om617a syötönsäätö

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarnox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 04.12.2006 13:11
Paikkakunta: kiuruvesi

om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja jarnox »

oisko kelläään vinkkiä :?: :?:
Avatar
Meihemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 19.11.2006 00:28

Viesti Kirjoittaja Meihemi »

Laitoin meselle kans saman mutta laitetaan tännekin, eli tuolta http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 36&start=0
W123 200d 3.0 -81 rusina.
W123 300d -80 lahopaska.
S123 300TDT -81 kingi.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Jos tuo on alkuperäinen 617 Turbo, niin saattaa olla et noista ohjeista ei ole mitään apua :!: Ehkä ainoa apu löytyy todella pätevästä pumppukorjaamosta, on sen verran erilainen ja harvinainen PUMPPU.
Kysy Mynädieselistä
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Joskus samankaltaisen projektin tehneenä. Voin kertoa faktoja.

Se turpon Matti Wille pois. Sen osat on kalliita.
Tilalle vaparin Pekka. Löytyy osia joka nurkasta. Ja morkoolinkin rakentavat siihen.

MW:n elementti maksaa (huom: pelkkä elementti) jotain 250 € kappale. Ja työt päälle.

Pekka vaan tilalle. On elementit ja kaikki muukin halvempaa...

(Matti Wille = MW, eli turpon alkuperäinen pumppu. Pekka=PE, eli vaparin pumppu.. Samaa tyyppiä käyttävät mm. 124:ssä.. Supereissakin.. )
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja oltzi »

mistä tuosta 617a motista säädetään syöttöä? samanlailla ku vaparista. mutta mikäs on se säätö ruuvi joka tulee ns. pumpun takakannesta läpi? eli pystyis kääntelee ilman takakannen avaamista.

tarttis nopeesti apuja kunnei lumi kissassa riitä oikee voima! pisten bully kaipais voima sauhua. paukkua luulis olevan kun koneena on vanha 300 turbo diiseli plus välijäähdytin. vakiona ahtoja 0,5? uskaltaa varmaa 0,7 laittaa heti? mutta soppaa tarvis kans lisää.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re:

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Junnu kirjoitti:Joskus samankaltaisen projektin tehneenä. Voin kertoa faktoja.

Se turpon Matti Wille pois. Sen osat on kalliita.
Tilalle vaparin Pekka. Löytyy osia joka nurkasta. Ja morkoolinkin rakentavat siihen.

MW:n elementti maksaa (huom: pelkkä elementti) jotain 250 € kappale. Ja työt päälle.

Pekka vaan tilalle. On elementit ja kaikki muukin halvempaa...

(Matti Wille = MW, eli turpon alkuperäinen pumppu. Pekka=PE, eli vaparin pumppu.. Samaa tyyppiä käyttävät mm. 124:ssä.. Supereissakin.. )
Mulla ainakin on superissa Matti pumppu eli M, Pekka pumpuksi olen tottunu käsittämään P pumpun jota löytyy raskaankaluston puolelta. PE on aivan vieras tapaus.
J ainakin niissä om617 vapareissa mitä olen nähny on kaikissa ollu M, Turbon MW tosiaan huonohko aihio kalliiden elementtien takia,
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Minkä näkönen tuo pumppu sitten on takaa jos se on niin ihmeellinen? Kannen alta. Onko jollakin kuvaa? Vaparin pumppu ei ainakaan hirveästi w124 pumpusta poikkea.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kuva
Tuollainen kuva löytyi amerikanfoorumilta
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja Leze »

Onkohan kukaan rakennellut noita mersun MW-pumppuja traktoripuolen osilla. Samaa MW-runkoa on ollut ainakin fiiatin moottoreissa 10mm tapilla 8) ja paremmalla säätäjällä. Pientä yhdistelyä niin vois tulla aika ruokaisa pumppu rautakoneeseen :D
MB W123 300D 2.0
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Joo melko kummalle näyttää tuo pumppu ei oo ennen vastaan tullut. Kaasuvivun liikerataa nostamalla vois jotakin saaha aikaan. Ja näkyyhän tuossa olevan joku säätötangon rajotinruuvikin.
Leze kirjoitti:Onkohan kukaan rakennellut noita mersun MW-pumppuja traktoripuolen osilla. Samaa MW-runkoa on ollut ainakin fiiatin moottoreissa 10mm tapilla 8) ja paremmalla säätäjällä. Pientä yhdistelyä niin vois tulla aika ruokaisa pumppu rautakoneeseen :D
Mahtaa olla jo vähän liian isot tapit tuolle koneelle ja raaemmalle superillekkin :lol: onko tuossa muuten 5 milliset vakiona?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Leze kirjoitti:Onkohan kukaan rakennellut noita mersun MW-pumppuja traktoripuolen osilla. Samaa MW-runkoa on ollut ainakin fiiatin moottoreissa 10mm tapilla 8) ja paremmalla säätäjällä. Pientä yhdistelyä niin vois tulla aika ruokaisa pumppu rautakoneeseen :D
kyllä niistä varmaan sopviasti ristiin osia laittamalla jo osaavissa käsissä ihan kova pumppu vois tulla. jos säätäjät ei käy suoraan päikseen, niin joutuu aika paljon räplään. raktorien pumpissa on kierrokset n. puole siitä, mitä auton pumpuissa. ja luulen, että sitä ei ole tehty pelkällä säätämisellä, vaan myös limput ja jouset voi olla erilaisia. jos raktorin pumpusta pistää vaan säätämällä kierroksia tuplasti, jos säädöissä edes riittää pelivaraa, niin voipi olla, että syöttökäyrästä tulee aina onneton yläpäästään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja oltzi »

tämän näköinen potikka sojottaa siitä pumpun takaluukusta:

Kuva

Kuva


ei kertakaikkiaan tuo lumikissa jaksa mennä heti ku on mäki tai lunta työntää reilusti ni kone dumppaa. painetta on 0.5baria.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Painetta pitäisi olla vakion 0,8bar ja tuo ruuvi mikä törröttää takakannen läpi on tyhjäkäynnin tasausruuvi joka ei vaikuta syöttö määrään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja oltzi »

jari_w123 kirjoitti:Painetta pitäisi olla vakion 0,8bar ja tuo ruuvi mikä törröttää takakannen läpi on tyhjäkäynnin tasausruuvi joka ei vaikuta syöttö määrään.
sehä selvis sitte. kiitos.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja johani »

http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/" onclick="window.open(this.href);return false;

tuolta kommenteista löysin tällasen, CW kierroksia sisään ja CCW kierroksia ulos ?

Adjustments so far on my OM617 (These will not work well on the OM60x):

Idle, Fine- 1/4 CCW
Idle, Coarse- 2-3/4 CCW
Full Load- 2-1/2 CCW
Max RPM- 1/4 CW
Torque Control- 1 CW

Great power, no idle quality or return to idle issues at all. 12psi boost is a little too low, EGTs get past 1250*f after more than 20seconds WOT.

Kuva
oldsmobile_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 03.05.2010 19:51

Re: om617a syötönsäätö

Viesti Kirjoittaja oldsmobile_83 »

Eli mistä käännetään voiko sovelta niitä 123 vaprinpumpun ohjeita
Vastaa Viestiin