W115 240D turbo ic 5-v *Kuvia & penkitetty*

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

W115 240D turbo ic 5-v *Kuvia & penkitetty*

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tällainen projekti olisi käynnissä:

Maanantaina vietiin OM616 mersun perässä osina Hiomo Kantaselle Seppälään. Lohko on -74 W115:sta mutta muut osat -80 W123:sta.

Alustavat kaavailut toimenpiteille:
  • - lohko putkitetaan uudelleen 123:n käytetyille korkeapainemännille
    - kansi mahd suoristetaan
    - venttiilit hiotaan, tarv uusitaan
    - jakoketju, männänrenkaat, laakerit, stefat yms tarpeellinen tietysti uusitaan
    - suuttimet vaihdetaan
    - öljypumpun käyttöakselin yläpään hela uusitaan
Koneesta on tarkoitus kevään aikana tehdä/teetättää mahdollisimman kestävä ja tarkoituksenmukainen mm turbotusta ajatellen ja myös siksi että kyseinen kone tulee olemaan (ja toivottavasti siis kestämään) autossa hyvin pitkään.

Puristien tuskia lievittämään kerrottakoon ettei mersussa nyt kiinni oleva 220D moottori ole alkuperäinen, joten vahinko on jo tapahtunut ja tässä projektissa ei tärvellä orginaalikuntoista vanhusta. ;)

Kesällä konetta päästäneen laittamaan paikalleen. Lohko on vanhanmallisesta öljynsuodattimen sijainnin vuoksi. (W123 mallinen ei mahdu omalle paikalleen konetilassa) Lisäksi ohjaustehostin, tehostettu simpukka, turbo + cooleri ja harvempi perä (3.07) on tarkoitus asentaan samalla paikoilleen.

Laittelen mahdollisia kuvia yms väliaikatietoja kunhan projekti etenee. :)
(myös viime kesän ylimaalauksesta yms kunnostuksesta yritän saada juttua aikaiseksi)
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, Su 19.09.2004 20:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mielenkinntoiselta kuulostaa. Itse olen suunnitellu turbottaa W123:n 220D koneen ko alkaa käymään väljäksi tämä 240D.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Hyvältä kuulostaa! Jos wanhat merkit pitävät paikkansa, niin tuolla remontilla koneesta tulee käytännössä ikuinen näin yhtä ihmisikää ajatellen. Tuollaisessa "½-harrasteautossa" varsinkin. ;)

Isä teetti samantyyppisen remontin W115:n 240D koneelle joskus 80-luvun lopussa ja turbotus tietenkin päälle, mutta ilman välijäähdytintä. Ajoa ehti tulemaan noin 700000 kilometriä (no ehkä tuli vähän lapinlisää eli noin tuplat), ennen kuin kiertokanki pätkähti poikki ja haukkasi ilmaa lohkon kupeesta. En tiedä mikä sen väsytti. Toisaalta olihan koneella ajettu yhteensä jo yli miljoona kilometriä. :roll:

Perässä tullaan! Ei ole vielä tietoa, että minä vuonna, mutta ainakin jäähdytin on saatava! Tai sitten raiskataan koko vekotin lopullisesti ja laitetaan noin kymmenen vuotta uudempi bensamylly tilalle. Toisaalta - raiskattuhan se on nytkin totaalisesti, mutta olisiko parempi jossain puun alla lahonneena?
Viimeksi muokannut Saul, La 25.12.2004 14:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Samaa olen ajatellut...

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Minäkin olen ajatellut vanhukseen rakentaa turbo koneen... Tosin 300d:n. Aloin vaan tuossa miettiä että mitenkähän suuria muutoksia tuollainen W123:n 300d moottori kaipaa ahtamista ajatellen.
Tutkin tuossa, että erilaiset männät näyttäisivät olevan tuossa alkuperäisessä turbossa. Mutta toisaalta kun tutkin Arwidsonin (?) kirjaa jossa oli moottorin osia se antoi samat mäännät turbolle ja vapaasti hengittävälle.
Mitähän muita eroja lienee noissa koneissa?
Eikös turbossa ruiskuteta öljyä männän pohjiin? Ne öljyn suihkutusputket kai onnisttu lisätä jäkikäteen. Siis jos ovat samanlaiset, kun Mersun kuorma-autoissa.
Olen kuullut että pienillä paineilla kestää alakerta ihan vakiona, mutta pitäisin siinä niitä paineita olla, kerran nyt ahtimen meinaa laittaa...
Coolerin ajattelin myös laittaa.
Ajattelin ensi kesänä käydä koko vanhuksen täysin läpi ja samalla hiukan muutella sitä...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W115 220D-> 240D + STT Turbo + cooleri tilalle

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Olli Lajunen kirjoitti:Tällainen projekti olisi käynnissä:

Maanantaina vietiin OM616 mersun perässä osina Hiomo Kantaselle Seppälään. Lohko on -74 W115:sta mutta muut osat -80 W123:sta.

Alustavat kaavailut toimenpiteille:
  • - lohko putkitetaan uudelleen 123:n käytetyille korkeapainemännille
    - kansi mahd suoristetaan
    - venttiilit hiotaan, tarv uusitaan
    - jakoketju, männänrenkaat, laakerit, stefat yms tarpeellinen tietysti uusitaan
    - suuttimet vaihdetaan
    - öljypumpun käyttöakselin yläpään hela uusitaan
Koneesta on tarkoitus kevään aikana tehdä/teetättää mahdollisimman kestävä ja tarkoituksenmukainen mm turbotusta ajatellen ja myös siksi että kyseinen kone tulee olemaan (ja toivottavasti siis kestämään) autossa hyvin pitkään.

Puristien tuskia lievittämään kerrottakoon ettei mersussa nyt kiinni oleva 220D moottori ole alkuperäinen, joten vahinko on jo tapahtunut ja tässä projektissa ei tärvellä orginaalikuntoista vanhusta. ;)

Kesällä konetta päästäneen laittamaan paikalleen. Lohko on vanhanmallisesta öljynsuodattimen sijainnin vuoksi. (W123 mallinen ei mahdu omalle paikalleen konetilassa) Lisäksi ohjaustehostin, tehostettu simpukka, turbo + cooleri ja harvempi perä (3.07) on tarkoitus asentaan samalla paikoilleen.

Laittelen mahdollisia kuvia yms väliaikatietoja kunhan projekti etenee. :)
(myös viime kesän ylimaalauksesta yms kunnostuksesta yritän saada juttua aikaiseksi)
minkäslainen homma tuo öljypumpun käyttöakselin yläpään hela on uusia? itellä ois pari OM617 moottoria remontissa... pitäs ne helatki vaihtaa mut ei oo tullu tutkittua mite homma onnistuu...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W115 220D-> 240D + STT Turbo + cooleri tilalle

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

miksu.80 kirjoitti: minkäslainen homma tuo öljypumpun käyttöakselin yläpään hela on uusia? itellä ois pari OM617 moottoria remontissa... pitäs ne helatki vaihtaa mut ei oo tullu tutkittua mite homma onnistuu...
Helan vaihto onnistuu paikoillaan moottoria purkamatta. Hela ympäryksineen on helan sivusta kiinni yhdellä 13mm (vai 10mm) pultilla. Helan päässä on n. 15mm pultti pitämässä helan sisältämää mötikkää kasassa. Pultti irti kyljestä ja vetämällä siitä isommasta pultista pitäisi lähteä pois, uutta tilalle pultti paikoilleen. Joskus sai heloja erikseen mutta nyt ei enää saa :( joten joutuu tilaan koko mötikän. Kiinnityspultin paksuudessa ja siten myös helan "kiristyksessä" voi olla eroja mutta moottorinumeron perusteella tilattaessa ja/tai vertailtaessa vanhaan erot pitäisi huomaantua. Kivuton homma, mutta hyödyllistä tehdä ajoissa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Herätelläänpäs tätäkin topiccia kun on kerran uuteen paikkaankin siirretty! :shock:

Tiistaina kävimme hakemassa Nokialta 5-vaihteisen Getragin (717.400) joten laatikkoakaan ei tarvitse enää etsiä.
Moottoriin on tehty kiinnikkeet ohjaustehostimen pumpulle, laturi yms ratkaisut saatu työstettyä lähes valmiiksi ja asennuskaljaa haettu kaupasta, ;)
joten moottoria ja vaihdelaatikkoa päästään asentamaan paikoilleen.

Tänään aloitettiin purkamalla jäähdyttimen ympäristöä pois ja pyörittämällä öljynpaineet "uuteen" moottoriin. Tavoitteena on että maanantaina olisi vaihtotyö tehty. :roll:
Katsotaan kuinka käy!

(Niitä kuviakin voisi joskus laittaa...)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Setällä saattaisi olla ylimääräinen 240 turbon syöttöpumppu jos kiinnostaa...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

W115 koneen ja laatikon vaihto alakautta

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

petska kirjoitti:Setällä saattaisi olla ylimääräinen 240 turbon syöttöpumppu jos kiinnostaa...
Kiitoksia tarjouksesta, pistetään korvan taakse.
Minulla on kyllä yksi turbosarjan mukana tullut pumppu joka on kuulemma säädetty turboa varten, mutta sitä en tiedä missä säätö on tehty. Ja säädön laadustakaan ei ole mitään kuvaa. Kunhan pääsen kokeilemaan konetta ja jos pumpun vaihdolle ilmenee tarvetta niin palailen asiaan.

Tänään nostettiin mersun keula kattoon ja maahan jäänyt etuapurunko kaikkine hilppeineen (sis mm. vaihteisto ja kone) rullattiin etupyörien avulla alta pois. :D

Huomenna vanha kone ja laatikko irti, uutta konetta ja vaihdelaatikkoa apurunkoon kiinni ja sitten voikin rullata koko komeuden takaisin ja pudottaa korin takaisin paikoilleen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Eilen laitettiin laatikko (Getrag 717.400 5-vaiht) ja moottori paikoilleen etukelkkaan ja etukelkka rullattiin auton alle. Keula pudotettiin alas.

Tänään vaihteistoa ja moottoria kiinniteltiin paikoilleen. Vaihteisto sopi paikoilleen kohtuu kivuttomasti. Pitkällisten mittailujen jälkeen valittu etukardaanin pätkäkin (47.5cm) oli sopiva ja vaihteenvalitsimen tangotkin valmiiksi oikean mittaiset. Ainoastaan nopeusmittarinvaijerin laatikkoon tulevaa päätä jouduttiin rälläkällä työstämään neliömäiseksi ja vaihteenvalitsimesta poistamaan ylimääräistä kevytmetallia.

Lisäksi tänään jatkettiin letkujen ja putkien asentamista ja mm turbo, vaihteenvalitsimet, ohjaustehostimen säiliö + letkut, etujarrusatulat, etuiskarit ja erinäisiä muita hilppeitä laitettiin takaisin paikoilleen.

Aivan ei olla aikataulussa pysytty. Pari viimeistä päivää on ollut vaikeaa saada yksinkertaisiakin asioita hoidetuksi. Yhtä tappelusta, mutta jospa huomenna menisi jo paremmin. :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Voi kuule Olli minkä teit! Nyt alkaa hiljalleen kateus kasvamaan. :oops: :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saul kirjoitti:Voi kuule Olli minkä teit! Nyt alkaa hiljalleen kateus kasvamaan. :oops: :)
:mrgreen:

Ei vaan. Ei ole tämä homma vielä ollut ruusuilla tanssimista mutta tänään päästiin sentään koeajolle. (tosin ilman konepeltiä) Vaihdelaatikosta ei ääniä kuulu ja vaihteitakin löytyi 5+1 kappaletta. Turbo pyörii mukana mutta soppaa ei tule vielä tarpeeksi, välijäähdytin puuttuu vielä, ohjaustehostin vuotaa tai liika neste tuli yli, jäähdytin vuotaa hieman, öljyä puskee ahtimeen kun löysää kaasua, kone huohottaa melkoisesti (?) jne...

Eli hommaa on vielä. Katsotaan aamulla mikä on tilanne, mutta luultavasti joudun käymään Pyhäjoella kakkoskulkineella kun ei tuolla mersulla vielä uskalla lähteä pitemmälle.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

onkohan tuo huohotus vielä kulumisen puutetta??? männänrenkaat ei ole muotoutuneet sylintereihin... vähän samaa vikaa tuossa yhessä vähemmän rempatuista koneista... ei sillä ole rengastuksen jälkeen ajettu vielä etes kymmentä kilometriä... huohottaa aikalailla.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mika.T kirjoitti:onkohan tuo huohotus vielä kulumisen puutetta??? männänrenkaat ei ole muotoutuneet sylintereihin... vähän samaa vikaa tuossa yhessä vähemmän rempatuista koneista... ei sillä ole rengastuksen jälkeen ajettu vielä etes kymmentä kilometriä... huohottaa aikalailla.
Hieman itsekin tuota epäiltiin. Toivottavasti on näin. Turbokaan ei tuohon vaikuta yhtään.
Eipähän tuollakaan ole remontin jälkeen ajettu kuin n 300km. Huohottaa ilmeisesti enimmäkseen ilmaa, ei juurikaan öljyä.

Ei muutakuin ajoa lisää, avaamaan ei kuitenkaan uudestaan aleta. Laakista lähtee käyntiin ja muuten pelaa hyvin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Kiinnostaa kovasti Olli tuo sun projekti.
Paljos laitoit ahtopaineita?
Ja miten kulkee?

Hienoo, että oikeita klassikko mersuja jaksetaan rakennella viellä.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Junnu kirjoitti:Kiinnostaa kovasti Olli tuo sun projekti.
Paljos laitoit ahtopaineita?
Ja miten kulkee?
Ahtopaineet on toistaiseksi arvoitus koska mittaria ei (vielä) ole ja väliaikainen ahtoputkikin saattaa vuotaa. :roll:
Tänään hain asianmukaisempia putkenpätkiä Kuusakoskelta ja kumiletkua K-S Kumicenteristä jotta keskiviikkona pääsee välijäähdytintä asentamaan.
Huomenna voisi neste- ja öljyjäähdyttimet siirtää hieman taaksemmaksi välijäähdyttimen tieltä.

Kulkupuoli on selvästi parempi vaikkei välijäähdytintä ja kierroksia (koneen sisäänajo käynnissä) ole vielä käytettävissä. Vitosvaihde on myös ehdoton, mutta perän taidan siitä huolimatta vaihtaa 3.07:aan, kunhan aika antaa myöten. Tehon mittauksessa täytynee käydä ainakin katsastusta varten kun cooleri yms on asennettu.

Viikonlopun aikana laitettiin Bilsteinin uudet iskarit eteen ja taaksekin on uusi pari odottamassa asennusaikaa. Ostin W123:n etuiskarit ja niistä otettiin alakiinnikkeet pois ja vaihdettiin pystärin omat kiinnikkeet tilalle niin käyvät paikoilleen.
W123:n etuiskarit (Bilstein) maksoivat KL:ssä 56€/kpl kun Pystärin omat olisivat maksaneen 130€/kpl. Eli modaus kannatti...
Junnu kirjoitti: Hienoo, että oikeita klassikko mersuja jaksetaan rakennella viellä.
Pakko se on jaksaa loppuunasti laittaa, kun kerran olen hommaan ryhtynyt. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tänään saatiin jo eilen aloiteltu välijäähdyttimen asennus suoritettua loppuun ja jäähdytin asennettua uudelle paikalleen. Ei jäänyt moottoritilaan juurikaan hukkatilaa paitsi pakosarjan puolelle konetta. Jäähdytystehon pitäisi olla riittävä.

Huomenna pitäisi lähteä jo Helsinkiin. Siinä sivussa hoituu koeajo ja kestotesti. :shock:
Toivottavasti mitään (ainakaan ikävää) yllättävää ei satu.

Ps. Niitä kuvia laittelen kunhan kerkiän eli tällä menolla ensi vuonna. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Hieman (huonolaatuisia) kuvia lisätty!

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt ei ole ensivuosi (onneksi), mutta sain hieman skannailtua kuvia ja jopa laitettua niitä esille. Pahoittelen huonoa laatua, mutta kai nämä on parempia kuin ei mitään. (klikkaamalla kuvia saat ne näkymään suurina)

Pari kuvaa moottorista ja ohjaustehostimen pumpun kiinnityksestä:
Kuva Kuva

Viripalikoita:
Kuva

Ylempänä tehostettu simpukka, alla originaali tehostamaton pystärin simpukka. Kolmionmuotoinen kiinnitys on pystäriin. Varaosanumero alkaa W116, simpukka oli kiinni ambulanssipystärissä...
Kuva

Kuvia itse vaihto-operaatiosta. Keula ilmaan, tekniikka etupyörien varassa alta pois.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tyhjä moottoritila ja simpukan sijainti:
Kuva

Etupalkki pyörineen ilman tekniikkaa:
Kuva
Huonokuntoiset rungon ja palkin väliset kumit vaihdettiin uusiin keskiviikon tienoilla. Ei ollut nytkään vaikeaa mutta helpommin ne olisi vaihtanut kuvan vaiheessa... ;)

Lisää kuvia on olemassa, muttei digitaalisessa muodossa vielä. Lisäilen niitä taas joskus.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Olli Lajunen kirjoitti:
Junnu kirjoitti:Kiinnostaa kovasti Olli tuo sun projekti.
Paljos laitoit ahtopaineita?
Ja miten kulkee?
Ahtopaineet on toistaiseksi arvoitus koska mittaria ei (vielä) ole.... :roll:
Korjatataan nyt vielä että sain asennettua torstaina ahtopainemittarin ja maksimi ahtopaineet jää tuonne 0.5-0.6barin tienoille. Hukkaportti ilmeisesti toimii koska paineet leikkautuu aina tuohon rajalle. Mittari ottaa tosin paineen suoraan imusarjasta ts painekotelosta eikä suoraan ahtimelta. Paineet riittää sisäänajokäyttöön hyvin, pumppua voisi ehkä hieman ropeloida... ;)

Niin tosiaan myös Greenin vapaavirtaussuodatin on ollut asennettuna viimeviikon perjantaista lähtien.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Teholappu haettu!

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tällainen lappu käytiin hakemassa Pummilalta. Ti tai ke pitäisi mennä katsastamaan. Luulin että tehoja olisi ollut hieman vähemmänkin. Parempi näin. :shock:
Kuva

Vielä on kyllä varaa nostaa ahtopainetta ja roplata pumppua. Mutta näillä tehoilla saanee hyvin muutoskatsastettua ja jos lisää tehoja kiusaillaan ensi kesänä niin pitää sitten hakea uusi lappu.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

104 hp. Siitähän tulee muvasti ?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Projekti on sitten loppusuoralla.Hyvältä näyttää paperilla ja tietty muutenkin.
Missä päin ajattelit autoa käyttää leimalla?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Otahan Cooleri yhteyttä, jos olet menossa penkittään, oisin innokas lähtemään reissuun. Sen verran mielenkiintoinen tapahtuma toi penkitys on.

Pitäs toi oma auto muutoskatsastaa myös. Muusta ei ole kiinni kuin pitäs jostakin saada kaivettua tarpeeksi virallinen paperi, jolla todistas jarrut samoiksi, kuin 190 E:ssä on.

Aikoinaan, kun muutin 190 Bensavehkeen dieseliksi, piti silloinkin todistaa jarrujen riittävyys veholta saadulla paperilla. Huvittavaa sinänsä, kun tehot tippu 30-40 heppaa...Oispa tuo paperi tallessa, mutta jossain muutossa hävinnyt.

Lajusen Ollilla on se etu muutoskatsastuksessa, että ei tarvitse mitata savuja! Toisin sanoen mitä enemmän autolla on ikää, sitä helpompi sitä on rukata. Ei muuta kun usvaa lisää putkeen!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Meehän Cooleri sitten muualle kuin Pummilaan.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Cooler kirjoitti:Projekti on sitten loppusuoralla.Hyvältä näyttää paperilla ja tietty muutenkin.
Missä päin ajattelit autoa käyttää leimalla?
Leimalla käydään Suolahti-Äänekoski -akselilla. Jos ei tulosta synny niin pitää vaihtaa paikkaa. :lol:
Ei vainenkaan, ongelmia ei pitäisi syntyä koska päästörajoja ei mitata ja tämänhetkinen vertailumalli (W115 220 105hv) on samanlaisella alustalla varustettu. Tehokkaimmissakin malleissa eroa on ainoastaan etujarrusylinterin halkaisijassa joka tässä on 57 ja isommissa 60mm. Toivotaan että kyseiset paperit ovat tarpeeksi virallisia.


Tosiaan Super-Turboille tuo Pummilan penkki ei ilmeisesti tarjoa tarpeeksi vastusta joten niitä ei kannattane siellä käyttää. Bensavehkeillä pääsee Pummilallakin mittailemaan tehoja 400hv asti mutta niissähän vääntö ei ole yhtä mahtavaa...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

JP74 kirjoitti:Otahan Cooleri yhteyttä, jos olet menossa penkittään, oisin innokas lähtemään reissuun. Sen verran mielenkiintoinen tapahtuma toi penkitys on.

Pitäs toi oma auto muutoskatsastaa myös. Muusta ei ole kiinni kuin pitäs jostakin saada kaivettua tarpeeksi virallinen paperi, jolla todistas jarrut samoiksi, kuin 190 E:ssä on.

Aikoinaan, kun muutin 190 Bensavehkeen dieseliksi, piti silloinkin todistaa jarrujen riittävyys veholta saadulla paperilla. Huvittavaa sinänsä, kun tehot tippu 30-40 heppaa...Oispa tuo paperi tallessa, mutta jossain muutossa hävinnyt.

Lajusen Ollilla on se etu muutoskatsastuksessa, että ei tarvitse mitata savuja! Toisin sanoen mitä enemmän autolla on ikää, sitä helpompi sitä on rukata. Ei muuta kun usvaa lisää putkeen!
Juu, otan koodia.Lähiaikoinahan tuo penkitys on tehtävä.

Kannattaa varmaan yrittää puhua ensiks järkeä ja jos ei mene läpi niin ettii sit sen paperin.

Mahtaako täällä Keski-Suomessa olla muita sopivia penkitys paikkoja kun Turbotec vai onko passeli tuokaan?Joku vaan nurissut siitä että olisi kallis..? :|
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

JP74 kirjoitti:Otahan Cooleri yhteyttä, jos olet menossa penkittään, oisin innokas lähtemään reissuun. Sen verran mielenkiintoinen tapahtuma toi penkitys on.

Pitäs toi oma auto muutoskatsastaa myös. Muusta ei ole kiinni kuin pitäs jostakin saada kaivettua tarpeeksi virallinen paperi, jolla todistas jarrut samoiksi, kuin 190 E:ssä on.

Aikoinaan, kun muutin 190 Bensavehkeen dieseliksi, piti silloinkin todistaa jarrujen riittävyys veholta saadulla paperilla. Huvittavaa sinänsä, kun tehot tippu 30-40 heppaa...Oispa tuo paperi tallessa, mutta jossain muutossa hävinnyt.
Vie siihen Jyskään vaan. Ei tarvii olla mitään mukana. Kattovat KL:n luetteloista ja jos ei tietoa löydy, niin soittavat KL:ään.

EPC:ltä saa tulostettua tiedot jarruista, jos haluat voin tulostaa.... Viimeksi tykkäsivät niistä, vaikkei niitä olis mukana tarvinnutkaan viedä.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Katsastettu!

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tänä aamuna kävimme muutoskatsastamassa pystärin Suolahdessa. Muuten meni hyvin, mutta p***hana punnitsivat auton ja painoa tuli lisää otteeseen. Ei tuosta muuta haittaa ole kuin että dieselvero nousee. :x

Sekin selvisi, että W115:sta voi verrata W114:een (ovat kuitenkin samaa "mallisarjaa") muutoskatsastuksessa, vaikkei tähän projektiin sitä tarvittukaan. Lisäksi kun ennen faceliftiä valmistetuissa tehokkaimmissakin pystäreissä on sama alusta kuin W115:ssa niin alustaakaan ei tarvinne päivittää, vaikka tehot nousisivatkin.

Nyt ei muuta kuin paljon (ja laillista) ajoa. Sisäänajo on suoritettu ja Castrolin 5W-40 Magnatechit vaihdettu koneeseen. Eiköhän näillä eväillä pärjätä.

Äänentoistoa pitää vielä varovasti parannella, mutta se onkin jo toinen projekti.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Mites tuon katsastuksen kanssa tuliko vaihto prosentteja :?: ja missäs kulkee ikäraja noitten pakokaasutestien kanssa :?:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

satakaskolmonen kirjoitti:Mites tuon katsastuksen kanssa tuliko vaihto prosentteja :?: ja missäs kulkee ikäraja noitten pakokaasutestien kanssa :?:
Dieselissä 1980, bensakoneessa 1978
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin