veskolan eka w124: Korin/tekniikan purku alkanut

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:Purin eilen illalla taas tuota etupäätä kun se on niin mukavaa hommaa.

Otin raidetangot pois ja sen keskitangon, kun tuli taas uusia osia KL:stä.
8/2007 Laitoin nuo raidetangot, jotka tulivat KL-varaosista. Eilen tein pienimuotoista *) katsastusremonttia ja huomasin toisen raidetangon kumin olevan aivan ruvella. Murtuillut aivan repaleiseksi. Mikä ihme tuon aiheuttaa ? Toinen puoli oli ehjä. Jarrunestekkään ei ymmärtääkseni tee kumiosille mitään. Hiiri käynyt ruokailemassa ? Ei noita nyt 2 vuoden välein viitsisi uusia :roll:

No onneksi oli hyllyssä se värään vuosimallin keskitanko, josta nappasin kumin, putsasin nivelen paineimalla sen mitä lähti ja täytin rasvalla.

Kuvakin olisi tuosta riekalenivelestä kotona...

Samalla korotin etupäätä, eli nyt meni kolmosen kumit alle. Tuo oli ihan liian matala. (ensin oli 1 sitten 2 ja nyt 3 ) Varmaan vielä tarvii kuunnella viisastelua poikkinaisista jousista päästötestissä.

*) joka yllättäen levisi toolkuttomaksi hitsaustyömaaksi :lol:



Hyvä auto tämä on ollut...ehkä etummainen stefa pitää vaihtaa katsastukseen... :wink: 1,98 oli savuarvo tänä vuonna. :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

veskola kirjoitti:2,5 tuumaa eli tuo vastaa yhtä 3,5 tuuman putkistoa.
Piti vaan kysyä tästä että, miten tuo lasketaan? Itse olen vaan laskenut poikkipinta-alan ja sillon tuo tupla 2,5" vastais noin 5" :shock: Kaverille kun tulossa 2x60mm putkisto st mersun koneeseen niin mietittiin vaan riittääkö :roll:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

:lol: No laskeppa ny vielä kerran se poikkipinta-ala, jollei ala tulemaan 3,5 tuuman heitteillä olevaa halkaisjaa niin laita laskutoimitukset tänne niin korjataan yhdessä virheet.


---> 2*2,5" = ~3.5355 "



2*60mm = 3.31"

Riittää se vähäksi aikaa...300hp menee rikki niin että heilahtaa. Toki siihen virtausvastukseen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä pinta-ala.

Laskuissa on oletettu halkaisijan olevan sisähalkaisija ja noinhan tilanne ei vältämättä ole :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Joo, ei kai sitten amis matematiikalla osaa laskea enään pinta-aloja :lol: No sittenhän se putkisto ei riitä mihinkään :roll: lähellekkään. kerro tyhmälle laskukaava, niin ei tarvi enään miettiä tuota :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ympyrän pinta-ala lasketaan kun tiedetään ympyrän säde eli halkaisijan puolikas:

2,5" -> säde = 1,25"

Ala on pii * säde toiseen:
Ala = 3,14159 * 1,25*1,25 = 4,9 neliötuumaa

Sama milleinä:

64mm -> säde = 32mm
Ala = 3,14159 * 3,2*3,2 = 32,16 neliösenttimetriä

2*64mm -> 2*32,16 = 64,32 neliösenttimetriä

3,5" = 8.96 cm -> 3,14159 * 4,48*4,48 = 63,05 neliösenttimetriä.

eli 1*3,5" on lähes sama kuin 2*64mm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti: Riittää se vähäksi aikaa...300hp menee rikki niin että heilahtaa. Toki siihen virtausvastukseen vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä pinta-ala.
Mulla oli 3,5" downpipe ja siitä 3" yhellä läpivirtaavalla pöntöllä 445hv, eli meni ohi 300, että hailahti.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minäkin luulen, että oikeasti tehoa rajoittaa moni muu asia ennen kuin pakoputki...tai se hyöty mikä saadaan muutamalla vaikka 3,5 tuumaa -> 4 tuumaa on niin marginaalinen, ettei sitä kannata tehdä...jos siis sattuu jo olemaan 3,5 tuumaa tai jos se on paljon helpompi tehtä/toteuttaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harjoittelin välillä vähän hitsaamista :o

Ensin vanha jonkun tekemä hieno paikka pois...

Kuva

Sitten mätä pois...

Kuva

Useiden eri vaiheiden jälkeen uusi paikka oli paikallaan. Tuo tuli oikein hyvin kiinni siihen poikkipalkkiin ja kynnyskotelon sisäpeltiin.

Kuva

Sisäpuoli, tuohan on siinä kuskin jakkaran takimmainen kiinnityspultin paikka mistä mätänee...

Kuva


No sitten takalokasuojat.

Kuva

Kuva

Kuva

Sisälokarin reunakin oli mätä molemmin puolin, joten paskat pois...

Kuva

Korjattu sisälokari...

Kuva

Ruostevaurioita toisella puolella...

Kuva

Kuva

Kuva

Tunkin kannake...

Kuva

fixed:

Kuva

Kuva

Kuva

Kaaren korjauspala ja koritinaa...

Kuva

Kuva

2k epoxia...

Kuva

Semmosta pikkuaskartelua kun on ~650 tkm huolto :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kai teit kittaus hommat ennen maaleja?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla kittaukset tulevat aina maalin päälle :o Niin paljon olen nähnyt noita kittasin metallin päälle räpistyksiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

On sitä urakkaa...

Juu, ei mielellään kittejä metallin päälle, pelti on sopivassa tilassa tosi hanakkaa ruostumaan, kuten just A- ja B-mallin mersuihin liittyen oli juttua toisaalla.

Ittellä tuntuukin olevan suht hyväkuntoinen toi koppa, ainoo vika vaan on kun itellä mopo karkaa, taito ja tietämys on olematonta ja laiskuuskin näyttäis haittaavan. :?
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun lasinasentaja oli ottanut lasin pois oli ikkunankarmi juuri sellainen kuin pelkäsinkin...tai no ei se ihan niin paha ollut mutta kuitenkin. En ole liimalasin vaihtoa ennen nähnyt, eli ne ottavat/leikkaavat multimasterilla lasin irti, sitten vanhaa liimaa samalla vehkeellä pois sen minkä lähtee...uusi liima päälle ja lasi paikalleen...ainakin noin suunnilleen luulen sillä en viitsinyt paljon häiritä. No kuitenkin ikkunankaari näytti tältä (en siis tiedä olisko tuota putsaillut lisää kun sovittiin, että minä putsailen ja maalailen):

Kuva

Kuva

Tuossa oli ainoa läpireikä, joka nyt kuvassa on putsittu.

Kuva

Ei tuo irroittaminen muuten nyt niin ihmeellistä ollut, etteikö sitä voisi itse tehdä...nyt kun sen on nähnyt kertaalleen...ainakin tuossa autossa.

Raakahitsattu...huom, nyt ei ole hitsaussaumoja vielä hiottu. Liimasauma menee just tuon paikan yli.

Kuva

Yleiskuvaa...

Kuva

Sitten, huokaus, peittelyä ja peittelyä. En ole vieläkään hankkinut oikeata paperia ja rullatelinettä tuohon tarkoitukseen. Suihkis suihkis

Kuva

Kuva

Pikkupilkkuja putsasin ja maalasin a pilarista.

Kuva

Perjantai-iltana tulee asentaja liimaamaan lasin kiinni ja sitten se on siinä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

juu ei se kovin kummanen homma ole ottaa irti, ite vaihtelin just tuossa vähän aikaa sitten ku ylimaalautin auton nii etu ja takalasin. sit kävi lasi hemmo pistämässä uudet paikoilleen ja ruosteet otin alta pois. mulle vaan tuli tohon liiman alle jotain mustaa maalia mitä pensselillä piti laittaa oli jotain liima valmistajan pohjustus ainetta että liimaa tarttuu premmin.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minäkin luulen, että pensseli olisi paljon järkevämi tuohon hommaan, Halusin sitten kokeilla miten tuo aine tulee ruiskusta :roll:

Oliko ihan 1k vai 2k maali ja/tai kysyitkö mistä aineesta on kyse, saiko levittää meinaan sitten "laidan yli" ja miten siihen sitten taas päälimaali suhtautuu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

hienoa jälkeä, pakko kysyä miksi noin ruosteinen lähtökohta, vai harrastuksen takiako noita korjailet
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Veskola sulla on peltisepän verta :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Messerschmitt kirjoitti:hienoa jälkeä, pakko kysyä miksi noin ruosteinen lähtökohta, vai harrastuksen takiako noita korjailet
Mulla on ansiotyö sen verran kaukana oikeasta työstä, että on pakko olla joku homma mihin saa purkaa turhautumat iltaisin :roll:

Eli ihan harrastusmielessä, haluan opetella muokkaamaan metallia ja muutamia muitakin materiaaleja. Ei näissä mun tekemisissä silleen oikein järkeä aina ole, eli koritinalla korjattu ruohonleikkurin penkki:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Ei ne rupee tuulilasinvaihdossa normaalisti paljoa ruosteita rapsimaan, se mikä lähtee, lähtee. Lasin asennuksessa käytettävä praimeri sisältää ilmeisesti fosforihappoa ja sen kun ne laittaa peltiin niin se vähän kuulemma jarruttelee ruosteita. Ja siihen liima päälle, muistan hatarasti että lasiin on oma praimerinsa joka karheuttaa pintaa liiman ottaa kiinni. Tai oisko ollu sama aine kuin kehykseenkin? Paremmin asiaa tuntevat tarkentavat ehkä...
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

joo siis mulla mikä oli nii oli ihan 1k tavaraa ja ei saanu mennä maalipinnalle tai piti sit heti pyyhkiä liottimella pois ja arvelin että lähteehän se myöhemminkin ku jäi pikkasen mut paskat ei lähteny eikä vituttanu ku 1vk ku automaalattu eikä edes kokonaan kasattu ja jo on uudella pinnalla mustia tippoja/pisteitä ja sinisellä pinnalla.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

suosittelen irroittamaan myös listapitimet ja maalaamaan myös niiden alta.
Niitit hapristuu ja ruostetta on välissä 8)
autodidakti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo on hyvä vinkki, katselin kyllä niitä sillä silmällä kun ne häiritsivät hiomista mutta jätin toistaiseksi paikalleen kun ei ollut tarpeeksi pieniä niitejä. Nehän muuten saan vaihdettua/fiksattua vielä lasin asentamisen jälkeenkin...varovasti. Muistatko montako milliä se reikä on, jos en jaksakkaan mennä mittaamaan. Kai noin pieniä pop niittejä on olemassa :roll:

Osa niiteistä hajosi jo käsittelyssä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Muistelisin jotta normi 3.2mm niitti olis ollu,kun tuohon cupeeseen tuon saman hommelin tein!Eikä varmaan paha jos samalla vaihtas nuo listan pitimet uusiin,eivät maksaneet paljoakaan..

Oma mielipiteeni olis vaihtaa ne ennen lasin kiinnitystä,tulee tuo lasi aikas paksulla palkolla liimaa kiinni,voi olla tekemätön paikka porailla ja niittailla jälkikäteen listan pitimiä,ainakin katon etureunassa....
Sivuille tilaa jääpi enempi!

T.Jaakko.P
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Muistelisin jotta normi 3.2mm niitti olis ollu,kun tuohon cupeeseen tuon saman hommelin tein!Eikä varmaan paha jos samalla vaihtas nuo listan pitimet uusiin,eivät maksaneet paljoakaan..

Oma mielipiteeni olis vaihtaa ne ennen lasin kiinnitystä,tulee tuo lasi aikas paksulla palkolla liimaa kiinni,voi olla tekemätön paikka porailla ja niittailla jälkikäteen listan pitimiä,ainakin katon etureunassa....
Sivuille tilaa jääpi enempi!

T.Jaakko.P
jep, yläreunan kiinnikkeita turha yrittää lasi paikalla vaihtaa...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

lisäisin, että paljaita alu-niittejä ei kannata käytää
:arrow: sähköpari
omassani putsasin nuo kiinnikeet ja käytin sinkkimaali upotuksessa

Jos teet sen, niin ennen lasin takaisin asennusta
autodidakti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No eipä tässä ole enää aikaa arpoa kun lasi liimataan iltapäivällä :roll:

...tai no katsotaan nyt, onhan mulla pari tuntia siinä aikaa :lol:

Uusia kiinnikkeitä ei nyt ehdi mistään tilailemaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuli haiettua niitä 3,2 mm teräspopniittejä ja porailtua kiinnikkeet irti, sitten raps raps ja pieni määrä epoxia sekaisin ja justiinsa sain alta pois kun lasiukko pisti lasin paikalleen.

Kuva

Kyllä nyt kelpaa paistatella päivää, varmaan joutuu aurinkolasitkin hankkimaan. 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

en ikävä halua olla, mutta naapuriautoihin pitäisi saada roiskeläpät takaisin.
Vaihtavat talvirenkaat ja alkaa hiekoitus sepeli lentämään :cry:

Ps. sama ongelma täällä. Keväästä on saanut nauttia uudesta lasista :lol:
autodidakti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En muista tuliko muuten sanottua tälläkin forumilla, mutta katselin roiskeläppiä tuohonkin autoon ja 80 luvun tyyliin, ei heti löytynyt netistä sopivia. Se ei tietenkään auta kun varmasti ekan viikon aikana johonkin noista kolmeasta autoista napsahtaa nasta lasiin...semmosta elämä on, mutta ei anneta sen masentaa. Nämä on vain autoja ja oikeasti meillä on paljon kallisarvoisempia asioita. :roll:

Vito sai samalla uuden lasin ja audi :roll: ... ropisee ropisee nastoja :lol:


Kuva

Vitoon tuli kanssa uusi tuulilasi.

Kuva

...ja jotta w124:ää ei ala harmittamaan siihen tuli myös uusi tuulilasi.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, vajaan kolmen vuoden aikana yhteisiä kilometreja ehti tulla 81323 km :shock: ja mersu toimi ja toimii edelleenkin kuin unelma. Hinailtiin tuossa audikin yhtenä iltana sillä kotio.

No nyt kuitenkin mersu lähti telakalle eli poistui liikennekäytöstä tänään. Saa nähdä koska on liikenteessä taas, ehkä sitten kun tuo ennakonsäätimen tasapainotusmysteeri on selvinnyt.

Kohtalaisen halpaa ajoa on ollut, niin ja hauskaakin välillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joko siitä on niin pitkä aika... :shock:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin