veskolan eka w124: Korin/tekniikan purku alkanut

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Onhan tossa kohtuu suurikin ero, eli juurikin tuossa pitkässä poikittaisessa osassa. Tuo kahden vakaajan systeemi toimii kyllä kisatoiminnassa kohtuu hyvin ja kun niitä liikeratoja miettii, saa siitä kohtuu hyvin säädettävän.

Me tehtiin joskus säädettävä "lapa-vakaaja", jossa toi poikittainen osuus oli muistaakseni 32 mm cromimolybdeeni putkea ja päihin tuli sellaiset n 300 mm pitkät kolmio lavat, joita kääntämällä kallistuksen vaimenninta sai todella nopeasti säädettyä (joskus säiden muuttuessa kun tota aikaa ei ollut liikaa hukattavaksi :wink: :wink: ). Jos sitä alustaa haluaa katuautossa muokata, tuommoinen voisi olla yksi mietittävä asia lisää.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Lainaus: Hmm...pitäisiköhän rakenella omaan ensikesäksi tuplakallistuksen vakaaja. Siis kaksi vakio vakaajaa "päällekäin". Ainakin muun merkkisissä sellaiset on todettu rata-ajossa toimiviksi oikein tehtynä.


Mitäpä jos vaan laittais E 500.sen vakaajat? Menee suoraan jaon muuten jäykemmät :wink: ..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tänään aloitin vihdoin eturipustusten purkamisen, kumma juttu kun etujarrulevytkin olivat menneet alle vuodessa millin alle hylkyrajan. Alatukivarret vastustavat purkamista, joten pitää käydä kaupassa huomenna ja jatkaa sitten. Kaikki muut pultit lähtivät kauniisti irti.

Alatukivarsi vittuilee

Jarrulevy irti

On muuten mainio peli sellainen akkukäyttöinen iskevä ruuvinväännin (makita), paitsi talonrakennuksessa, niin myös esimerkiksi sen jarrulevyssä olevan kuusiokolon irroittamisessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

veskolan eka w124: Jousen irroitus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä on nyt tarinaa ja kuvia, joita ei oikeastaan saisi laittaa tänne forumille lainkaan, eli miten otetaan mersun jouset irti käyttäen apuna bilteman jousipuristinta ja tukevaa hallinosturia.

Älkää siis kokeilko tätä kotona, se on vaarallista !

Puristimista kannattaa rälläköidä kielekkeen päästä hieman pois ja pyöristää, jotta ne saa muljahtamaan paremmin jousen kierroksen väliin. Jousen ollessa vapaana puristimet paikalleen, ja aletaan nostamaan alatukivartta nosturilla samalla kun kiristetään puristimia:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0036.jpg

Kun ollaan päästy suunnilleen kuvan tilanteeseen irroitetaan alapallonivelen pultti ja mutteri. Nyt nosturin tulee pysyä tukevasti paikallaan, eikä alatukivarsi saa luiskahtaa pois nosturilta.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0037.jpg

Tässä on kuva toisesta suunnasta, nosturia lasketaan varovasti milli milliltä, jolloin pallonivel laskeutuu ja alatukivarsi alkaa taittumaan alle. Jousipuristimia tulee kiristää sitä mukaa kun jousi antaa niille tilaa, muuten käy hassusti.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0038.jpg

Laske nosturia pienissä erissä alaspäin, ja tarkista koko ajan jousen tilanne, älä päästä jousta taittumaan liikaa, ja kiristä puristimia tarpeen mukaan. Ole erityisen tarkkana kun alatukivarsi alkaa irrota, jolloin se saattaa jäädä nalkkiin kuvan mukaisesti. Nosturi ei enää tue vartta vaan se panttaa. Tämä on se vaarallinen kohta. Pidä nosturi aivan kiinni tukivarressa ja tökkää varovasti vaikkapa sorkkaraudalla, jolloin tukivarsi vapautuu. Älä työnnä mitään ulokkeitasi sinne jousen lähelle !

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0039.jpg

Huomaa miten kuvastakin näkee, että nyt voima otetaan puristimeille. Ota se tasaisesti molemmin puolin, jotta jousi ei muljahda silmille.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0040.jpg

Tarkkaile koko ajan, jotta jousi ei panttaa liian alas, tukivarsi ei voi taittua liikaa alle.

Kun jousi ei enää paina tukivartta älä työnnä käsiäsi sinne, vaan ota jousi samaisella sorkkaraudalla ja kuljeta varovasti, muista että se on kuin ladattu ase. :lol: Pura puristimien jännitys varovasti vuorotellen molemmin puolin.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0041.jpg


Kuvassa näkyy millaista paskaa tulee jarrulevyistä, eli tuommosillako sitten pitäisi ajella :shock:

Meinasi olla nuo abs anturin pultit aika jumissa (**tun sähköautot). No toista ruuvia sai kuitenkin lämmitettyä kaasulla, ja lopulta antautui, kiitos iskevän ruuvinvääntimen. Toiselta puolelta ehti kuusiokolokin pyörähtää, mutta kun sinne iski suuremman torx pään, niin aukesi sekin. Toinen pultti aukesi kun liikutteli anturia (vasaralla :roll: ) edestakaisin. Tuommosta kökköä oli siellä...

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0034.jpg

...ja silleen sitten jatkettiin:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0035.jpg
Viimeksi muokannut veskola, Ti 07.08.2007 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Niinpä, ei pidä kokeilla itse. Jos nyt kuitenkin kokeilee, niin se hallitunkki pitäis olla sekä tukeva että tarkkatoiminen; halpistunkeilla "milli milliltä"-laskeminen on yleensä mahdotonta. Ja sitten kun se jousi on kuvankaltaisten "jousipuristimien" välissä, on se enemmänkin kranaatti josta sokka on jo poistettu, kuin ladattu ase... Oon kerran ollut samassa rakennuksessa kun MB:n jousi on irronnut puristimien välistä ennen aikojaan. Meni kipsilevyseinän läpi. Kukaan ei tilannetta (onneksi) nähnyt, kaikki kyllä kuuli sen. Hienoa että sinä ja ympäristö selvisitte vammoitta!
-mikko-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samaa tyyliin mieki vaihan jouset. Olen koittanu saaha jousen puristumaan suoraan ettei se pääse karkaamaan.

Aina on onnistunu. :D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ja jousien takaisin laitto on helpompaa kun sinne laittaa rälläköidyt tai oikeat madallusjouset 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

H&R jouset sinne on menossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

124

Viesti Kirjoittaja j.a »

Tuo puristimien käyttö jousen irroituksessa on ihan turhaa juppailua ei minnee ammu!!!!!! paikalleen laittoa se kyl helpottaa......
Diesel on puhtaampi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124

Viesti Kirjoittaja veskola »

j.a kirjoitti:Tuo puristimien käyttö jousen irroituksessa on ihan turhaa juppailua ei minnee ammu!!!!!! paikalleen laittoa se kyl helpottaa......
jep, ei se puristin paljoa sitä jousta tuossa purista, että sikäli se ei ole kovallakaan voimalla se puristin loppujen lopuksi...mutta eihän sitä tiedä kuinka pitkä jousi siellä on ennen kuin sen varren saa alas.

Melkoisesti enemmän käytettiin voimaa kun puristettiin noilla samoilla Viton jousi kasaan ja "makperssoniin" kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124

Viesti Kirjoittaja veskola »

On se kumma kun ihmisen pitää hajottaa aivan ehjä auto aivan palasiksi :D Missään nivelissä ei ole ollut toistaiseksi väljää.

Tänään irtosi nämä osat autosta, ja alapallonivelet tukivarsista.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0044.jpg

Enää on jumissa, kiinni, nalkissa se toinen raidetangon pätkä toisesta päästä.

Onko kukaan saanut jarrukilpeä mitenkään järkevästi irti, ne ?pultit? ovat naurettavan pieniä ja ei niistä päistä saa edes tolkkua mitä ovat joskus olleet, jotta kannattaako edes yrittää. Ei nyt jaksaisi ruveta hitsaamaan uutta kilpeä paikalleen...vai pitääkö oikeasti porata pultit pois ja jengata uudet reiät.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 14.08.2007 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tukivarret saivat pienen putsauksen jonka jälkeen ruiskutin pohjalle sinkkimaalin. AD korjaamo Nikkanen Halikossa sai luvan prässätä pallonivelet paikalleen, jonka jälkeen aloin tosissaan irroittamaan jumissa ollutta raidetangon niveltä. Parin kolmen tunnin eri asein suoritetun taistelun jälkeen nivel lojui maassa verissäpäin. Pyörännavat ja jarrukilvet yms. olivat pakettina, ja saivat vain eräänlaisen pikapesun sillä auto tarvitsee niputtaa ajoon taas huomenna. Myöhemmin on tarkoitus ottaa nämä ja jarrusatulat etc. vielä irti ja tehdä vähän parempaa jälkeä, uusia jarrukilvet, mutta sehän on taas porakone ja kierretappihommaa. Tukivarret saivat vielä sprayvasaralakan päällensä.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0049.jpg
Viimeksi muokannut veskola, Ti 07.08.2007 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tavoitteena oli saada auto nippuun perjantaiksi kun vaimo ottaa toisen auton käyttöönsä, joten tuohan sitten "valmistui" perjantaina 23:56 8)

Tässä muutama kuva tältä päivältä, myöhemmin laittelen kotisivuille enemmän tarinaa tuosta, monelle jo niin tutusta hommasta.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0050.jpg

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0051.jpg

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0052.jpg

Takapää jäi vielä madaltamatta, mutta tokkopa se haittaa...
Viimeksi muokannut veskola, Ti 07.08.2007 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

jep jep....tutun näköisiä osia jostain syystä. 8)


Tuleeko takapäähän kanssa kaikki uutta???
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petehri kirjoitti:Tuleeko takapäähän kanssa kaikki uutta???
Alkuun sinne tulee ne jouset ja sportin iskarit, mutta eiköhän talvihuollossa ne puslatkin kaikki vaihdu sinne. Ei ole tuttua tekniikkaa, joten pitää vielä kömpiä sinne alle ja alkaa katselemaan sillä silmällä :shock: Talvella pitäisi muutenkin tilkitä tuota mooottoria.

Etupäähänkin pitää vielä palata sen verran, että ottaa jarrusatulat irti sekä vaihtaa jarrukilvet. Ei vain resurssit antaneet myöden tällä erää laittaa loppuun saakka :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jos vaihdat jarrukilvet niin kannattaa samalla avauksella vaihtaa pyörän laakerit.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petehri kirjoitti:Jos vaihdat jarrukilvet niin kannattaa samalla avauksella vaihtaa pyörän laakerit.
Toki laakerit olivat vaihtolistalla, halpojakin kun ovat, pitänee taas tilata laatikollinen osia KL:stä. Pitää vaihtaa se keskimmäinen raidetankokin, kun hieman sulatin sen nivelen kumia epähuomiossa.

Täytyy kyllä kehua tuota KL:n logistiikkaa, soitin sinne maanantaina iltapäivällä ja tiistaina oli paketti noudettavissa kun lähdin töistä kotia kohti. Tuosta ei paljon enää pysty parantamaan.

Tekis mieli ostaa tuohon vähemmän käytetyt jarrusatulat, niin saisi rauhassa tuunata niitä, oliskohan kellään nurkissa.

Niin tuosta mersun alustasta ja madallusjousien mukamas huonoudesta. Olen tuossa viikon ajellut farmarigolffilla (-95), jossa on madallusjouset ja muutenkin aika hyvä alusta olevinaan. Tuossa Kuusjoella on sellainen pikkusilta, siihen pitää aina hidastaa golffilla, muuten se paukahtaa niin pirusti. Mersulla siitä voi vetää vaikka 120 lasissa, ja se vain humahtaa yli. Lieneekö sitten noiden erikoisten pallonivelten ansiota.
Viimeksi muokannut veskola, Su 05.08.2007 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo mullakin o toi Vento mukamas hyvällä alustalla ja ei se kyl "hyvä" ole. taino jos kova kivireki on se mitä meinataan hyvällä, niin kai se sitten... Ehkä radalla hyvä kun ei ole epätasaisuuksia. Mun mielestä alustan pitää olla jämäkkä mutta pehmeä kuten meses on.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Minkä korkuiset jousenkumet sulla on edessä.. jos tuota itsekkin alkais syssymmällä laitteleen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

reimah kirjoitti:Minkä korkuiset jousenkumet sulla on edessä.. jos tuota itsekkin alkais syssymmällä laitteleen.
Ykköset ja noilla renkailla/vanteilla se vaatii kaarien muokkaamista. Huomasin kun ajoin Kuusjoen läpi vähän reilua yhdeksääkymppiä niin alko lokarit muokkaantumaan. Pokkaus vain taitetaan sisään, tai ehkä mä teen jotain rajumpaakin joskus...saa ny nähdä.

Älä edes kysy renkaista / vanteista, en mä tiedä mitä ne ovat :oops: Tuossa on vielä muutama kuva kun ovat asettuneet paikoilleen ajelun jäljiltä.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0058.jpg

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0059.jpg

jos vertaa tähän lähtökohtaan, niin no onhan se "vähän" laskenut. Se tuntuu aika oudolta kun koko konepelti lepää nyt siellä alhaalla, varsinki kun toi perä törröttää vielä ylhäällä, kun on tottunut, että se keula on ollut oikein tyrkyllä.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0060.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Eli en siis laita ykkösen jousikumeja kun on tuo et noissa vanteissa 25. Joutuis muuten muokkaamaan kaaren ulkoreunaakin :? kun tulee lokasuojan tasalle nuo renkaat.

Hyvännäköinen pirssi... vielä kun saat tuon pellin tuosta lampun alapuolelta maalattua :D .
Avatar
-King Of The Road-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Su 26.03.2006 19:59
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja -King Of The Road- »

Kyllä ulkonäkö muuttuu.. komee peli..

Paljonko tuli kaikkineen maksamaan tämä keulan remppa??
-Maailma tarvitsee esikuvia-

Nykyiset:
Volvo 940D24TDIC (toivottavasti vaihtuu mersuun)

Ex meset:
-93 300dt
-94 E250D 20v
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se koko auto pitää hitsata ja maalata, se vain on hyvä ottaa kuvia tuosta ehjästä turbon lokarista, toinen puolihan on aivan ruvella ja kaari on pelkkää pakkelia, aivan kuten takakaaretkin...mutta mennään asiat järjestyksessä.

Kustannuksista koitan pitää kirjaa tuolla:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/kus ... skuri.html

lisäksi tuli nuo jarrulevyt ja palat.


[edit: wtf:

8021 etujarrukilpi vasen 28,00 EUR
8023 etujarrukilpi vasen ABS 73,00 EUR

Onko tämä nyt sitten reilua ? Saiskohan tavallisesta muokattua tuota...
Toinen mikä alkoi närästämään oli tämä: "2397 Etujarrupalasarja ALKUPERÄLAATU" No palat oli Made in Italy wtf... bullshit !
]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eilen oli noita pehtoorin hommia siinä määrin, ettei päässyt harrastamaan :roll:

No tänään tunkkasin tuon takapään ekan kerran ylös, ja katselin :shock: ympärille. Siellä oli se puslahelvetti, josta on täälläkin rutistu. Taidan myydä koko auton poijes :D

No joo, mitään ihmeempää ylläriä ei löytynyt, ruostetta oli ja oikeastaan vain tuo takajarru tuli yllätyksenä. Ne kun piti olla kunnostettu, jokin aika sitten katsastukseen. On siellä uudet levyt ja palat, mutta toisen satulan mäntä on jossain välissä jumittanut ja yksi pala on aika finaalissa. Puuttuu se suojakumikin. Itse en ole huomannut mitään outoa :shock:

Kuva

harmi vain kun on jo tilaus taas KL:stä sisällä ja taas tarvittaisiin osia :roll:

Jousen ja iskarin vaihdossa pitää saada ne pneumatiikkaletkut irti iskarista. Kuskin puoli oli helppoa kauraa, mutta tämä pelkääjän puoli vähän pisti vastaan. Kokeilin kaikenlaista ja onnistuihan se lopulta. Nyt liikkuu tuo letku putken kierteessä, mutta se putkessa oleva kierro-osa on jumissa putken ympärillä. No ei se mitään, irroitan tuon iskaria kiertämällä ja samalla lailla uusi paikalleen, kunnes saa jostakin uuden putken tuohon. En viitsi turhaan sitä putkea vääntää poikki.

Kuva

Tässä näkyy sportlinen ja tavallisen iskarin ero, kun ne on painetti alas. Pieni on ero pituudessa, mutta hinnassa suuri.

Kuva

Tänään ei sitten muuta ehtinytkään kuin ottaa toisen puolen rojut irti. Pultteja ja puslia putsailin ja öljysin.

Kuva

Ai niin, positiivinen ylläri löyty, huomasin ne luukut siellä takakontissa nyt ekan kerran. En ole paljoa autoon tutustunut, onhan se vasta ollut mulla vuoden alusta. Sielä oli se lokasuojasta puuttuva muoviläpystä, jota jo meinasin ostella jostakin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Eikös ne ratakuskit ota monasti etuvakaajan kokonaan pois :roll: Ite en huomannut jäykemmillä vakaajilla suurtakaan muutosta oikeestaan mihinkään :cry: Pitäis varmaan kokeilla E500:n vakaajia mutta autokin on tosin palasiksi menossa eli ferrarintappajan kestotesti päättyi karvan vajaaseen 150tkm :wink: Ei paha 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No varttimaililla ainakaan ei tarvita etuvakaajaa, pikemminkin päinvastoin, mutta vuosikatsastuksessa kyllä. Enhän mä tuolla liikenteessä kaahaa, eli kyllä se ilman vakaajaa toimii ihan riittävän hyvin, ja ihan vakiojousillakin.

En ole ikinä ajanut rata-ajoa mutta luulisi siellä olevan hyvä jos on mahdollisimman jäykkä, kallisteelmaton alusta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, takajouset ja iskarit tuli vaihdettua.

Meinasi käydä suuri vahinko äsken pihalla, kiepautin auton ympäri ja piti ajaa talliin. Pidin auton ovea vielä hieman auki ja tempaisin kaasun pohjaan...ja sinnehän se jäi.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0086.jpg

Sekunnin murto-osassa sain jarrun pohjaan, mutta eihän se mitään vaikuta turbotiiselissä 8)

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0087.jpg

Niinkun kuvasta näkyy etujarrut on jarruttanut ja takana on suttua molemmista renkaista...ovi kolahti kottikärryyn, mutta mitään pahempaa jälkeä ei jäänyt...tajusin sammuttaa auton. No siinähän metrin päässä olisi ollut betonimylly, ja siitä pari metriä betonirengas...ja sitten oja ja 500 metriä peltoa :roll:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0088.jpg
Polkimesta kuulemma puuttu jokin muovinen lukitusosa, jonka saanee Vehosta.


Taakse tuli aah ihania uusia pultteja vanhojen kulahtaneiden tilalle ja tuossahan noi nyt sitten ovat. Lähti tuo edellä mainittu pneumatiikkaputkikin pyörimään.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 14.08.2007 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Purin eilen illalla taas tuota etupäätä kun se on niin mukavaa hommaa.

Otin raidetangot pois ja sen keskitangon, kun tuli taas uusia osia KL:stä. Minun hyvällä tuurilla raidetangot olivat menneet juurikin väärin päin, eli mikäli siellä on musta ja harmaa tanko, niin musta tulee oikealle ja harmaa vasemmalle. Kuvasta värit eivät oikein erotu. Veholta ja KL:stä saattaa tulla myös vihreä ja musta tanko, ja niissä luultavasti koodaus on samalla tavalla, eli musta pelkääjän puolelle. (epk voi tarkistaa).

Pyörän navat purettiin, ja totesin jotta taitaa toinen laakeri olla vaihdettu jossain vaiheessa, toista ei ole vahdettu. Tämähän siellä rahisikin jo. Navat ovat nyt puhdistumassa ja illalla laitellaan uudet laakerit.

Ohjausiskunvaimentimen todettiinkin olevan finaalissa tuossa toisessa thredissä, joten taas pitäisi tilata tavaraa KL:stä. Käytetyt jarrukilvet ovat haussa kun millään ei raaskisi laittaa 150 € niihin. Yritän noita ruuveja vielä liotella ruosteista...

Keskimmäisen raidetangon nivelet oli aika tiukassa mutta sain ne ihan motonetin ulosvetäjällä irti...kun jätti sen nivelen mutterin aivan tapin päähän ja kiersi ulosvetäjän niin tiukkaan kun jaksoi. (mutteri estää ulosvetäjää luiskahtamasta). Lämmitystä kuumailmapuhaltimella ja napautuksia vasaralla ja pam, nivel oli hetken (lue: tunnin) kuluttua irti. Ongelmaksi jäi enää tuo mutteri, joka ei tahtonut sitten enää irrota. Toiselta puolelta sahasin puukkosahalla tapin poikki, toisella puolella painoin putkitongeilla nivelta paikalleen, jolloin tappi ei päässyt pyörimään ja mutterin sai irti.

Saiskohan KL:stä kokonaisia autoja :lol:

Kyllä vanhastakin saa ihan kivan kun jaksaa nähdä vähän vaivaa.

XUX63 kirjoitti:<...>mutta autokin on tosin palasiksi menossa eli ferrarintappajan kestotesti päättyi karvan vajaaseen 150tkm :wink: Ei paha 8)
Onko jotain (mitä?) hajonnut ? Oliko tämä autosi muuten se Herlevin vanha ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, taas saatiin paketti KL:stä ja samalla selvisi miksi jarrukilpi maksaa 70 € kipale, yhteensä 140 € eli siis 840 mk :shock:

Se on original teile mutta enpä nyt menisi kehumaan tämän kokemuksen perusteella alkuperäisosiakaan. Tuo pellin reunan leikkausjälki on sellaista terävähköä, sanoisinko hieman rosoa. Maali on mitä on, ei käsittääkseni mitään pulverimaalausta tai no en tiijä. Pakkohan se on tuoki silotella ja maalata päälle, kestää sitten hieman kauemmin kuin se alkuperäinen, joka kesti vain 556 000 km.

Jarrukilpeä en tänään edes viitsinyt alkaa vaihtamaan, ruuvit ovat aivan riittävän pehmeät, joten jenkatappihommia sitten kun on enemmän aikaa ja valoa.

Laakerit tuli asennettua ja kun innostuin niin maalasin raidetangotkin kun tuo febin naarmuinen mustalla sutaisu ei tyydyttänyt. Huomenna saattaisi päästä taas ajelemaan.

Perskules, tulee vielä kiire kun on katsastus tiedossa lokakuun alkuun mennessä :twisted: Täytyy vielä tehdä kaasupullosoppari, niin päästään asiaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

veskola kirjoitti:Sekunnin murto-osassa sain jarrun pohjaan, mutta eihän se mitään vaikuta turbotiiselissä 8)
[OT]Mulla hirtti kans kerran mukulakivetyksellä ja vauhtia oli hetkessä "aika reilusti". Ehti siinä muutama sekunti mennä ennenkuin tajus että jarru ei tee mitään muuta kuin perän kevyeksi ja sitten tajus tarrata virta-avaimeen :lol: [/OT]
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Vastaa Viestiin