyi. Myyjä oli hyvällä päällä ja myi näin lauantain kunniaksi termarin 60€. :)

Läsäytän ensi viikolla tarvike termarit sinne tiskiin ja vaadin sen 42€ takaisin.

Mitä tästä opimme. Älkää ostako niitä tarvike termareita ellette saa saksalaista laatua. Lisäksi olen melko varma että tuota saksalaista mallia ei helposti löydä 92 asteisena tarvikkeena. Vertailin ranskalaista ja saksalaista niin juuri tuolta missä termari tiivistää runkoa vasten osat ovat erilaisia.

No lisään tähän vielä sitten miten tuo vehon 92 termari mulla lämmöt nostaa kun saan paikoilleen.


EDIT:

Nyt on koeajo suoritettu. Kyllä ne lämmöt edelleen tuntui "tyssäävän" siihen 77 asteeseen kun ajoi tuohon moottori teille ja ajoi sellaista 100km/h. Kohtuu nopeasti nousi siihen. Ajoin noin 15km. Asteita +4. Sitten käännyin takasin ja annoin autolle happea oikein kunnolla. Lämmöt alkoi sen jälkeen heti nousemaan ja nousi yli 90 asteen luulisin että kävi ehkä 95 asteessakin. Mutta jottei nopeus karkaisi liian korkeaksi :lol: tuli toppuutella ja sinne 90 asteen tietämille ne asettui ja pysyi siellä kun nätisti ajelin takaisin kotiin n. 5km. matkan. Pitää nyt vielä seurailla, mutta onko kellään vastaavaa tilannetta, että lämmöt tasaisella nopeudella jää sinne alle 80 tietämille ja nousee vasta kiihdyttelemällä?

Vaikuttaisiko se että egr pois pelistä sitten niin tuohon?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Ei pysy lämmöt ylhäällä EI! :evil:

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Ei nouse lämmöt mun mesesä 92 asteeseen kuin kenkimisellä, sitten taas tipahtelee sinne 80 asteeseen. En tiedä miten tuo EGR vaikuttaa, mutta nyt sielä on alkuperänen 92 termostaatti.

Ajakaas joku aamulla 0 asteisessa kelissä tasaista 90km/h ja sanokaa mulle että lämmöt nousee 90 asteeseen, ja pysyy siellä. Vieläpä ilman pahvia keulilla ni aina parempi. Niin ja egr ohjelmoitu pois.

Kertokaapa niitä vinkkejä miten tuohon sais ohiteltua sen sähkövastuksen niin että se on ainapäällä kun auto käynnissä tai 90 asteeseen asti. Oiskohan ohjelmallisesti mahdollista?

Toinen vaihtoehto että kokeillaan takaisin vakiosoftalla jossa egr mukana, mutta tämäkään tuskin kannattaa..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Ei pysy lämmöt ylhäällä EI! :evil:

Viesti Kirjoittaja Division »

simppa80 kirjoitti:Ei nouse lämmöt mun mesesä 92 asteeseen kuin kenkimisellä, sitten taas tipahtelee sinne 80 asteeseen. En tiedä miten tuo EGR vaikuttaa, mutta nyt sielä on alkuperänen 92 termostaatti.

Ajakaas joku aamulla 0 asteisessa kelissä tasaista 90km/h ja sanokaa mulle että lämmöt nousee 90 asteeseen, ja pysyy siellä. Vieläpä ilman pahvia keulilla ni aina parempi. Niin ja egr ohjelmoitu pois.

Kertokaapa niitä vinkkejä miten tuohon sais ohiteltua sen sähkövastuksen niin että se on ainapäällä kun auto käynnissä tai 90 asteeseen asti. Oiskohan ohjelmallisesti mahdollista?

Toinen vaihtoehto että kokeillaan takaisin vakiosoftalla jossa egr mukana, mutta tämäkään tuskin kannattaa..
Simppa, ajan joka aamu töihin +0 asteessa, n. 90 km/h nopeutta. Lämmöt nousee ja pysyy 90-asteessa. Aivan sama kengittääkö autoa vai ei niin 90 asteesta ei hievahda (sitä vartenhan se termari autossa on, että pitää tasalämmöt) Mitään pahveja ei ole keulilla, eikä mitään ole autoon ohjelmoitu päälle, eikä pois.

Itse asiassa ne lämmöt nousee 90 asteeseen jo alkutaipaleella, kun ajan siinä samassa +0 asteessa 8 km matkan n. 55 km/h keskinopeudella
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Egr:n eliminointi hidastaa lämpenemistä. Hidas lämpeneminen ok. Tuntuu omituiselta että se lämpö putoaa sieltä normaalista takaisin 80 nurkille.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

omaani vaihoin kanssa termarin kun lämmöt jäi viisarin verran alle 80asteen!uusi oli 87asteinen ja alkuperäinen!
jos oikein kenkää antaa niin saattaa jopa nousta siihen 80asteeseen olipa pahvi keulilla tahi ei!siis uudella termarilla :evil:
väittivät kyseisessä liikkeessä ettei kuumempaa termaria olekkaan(ei veho)
löpöäkin palaa se yli 7l/100km vaikka matka ajoa 60km päivässä ajoi kuinka nätisti tahansa :roll:
ML W164
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Mulla uudella termarilla (92) nousee tuonne 90 ihan normiajolla. Tosin 20 kilsaa täytyy mennä, että sinne nousee, mutta sitten pysyy siellä kyllä. KL:n termari tuon pitäis olla.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

EGR ja lämpeneminen?

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kyllähän tuo tuntuu ihmeelliseltä että Division lämmöt nousee ja mulla ei vaikka vastaavaa ajoa. Eihän sulla division ole polttoainelisälämmitintä (wepasto/eber)??

Kertokaa joku miten muilla lämmöt nousee jos EGR otettu pois pelistä? Eihän tässä paljon muu enää voi jäädä syyksi kuin egr. :?:

Kyllä ottaa nyt jo päähän jos joutuu ajamaan talven yli kylmänä käyvällä autolla! Olen myös itse sitä mieltä että jos 90 termari niin sinne ne lämmöt tulisi nousta jossain vaiheessa eikä tulla enää alas sieltä.

Kun kengittelin taas autoa oikein olan takaa niin nousi ne lämmöt lähes 100 asteeseen ja sitten kun rauhoitteli niin 90 jäi (luulinki että alkoi pelittämään termari oikein kun kunnola aukesi), mutta kun oltiin taas 10km ajettu niin lähti hiipumaan pikkuhiljaa alaspäin. :(
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vastaa Viestiin