Rengaskaupan karua totuutta.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Rengaskaupan karua totuutta.

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tässä foorumilla on autokaupan karusta totuudesta juttua. Mutta kattokaapas tätä. Pistääkö joku paremmaksi:

Ostanpa hienon W210 320CDI Mesen, JES, mahtava auto. Vanha Volvo saapi jäädä muitten ajeltavaksi. Vehosta löyty ihme kyllä jollain lailla tolkun hinnassa.

Autossa oli kahdet päällisin puolin lähes uudet Nokia- renkaat ja ok. näköiset aluvanteet. Antera-merkkiset kesärenkaissa ja sitten alkuperäiset AMG-näköset talvirenkaissa. Nämä varsinkin on hienot.

Pientä täristystä oli havaittavissa jo kesärenkailla koeajossa, kun murjaisin pätkän moottoritietä. En siihen sen suurempaa huomiota kiinnittänyt. Sitten tulikin jo talvi parin päivän päästä ja talvirenkaat alle.

Eka reissu motaria Tampereelta Hesaan oli melkoista kärsimystä. Aijai. :( Kaikkea mahdollistä tärinää oli niin, että piisaa. Sain siinä reissuputken seassa varattua ajan Vianorille Hesaan. Tasapainottivat ja kaveri sanoi homman lopuksi, että yhdessä vanteessa oli kolhua, joten laitoin taakse…

No eipä tosiaan tullut täydelliset, mutta pitkin hampain ajelin niillä sitten sen talven. Sitten keväällä innoissaan kesärenkaat alle ja tavoitteena tasainen kyyti. Pettymys on melkoinen, kun tärinä vieläpä paheni talvirenkaisiin verrattuna. Tästä alkoikin sitten homma mennä tosissaan pieleen.

Tasapainotukseen tietysti ja kokeilemaan. Auttoi jonkun verran, joten ajelin ehkä kuukauden niillä. Taas täristää, joten uusi tasapainotus. Ei auta, menee pahemmaksi vaan. Sitten rengasliikkeeseen tutkimaan lisää… Huomataan, että molemmilla puolilla on raidetangon päät väljät, joten siinähän se vika varmaan on.

No pajalle sitten vaihtoon ja pyöränkulmien suuntaukseen. No nythän se sitten tuli kuntoon ja kokeilemaan. Voi prkl… :evil: nyt täriseekin sitten jo oikein tosissaan. Eihän tällä voi enää ajaa ollenkaan. Ei millään raaski ajaa yli 80, tärinä on niin kauhea, että rikkoo pian jotain. Sitten ei auta enää muu, kuin varata Veholle aika täystutkimukseen.

Sitä odotellessa löystyy repsikan puolen eturenkaan pultit. Karsee kolina ja tuurilla ei hajoa mitään, enkä vedä mettään. Siitä alkaakin sitten tarkkailu. Joka päivä pitää kokeilla, onko pultit kiinni. Ainakin 5 kertaa löystyy eri renkaissa lyhyellä aikaa. Hohhoijaa… :(

Sitten tulee se Vehon testi ja huoltokaveri toteaa koeajolla, että jotain on tosissaan vialla. Pitää tilata uusi aika täyshoitoon. Siinäpä sitten tulee epäillyksi kaikki mahdollinen vauhtipyörästä, kardaanista jne. alkaen. Ei kestä hermo odotella sitä huoltoa, pitää alkaa tutkiin ja kokeilen ensiksi vanteen sovitusrenkaitten sopivuutta. Auto tunkille ja pyörä pois. Huomaan siinä, että väljät on. Voi prkl… :evil: Sitten tilaamaan maahantuojalta uusi, varmasti oikea satsi sovitusrenkaita ja pultteja. Niitä testaamaan ja väljät on nääkin. Ihan yhtä väljät, kuin ne nyt vanteissa olevat. Eikö tää vanteentekijä osaa p… tehdä Mersuun vanteita. No ei ilmeisesti osaa. Huomaan kuitenkin, että kun ovat kerran kartiot, niin kun laittaa väärinpäin, niin sitten ovat tiiviit.

