mistäs tähän osia (w111)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

mistäs tähän osia (w111)

Viesti Kirjoittaja Ranex »

tommonen on nyt tallissa ja siihen tarvittas tietoutta ja osia.

saapiko mistään muualta kuin vehon kautta, käypikö muun mallisarjan osat?

osapuutteen näkee tästä:
http://kuvablogi.com/nayta/651191/
tai jos jotakuta innostaa ostaa tää itelleen niin ehkä viellä myynkin, jos kerkiän aloittamaan kunnostuksen niin sitten ei myydä.

Mikähän ois uusin moottori joka tuohon kävis, kun ei taida taidot riittää ma-kuntoon saattamiseen.(lue=kärsivällisyys)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

SEB-coupe on yksi hienoimoia mersuja, kohtuu harvinainen ja kunnossa loistava ajettava. -> alkuperäiset osat harvinaisia ja kalliita. mm. priima puskuri käytettynä ja kokonaisena n. 1000-2000€... siis täysin virheetön. Naarmuja ja ruostetta hinta n. 100-200€... Ainoat korin osat jotka sopivat muista malleista ovat: etulamppujen kehykset ja maski...kaikki muut ovat täysin erilaisia. sisustan osat ovat suurimmaksi osaksi mallin omia muutama pisteosa sopii w113:sta ja 4-ovisita w111/0:ista. Eli museorekisteröintiä varten pelkästään sisusta- ja kromiosien osalta maksaa priimosien osalta,jos ei käy tuuri, Noin 6000-10000€....

Suurin ja tuorein moottori jonka saa kohtuu pienellä vaivalla kilpiin ja mahtumaan on M116 420:n v-8. Kaikkiin moottorivaihtoihin, jos mennään kirjan mukaan, joutuu vaihtamman ainakin levyjarrullisen taka-akselin. 220 SEB oli ainut rummuilla varustettu malli. kaikkin V8 vaihtoihin jotuu vaihtamaan jäähdytetyt etulevyt.. melko harvinaiset noihin napoihin, taka-akselin, jarrujärjestelmän uudemman malliseen kaksipiiriseen. Ja tietysti vaihteisto, kardaanin pakoputket, kierrosmittarin yms pientä...

Toisaalta 250/280 yksinokkainen ruisku on helpompi, mahtuu samoihin korvakoihin, vertailumoottorina voi käyttää 300 SEB:tä -62-65 siinä oli sama jarrujärjestelmä...jos saat ylipuhuttua rautajouset ilmajousien sijaan. Muutoin on edessä toisen jarrujärjestelmän rakentelu.... näin siis jos mennään sääntöjen mukkaan.

Moottorisi on tosi mielenkiintoinen rakennelma...lohko on ilmeiseti alkuperäinen ruiskumoottorin lohko...johon on ruuvattu kaasutinmoottorin imu- ja pakosarja...huh...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Moottori itteäkin ihmetyttää tai siis ruiskun korvaaminen kaasareilla, kun apparinpuolella on alulevyn pala roiskaistu lohkonkylkeen. toden näköisesti tämä mersu ei koskaan saa museo kilpiä, mutta liikenteeseen jonain päivänä.

Yksi vaihtoehtohan on pistää osina maailmalle ja etsiä parempi auto.

mites on tuon öljypohjan muoto jos vertaa w124:n 2,6 tai 3,0 konetta laatikkoineen. V8 unohdan tyystin.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

uudemmat 6:t eivät varmaankaan sovi suoraan. .... öljypohjan tulee olla aivan edessä..alunperin öljypohjan päätu on jopa 5 cm lohkon etupään edessä... w124:ssä taitaa olla pohja keskemmällä, myöskin korvakoissa saattaa olla melkoinen punominen. Myöskään M110:n K-Jetronik ei sovi ilman imusarjan muutoksia, imusarjan pohja törmää ohjaussimpukkaan. D-Jetronic ja kaasutinversion sen sijaan sopivat.

Osien hintoja voi katsella:

http://www.sls-hh-catalogue.de/start/index.phtml

http://db-depot.de/
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3044
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ranex kirjoitti:Yksi vaihtoehtohan on pistää osina maailmalle ja etsiä parempi auto..
Elä hyvä mies tai nainen moista edes puoliääneen! Jos ei muuta niin joku germaani ostais tuon tollasena viikset tutisten. Mutta jos auto pysyy ehjänä ja joku aloittaa vakavamielisen kunnostuksen niin kannan korteni kekoon ja lahjoitan kunnostajalle projektin kesivaiheilla kannusteeksi valkoisen ratin, tommosen:

Kuva


Moottorista: Porvoosa olisi Maan Paras autopurkamossa W114 250 sen näköisellä koneella että sillä jotain vielä tekis. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

lahjoitan kunnostajalle projektin kesivaiheilla kannusteeksi valkoisen ratin, tommosen:
....hieno ajatus, mokoma kun ei vaan sovi tähän projektiin suoraan...pitää vaihtaa rattiakseli ja sen putki :( kyseinen 220 coupe on vanhalla akselilla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3044
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Noo, täytyy säilyttää työhuoneen koristuksena.

Muutama juttu: löysin mersuasiainkaapista kirpparilta ostamani V8 Magazine 6/2004 -numeron, jossa juttua porvoolaisen Matti Äyräväisen todella hienosta -61 220 SEbstä.

Herra on vaihtana siihen remmiahdetun amerikanmoottorin, automaattilootan ja koko voimansiirron - GM TH700 R loota, kardaani Moser Engineering kromimolybleenitanko, taka-akseli Ford 9" ja jarrut Wilwood. Alumiinivanteet mies teki itse :roll:
Ratti ol samanlainen kuin minulla tossa esillä!

Mainiota tekstiä tuo V8-heprea, olisivat vielä kertoneet kuvin ja sanoin millä ilveellä tuo kaikki saadaan sovitettua paikalleen - eivät varmaan "ihan heittämällä käyneet".

Mutta mitähän lienee mies tehnyt alkuperäisosille..

EDIT: matto- ja verhoilusatsi: http://www.cabrio.de/Englisch/navi.htm
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ti 18.09.2007 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Alumiinivanteet mies teki itse Rolling Eyes
ei nyt ihan....vannekehät ostotavaraa: Compomotive...muistaakseni 7*17 ja keskiöt Matti piirsi itse ja teki työstöohjelman ja koneistamo hoiti loput... Jos nyt oikein muistan niin tekniikan Matti myi jonnekkin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Mainiota tekstiä tuo V8-heprea, olisivat vielä kertoneet kuvin ja sanoin millä ilveellä tuo kaikki saadaan sovitettua paikalleen - eivät varmaan "ihan heittämällä käyneet".
Mutta mitähän lienee mies tehnyt alkuperäisosille..

Tervehdys,

En halua masentaa tai loukata topicin kirjoittajaa mutta paremman tai tarkemmin hyvän yksilön ostaminen on ainut järkevä vaihtoehto, vaikka semmoinen maksaisi 30000 eur. Virheettomiä puskureita ei todellakaan saa 2000 eurolla, sillä ei saa edes kromaustyötä. Vaikea kuvitella tällaista meseä sheivattuna kaikesta kiiltävästä, tai puuttuvien osien korvaamista malliin kuulumattomilla. Nostan hattua, jos joku saa niin aikaiseksi jotain hienoa. Kustomointi on taitolaji...
Vaikka tekniikan vaihtaisikin, autosta puuttuu mielestäni liian paljon näkyviä osia tai kunnoltaan roskiskamaa. W108:n puskurit istuvat kyllä yllättävän hyvin tällaiseen.

Nyt tietysti ajatellaan, että miksi harrastuksessa pitäisi olla järkeä. No, sen takia kun syystä tai toisesta laitteet tulevat usein myyntiin. Silloin myyjä on vaikea käsittää, miksi ostajakandidaatti ei arvosta laitteeseen upotettuja pennosia samalla tavalla.

Exmesestäni:
Vannehomma oli kuten Unski kertoi, tosin manuaalikoneistusta jäi jonkin verran itselleni.
Orkkistekniikan myin erääseen 220 Coupeen.

Jenkkitekniikan asennus oli todella ahdasta. Vaihteisto sopi paikalleen suht. helposti, tosin huollettavuudesta ei ollut tietoakaan. Ohjaussimpukkaa piti siirtää 7. sylinterin sytytystulpan tieltä. Tämä poiki muitakin modifiointeja ohjaukseen. Pakosarjojen kanssa meinasi mennä usko, ahdasta oli. Sarjojen tekemiseen meni 140 tuntia.

Jäykän taka-akselin vaihtaminen heilurin tilalle kävi yllättävän heposti mutta tilaahan piti tehdä joustoa varten. Entisöinti tulevaisuudessa hankalaa... Nykyinen omistaja tuskin haluaisikaan.

Oli muuten yllätys katsastajalle sekä minulle painojakauman ollessa 860kg/860kg etupenkit kansoitettuna.

Ai millainen Mese oli ajossa? Ei yhtä mukava kuin orkkis mutta voima korvasi kaiken. Varttimaili 12.99s@178km/h. Saksan reissun (2400km) keskikulutus 14,75 litraa sadalla motarivauhdilla. Välillä tosin seisottiin ruuhkassa ja joskus oli kaasu pohjassa.

Matti
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Virheettomiä puskureita ei todellakaan saa 2000 eurolla
juu, huonosti kirjoitin, anteeksi nöyrimmin pyydän. Takoitin siis kappalehintaa per etu/takapuskuri ja se "priima" piti olla lainausmerkeissä. Siis alinta sellaista laatua, joka käy museokatsastukseen. Saksasta tuurilla saa puolikkaan alaosaa, uudelleen kromattuna n. 700€:llä ja yläkulman n. 100-200€:lla...aikaa ainakin itsellä on mennyt n. 2 vuotta löytää kaikki yläkulmat tuolla hintaa... oma budjetti on ollut 400€/alakulma, yhtään en ole viellä saanut, joten budjetin tasoa on nostettava :(

Ovipahvien ja koelaudan verhoiluun meni töihin 600€ kun kaveri teki omakustannehintaan ja pelkät penkkien alkuperäisnahat saksata maksoi n. 700€., kun jakso etsiä..joten rahaa palaa ja aikaa kuluu...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

kait se pitää sitten paloitella ja osina pistää eteenpäin tai antaa olla tuolaisena ja katsoa miten korroosio lisää raiskaa ....

itse asiassa 108 puskurit taitaa olla kaverin tallin vintillä, pitänee ne käydä kattomassa.

oishan yksi tyylisuunta "tuunata" tuo ja laittaa 20"plig plig vanteet, sisustaan karvaa, lasikuitua jokaiseen mahdolliseen paikkaan

aika näyttää..
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pönde »

Terveeks..Jos yhtään epäilyttää projektiin lähteminen, myy pois jaloista..Nettiautossa on pidemmän aikaa kaupiteltu ma-kuntoista vastaavaa, eikä hinta ollut todellakaan paha. Muistaakseni Lahden suunnalla myynnissä.
Tietysti toivon rutkasti onnea projektille, jos alat rakentamaan. Diestelhorst Sakuista on hyvä tavaratoimittaja, kunnostutti omaani mm. ilmajousituksen korkeudensäätöventtiilin. Postipaketti kulki 8:ssa päivässä. Kustannukset murto-osa Suomi-hinnoista.
Pende
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Ranex kirjoitti:kait se pitää sitten paloitella ja osina pistää eteenpäin tai antaa olla tuolaisena ja katsoa miten korroosio lisää raiskaa ....

itse asiassa 108 puskurit taitaa olla kaverin tallin vintillä, pitänee ne käydä kattomassa.

oishan yksi tyylisuunta "tuunata" tuo ja laittaa 20"plig plig vanteet, sisustaan karvaa, lasikuitua jokaiseen mahdolliseen paikkaan

aika näyttää..
Elähän nyt menetä toivoa heti alkumetreillä. Maailman kaikkeutta on sinattu sellaisella maalla kuin ameriikka ja sinne on noitakin mersuja viety pilvin pimein. Varaosa autoa löytyy kun jaksaa etsiä ja kaikensortin Mersukauppiasta on pilvin pimein. Nytkin pelkästään ebaylla on kaiken maailman tinkeliä tankelia, taka ja etuvaloja ja listanpätkiä 108:iin kaupan.
Löytyy noita osia harvinaisempiikin kulkineisiin kun varaa aikaa ja kyselee oikeista paikoista. Kiirehhän sulla ei vissiin ole :)
Vastaa Viestiin