Kokemuksia 190-korimallin mersusta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Kokemuksia 190-korimallin mersusta

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Eli olisi pari halpaa 190 tarjolla ja kiinnostusta olisi tietää mihin kannattaisi katsoa ostohetkellä, eli jotain tyyppivikoja jne. Minkälainen auto on ajaa? (Kesällä/Talvella). Kori vissiin kevyempi kuin e-sarjassa joten 2.0l dieselikään ei vissiin ole kovin laiska?
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

2 litran diesel on AINA laiska :wink:

Ei sentään, kyllä sillä pärjää ihan ok jos ei kauheesti oo mitään kärrynvetoo.

Perusvarma kulkija jossa itellä ei ainakaa ollu mitää ihmeellistä.

Kato ne perinteiset että öljynpainetta on lämpimänä etes vähän ja kansipahvi on tolokuissaan.

on ne (lähes) aina hintasa väärtejä.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kaippa perinteisiin kuuluu myös jousien katkeilu ja nuo kuuluisat tunkin reikien ympäristöt ja helmat sekä lokarit puhki ruostuneena?

Jotain kuvia mun auton remontteeraamisesta. Kaikki jouset oli poikki, ruostetta aika paljon ja perä huusi. Uudet pyöränlaakerit taakse ja uudet jouset alle niin loppu lonkse ja jurnutus.

Kuinka halpa on halpa? Mun makso 50€ Hankintahetkellä ;) Ja 500€ sijoitettu yhteensä
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Auto on loistava ajettava kesät talvet JOS on alustaltaan kunnossa, koeajoon kannattaa varata aikaa ja mikseipä ylimääräinen puolueeton korvaparikin takapenkille :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Miulla oli tunkin reiät ja lokasuojien takaa jalkatilojen pellit ruosteessa pahasti. Tekniikka pelasi ihan hyvin. Lopputaipaleella vaihdatin suuttimet ruiskuun (190 E 2.0 ruiskubensa) ja huollatin sen tyhjäkäynnin tunnistimen (tms).

Muista, että kyseessä on tosi pieni auto sisämitoiltaan. Tai minulle ainakin alkoi käymään ahtaaksi. Mun takana ei voinut istua kukaan, kun säädin penkin sopivaksi.

Kevyt perä. Plussa tai miinus, mutta kiinni jää helposti. Subbaria tai hiekkasäkkiä paksiin talveksi :)

Vaihdoin itse pikkumersusta w124 200D:hen, ja onhan se 200D laiskempi, mutta ruuvattuna sillä pärjää tosi hyvin, kuluttaa vähän ja on helpompi huoltaa sikäli jos huoltaa tarvii. Eli sama 200D-konehan olisi molemmissa.

Jos meinaat tuunailla tms, esim madaltamisen jälkeen syö renkaat kesässä, koska chamber-kulmat menee päin persiittä. Iso ongelma. Sama ongelma on w124:ssä (eikö olekin?)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

salesone kirjoitti:2 litran diesel on AINA laiska :wink:

Ei sentään, kyllä sillä pärjää ihan ok jos ei kauheesti oo mitään kärrynvetoo.

.
Säätö tekee ihmeitä: lisää ruutia ja pienempi kulutus.
Itsehän kävin viime kesänä Mikkelissä lainatulla viisivaihteisella 190D:lla : 800 km pääosin maantieajoa, ja tankillisen kulutus oli muistaakseni 5,3 litraa. Ehkä se olisi ollut vähemmänkin, mutta paluumatkalla ajettiin 80 vauhtia aika pitkään eli nelosvaihteella piti huudattaa. Eittämättä ärsyttävin piirre ko. automallissa on se, että viitosvaihteella ei tee juuri mitään alle satasen vauhdissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

kannattaa kannen tiivisteen kunto tarkistaa, samoin perä....
molemmat vuoti entisessä autossa

ehdin ajaa vain talvella tuolla autolla ja myönnettävä on että helposti sillä jää kiinni :oops:

jos haluaa harrastaa sladittelua jollain suljetulla alueella niin tuo on mahtava auto ainakin bensamoottorisena 8) kevyen peränsä takia.
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo kuivallaki asvaltilla sopivassa liikenneympyräs voi vetää mahtisladissa. Talvella ehdoton leikkikalu ;) Taka-akselin ne kumit pitäs viel vaihtaa ni olis auto timmis eikä kiemurtelis vähääkään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Mulla oli muutaman kk tommonen ja oli hieno.
Käteenkäyvä ja helppo ajaa, en vaan kerinnyt liukkaille sillä.
Oli niin ehjä ja ruosteeton -91 malli 1.8 bensa ettei kerinnyt mitään vikoja/ongelmia ilmetä. Muut voi kertoa jos sellaisia noissa on.
Mutta kiva auto kyllä!
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Joo ruosteet kannattaa tarkistaa, ovien alaosat, tunkin reijät + ne hallitunkin kumityynyt siitä helmasta, helmojen takapäät, takapenkin alla vesireikien ympäristö, etujalkatiloista nurkat, takaroiskeläppien ympäristö.

Vähällä menee jos kunnossa. Meillä -84 190d jolla just käytiin Vaasa-Turku-Vaasa puolella tankilla.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Kiitoksia, lisääkin kokemuksia saa toki kertoa. :)

Tässä on nyt pelkkiä kehuja, mutta olisi tasapuolisuuden vuoksi kiva kuulla jos jollain olisi ollut negatiivisiä kokemuksia, niin osaa nekin asiat ottaa huomioon.

Ja se kansipahvin kuntohan muistaakseni katottiin siten, että onko jäähdyttäjän vedessä öljyä? Entä jos kaikki muut on ihan tiptop, paljonko tuollainen remontti sitten tulisi maksamaan?
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Zinovjev kirjoitti:Kiitoksia, lisääkin kokemuksia saa toki kertoa. :)

Tässä on nyt pelkkiä kehuja, mutta olisi tasapuolisuuden vuoksi kiva kuulla jos jollain olisi ollut negatiivisiä kokemuksia, niin osaa nekin asiat ottaa huomioon.

Ja se kansipahvin kuntohan muistaakseni katottiin siten, että onko jäähdyttäjän vedessä öljyä? Entä jos kaikki muut on ihan tiptop, paljonko tuollainen remontti sitten tulisi maksamaan?
Jos ite teet purku ja kasaus hommat... Niin.
Mie ite oikasin kannen työmaalla.
Koe ponnistus 64€
Osien pesu 7€
venttiilityöt 89€
Hydr.perussäätö 22€
Pakoventtiilien ohjaimien vaihto (työt) 33€

Yläpääntiiviste sarja 59€
Venttiilin varrentiiviste sarja 18€
Pakoventtilien ohjaimet 23€
Kannenpulttisarja 21€
Mulle vaihdettiin yks venttiilin jous á 8,60€

Että siitä sitä hinnastoo... Paikka missä tehtiin noi kannen hommat sijaitsee jyväskylässä... :wink:

Ite ostin lisäks moniurahihnan, hihnankiristinrullan, pakosarjanpultit, tulpat, venakopan tiivisteen, yhteensä reilu 70euroa..

siitä... :lol:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Meneekö kyseiseen mersuun sama avainmalli mikä menee esim. w124:n? Lähinnä ajattelin noita keskuslukon kauko-ohjausta jälkeenpäin lisätä. Malliin kun saa c-sarjan mersun ja e-sarjan mersun avaimen, et saa sellasen linkkarimallin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nettivaraosassa on tyyppi joka myy linkkarimallia johon voi laittaa minkä tahansa avaimen. hintakaan ei ollu ku jotai 90€... olikohan jopa joku foorumilainen? Itellä on tuo hankintalistalla kans, piti jo kevääl hankkia mutta tuli yllättäviä rahareikiä niin jäi.

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=450292
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Sergey kirjoitti:nettivaraosassa on tyyppi joka myy linkkarimallia johon voi laittaa minkä tahansa avaimen. hintakaan ei ollu ku jotai 90€... olikohan jopa joku foorumilainen? Itellä on tuo hankintalistalla kans, piti jo kevääl hankkia mutta tuli yllättäviä rahareikiä niin jäi.

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=450292
http://www.katuauto.fi/ on kanssa linkkarimalli, mutta avainaihiot vain e ja c -sarjan mersuihin.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Näyttää ihan samalta paketilta... ja mun mielestä toi C-mallin avainrunko on justii sama avain ku mun w201 avain.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 05.08.2007 03:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos ostaa kaksikymmentä vuotta vanhan mersun, niin mikä tahansa vika on tyyppivika. Esim -84 mallista saattaa ruostua tunkinkorvakkeet, mutta autokauppiaan poikana tietänet tämän. Myös moottorissa voi olla vikaa,jos sillä on ajettu yli 500Tkm, ainakin laturinhihna saattaa olla lopussa. Myös kaikki muu voi olla paskana. Onneksi hyvän saa halvalla.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Negatiivista?

Kelpo auto, noin pieneksi autoksi. TM totesi vuonna 1983; W201:ssa on paras alusta, millä TM on aiemmin ajanut.

Niin, pienihän se on, tuntuu pitemmillä matkoilla ja huonolla kelillä hieman onnettomalta ja turvattomalta. Verrattuna W124:seen.
124.023
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Hemingway kirjoitti:Negatiivista?
Tarkoitin sillä sitä, että varmasti on henkilöitä, jotka ovat pettyneet autoon tms.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ei taida kovin montaa todella pettynyttä löytyä mersufoorumilta, mutta Tojotafoorumilla ym. niitä taitaa olla... Eihän noin hyvään autoon voi pettyä. Odotukset voi toki olla korkeammalla (Vertaamalla 124). Takaluukku on ruma! se o mun mielestä ainoo selkee miinus ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Zinovjev kirjoitti:
Sergey kirjoitti:nettivaraosassa on tyyppi joka myy linkkarimallia johon voi laittaa minkä tahansa avaimen. hintakaan ei ollu ku jotai 90€... olikohan jopa joku foorumilainen? Itellä on tuo hankintalistalla kans, piti jo kevääl hankkia mutta tuli yllättäviä rahareikiä niin jäi.

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=450292
http://www.katuauto.fi/ on kanssa linkkarimalli, mutta avainaihiot vain e ja c -sarjan mersuihin.
Kauppasin JOM:in stiletti -sarjaa 50e toimituskuluineen mutta vain 1 kelpasi mersumiehille. :twisted:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Olikos tuossa moottorissa, joka on valmistettu 11/1983 -- 08/1988 joku pahemmanlaatuinen tyyppivika, joka on sit korjattu 09/1988 moottorissa?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Zinovjev kirjoitti:Olikos tuossa moottorissa, joka on valmistettu 11/1983 -- 08/1988 joku pahemmanlaatuinen tyyppivika, joka on sit korjattu 09/1988 moottorissa?
ei nyt mitään pahemman laatuista korjattu, mutta ketju vissiinkin vaihtui 2riviseen ?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

E: (Koomailua)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikös niissä alipainepumpuissa ollu joku ero :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ainakin 250 koneissa on ollut kansiongelmia joissain vuosimalleissa. Sama konehan on w201/124.
vw golf variant -97,vw vento -96.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ketju kaksirivinen uudemmissa sekä nokka-akseli kovempi ja keinuissa myös kovemmat pinnat kulutuskestävyyttä lisäämässä. Tosin myös kaksirivisissä ollut "pehmeitä" nokkia. Jossain vaiheessa nokalle öljyä jakavaan putkeen tuli isommat reijätkin. Vanhempaa nokka-akselia voi tavallaan sanoa tyyppiviaksi.

Tämä siis koskee bensakoneita.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
hedlu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 10.08.2005 17:20
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja hedlu »

Laitetaas negatiivistakin.
Näitä voi joutua vaihtamaan/ on vaihdeltu:
w201 190d -84

Virtalukko ja lukkorunko
Vetoakselit voi ruostua ulomman suojuskumin alta.
Jouset voi katkeilla, nytkin vasen takajousi poikki
Hehkut
Laturin johdot hiertyy runkoon/poikki
Startti
Sammuttimen kalvorasia/alipaineletkujen kumeja
Moniurahihna/kiristinvipu/vivun iskari
Syyläri alkaa olla tiensä päässä kuten myös vesipumppu
Lämmityslaitteen kenno vaihdettu(vaatii kojelaudan purkamisen, mutta nyt lämmin kovemmillakin pakkasilla)
Mittaristossa polttoainemittari ei pelaa ja öljynpainemittari on vuotanut, kello käy omaa aikaansa.
Ovien stopparit voi jumittua.
Käsijarru ei välttämättä maailman tehokkain.
Auton alla pohjamuovit haperoita.
Istuimet voi olla painavamman kuskin alla löysät.
Narinanivel (taka-alatukivarren ulompi hela).

Nämä tuli ekana mieleen
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Eräs potenttiaalisen autoehdokkaan myyjä sanoi, että tunkinreiät kukkii, mutta ne on joskus ollu tihan läpimätiä, korjauttanut kuulemma ne pari vuotta sitten. Mitäköhän tämä tahtoo sanoa. Jouset on kuulemma kaikki vaihdettu tänä vuonna.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllä aika pitkälti löytyy w124:sta samoja ongelmakohtia.En musta tässä mallissa mitään oikein tyyppivikaa ole sanan varsinaisessa merkityksessä.Tietyt paikat vaan menee kun auto on tarpeeksi iäkäs,normaalia.Ruostetta on yleensä juuri tunkinreikien tienoilla,ja lämmityslaite ja pyyhkijä on ne vakioviat kun tarpeeksi vanhoiksi ja käytetyiksi pääsevät.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin