Export price -ostos kysymyksiä?
Export price -ostos kysymyksiä?
Sunnuntai-iltaa forumille.
Mobilea selatessa tuli vastaan muutama "Export price" -tuote. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä, voiko ostaa EU-maahan? Myykö dealerit yleensä pohjolaan export hinnalla? Onko export hinnat yleisiä muissakin liikkeissä kuin ns. takapiha dealereillä?
Tiedän että takuu ei liene enää voimassa export hinnalla, mutta kuinka moni normihinnalla ostanut on takuuvelvoitetta saanut käyttää?
Kiitos etukäteen!
Mobilea selatessa tuli vastaan muutama "Export price" -tuote. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä, voiko ostaa EU-maahan? Myykö dealerit yleensä pohjolaan export hinnalla? Onko export hinnat yleisiä muissakin liikkeissä kuin ns. takapiha dealereillä?
Tiedän että takuu ei liene enää voimassa export hinnalla, mutta kuinka moni normihinnalla ostanut on takuuvelvoitetta saanut käyttää?
Kiitos etukäteen!
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Export-price on arvonlisäveroton Nettohinta. Nettohinnalla voi ostaa esittämällä ennakkoperintärekisteriotteen eli VAT-numeron. Toisinsanoen täytyy olla rekisteröity yritys, jotta voi ostaa nettohinnalla.(rehellisesti rehelliseltä myyjältä)
Yksityiselle ostajalle tuo nettohinta tarkoittaa, että siihen lisätään ostomaan arvonlisävero, esim. Saksassa netto+16%.
Monesti niissä ilmoituksissa lukee: "Nur für Export oder Händler" , jolloin selvästi myyjä yrittää vierittää vastuutaan toiselle jobbarille tai myymällä riittävän kauas.
Yksityiselle ostajalle tuo nettohinta tarkoittaa, että siihen lisätään ostomaan arvonlisävero, esim. Saksassa netto+16%.
Monesti niissä ilmoituksissa lukee: "Nur für Export oder Händler" , jolloin selvästi myyjä yrittää vierittää vastuutaan toiselle jobbarille tai myymällä riittävän kauas.
Export price ei välttämättä tarkoita että auto olisi huono. Joissain liikkeissä auto on saatettu ottaa vaihdossa vastaan, eikä se kuulu liikkeen normaaliin myyntiprofiiliin. Esimerkiksi kalliita urheiluautoja myyvät liikkeet saattavat luopua perhedieseleistä ns. netto netolla ja päälle vielä Export price.
Itse sain varsin luotettavan kuvan saksalaisista (oikeista) autoliikkeistä. Syy Export hintaa oli juuri tuo edellä mainittu, tai heidän tiedot auton todellisista kilometreistä olivat puutteeliset ( usein auton tuotu italiasta). Tällöin auto oli myynnissä Export hinalla.
Itse ostaisin "export" auton silloin kun olisin valmis ottamaan riskin, tai kokisin olevani guru auton kunnon selvittämisessä. Muussa tapauksessa ostaisin auton ihan normaalisti saksalaisella kuluttajasuojalla varustettuna
Itse sain varsin luotettavan kuvan saksalaisista (oikeista) autoliikkeistä. Syy Export hintaa oli juuri tuo edellä mainittu, tai heidän tiedot auton todellisista kilometreistä olivat puutteeliset ( usein auton tuotu italiasta). Tällöin auto oli myynnissä Export hinalla.
Itse ostaisin "export" auton silloin kun olisin valmis ottamaan riskin, tai kokisin olevani guru auton kunnon selvittämisessä. Muussa tapauksessa ostaisin auton ihan normaalisti saksalaisella kuluttajasuojalla varustettuna
W210 290TD T
Kokemuksia vuosien varsilta: Eräs (Saksalainen) diileri oli valmis myymään auton (yksityiselle) tuolla nettohinnalla, en tiedä eikö ollut asioista oikein perillä, vai voiko niitä tosiaan ostaa noinkin, mutta käytännössä autosta olisi pitänyt maksaa Suomessa arvonlisävero, joka tunnetusti on vähän enemmän kun tuo Saksan 16 pinnaa, joten siinä mielessä se on mielekkäämpää maksaa Saksaan / ostomaahan, jos siellä alempi kun Suomen 22%.Timo J kirjoitti:Export-price on arvonlisäveroton Nettohinta. Nettohinnalla voi ostaa esittämällä ennakkoperintärekisteriotteen eli VAT-numeron. Toisinsanoen täytyy olla rekisteröity yritys, jotta voi ostaa nettohinnalla.(rehellisesti rehelliseltä myyjältä)
Yksityiselle ostajalle tuo nettohinta tarkoittaa, että siihen lisätään ostomaan arvonlisävero, esim. Saksassa netto+16%.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 798
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Kyllä virhevastuulaki on voimassa, myytiin auto Germaaniaan tai Timbuktuun. Valituskynnys voi toki olla suurempi Timbuktusta kuin naapurikaupungista ... Mitä tahansa kauppakirjaan kirjoitetaankin, se EI voi mennä lainsäädännön ohi! Eli kuluttajan turva on aina varmistettu ylikävelemättömällä lailla!Kun myyvät ulkomaille niin ei tarvitse huolehtia tuotetakuusta.
Export price = arvonlisäveroton hinta. Kiinnostava vaihtoehto esimerkiksi venäläisille asiakkaille. Ovat muuten merkittävä asiakasryhmä eikä kannata suututtaa myymällä huonoa tavaraa. Sana kiirii yllättävän nopeasti
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Samanlaista on tullut vastaan, eli joku diileri saattaa myydä verottomana kun kertoo että auto menee Suomeen. Tai kun edes on ilmoittaa jokin osoite Suomessa. Ja varmasti on alv-säännöt tiedossa.Juhis. kirjoitti:Kokemuksia vuosien varsilta: Eräs (Saksalainen) diileri oli valmis myymään auton (yksityiselle) tuolla nettohinnalla, en tiedä eikö ollut asioista oikein perillä, vai voiko niitä tosiaan ostaa noinkin, mutta käytännössä autosta olisi pitänyt maksaa Suomessa arvonlisävero, joka tunnetusti on vähän enemmän kun tuo Saksan 16 pinnaa, joten siinä mielessä se on mielekkäämpää maksaa Saksaan / ostomaahan, jos siellä alempi kun Suomen 22%.Timo J kirjoitti:Export-price on arvonlisäveroton Nettohinta. Nettohinnalla voi ostaa esittämällä ennakkoperintärekisteriotteen eli VAT-numeron. Toisinsanoen täytyy olla rekisteröity yritys, jotta voi ostaa nettohinnalla.(rehellisesti rehelliseltä myyjältä)
Yksityiselle ostajalle tuo nettohinta tarkoittaa, että siihen lisätään ostomaan arvonlisävero, esim. Saksassa netto+16%.
Mutta miksi siitä pitäisi Suomen alv maksaa? Alv maksetaan vain autoverosta, ei auton arvosta kun tuodaan Saksasta. Vai katsooko tulli kauppalaskusta onko veroton vai verollinen hinta? Pitikös tullille jokin kauppalaskukin esittää, en enää muista.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Tarkennetaan vielä että minulle jäi tälläinen käsitys asiasta, en tarkistanut sitä esim. tullista, mutta muutenkin aika nihkeästi tuntui aiheesta tietoa löytyvän.Matti R kirjoitti:....Juhis. kirjoitti:Kokemuksia vuosien varsilta: Eräs (Saksalainen) diileri oli valmis myymään auton (yksityiselle) tuolla nettohinnalla, en tiedä eikö ollut asioista oikein perillä, vai voiko niitä tosiaan ostaa noinkin, mutta käytännössä autosta olisi pitänyt maksaa Suomessa arvonlisävero, joka tunnetusti on vähän enemmän kun tuo Saksan 16 pinnaa, joten siinä mielessä se on mielekkäämpää maksaa Saksaan / ostomaahan, jos siellä alempi kun Suomen 22%.
Mutta miksi siitä pitäisi Suomen alv maksaa? Alv maksetaan vain autoverosta, ei auton arvosta kun tuodaan Saksasta. Vai katsooko tulli kauppalaskusta onko veroton vai verollinen hinta? Pitikös tullille jokin kauppalaskukin esittää, en enää muista.
Käsittääkseni pitää olla kauppakirja, jolla todistat olevasi auton omistaja, jos haluat autoa Suomen kilpin, ja kauppakirjassa pitäsi olla maininta, jos auto on ostettu ilman Saksan ALV:ia, missä vaiheessa tuo ALV sitten (yksityishenkilön) pitäisi maksaa en tiedä.
Jos jollain faktapohjaista kokemusta tuosta auton ostamisesta "ohne MwSt." niin jatkakaahan topiccia ihmeessä.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 798
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Asia on hyvin selvä todellisuudessaMatti R kirjoitti:Samanlaista on tullut vastaan, eli joku diileri saattaa myydä verottomana kun kertoo että auto menee Suomeen. Tai kun edes on ilmoittaa jokin osoite Suomessa. Ja varmasti on alv-säännöt tiedossa.Juhis. kirjoitti:Kokemuksia vuosien varsilta: Eräs (Saksalainen) diileri oli valmis myymään auton (yksityiselle) tuolla nettohinnalla, en tiedä eikö ollut asioista oikein perillä, vai voiko niitä tosiaan ostaa noinkin, mutta käytännössä autosta olisi pitänyt maksaa Suomessa arvonlisävero, joka tunnetusti on vähän enemmän kun tuo Saksan 16 pinnaa, joten siinä mielessä se on mielekkäämpää maksaa Saksaan / ostomaahan, jos siellä alempi kun Suomen 22%.Timo J kirjoitti:Export-price on arvonlisäveroton Nettohinta. Nettohinnalla voi ostaa esittämällä ennakkoperintärekisteriotteen eli VAT-numeron. Toisinsanoen täytyy olla rekisteröity yritys, jotta voi ostaa nettohinnalla.(rehellisesti rehelliseltä myyjältä)
Yksityiselle ostajalle tuo nettohinta tarkoittaa, että siihen lisätään ostomaan arvonlisävero, esim. Saksassa netto+16%.
Mutta miksi siitä pitäisi Suomen alv maksaa? Alv maksetaan vain autoverosta, ei auton arvosta kun tuodaan Saksasta. Vai katsooko tulli kauppalaskusta onko veroton vai verollinen hinta? Pitikös tullille jokin kauppalaskukin esittää, en enää muista.
= Myyjä vastaa ensisijaisesti arvonlisäveron maksamisesta, eli jos ko export price tapauksessa ostaja esittää VAT numeronsa = on verovelvollinen yritys, voi myyjä myydä tuotteen toiseen maahan verovapaasti, koska tällaisessa tilanteessa verovastuu siirtyy ostajalle.
Jos myyjä myy auton "verovapaasti" ostajalle jolla ei ole VAT numeroa = yksityis henkilö. Vastaa viimekädessä myyjä veron maksamisesta kohdemaansa verottajalle. Tallaisessa tilanteessa ostajasta voi jälkikäteen tulla verovelvollinen mikäli myyjä ei suostu/pysty vastaamaan
verosta
Tullillle ei varsinaisesti Eu:n sisäisessä yksityisessä autokaupassa tarvitse ilmoittaa sisältääkö kauppasumma ALV:n vai ei, koska oletuksena on tuo edellinen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Veikkaan että nuo verottomana yksityisille myyvät pyöräyttävät jonkin suomalaisen alv-tunnuksen papereihin jälkikäteen ja sitten esittävät sen verottajalle jos joku kysyy. Alv-tunnuksiahan löytyy netistä helposti, ja tuskin Saksan päässä kukaan tutkii onko ko alv-numeron haltija oikeasti auton ostanut.adenauer300 kirjoitti:Asia on hyvin selvä todellisuudessaMatti R kirjoitti:Samanlaista on tullut vastaan, eli joku diileri saattaa myydä verottomana kun kertoo että auto menee Suomeen. Tai kun edes on ilmoittaa jokin osoite Suomessa. Ja varmasti on alv-säännöt tiedossa.Juhis. kirjoitti:Kokemuksia vuosien varsilta: Eräs (Saksalainen) diileri oli valmis myymään auton (yksityiselle) tuolla nettohinnalla, en tiedä eikö ollut asioista oikein perillä, vai voiko niitä tosiaan ostaa noinkin, mutta käytännössä autosta olisi pitänyt maksaa Suomessa arvonlisävero, joka tunnetusti on vähän enemmän kun tuo Saksan 16 pinnaa, joten siinä mielessä se on mielekkäämpää maksaa Saksaan / ostomaahan, jos siellä alempi kun Suomen 22%.Timo J kirjoitti:Export-price on arvonlisäveroton Nettohinta. Nettohinnalla voi ostaa esittämällä ennakkoperintärekisteriotteen eli VAT-numeron. Toisinsanoen täytyy olla rekisteröity yritys, jotta voi ostaa nettohinnalla.(rehellisesti rehelliseltä myyjältä)
Yksityiselle ostajalle tuo nettohinta tarkoittaa, että siihen lisätään ostomaan arvonlisävero, esim. Saksassa netto+16%.
Mutta miksi siitä pitäisi Suomen alv maksaa? Alv maksetaan vain autoverosta, ei auton arvosta kun tuodaan Saksasta. Vai katsooko tulli kauppalaskusta onko veroton vai verollinen hinta? Pitikös tullille jokin kauppalaskukin esittää, en enää muista.
= Myyjä vastaa ensisijaisesti arvonlisäveron maksamisesta, eli jos ko export price tapauksessa ostaja esittää VAT numeronsa = on verovelvollinen yritys, voi myyjä myydä tuotteen toiseen maahan verovapaasti, koska tällaisessa tilanteessa verovastuu siirtyy ostajalle.
Jos myyjä myy auton "verovapaasti" ostajalle jolla ei ole VAT numeroa = yksityis henkilö. Vastaa viimekädessä myyjä veron maksamisesta kohdemaansa verottajalle. Tallaisessa tilanteessa ostajasta voi jälkikäteen tulla verovelvollinen mikäli myyjä ei suostu/pysty vastaamaan
verosta
Tullillle ei varsinaisesti Eu:n sisäisessä yksityisessä autokaupassa tarvitse ilmoittaa sisältääkö kauppasumma ALV:n vai ei, koska oletuksena on tuo edellinen.
Tarviiko kauppalasku esittää autoa tuotaessa? Onko se pakolloinen omistusoikeuden varmistamiseksi? En ole muutamaan vuoteen autoa tuonut joten on jo unohtunut.....
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
19% on oikea vastaus.
Mutta se ei edelleenkään vaikuta yksityisten ihmisten kauppoihin mitenkään.
Yksityisen ihmisen eli loppukäyttäjän ei tarvitsisi periaatteessa tietää edes ALV:n olemassa olosta mitään, koska se on AINA maksettava ja sitä ei voi vähentää missään.
Yrittäjillä on mahdollisuuksia "keinotella" tai paremminkin velvollisuus pitää puolensa ulkomaankaupassa noiden ALV-juttujen kanssa.
Yrityksillekkään tuosta ALV 0% -jutusta ei ole muuta taloudellista hyötyä kuin, ettei tarvi sitoa pääomaa alv-osuuteen ostohetkellä esim. koneissa. Jos ostaa 0-verollisen koneen saksasta, niin siitä ei saa suomessa ALV-verovähennyksiä, jolloin vero tulee maksettua pikkuhiljaa, yleensä ensimmäisen vuoden aikana.
Hyvänä asiana tässä pitäisin sen, että ne maksetut verot jää edes hetkeksi omaan maahan ennen kuin ne kootaan EU-kirstuun.
Eli rehellisesti verottajaa on turha yrittää kusettaa
Mutta se ei edelleenkään vaikuta yksityisten ihmisten kauppoihin mitenkään.
Yksityisen ihmisen eli loppukäyttäjän ei tarvitsisi periaatteessa tietää edes ALV:n olemassa olosta mitään, koska se on AINA maksettava ja sitä ei voi vähentää missään.
Yrittäjillä on mahdollisuuksia "keinotella" tai paremminkin velvollisuus pitää puolensa ulkomaankaupassa noiden ALV-juttujen kanssa.
Yrityksillekkään tuosta ALV 0% -jutusta ei ole muuta taloudellista hyötyä kuin, ettei tarvi sitoa pääomaa alv-osuuteen ostohetkellä esim. koneissa. Jos ostaa 0-verollisen koneen saksasta, niin siitä ei saa suomessa ALV-verovähennyksiä, jolloin vero tulee maksettua pikkuhiljaa, yleensä ensimmäisen vuoden aikana.
Hyvänä asiana tässä pitäisin sen, että ne maksetut verot jää edes hetkeksi omaan maahan ennen kuin ne kootaan EU-kirstuun.
Eli rehellisesti verottajaa on turha yrittää kusettaa
Viimeksi muokannut Timo J, To 30.11.2006 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.