hihnan kiristäjä
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
hihnan kiristäjä
elikkä auto on tuo 190e -91, vaihdoin laturin ja löysäsin sitä ennen hihnaa ruuvista joka on pitkän kierrevarren päässä. homma meni ok ,sitten hihna paikoilleen ja ruuvista taas kiristämään....mutta ruuvi varsineen pulpsahtikin pois paikoiltaan. tuntuu olevan aika operaatio saada se takaisin. nyt tietenkin hihna vinkuu kun ei ole tarpeeksi kireällä.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Re: hihnan kiristäjä
Terve,
Sulla pitää sijoittaa tuohon pirssiin nyt 10-15 euroa sillä yksi kiristinmekanismin osa meni rikki.
Ennenkuin koskee tuohon 13 millin pitkään mutteriin, pitäisi avata kiristimen läpi menevää pulttiä (17mm tai 19mm) noin kierroksen verran. Jos tuota ei avaa ja yrittää kiristää hihnaa käy näin:
Eli seuraavaksi ohjaustehostimen hihnapyörä pois, kiristimen iso pultti pois, kiristimen ympärillä oleva kehikko pois, putkimainen kirsitinmutteri (on ilmeisesti jo) irti ja kiristin onkin käsissä. Sitten tilaat vaikka KL:n kautta "hihnan kiristintangon". Sen mukana tulee myös se silmukka.
Osat paikoilleen (iso pultti vielä löysällä) hihna paikoilleen, kiristetään sopivasti ja väännetään iso pultti noin 70 Nm:iin. Tuuletin ja tuulitunneli paikoilleen ja kovaa ajoa.
t.
Risto
Sulla pitää sijoittaa tuohon pirssiin nyt 10-15 euroa sillä yksi kiristinmekanismin osa meni rikki.
Ennenkuin koskee tuohon 13 millin pitkään mutteriin, pitäisi avata kiristimen läpi menevää pulttiä (17mm tai 19mm) noin kierroksen verran. Jos tuota ei avaa ja yrittää kiristää hihnaa käy näin:
Eli seuraavaksi ohjaustehostimen hihnapyörä pois, kiristimen iso pultti pois, kiristimen ympärillä oleva kehikko pois, putkimainen kirsitinmutteri (on ilmeisesti jo) irti ja kiristin onkin käsissä. Sitten tilaat vaikka KL:n kautta "hihnan kiristintangon". Sen mukana tulee myös se silmukka.
Osat paikoilleen (iso pultti vielä löysällä) hihna paikoilleen, kiristetään sopivasti ja väännetään iso pultti noin 70 Nm:iin. Tuuletin ja tuulitunneli paikoilleen ja kovaa ajoa.
t.
Risto
E500 – 211.070
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
sama
däääm...onko se noinki monimutkaista...olen vaihtanut hihnan pari kertaa ja laturinkin pari kolme kertaa ottanut pois, mutta eipä ole ongelmia ilmaantunut. aina on vaan piitkää ruuvia avattu ja suljettu. mutta kerta se on ensimmäinenkin...
kiitoksia neuvosta Risto
kiitoksia neuvosta Risto
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Re: sama
No problemos.
Tuosta omastakin osasta löytyi vanhoja murtumia ja se meni rikki vaikka se lukituspultti oli löysätty. Ilmeisesti se kestää muutaman väärän käytön mutta antautuu lopulta tms. Itsekin tein remonttia tottakai viikonloppuna ja kotipuolessa selkosessa. Autollahan ei tietenkään ajeta, kun hihnaa ei saa paikoilleen, joten linja-autolla Ouluun ja seuraavana viikonloppuna uuden osan kanssa jatkamaan remppaa.
Periaatteessa kiristimen ei pitäisi edes löystyä, jos lukkopultti on väännetty tiukkaan. Säätömutteri toki aukeaa mutta ei löysytä systeemiä. Mokoma osa on vielä jotain valua, joten hitsaaminenkin on niin ja näin.
t.
Risto
Tuosta omastakin osasta löytyi vanhoja murtumia ja se meni rikki vaikka se lukituspultti oli löysätty. Ilmeisesti se kestää muutaman väärän käytön mutta antautuu lopulta tms. Itsekin tein remonttia tottakai viikonloppuna ja kotipuolessa selkosessa. Autollahan ei tietenkään ajeta, kun hihnaa ei saa paikoilleen, joten linja-autolla Ouluun ja seuraavana viikonloppuna uuden osan kanssa jatkamaan remppaa.
Periaatteessa kiristimen ei pitäisi edes löystyä, jos lukkopultti on väännetty tiukkaan. Säätömutteri toki aukeaa mutta ei löysytä systeemiä. Mokoma osa on vielä jotain valua, joten hitsaaminenkin on niin ja näin.
t.
Risto
E500 – 211.070
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
kiristin kl-varaosista
hyvinhän se hihnan kiristimen ruuvin vaihto onnistui, kiitos riston neuvojen.
todella nopeaa palvelua kl-varaosista, tilasin netin kautta osan ennen puolta päivää perjantaina, ja osa oli lauantai aamuna puol 10 paikallisessa matkahuollossa. todella hyvää palvelua.
t: pastori
todella nopeaa palvelua kl-varaosista, tilasin netin kautta osan ennen puolta päivää perjantaina, ja osa oli lauantai aamuna puol 10 paikallisessa matkahuollossa. todella hyvää palvelua.
t: pastori
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
sama
niin, ja osan hintahan oli vain se kymppi.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Re: hihnan kiristäjä
Lainaan tätä vanhaa topikkia, kun omassa 190E:ssä piti myös vaihtaa kiristystanko. Kiristintangossa oleva hahlo on pystysuorassa, kun kiristys on nollassa. Kiristimen keskitapin ohennus on taasen lähes vaakasuorassa, joten se ei mene paikalleen. Näyttää siltä, että keskitappi on vulkanoitu kiristinvipuun kiinni. Voiko vulkanointi leikkautua ja tappi kiertyä noin 90 astetta paikoltaan, vai mikä tässä on pielessä? Eihän keskitappi ole epäkeskeinen ja tarkoitettukin pyörimään pesässään?Roisto kirjoitti:...Ennenkuin koskee tuohon 13 millin pitkään mutteriin, pitäisi avata kiristimen läpi menevää pulttiä (17mm tai 19mm) noin kierroksen verran...
...Eli seuraavaksi ohjaustehostimen hihnapyörä pois, kiristimen iso pultti pois, kiristimen ympärillä oleva kehikko pois, putkimainen kirsitinmutteri (on ilmeisesti jo) irti ja kiristin onkin käsissä. Sitten tilaat vaikka KL:n kautta "hihnan kiristintangon". Sen mukana tulee myös se silmukka.
Osat paikoilleen (iso pultti vielä löysällä) hihna paikoilleen, kiristetään sopivasti ja väännetään iso pultti noin 70 Nm:iin. Tuuletin ja tuulitunneli paikoilleen ja kovaa ajoa...
Minulla on Saabin jäähdytin niin lähellä hihnapyöriä, että työskentely- ja katselutilaa on niukasti. En haluaisi purkaa kolmea jäähdytinta kiristimen vuoksi. Jos joku tuntee asiaa, olisin kiitollinen neuvoista.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020