Suuttimet kuluneet, eller?
Suuttimet kuluneet, eller?
Nonni. Pikkutriviaa aiheesta M103 KE-Jetronicilla.
Värkki käynnistyy hyvin, kuumana vieteri on pidempi kuin kylmänä, jolloin sitä ei käytännössä ole.
Viimeisten parin viikon aikana auto on kahdesti sammunut pysähdyttäessä, ensin pikkutieltä kantatielle tullessa ja kolmiolle pysähdyttäessä -- tänään piti kääntyä vasemmalle kotitielle ja odottaa vastaantulijoiden tulemista ja katso: sammui taas, pykälä D:ssä ja oikea jalka jarrulla. Molemmilla kerroilla kone on kyllä käynnistynyt heti uudestaan, ei mitään sahauksia tai muuta (kun vaan muistaa heittää vaihdeskebakon vapaa-asentoon ). Mutta suutinten kulumisestako tai likaisuudesta pitäisi alkaa etsiä vikaa, vaiko mistä
Molemmilla kerroilla kone on ollut lämmin, ja sammuu kuin se kuuluisa saunalyhty eli ei ravista eikä käy huonosti vaan yks-kaks vaan pimenee.
Voisiko tällä olla yhteyttä siihen jo Suoli 24:ssa kysymääni oireeseen, että auto ottaa lämpimänä vallankin pitkän maantieajon jälkeen huonosti, "dieselmäisesti" (sorry flosse ) kierroksia.
Värkki käynnistyy hyvin, kuumana vieteri on pidempi kuin kylmänä, jolloin sitä ei käytännössä ole.
Viimeisten parin viikon aikana auto on kahdesti sammunut pysähdyttäessä, ensin pikkutieltä kantatielle tullessa ja kolmiolle pysähdyttäessä -- tänään piti kääntyä vasemmalle kotitielle ja odottaa vastaantulijoiden tulemista ja katso: sammui taas, pykälä D:ssä ja oikea jalka jarrulla. Molemmilla kerroilla kone on kyllä käynnistynyt heti uudestaan, ei mitään sahauksia tai muuta (kun vaan muistaa heittää vaihdeskebakon vapaa-asentoon ). Mutta suutinten kulumisestako tai likaisuudesta pitäisi alkaa etsiä vikaa, vaiko mistä
Molemmilla kerroilla kone on ollut lämmin, ja sammuu kuin se kuuluisa saunalyhty eli ei ravista eikä käy huonosti vaan yks-kaks vaan pimenee.
Voisiko tällä olla yhteyttä siihen jo Suoli 24:ssa kysymääni oireeseen, että auto ottaa lämpimänä vallankin pitkän maantieajon jälkeen huonosti, "dieselmäisesti" (sorry flosse ) kierroksia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuttua
Jos muistat niin kertoilin sulle aiemmin että oma 300 TE teki juuri samaa, lienee M103:n tyyppivika, KE-Jetronic on nimittäin tosi tarkka suuttimistaan. Omassa puhdistettiin suuttimet ja sammuilu lakkasi hetkeksi. Olisi pitänyt samantien uusia koska hetken päästä alkoivat tehot laskemaan.
Uudet suuttimet maksaa vaan maltaita...
Uudet suuttimet maksaa vaan maltaita...
Re: Tuttua
Tästä en muista koskaan kuulleeni teikäläiseltä...mitäs oli muuten ajettu tuolla Perttelin TE:lla tämän tullessa eteen?Mauri H. kirjoitti:Jos muistat niin kertoilin sulle aiemmin että oma 300 TE teki juuri samaa, lienee M103:n tyyppivika, KE-Jetronic on nimittäin tosi tarkka suuttimistaan. Omassa puhdistettiin suuttimet ja sammuilu lakkasi hetkeksi. Olisi pitänyt samantien uusia koska hetken päästä alkoivat tehot laskemaan.
Uudet suuttimet maksaa vaan maltaita...
Mitä tulee hintaan...itse suuttimet ei alustavan tiedon mukaan maksa hirveitä, mutta se vaihtotyö
Nyt olisi muuten mielenkiintoista kuulla muiden voorumilaisten M103-kokemuksia tästä asiasta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
280 tkm
Tämä TE oli noin 260 tkm ajettu kun sen ostin ja jo silloin se sammuili, en tiedä kauanko oireet ovat olleet.
Suuttimet on sikahelppo vaihtaa, itse otin irti kun vein ne putsattavatksi. Puolen tunnin homma maksimissaan.
Suuttimet on sikahelppo vaihtaa, itse otin irti kun vein ne putsattavatksi. Puolen tunnin homma maksimissaan.
Huonot suuttimet
Omassa 126:ssa on huono käyntiin lähtö kylmänä ja kuumana, kyselin korjaamolta, niin meinasivat että suuttimet voipi vuotaa. On kuulemma tyypillistä autoilla joilla ajetaan harvoin. Mutta kun sen saa käyntiin ei se kyllä sammu itsekseen. Laitoin pari korkillista kakstahtiöljyä tankkiin kokeeksi jos vaikka auttais.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: Huonot suuttimet
Miten paljon mahtaa olla eroa L-Jetronicin ja KE-Jetronicin suuttimilla.timo230e kirjoitti:Omassa 126:ssa on huono käyntiin lähtö kylmänä ja kuumana, kyselin korjaamolta, niin meinasivat että suuttimet voipi vuotaa. On kuulemma tyypillistä autoilla joilla ajetaan harvoin. Mutta kun sen saa käyntiin ei se kyllä sammu itsekseen. Laitoin pari korkillista kakstahtiöljyä tankkiin kokeeksi jos vaikka auttais.
Velipojan BMW:n L-Jetin siit..suuttimien vuoto näkyy siten, että auton starttaaminen koneen ollessa lämmin kysyy tosi pitkää pinnaa. Ei se kyllä sammuile omia aikojaan sekään.
Usacarclubin puolella joku nimimerkillä "lomppis" esitti -91-mallin TE:sta ihan identtisiä oireita. Siellä veikkailtiin suuttimien lisäksi tulppia/tulpanjohtoja.
Taidan kysäistä suuttimien vaihdon hintaa ja vaihtaa joka tapauksessa vaihtokunnossa olevat tulpat ja ilmanputsarin.
Mistä sitä Kaapon kehumaa Fortea Salossa saisi, liekö Maurilla siitä tietoa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ke jetronit
Mun 230e lähti huonosti käyntiin kuumana, Siinä oli vikana polttoaineen takaiskuventtiili, mutta sekään ei sammunut käytössä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Hmm
Jännä ilmiö on tämä. Jotenkin voisi kyllä tuosta ykskaks tapahtuvasta sammumisesta päätellä, että jostain katkeaa sähkön tulo. Toisaalta sähkölaitteiden toiminta ei katkea, merkkivalot vaan syttyvät ja viimeistään ratin raskaudesta huomaa, että rintapellin toisella puolen on sammuttu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Just.
No, täytyy ihmetellä.
Oli muuten suuttimien hinta KL-varaosissa 37 juuroa kipale ja Motonetissä 39! Kerran näinkin päin...
Taitaa olla, että vien värkin tuonne "valtuutettuun" eli Salon Moottorihuoltoon. Saavat saman tien mitata, että paineet ja muut on kohdallaan ruiskussa.
Toivottavasti palsta ei nyt käänny 100-prosenttisesti siihen, että meikäläinen kuppaa teikäläiseltä TE-tietoutta antamatta itse neuvoja sinne päin....
Oli muuten suuttimien hinta KL-varaosissa 37 juuroa kipale ja Motonetissä 39! Kerran näinkin päin...
Taitaa olla, että vien värkin tuonne "valtuutettuun" eli Salon Moottorihuoltoon. Saavat saman tien mitata, että paineet ja muut on kohdallaan ruiskussa.
Toivottavasti palsta ei nyt käänny 100-prosenttisesti siihen, että meikäläinen kuppaa teikäläiseltä TE-tietoutta antamatta itse neuvoja sinne päin....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Just.
Heh, no sehän on vaan hyvä jos osaan auttaa. Vaikka välillä tuntuu että alkavat yksityiskohdat unohtua tuosta TE:stäAku P kirjoitti:Toivottavasti palsta ei nyt käänny 100-prosenttisesti siihen, että meikäläinen kuppaa teikäläiseltä TE-tietoutta antamatta itse neuvoja sinne päin....
Joo, itse en koskaan vienyt auton Moottorihuoltoon, en raskinut. Olisivat siellä varmaan saanutkin sen kuntoon.
Re: Suuttimet kuluneet, eller?
Onko Aku autossasi toistunut tuo vika nyttemmin? Tämä kiinnostaa, nimittäin omassa 126:ssa M103 sammuilee tuon tuostakin, ja varsinkin maatieajon jälkeen. Aiemmin vika esiintyi silloin tällöin, nyt säännöllisemmin. Ruiskua on tutkittu, samoin sytytysosia. Autoon on suuttimetkin vaihdettu, niin myös bensapumppu suodattimineen. Pikkuhiljaa alkaa pipoa kiristämään!Aku P kirjoitti:Nonni. Pikkutriviaa aiheesta M103 KE-Jetronicilla.
Värkki käynnistyy hyvin, kuumana vieteri on pidempi kuin kylmänä, jolloin sitä ei käytännössä ole.
Viimeisten parin viikon aikana auto on kahdesti sammunut pysähdyttäessä, ensin pikkutieltä kantatielle tullessa ja kolmiolle pysähdyttäessä -- tänään piti kääntyä vasemmalle kotitielle ja odottaa vastaantulijoiden tulemista ja katso: sammui taas, pykälä D:ssä ja oikea jalka jarrulla. Molemmilla kerroilla kone on kyllä käynnistynyt heti uudestaan, ei mitään sahauksia tai muuta (kun vaan muistaa heittää vaihdeskebakon vapaa-asentoon ). Mutta suutinten kulumisestako tai likaisuudesta pitäisi alkaa etsiä vikaa, vaiko mistä
Molemmilla kerroilla kone on ollut lämmin, ja sammuu kuin se kuuluisa saunalyhty eli ei ravista eikä käy huonosti vaan yks-kaks vaan pimenee.
Voisiko tällä olla yhteyttä siihen jo Suoli 24:ssa kysymääni oireeseen, että auto ottaa lämpimänä vallankin pitkän maantieajon jälkeen huonosti, "dieselmäisesti" (sorry flosse ) kierroksia.
Heräsi sellainenkin epäilys, jotta voisiko automaattivaihteiston rikkoutunut alipainerasia aiheuttaa tuota sammuilua. Tosin lootasta ei katoa öljy. Jotenkin vain sammuminen liittyy mielestäni siihen, kun laatikko vaihtaa pienemmälle hidastettaessa? Mjaa, tiedä sitten...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Pistin Juhalle yyveetäkin ja vasta sitten muistin kaverini W126:n joka myös sammuili. Ainoa paha, että siinä homma ratkesi juurikin bensapumpun vaihdolla ja se hommahan oli jo tässä tapauksessa tehty.
Mutta mitenkä on, onko W126:ssa myös kaksi pumppua kuten kakkosnelosessa vai ei? Ja jos on, niin tuliko vaihdettua myös se toinen?
Mutta mitenkä on, onko W126:ssa myös kaksi pumppua kuten kakkosnelosessa vai ei? Ja jos on, niin tuliko vaihdettua myös se toinen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
En ole "törmännyt" kuin yhteen pumppuun, mutta nyt kiinnostaisi, voisiko pumpun rele takkuilla. Missäköhän moinen rele sijaitsee 126:ssa?Aku P kirjoitti:Pistin Juhalle yyveetäkin ja vasta sitten muistin kaverini W126:n joka myös sammuili. Ainoa paha, että siinä homma ratkesi juurikin bensapumpun vaihdolla ja se hommahan oli jo tässä tapauksessa tehty.
Mutta mitenkä on, onko W126:ssa myös kaksi pumppua kuten kakkosnelosessa vai ei? Ja jos on, niin tuliko vaihdettua myös se toinen?
Akun yyveessä uumoilemaa potentiometriä on sitäkin tässä ruiskuexpertin kanssa tuumailtu, mutta sen operointi - ja varsinkin kaasuläpän - olisi vaatinut aikamoista purkuremonttia. Siihen ei viitsinyt ihan vain kokeilumielellä lähteä.
Kohta menee hermot. Sen verran olen tässä viime aikoina rakastunut wanhoihin dieseleihin, että pikapuoliin saa ässä lähteä tästä taloudesta...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Joku kohta kertoo faktaa, mutta todettakoon että ihme ei olisi jos ko. osa sijaitsisi myös ässässä siellä akun (heh) takana. PA-pumpun rele on semmoinen suunnilleen tupakkiaskin kokoinen ja muotoinen musta loota, jossa on yhdellä sivulla numerosarjoja.Juha K. kirjoitti: En ole "törmännyt" kuin yhteen pumppuun, mutta nyt kiinnostaisi, voisiko pumpun rele takkuilla. Missäköhän moinen rele sijaitsee 126:ssa?.
Jotenkin vaan "doesn´t make sense" että se rele tekisi tuommoista. Jos se pystyy kytkemään virran pumpulle, jonka tuotto riittää maantieajoon, niin miksi sama ei riitä kun bensantarve vähenee. Eikö pumpun tuotto kumminkin ole vakio ja sitten uruttaessa vaan tästä käytetään enempi ja tyhjäkäynnillä taas vähempi ja sitä varten on sitten avara paluulinja.
Ömmh. Oliko autosi katti vai ei?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jep. Itse asiassa ruiskuexpertti tsekkasi PA-pumpun releenkin, joten se tuskin temppuilee.Aku P kirjoitti: PA-pumpun rele on semmoinen suunnilleen tupakkiaskin kokoinen ja muotoinen musta loota, jossa on yhdellä sivulla numerosarjoja.
Jotenkin vaan "doesn´t make sense" että se rele tekisi tuommoista. Jos se pystyy kytkemään virran pumpulle, jonka tuotto riittää maantieajoon, niin miksi sama ei riitä kun bensantarve vähenee. Eikö pumpun tuotto kumminkin ole vakio ja sitten uruttaessa vaan tästä käytetään enempi ja tyhjäkäynnillä taas vähempi ja sitä varten on sitten avara paluulinja.
Ömmh. Oliko autosi katti vai ei?
Auto on "vapaastihengittävä" eli katiton.
Jossain keskusteluissa vastaavien ongelmien kohdalla joku muistaakseni viittasi täällä ylijännitesuojaan, joka sai aikaan myös käyntihäiriöitä?
Tuossa meikäläisen auton sammuilussa on tietty "sumea" logiikka. Se sammuilee yleensä vasta, kun motti on reilusti käyntilämmin. Ja maantieurutuksen jälkeen kärry ei välttämättä sammahda ekaan stoppiin, vaan alkaa hillua myöhemmin taajamassa. Yleensä se sammuu kuin veitsellä leikaten tai meinaa sammua, mutta jää niukin naukin käyntiin.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Hjuva. Yksi vikapaikka vähemmän.Juha K. kirjoitti: Jep. Itse asiassa ruiskuexpertti tsekkasi PA-pumpun releenkin, joten se tuskin temppuilee.
Ja toinen.Juha K. kirjoitti: Auto on "vapaastihengittävä" eli katiton.
Mahdollista sekin. Tosin ko. osa on siksi kiinteästi kytköksissä mm. abs-jarruihin, että myös niiden olettaisi temppuilevan.Juha K. kirjoitti: Jossain keskusteluissa vastaavien ongelmien kohdalla joku muistaakseni viittasi täällä ylijännitesuojaan, joka sai aikaan myös käyntihäiriöitä?
Toki, jos saatavissa on kokeilua varten ehjä ylijännitesuojarele, niin kukapa estää ko. osalla testaamista. Palikka on ymmärtääkseni ihan "plug and play" eli kiinni vaan ja baanalle.
Hmmmmmmm. Sen tyhjäkäyntimoottorin puolesta ehkä panisin vitosen.Juha K. kirjoitti: Tuossa meikäläisen auton sammuilussa on tietty "sumea" logiikka. Se sammuilee yleensä vasta, kun motti on reilusti käyntilämmin. Ja maantieurutuksen jälkeen kärry ei välttämättä sammahda ekaan stoppiin, vaan alkaa hillua myöhemmin taajamassa. Yleensä se sammuu kuin veitsellä leikaten tai meinaa sammua, mutta jää niukin naukin käyntiin.
Tuanoin. Onhan sulla varmasti oikeanlaiset tulpat, noin lämpöarvojen ja muiden puolesta? Ei varmaan paljon lämmitä, jos sanoo että kiintoisa homma. Toisaalta, jos ihan sytkäosista olisi kyse niin ehkä sammuminen sillon olisi tyyliä "laakista poikki ja varmasti". Koskapa autosi ei ole katti, sitä voi säätää sieltä seosruuvista ilmanputsarin keskeltä. Koitapa vääntää varovasti tyhjäkäyntiseoksia hiukan rikkaammalle. Siihen miusta sammahtelu viittaa, että seos menee juuri riittävästi liian laihalle -- voisiko korjaus olla niin helppioa, että 1/16 kierrosta kuusiokoloavaimella putsarin keskeltä....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tää on tätä
Oma käynnistyy kylmänä yhdestä...riippumatta lämpötilasta vaikka olisi 20 astetta pakkasta...käy hyvin tyhjäkäyntiä kylmänä kunnes saavuttaa käyntilämpötilan yli 80 astetta..koskaan ei ole ajosta sammunut kylmänä tai kuumana.
Ongelma:
Lämpinä tyhjäkäynti saattaa seilata 100-200 kierroksen välillä ja täristää...kun käynnistetään kuumana saattaa joskus sammua ensimmäisellä ja toisella jää käymään mutta välillä käy vajailla pytyillä ennenkuin painaa kaasua...tämä kaikki siis vain tyhjäkäynnillä ajossa moottori toimii hyvin, ei pätki, ei tehon puutetta?
Nokka-akseli ei ole kulunut kahden asiantuntijan mukaan...autoon on vaihdettu 2 vuoden aikana kulutusosia:
* ilmansuodatin
* bensansuodatin ja sytytystulpat
* venttiilivarren kumit
* virranjakajan kansi ja pyörrin Bremi
* jakoketju ja kiristin
* termostaatti
Kattimalli eli lambda löytyy...päästöarvot kohdallaan, viime katsastuksessa meni vähäpäästöisen arvoista vaikka ei ole edes...eli luultavasti lambda kunnossa. Kulutuskin on aika lailla kohdillaan kai...
Tyhjäkäynnillä Economy-mittari on muutaman millin ylhäällä..mutta ei ole sitä D-asennossa jarrua vasten vain vapaalla siis...alipainevuotoa ei pitäisi kuitenkaan olla? Ilmamäärämittaria ei ole puhdistettu eikä kumikaukalon kuntoa ole tarkastettu...nyt kun joku asiantuntija kertoo että miksi täristää lämpimänä tyhjäkäynnillä mutta ei kylmänä ja miksi economy mittari ei ole vasemmassa laidassa tyhjäkäynnillä...turha veikata tulpanjohtoja
Oma käynnistyy kylmänä yhdestä...riippumatta lämpötilasta vaikka olisi 20 astetta pakkasta...käy hyvin tyhjäkäyntiä kylmänä kunnes saavuttaa käyntilämpötilan yli 80 astetta..koskaan ei ole ajosta sammunut kylmänä tai kuumana.
Ongelma:
Lämpinä tyhjäkäynti saattaa seilata 100-200 kierroksen välillä ja täristää...kun käynnistetään kuumana saattaa joskus sammua ensimmäisellä ja toisella jää käymään mutta välillä käy vajailla pytyillä ennenkuin painaa kaasua...tämä kaikki siis vain tyhjäkäynnillä ajossa moottori toimii hyvin, ei pätki, ei tehon puutetta?
Nokka-akseli ei ole kulunut kahden asiantuntijan mukaan...autoon on vaihdettu 2 vuoden aikana kulutusosia:
* ilmansuodatin
* bensansuodatin ja sytytystulpat
* venttiilivarren kumit
* virranjakajan kansi ja pyörrin Bremi
* jakoketju ja kiristin
* termostaatti
Kattimalli eli lambda löytyy...päästöarvot kohdallaan, viime katsastuksessa meni vähäpäästöisen arvoista vaikka ei ole edes...eli luultavasti lambda kunnossa. Kulutuskin on aika lailla kohdillaan kai...
Tyhjäkäynnillä Economy-mittari on muutaman millin ylhäällä..mutta ei ole sitä D-asennossa jarrua vasten vain vapaalla siis...alipainevuotoa ei pitäisi kuitenkaan olla? Ilmamäärämittaria ei ole puhdistettu eikä kumikaukalon kuntoa ole tarkastettu...nyt kun joku asiantuntija kertoo että miksi täristää lämpimänä tyhjäkäynnillä mutta ei kylmänä ja miksi economy mittari ei ole vasemmassa laidassa tyhjäkäynnillä...turha veikata tulpanjohtoja
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Valitettavasti täytyy poistaa pari varteenotettavaa vianaiheuttajaa edellisten lisäksi. Allekirjoittaneella on yksi käytetty M103 KE-jetronic -ruiskupaketti, josta talvella ryöstöhyödynnettiin määränjakaja. Tämän toimenpiteen tuloksena kylmäkäynnistys parani. Itse vaihdoin paketista tyhjäkäyntimoottorin, joka toki on käytetty. Epäilen kuitenkin, ettei tsäkä voi olla niin huano, njotta rikkonaisia olisi kaksin kappalein. Kaikki on toki mahdollista...Aku P kirjoitti:
Hmmmmmmm. Sen tyhjäkäyntimoottorin puolesta ehkä panisin vitosen.
Tuanoin. Onhan sulla varmasti oikeanlaiset tulpat, noin lämpöarvojen ja muiden puolesta? Ei varmaan paljon lämmitä, jos sanoo että kiintoisa homma. Toisaalta, jos ihan sytkäosista olisi kyse niin ehkä sammuminen sillon olisi tyyliä "laakista poikki ja varmasti". Koskapa autosi ei ole katti, sitä voi säätää sieltä seosruuvista ilmanputsarin keskeltä. Koitapa vääntää varovasti tyhjäkäyntiseoksia hiukan rikkaammalle. Siihen miusta sammahtelu viittaa, että seos menee juuri riittävästi liian laihalle -- voisiko korjaus olla niin helppioa, että 1/16 kierrosta kuusiokoloavaimella putsarin keskeltä....
Niin, ja seoksetkin tuli säädettyä rikkaammalle, minkä vaikutuksesta tyhjäkäynti parani. Mutta sammuileminen sen kuin jatkuu. Ehdin jo luulla, että rikkaampi soppa olisi auttanut.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
HEIPPA
ITselllä ollut M103 moottori tekniiikalla olevala mersu eli 260 E ja samantapaista vikaa oli n. 5 vuottta sitten , yht'äkkikkiä moottori sammui ..Perusasiat oli kunnossa ... mutta ...kaikki testattu ? Helppo ratkkaisu loppujen lopuksi !
Eli itsellä Ecu Rikki .. (ruiskun ohjausboxi)
tämä oli ainoastaan minun auto , en takaa että sinulla olisi tämä sama vika mutta kannattaa testata !!
Eli itsellä Ecu Rikki .. (ruiskun ohjausboxi)
tämä oli ainoastaan minun auto , en takaa että sinulla olisi tämä sama vika mutta kannattaa testata !!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Re: HEIPPA
Ihan kiinnostaa, mitä maksoi 260E:hen boxi?Automatic260E kirjoitti: Eli itsellä Ecu Rikki .. (ruiskun ohjausboxi)
tämä oli ainoastaan minun auto , en takaa että sinulla olisi tämä sama vika mutta kannattaa testata !!
Löytyikö vika boxia mittailemalla? Tuskin sitä hazardilla vaihdettiin vai oliko se luontainen lopputulos, kun kaikki muu oli jo todettu olevan kunnossa?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Mulla oireili 560 vähän samalla tavalla. Alkoi sammuilla lämpimänä liikennevaloissa; kun yritti liikkeelle, alkoi vaan räkimään ja sammahteli. Vika oli viallisessa lämpötunnistimessa - väitti ruiskulle että kone on kylmä, ja syötti mitä syötti ja liikaa sitäkin..Juha K. kirjoitti:
Tuossa meikäläisen auton sammuilussa on tietty "sumea" logiikka. Se sammuilee yleensä vasta, kun motti on reilusti käyntilämmin. Ja maantieurutuksen jälkeen kärry ei välttämättä sammahda ekaan stoppiin, vaan alkaa hillua myöhemmin taajamassa. Yleensä se sammuu kuin veitsellä leikaten tai meinaa sammua, mutta jää niukin naukin käyntiin.
Alppilan autohuolto stadissa on aika hyvä löytämään tuon tyyppisiä vikoja.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Täytyypi vielä tuota lämpötunnistinta tuumata.JussiK kirjoitti:
Mulla oireili 560 vähän samalla tavalla. Alkoi sammuilla lämpimänä liikennevaloissa; kun yritti liikkeelle, alkoi vaan räkimään ja sammahteli. Vika oli viallisessa lämpötunnistimessa - väitti ruiskulle että kone on kylmä, ja syötti mitä syötti ja liikaa sitäkin..
Alppilan autohuolto stadissa on aika hyvä löytämään tuon tyyppisiä vikoja.
Alppila on ilmeisen hyvä, ainoastaan hintavuus kauhistuttaa! Tosin kyllä se hintoihinsa tulee, jos kuukaudesta toiseen tutkituttaa eikä autoon osata antaa muuta kuin valohoitoa.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Jatkokysymys: onko kulutuslukemat Juhan autossa ryöpsätäneet suuntaan tai toiseen?JussiK kirjoitti:Vika oli viallisessa lämpötunnistimessa - väitti ruiskulle että kone on kylmä, ja syötti mitä syötti ja liikaa sitäkin...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Itse asiassa kevättalvisen määränjakajan vaihdon jälkeen - noin aikastlailla perstuntumalta - soppaa tuntuu menevän vähemmän kuin aiemmin.Aku P kirjoitti:
Jatkokysymys: onko kulutuslukemat Juhan autossa ryöpsätäneet suuntaan tai toiseen?
Viimeisellä (noirutun) Pohojanmaan reissun aikana ilolientä paloi 8.9-9.2 litraa satasella, siis maantieajossa. Tämä tosin oli talvinopeuksilla. M103 konstuktiossa W126 automatic on osoittautunut kulutukseltaan kympin alittajaksi, kun nopeus pysyy alle satasessa. Kesällä ja motarilla lukemat hyppäävätkin sitten jo 11-12 litran korville.
Täytyy ensi viikolla ryhtyä jatkotutkimuksiin auton kanssa. Tänään tankkasin välillä muuta kuin Nesteen tuotteita. Voihan polttoaineellakin olla vaikutuksensa asiaan, mutta pikkasen pidän sitäkin henkimaailman hommana. Kyllä ässän polttoaine/sähköpuolessa tuntuisi olevan oikeasti joku vika. Tuskin se noin sammuu, vaikka Nesteen soppa ei oikein maistuisikaan. Olen kyllä aina ajanut Nesteen 98:lla, välillä 95:lla. Tänään tosin bilika toimi pahemmin riehumati, ajokin oli enemmän kaupunkiajoa.
Yksi selkeä ongelma autossa on minun aikanani aina ollut. HC-arvot keikkuvat korkealla, noin 500:ssa. Kone ei kuitenkaan syö poikkeuksellisesti öljyä ja venaohjuritkin on vaihdettu 20-30 tkm sitten. Kannen irrottaminen on ollut jatkuvasti mielessä, jotta näkisi mitä venat ovat syöneet. Josko niistä joku/jotkut kantaa. Mutta kun kone käy muuten nätisti, niin kansiremontti on viivästynyt.
Tarkemmin tuumittuani melkein poissulkisin tuon Jussin "isossapahassa" onglemia aiheuttaneen lämpötunnistimen. Ilmeisesti oireet ovat kuitenkin toisenmoiset. Meikäläisen bilika ei tunnu sekoilevan niinkään oikean seoksen kanssa. Pikemmin se viheltää välillä pelin poikki tyystin. Tai emmä tiää, pitäisi vissiin itse olla ruiskuexpertti (ja vuorineuvos).
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Auto menee jälleen keskiviikkona jatkotutkimuksiin - ehkä aikaisempia perusteellisempiin. Toivottavasti mystiselle sammuilemiselle löytyy joku aiheuttaja, eikä huippukallis sellainen. Taitaa olla turha toivo. Jaan kokemuksia täällä, jahka ja jos jotain kerrottavaa ilmaantuu.
Eikös tuolla Kaapollakin ollut manuaaliässänsä kanssa samanlaista sammahtalemista taannoin? Onko kummitusvika "ruususen unilla"?
Eikös tuolla Kaapollakin ollut manuaaliässänsä kanssa samanlaista sammahtalemista taannoin? Onko kummitusvika "ruususen unilla"?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Muistaakseni Kaapo kuninkaallisten hovimonttööriensä kanssa putsasi + voiteli sen lisäilmavenan, tyhjäkäyntimoottori vai mikälie ja sen jälkeen vika kuulemma katos ku piaru Saharaan. Vaan toimiskohan edelleenkin...Juha K. kirjoitti:Eikös tuolla Kaapollakin ollut manuaaliässänsä kanssa samanlaista sammahtalemista taannoin? Onko kummitusvika "ruususen unilla"?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Wanhojen hyvien aikojen esikammio-sauhuttajien ongelmana eivät ainakaan olleet yliherkät sähkövimpaimet ja mekaanis-elektroniset pa-sekasikiöt. Ajan myötä jos jotain kypsähti, niin sen seurauksena kone ei suostunut sammumaan muuta kuin ruiskutuspumppua räpläämällä. Olen tullut - valitettavasti tai ihan miten vaan - yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että se kuuluisa Mercedeksen luotettavuus istui parhaiten noihin vanhoihin dieseleihin.Mesedesi kirjoitti:Tuohon sinä Juha et usko itsekään!Juha K. kirjoitti:Kohta menee hermot. Sen verran olen tässä viime aikoina rakastunut wanhoihin dieseleihin, että pikapuoliin saa ässä lähteä tästä taloudesta...
Mitenkäs on sähköiset liitokset kunnossa?
Toki myönnän, että W126 kaikilla moottorivaihtoehdoillaan on hieno auto, myös reihe6, jos ja kun ääriyliherkkä M103 suostuu yhteistoimintaan!
Sähköiset liitokset tulevat tutkinnan alle.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)