Kyllä jos mulla olisi joku tehokkaampi mese niin ehdottomasti siihen pitäisi lukko saada. On tullut ajeltua ihan tarpeeksi molemmilla, lukottomilla ja lukollisilla autoilla ja kyllä lukollinen vie ehdottomasti voiton kesällä ja talvella. Jopa 2.0e 190:llä tulee talvella monesti mieleen että voi kun olisi se lukko...
Kovin montaa huonoa puolta on lukkoperästä vaikea keksiä, ainakin jos omaa kaasujalassa muitakin asentoja kuin päällä ja pois.
Tietysti jos aina ajelee kiltitsti niin ettei auto koskaan sutaise eikä ole kiire minnekään niin ei lukkoperällä mitään tee.
Eli jos ei vedon karkaaminen sisäkurvin pyörän kautta kaarteissa häiritse (mua häiritsee ja paljon...) eikä tykkää luisuissa ajella niin voi sen lukon jättää laittamatta.
Mutta tosiaan ei siitä nyt mun mielestä haittaakaan ole, paitsi että sen verran ajotaitoja se vaatii että pitää osata kääntää vastaan kun auto lähtee luisuun joka on muuten ihan hyödyllinen taito kaikille vaikka ajaisi minkälaisella autolla.
tuikku kirjoitti:.
En nyt millään haluaisi olla vastarannan kiiski, mutta pahoin pelkään, että se ainut hyöty on paikaltaan lähtiessä ja suoranpätkän kiihdyttelyssä, elikkäs käytännössä nolla.
Luulen, että tavan ajeluissa siitä on vaan haittaa, joka korostuu entisestään liukkaalla, käytännössä estäen talvella hiukankin ripeämmän ajelun, jos kuski on kuitenkin lähes normaalilla aivotoiminnoilla ja ajotaidoilla varustettu, joihin jo nykyään lasken itsenikin.
Noin sanoo ne ketkä ei ole lukollisella ajaneet

Tuosta voisin olla täysin eri mieltä, lujaa pääsee talvella edelleen ja ajaminen on paljon hauskempaa.
Tietty se pitää kaikkien päätellä itse omalla kohdallaan onko se hyvä juttu jos auto lähtee kaasua painaessa luisuun vai täysi katastrofi...
Ja onhan noita lukkoja mersuissa kuten muillakin merkeillä, toisissa malleissa on, toisissa ei. Jostakin syystä meikäläisen äiteen C200cdi:ssäkin on lukkoperä ja asr, hyvin on äiti tiellä pysynyt vaikka ei varmasti mikään huippukuski ole. Tosin ei koko laitetta asr päällä edes huomaa
Bemareissakin se on muissa ollut lisävarusteena, mutta M3:sista ja M5:sista se taas löytyy vakiona.
Ja esim. kaikki suomen maahantuojan kautta tulleet ilman sutimisenestoa olevat omegat on varustettu lukkoperällä, vanhemmat 45% ja uudemmat 15%. Eikä niistäkään ole tainnut kovin moni valitella että olisivat kamalia ajettavia talvella.