Nyt iskee pakko kokeilla tätä heti. Rengasliikkeeseen (Rengasmaa Oy) ja uudet sovitusrenkaat väärinpäin ja uudet pultit. Pienen ähertämisen jälkeen saadaan vanhat sovitusrenkaat vanteista irti. Kokeilemaan ja mahtavaa !!! Nyt menee tasasesti, niinkun pitääkin. Autossa siis ei ole vikaa. Huhhuh… :D

Mutta milläs tän korjaat. Ei näitä voi väärinpäin jättää…

Sitten soittelua Vehoon. Auton myyjä suostuu vaihtamaan nämä vähän käytettyihin alkuperäisvanteisiin nimellisellä välirahalla. No hyvä, toimeksi ja uudet renkaat samalla alle. Vanhat vanteet vissiin romikselle, myöntävät ettei niitä voi käyttää.

Kaikki on siis hyvin ja asia loppuun käsitelty, kunnes tuli nyt talvi ja talvirenkaat alle. Takarenkaat nyt eteen, kun ovat kulahtaneet. Voi prkl… :evil: mikä tärinä.

Pahin ruuhka on rengasliikkeissä. Ei niihin kannata nyt päätään pistää. Aikani kuluksi ettiskelen uutta vannetta netistä, kun se rengasliikkeen kaverihan sanoi edellistalvena, että vanteessa vikaa. Ei löydy mistään. Meen epätoivoissani Vehoon katteleen, josko löytyis yksi alkuperäinen varaosana. Ja löytyy heti hyllystä !!! Meen vertaileen sitä alla oleviin ja eipä ole samanlainen. Vanteen sisäreuna on erilainen, mutta muutoin on ihan sama. En sitte viitti sitä ostaa. Tilaan ajan Sunilan vannekorjaamosta varuiksi. Ajattelen, että vien vanteen sinne oikaisuun, kunhan ensin rengasliikkeessä tutkitaan, mikä niistä on kiero. Kiertelen parit muutkin vannekaupat, muttei löydy sopivaa.

Tampereen Vianor on sopivasti työmatkan varrella. Ajattelin, että tässä tulee kumminkin niin monta reissua, että paras varata lähin liike. No kun saan sieltä ajan, niin sitten tasapainottaan ja huomataan, että toinen eturengas on vanteella jotenkin huonosti, tulee sivuttaisheittoa. Ei auta muu kuin ostaa 2 uuttaa rengasta. No tietysti ei ole Hakkapeliitta 4:sia, vaan 5:t sitten alle noihin kahteen. Kokeileen ja prkl… :evil: täristää ihan yhtä paljon. Tosin se sivuttaisheitto on nyt pois, että tavallaan parani.

Takasin ja tasapainokoneeseen. Löytyy, että niissä vanhoissa Hakkapeliitta 4:ssa on molemmissa selvä pystyheitto. Lisäksi löytyy nyt sitten se rikkinäinen vanne. Se on nyt toinen niistä, joissa on uusi Hakkapeliitta 5. Pientä pystyheittoa. No renkaat vanteella eri kohtiin, tasapainoitus ja kokeileen. Ei prkl… :evil: auta. Parani selvästi, muttei vieläkään hyvä.

No nyt meen sitten lopulta ostaan Vehosta sen vanteen ja takas rengasliikkeeseen ja alle. Voi prkl… :evil: Eihän tähän sovi samat pultit, kuin siinä replikassa. Onneksi löytyy liikkeestä heti sopivia. Keskitähtikään ei käy, on väljä. No sitten kuitenkin kokeileen ja nytte on hyvä… JES JES JES… :D

Sitten Vehoon ostaan tähti vanteeseen. Maksoi 6,1 Euroa. Noitten muitten kuluja en viittikään ajatella.

Heittävä vanne on sitten Sunilassa oikasussa. Saapi varavanteen kumminkin.

Summa Summarum:

Alun perin ”hyvästä” 8 renkaan ja 8 vanteen satsista on jäljellä 3 vannetta ja 2 rengasta. Kummassakin renkaassa on vähän pystyheittoa, mutta kelpaa jollain lailla. Hyvät kaupat, eikö? 3 ehjää replikavannetta ja kaksi sutta rengasta. Muut on sitten menny kokonaan vaihtoon kelvottomina. Voi Voi Voi... :(

Onneksi se Vehon myyjä antoi noihin kesärenkaisiin hienot W211-Avantgarde alkuperäisvanteet. Aika laillakin lohtua synkkyyteen.

Onko kellään käyny näin huonosti ? Onko tää Suomen ennätys vaihtoauton renkaitten kanssa taistelusta…
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Tätyy sanoa, että on ollut todella huonoa onnea mukana! Noh jos se siitä nyt alkas helpottaa, hyväähän tässä jutussa on oikestaan vaan se, että itse alustassa ei ole vikaa. Nykyään alkaa nuo vannepaketit olla niin halpoja, että äkkiä menee vanhan setin korjaukseen saman verran rahaa kuin uuden ostoon.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minulla ei harrastuneisuus riitä ihan noin hurjaan rumbaan mutta on omakohtaisiakin kokemuksia samantyyppisestä asiasta.

Täysin täristämättömät saksantuontikitkat kun vaihdettiin Gislavedin uusiin kesärenkaisiin, auto alkoi selvästi täristää. Onneksi tärinä ei ollut mielettömän voimakasta joten ajoin loppukesän tärinän kera ja pyysin tasapainottamaan talvisäilytyksen aikana renkaat uudestaan.

Seuraava kesä sama juttu, tärinä vaan jatkuu. Tasapainotukseen. Ja tärinä jatkuu.

Nyt sitten talvirenkaat vaihtaessa kerroin ettei renkaat ole olleet hyvät metriäkään ostohetken jälkeen ja liike lupasi tutkia asiaa. Tuli mieleen että olisi pitänyt käyttää eri liikkeessä painotuksessa, mutta ei vaan viitsinyt alkaa säätämään.

Nyt jos ensi kesänä kumit vielä tärrää, vaihdan rengasmerkkiä ja todennäköisesti liikettä. Tuntuu että monella ammattilaisella olisi parantamisen varaa ammattitaidossaan - mutta tämähän on valitettavasti tilanne niin monella muullakin alalla.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Jokainen kunnon ammattilainen huomaa renkaan pystyheiton ja muut selkeät rakenneviat kun renkaita tasapainotetaan. Se vaan kuuluu ammattitaitoon, muuten on kädetön ja sokea, jolla ei kannata teettää mitään.

Itselläni kerran sama tilanne ja oikea ammattimies huomasi renkaan viallisuuden heti kun se oli tasapainotuskoneessa kiinni. Renkaan runko oli hajonnut ajossa. Samassa liikkessä teetetty kaikki rengastyöt jo yli 15vuotta. 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Itse en enää mielelläni kelpuuta mitä tahansa aluvanteita alle vaan ykkösvaihtoehto on alkuperäiset alut jonka jälkeen tunnetut, hivenen kalliimmat kuten bbs yms. Jos vanne ja rengas satsi maksaa luokkaa 1000€ niin ei ne voi hyvät olla.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

kekka kirjoitti:IJos vanne ja rengas satsi maksaa luokkaa 1000€ niin ei ne voi hyvät olla.
No kyllä ne voi...ja halvemmallaki.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Joo-o ja jättää ne sovitusrenkaalliset vanteet kauppaan kun ihan sopiviakin on olemassa, säästyy ainakin yhdelta murheelta.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jukalle: On se " SE " kun jaksaa jumpata noin perusteellisesti.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Joo, unohtaa noi sovitusrenkaalliset vanteet. Ite ain pyydän/vaadin tarkastaan renkaita vaihdettaessa pelkän vanteen tasapainotuskoneessa, jos renkaan asennuksen jälkeen tulee liikaa painoa niin uus rengas tilalle. Ite myös mulkkaan veemäisesti tasapainotuskoneen vieressä onko renkaassa pystyheittoa yms.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

illinois kirjoitti:Jukalle: On se " SE " kun jaksaa jumpata noin perusteellisesti.
Niinpä taitaa olla. Eipä keksi, millä muulla enää vois ajella. :D Paitti ehkä uuskoppasella 320CDI:llä.

Ne Vehosta tilalle saadut vanteet on muuten just samanlaiset, kun sulla tuossa Avatar:ssa.

Tuossa yllä olevista jutuista vahvistui oma käsitykseni asiasta:

- Tästä lähin en kelpuuta sovitusrenkaallisia vanteita
- Ajelen sen pitemmän matkan tuttuun rengasliikkeeseen (Rengasmaa Oy). Siellä on aina asiat saatu jotakuinkin kerrasta toimimaan.

En silti tarkoita mollata noita muita firmoja. Yksi syy näille ongelmille on se, että kun menee pahimman vaihtoruuhkan aikaan rengasliikkeeseen, niin kiire on niin kova, ettei ne kerkiä näitä kunnolla tehdä. Pitää mennä keskellä kesää tai talvee laitteleen seuraava satsi renkaita kuntoon jo etukäteen.
Viimeksi muokannut jukka-tre, La 11.11.2006 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

jukka-tre kirjoitti:...Pitää mennä keskellä kesää tai talvee laitteleen seuraava satsi renkaita kuntoon jo etukäteen.


Hyvä pointti, itse teen justiinsa noin. :idea: 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
kaitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.08.2006 00:38
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Olen silloin tällöin laittanut itse renkaat vanteille ja tasapainoon. Painotuksen yhteydessä olen aina katsonut että onko pystyheittoa. Jos on niin tarkistetaan onko rengas kunnolla vanteellaan. Jos on kunolla vanteellaan ja edelleen on heittoa, niin sitten vaan rengas takaisin myyjälle. Jos pystyheitto on silmin havaittava, ei renkaalla voi paljon yli 80km/h ajaa jos se on edessä ja vain vähän lujempaa jos se on takana. Edessä heittävä rengas rikkoo ohjausnivelet aika nopeasti.
Vanhasta renkaasta saa tehtyä heittävän yhdellä kovasta vauhdista tehdyllä, loppuun asti viedyllä lukkojarrutuksella. Tämä ei tietenkään onnistu Mersulla kun on ABS:t. Vanhalla Opelilla onnistuu.

Kaizu
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Uusissa vanteissa ei ole minulla ollut koskaan ongelmia,vaikka kuinka halvat/soviterinkulalla varustetut vanteet .Nytkin kesävanteina sellaiset missä adapterit+soviterenkaat,eikä täryytä pätkääkään,no halvaksihan noita nyt ei voi kylläkään sanoa :roll: Sama homma uusien renkaitten kanssa,aina ne on saatu tasapainoon,ei ole pinnoitetutkaan ikinä ravistaneet.Käytetyt onkin sitten asia erikseen,tosin niittenkin heiton näkee kyllä hyvin rengaskoneessa.

Ero laadukkaiden ja vähemmän laadukkaitten vanteiden välillä onkin kestävyys,halvoissa ei välttämättä kauaa lakat/maalit pinnassa pysy ja kieroksikin ne menee välillä melko helpolla.Vanteiden painoissakin on usein isoja eroja...

Aika huonoa tuuriahan tuossa on ollut, myyjän vikahan tuo.Pitäähän nyt tuon hintaiseen autoon saada kunnolliset renkaat/vanteet mukaan...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jukka-tre kirjoitti:En silti tarkoita mollata noita muita firmoja. Yksi syy näille ongelmille on se, että kun menee pahimman vaihtoruuhkan aikaan rengasliikkeeseen, niin kiire on niin kova, ettei ne kerkiä näitä kunnolla tehdä. Pitää mennä keskellä kesää tai talvee laitteleen seuraava satsi renkaita kuntoon jo etukäteen.
Ruuhka-aikaan ei puolet tekijöistä edes ole ammattilaisia, vaan jotain tyyppei vaan jotka osaa renkaan vaihtaa. Esim. mä. Muutaman kerran oon jelppinyt ruuhka-apulaisena rengasliikkeessä, mutta en mä sen syvällisempiä renkaan anatomiasta tiedä ja välttämättä "pikku"juttuja edes huomaa.

Ruuhka-aikaan ei tosiaan kannata mitään syvällisempiä jopeja teettää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin