Ostanpa hienon W210 320CDI Mesen, JES, mahtava auto. Vanha Volvo saapi jäädä muitten ajeltavaksi. Vehosta löyty ihme kyllä jollain lailla tolkun hinnassa.
Autossa oli kahdet päällisin puolin lähes uudet Nokia- renkaat ja ok. näköiset aluvanteet. Antera-merkkiset kesärenkaissa ja sitten alkuperäiset AMG-näköset talvirenkaissa. Nämä varsinkin on hienot.
Pientä täristystä oli havaittavissa jo kesärenkailla koeajossa, kun murjaisin pätkän moottoritietä. En siihen sen suurempaa huomiota kiinnittänyt. Sitten tulikin jo talvi parin päivän päästä ja talvirenkaat alle.
Eka reissu motaria Tampereelta Hesaan oli melkoista kärsimystä. Aijai.

No eipä tosiaan tullut täydelliset, mutta pitkin hampain ajelin niillä sitten sen talven. Sitten keväällä innoissaan kesärenkaat alle ja tavoitteena tasainen kyyti. Pettymys on melkoinen, kun tärinä vieläpä paheni talvirenkaisiin verrattuna. Tästä alkoikin sitten homma mennä tosissaan pieleen.
Tasapainotukseen tietysti ja kokeilemaan. Auttoi jonkun verran, joten ajelin ehkä kuukauden niillä. Taas täristää, joten uusi tasapainotus. Ei auta, menee pahemmaksi vaan. Sitten rengasliikkeeseen tutkimaan lisää… Huomataan, että molemmilla puolilla on raidetangon päät väljät, joten siinähän se vika varmaan on.
No pajalle sitten vaihtoon ja pyöränkulmien suuntaukseen. No nythän se sitten tuli kuntoon ja kokeilemaan. Voi prkl…

Sitä odotellessa löystyy repsikan puolen eturenkaan pultit. Karsee kolina ja tuurilla ei hajoa mitään, enkä vedä mettään. Siitä alkaakin sitten tarkkailu. Joka päivä pitää kokeilla, onko pultit kiinni. Ainakin 5 kertaa löystyy eri renkaissa lyhyellä aikaa. Hohhoijaa…

Sitten tulee se Vehon testi ja huoltokaveri toteaa koeajolla, että jotain on tosissaan vialla. Pitää tilata uusi aika täyshoitoon. Siinäpä sitten tulee epäillyksi kaikki mahdollinen vauhtipyörästä, kardaanista jne. alkaen. Ei kestä hermo odotella sitä huoltoa, pitää alkaa tutkiin ja kokeilen ensiksi vanteen sovitusrenkaitten sopivuutta. Auto tunkille ja pyörä pois. Huomaan siinä, että väljät on. Voi prkl…

Nyt iskee pakko kokeilla tätä heti. Rengasliikkeeseen (Rengasmaa Oy) ja uudet sovitusrenkaat väärinpäin ja uudet pultit. Pienen ähertämisen jälkeen saadaan vanhat sovitusrenkaat vanteista irti. Kokeilemaan ja mahtavaa !!! Nyt menee tasasesti, niinkun pitääkin. Autossa siis ei ole vikaa. Huhhuh…

Mutta milläs tän korjaat. Ei näitä voi väärinpäin jättää…
Sitten soittelua Vehoon. Auton myyjä suostuu vaihtamaan nämä vähän käytettyihin alkuperäisvanteisiin nimellisellä välirahalla. No hyvä, toimeksi ja uudet renkaat samalla alle. Vanhat vanteet vissiin romikselle, myöntävät ettei niitä voi käyttää.
Kaikki on siis hyvin ja asia loppuun käsitelty, kunnes tuli nyt talvi ja talvirenkaat alle. Takarenkaat nyt eteen, kun ovat kulahtaneet. Voi prkl…

Pahin ruuhka on rengasliikkeissä. Ei niihin kannata nyt päätään pistää. Aikani kuluksi ettiskelen uutta vannetta netistä, kun se rengasliikkeen kaverihan sanoi edellistalvena, että vanteessa vikaa. Ei löydy mistään. Meen epätoivoissani Vehoon katteleen, josko löytyis yksi alkuperäinen varaosana. Ja löytyy heti hyllystä !!! Meen vertaileen sitä alla oleviin ja eipä ole samanlainen. Vanteen sisäreuna on erilainen, mutta muutoin on ihan sama. En sitte viitti sitä ostaa. Tilaan ajan Sunilan vannekorjaamosta varuiksi. Ajattelen, että vien vanteen sinne oikaisuun, kunhan ensin rengasliikkeessä tutkitaan, mikä niistä on kiero. Kiertelen parit muutkin vannekaupat, muttei löydy sopivaa.
Tampereen Vianor on sopivasti työmatkan varrella. Ajattelin, että tässä tulee kumminkin niin monta reissua, että paras varata lähin liike. No kun saan sieltä ajan, niin sitten tasapainottaan ja huomataan, että toinen eturengas on vanteella jotenkin huonosti, tulee sivuttaisheittoa. Ei auta muu kuin ostaa 2 uuttaa rengasta. No tietysti ei ole Hakkapeliitta 4:sia, vaan 5:t sitten alle noihin kahteen. Kokeileen ja prkl…

Takasin ja tasapainokoneeseen. Löytyy, että niissä vanhoissa Hakkapeliitta 4:ssa on molemmissa selvä pystyheitto. Lisäksi löytyy nyt sitten se rikkinäinen vanne. Se on nyt toinen niistä, joissa on uusi Hakkapeliitta 5. Pientä pystyheittoa. No renkaat vanteella eri kohtiin, tasapainoitus ja kokeileen. Ei prkl…

No nyt meen sitten lopulta ostaan Vehosta sen vanteen ja takas rengasliikkeeseen ja alle. Voi prkl…


Sitten Vehoon ostaan tähti vanteeseen. Maksoi 6,1 Euroa. Noitten muitten kuluja en viittikään ajatella.
Heittävä vanne on sitten Sunilassa oikasussa. Saapi varavanteen kumminkin.
Summa Summarum:
Alun perin ”hyvästä” 8 renkaan ja 8 vanteen satsista on jäljellä 3 vannetta ja 2 rengasta. Kummassakin renkaassa on vähän pystyheittoa, mutta kelpaa jollain lailla. Hyvät kaupat, eikö? 3 ehjää replikavannetta ja kaksi sutta rengasta. Muut on sitten menny kokonaan vaihtoon kelvottomina. Voi Voi Voi...

Onneksi se Vehon myyjä antoi noihin kesärenkaisiin hienot W211-Avantgarde alkuperäisvanteet. Aika laillakin lohtua synkkyyteen.
Onko kellään käyny näin huonosti ? Onko tää Suomen ennätys vaihtoauton renkaitten kanssa taistelusta…